פלטפורמות Embedded Analytics: מתי להטמיע והאם כדאי לפתח In-house?

שימוש בכלי דאטה ואנליטיקה הוא חלק בלתי נפרד מפעילותן של חברות הייטק, יצרניות תוכנה, סטארטאפים וארגונים עסקיים. מה צריך לדעת כשמחליטים לשלב Embedded Analytics בפיתוח, ואילו גורמים חשוב להביא בחשבון?

פלטפורמות Embedded Analytics משמשות גם ככלי שיווקי (צילום: Dreamstime)

מאת אילן גת, מנכ"ל ‎‎Qlik Israel

ניתוח נתונים עושה לנו סדר ועוזר לנו להתנהל בעולם של הצפת מידע. הפרעת הקשב שעודף המידע עלול לייצר מגבירה את החשיבות של ניהול המידע, ניתוחו וכמובן האופן שבו הוא מוצג – לא רק ברמה האישית של העוסקים בדבר, אלא גם ברמה העסקית.

שימוש בכלי אנליטיקה מבוססי BI הוא חלק בלתי נפרד מפעילותן של חברות עסקיות וציבוריות, ללא קשר לגודלן ולתחום פעילותן – מחברה שמפתחת מוצר וחברה שמוכרת מוצר מוחשי ללקוח הקצה, דרך חברה המאפשרת את פעילותו של מוצר הנמכר לצרכן ועד חברה המוכרת שירות. פלטפורמות BI Embedded Analytics, שעושות שימוש ביכולות מעולם ה-BI (ניתוח ותחקור מידע, יצירת דוחות, תצוגה ויזואלית של נתונים ועוד), מוטמעות לתוך הממשקים שמשתמשי הקצה בארגון עושים בהם שימוש, ומהוות Interface ישיר ורציף בין הלקוחות לשימוש במוצרים, המסייע במעקב אחר נתונים עסקיים ומשמש גם ככלי שיווקי.

פלטפורמות אלו מאפשרות כמה יכולות, בהן איתור צווארי בקבוק, לדוגמה. הן יכולות לענות על שאלות כגון – האם הכשלים באספקת המוצר נובעים ממחסור בטכנאים, ממענה טלפוני שאינו יעיל או מכשל שקשור לפריסה גיאוגרפית? ניתוח נתונים בכלי BI מאפשר לקבל החלטות עסקיות טובות יותר, שמסייעות בהגדלת ההכנסות והקטנת ההוצאות. אופן הצגתם של הנתונים בצורה ויזואלית ברורה ובמקום אחד מאפשר לעובדים, ללקוחות ולשותפים העסקיים לנתח מידע, לגשת אליו בקלות ולקבל החלטות אפקטיביות.

אם החלטתם לשלב במוצר שלכם פלטפורמות BI Embedded Analytics, כדאי לענות קודם על שתי שאלות. הראשונה נוגעת לשלב הנכון לעשות זאת: השנתיים האחרונות הוכיחו ביתר שאת את החשיבות של שימוש בכלי אנליטיקה מבוססי BI בכל הארגונים, ומגפת הקורונה חייבה ארגונים להתייעל ולחפש פתרונות שיסייעו להם לקבל החלטות טובות יותר.

אבל באיזה שלב נכון לשלב את הכלים האלו? האם מיד בתחילת הפיתוח, או כשהמוצר כבר מוגמר ועומד לפני היציאה לשוק? תהליך ההטמעה של כלי אנליטיקה לא צריך להיעשות בשלבי הפיתוח הראשוניים, ועלול רק להפריע לתהליך פיתוח מהיר ויעיל. חשוב להתחיל בשילובם לקראת סוף התהליך, ולהבטיח כי המוצר או השירות יגיעו ללקוחות כשהכלים כבר מוטמעים בהם. לכן, בתהליך הראשוני של תכנון הפיתוח, חשוב לקחת בחשבון את השלב הזה ולהכניס אותו לתוכנית העבודה.

השאלה השנייה שחשוב לשאול לפני שמשלבים פלטפורמות BI Embedded Analytics היא מי אחראי על התהליך. האם אתם מתכננים לקנות כלי אנליטיקה ולהטמיע אותם במוצר שלכם, או שאתם מעדיפים לפתח אותם בעצמכם, In-house? ההיגיון הכלכלי מכתיב את האפשרות השנייה, אבל זה לא כזה פשוט.

חברות, בעיקר טכנולוגיות, מניחות כי הן יכולות לרתום את אנשי הפיתוח שלהן לבניית כלים אלו, ובכך לצמצם בהוצאות. אך פעמים רבות מדובר בהנחה שגויה, מכיוון שבתהליך הפיתוח נשכחים מרכיבים רבים וחשובים. מתי זה כן יכול להצליח? כאשר הצורך האנליטי מאוד פשוט, והחברה רוצה להציג תמונה כללית של נתונים ללא שימוש משמעותי ביכולות ניתוח ויכולות Self service. כאשר מדובר בצורך מורכב יותר, וכאשר מדובר על כמות נתונים גדולה, יש סיכויי הצלחה גבוהים בעבודה עם חברות הפועלות בעולמות התוכן של אנליטיקה ויש להן אנשי מקצוע שזהו תחום התמחותם. על פיתוחו של כלי BI בחברות ה-BI המובילות עובדים מאות אנשי פיתוח הדואגים לפיתוח ולעדכון אינסופי של היכולות.

החלטתם לפתח כלי אנליטיקה בעצמכם? הנה 4 נקודות חשובות

1. נראות ונוחות שימוש UI/UX. כלי אנליטיקה הם בעלי חשיבות עסקית רבה – לא רק ביכולת לקבל החלטות מושכלות, אלא גם ככלי שיווקי. חברות המפתחות מוצרים או שירותים הנתפסים כמשעממים, יכולות באמצעות כלים אנליטיים להגדיל את ההכנסות שלהן באופן משמעותי על ידי שיווק ותמחור נכון של שירותי האנליטיקה, להציג את תחום הפעילות שלהן בצורה יותר אטרקטיבית וכמובן לייצר בידול תחרותי. לכן חשוב להקדיש זמן בתהליך הפיתוח לנוחות השימוש בכלים אלו ולנראות שלהם.

2. תחזוקה ועדכונים. כל תהליך יצירת כלים אנליטיים המוטמעים במוצר חייב להיעשות מתוך חשיבה קדימה: כיצד יתבצעו עדכוני הגרסה, אחת לכמה זמן, מה תהיה המשמעות מבחינת הלקוחות ואם יש לחברה אפשרות לספק שירותי תמיכה במקרה הצורך.

3. הרשאות. נושא ההרשאות הוא מורכב מאוד ולא תמיד מיחסים לו את החשיבות הראויה. בתהליך פיתוח של כלי אנליטיקה חייבים לשאול למי מהלקוחות נרצה לתת הרשאות לנתונים, אילו הרשאות ניתן לכל אחד, כיצד נרצה שהם יראו את הנתונים, כיצד נוודא שהמשתמשים לא יחשפו לנתונים שאסור שיחשפו אליהם, כיצד המשתמשים יזדהו מול המערכת ועוד.

4. ארכיטקטורה. מהי הארכיטקטורה הרצויה בהקשר של הטמעת כלי האנליטיקה? האם בשרת יחיד, במספר שרתים, בענן או במספר עננים? מומלץ להעדיף ארכיטקטורה שמאפשרת גמישות בצד הלקוח ומעבר מענן לענן.

החשיבות של כלי אנליטיקה אינה מוטלת בספק – הם יכולים להגדיל הכנסות ולייצר יתרון תחרותי משמעותי. כאשר מחליטים לשלב אותם במוצרים, חשוב להקדיש מחשבה מעמיקה עוד טרם תחילת הפיתוח ולבחור בעיתוי הנכון לשילובם ובאופן המתאים לפיתוח שלהם.

הכתבה בחסות Qlik Israel

Qlik Israel הינה הנציגה הרשמית של Qlik העולמית, ומובילת שוק הדאטה והאנליטיקה בישראל מזה 10 שנים ברציפות על ידי חברת המחקר STKI .
פלטפורמת ה-BI המתקדמת Qlik Sense מאפשרת לעשרות אלפי לקוחותיה מכל המגזרים: הייטק וסטארטאפים, פיננסי, ממשלתי, בטחוני, רפואה, קמעונאות ועוד, לבצע באופן עצמאי ופשוט, ניתוח ויזואלי של נתונים עסקיים ולהנגיש את המידע הקיים בארגון, הכל במקום אחד, במטרה למצות את הדאטה, להסיק מסקנות ולקבל החלטות על בסיס אמת ארגונית אחת.
המשתמשים נהנים מגוף תמיכה “כחול לבן” המעניק מענה מהיר בכל נושא ומאפשר ליהנות מחיבור לקהילת המשתמשים המקומית "Qlikers" וגם מהקהילה העולמית הכוללת למעלה מ- 120,000 מפתחים מרחבי העולם, איתם ניתן להתייעץ ולחלוק ידע, יישומים ונתונים.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "פלטפורמות Embedded Analytics: מתי להטמיע והאם כדאי לפתח In-house?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עמיר
Guest

מעניין מאוד ונכון מאוד, יש שנזכרים בסוף להכניס ואז זה יוצר הרבה בעיות , כי אין את הנתונים שנדרשים לתצוגה ושאין כסף פתאום ושצריך לארגן את מסך התצוגה מחדש כי יש משהו מעניין וחשוב לתצוגה
בקיצור חשוב מאוד

סטארטאפיסט
Guest
סליחה על הביקורת אבל חייב: כתבי האורח חושבים שמספיק לשלם על כתבה ממומנת ואז ללהג כמה משפטי שיווק גנריים. הנה עצה בשבילכם לבחון את איכות הכתבה/פרסום: 1. מי קהל היעד של הכתבה? מה הרמה שלו בנושא המדובר? 2. בהתחשב ב1, איזה ערך מוסף המאמר נותן לקורא הפוטנציאלי? 3. מה הכתבה מחדשת? רוב קוראי גיקטיים הם מקצוענים. עובדי הייטק ואנשים מהתעשיה. אפשר להניח שמי שקורא כתבה על BI, מושג שקיים "רק" 25 שנה כמעט בכל חברה שמייצרת דאטה, כנראה נצא לו להתקל בנושא. מה הכתבה מחדשת? כלום. למדנו שצריך UX/UI במוצר (דייי, לא נכון), תחזוקה ועדכונים (רציני?), הרשאות זה דבר מורכב… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: