המכונית החשמלית של Better Place נוחתת בישראל

חברת Better Place השיקה היום את מרכז המבקרים החדשה שלה ואיתו את תוכנית המכונית החשמלית בישראל. ביקרנו, ראינו, נסענו והתרשמנו שהולך להיות לחברה קשה בהתחלה, אבל אין ספק ש-Better Place מצאה לה מכרה זהב.

electriccar1

רנו לגונה - האב-טיפוס של המכונית החשמלית

חברת Better Place השיקה היום במסגרת מסיבת עיתונאים חגיגית את מרכז המבקרים החדש של החברה, במתחם פי-גלילות. המתחם, שבנייתו נסתיימה רק בשבוע שעבר, נבנה בתוך מיכל מים ממוחזר וכלל בתוכו מתחם המתנה, אולם הקרנה מאובזר בעל כסאות ממוחזרים ממכוניות ישנות ואולם הסברים נוסף. במסגרת מרכז המבקרים, הביאה החברה לישראל מספר דגמי אב-טיפוס של המכונית החשמלית שלהם. המכונית החדשה, מבוססת על מודל ה”לגונה” של רנו, שעבר הסבה למנוע חשמלי.

במהלך הביקור, הציגו לנו נציגי החברה סרטון באורך 22 דקות המסביר את הסיבות הסביבתיות השונות לקיומו של הפרויקט, החל משליטה על פליטת גזי חממה והתחממות כדור הארץ ועד ל”התמכרות לנפט”. לאחר מכן, הוסבר לנו על המאפיינים והיכולות של המכונית החדשה. באופן לא מפתיע, החברה שואפת לחוויית נהיגה טובה יותר באמצעות המכונית החשמלית וכן שמירה על נוחות התחזוקה, דבר שהיווה את אבן המכשול הרצינית ביותר עד היום עבור פרויקטים דומים בעולם (כגון מכוניות מונעות בגז).

המכונית החשמלית של Better Place תהיה מונעת באמצעות מנוע חשמלי לחלוטין, שמקור הכוח הנייד שלו הוא בטרייה המספיקה בממוצע ל-180 ק”מ (נכון להיום). על-מנת לטעון את הבטריה שבמנוע, נצטרך לעשות אחד משניים: לחבר את המכונית לעמוד טעינה (וכן, זה נראה מאוד מוזר בהתחלה לראות את המכונית מחוברת באמצעות כבל לשקע חשמלי) או להיכנס לאחת מ”עמדות החלפת הבטריה” האוטומטיות שיהיו פרוסות ברחבי הארץ. החברה ציינה כי כבר היום פרוסות עשרות תחנות טעינה ובמהלך השנה הקרובה, עד הגעתה של המכונית למכירה בארץ באופן רשמי, יפרסו אל תחנות טעינה נוספות ועשרות תחנות “החלפת בטריה”. כמו כן, במהלך הביקור נתבקשנו להציע מיקומים חדשים לתחנות טעינה לפי מיקומי הבית ומקום העבודה שלנו, אך נרמז לנו כי החברה תדאג להתקנת עמודי טעינה ברחובות, חניות פרטיות ומקומות עבודה של רוב רוכשי המכוניות בשנים הקרובות.

עמוד טעינה

עמוד טעינה

ההשקעה של החברה בתשתיות, נובעת מכך שההכנסות שלה רובן ככולן יגיעו כנראה ממכירת החשמל לטעינת המכוניות. התשתיות בנויה כך שבעת הטעינה צריך הנהג להעביר כרטיס מבוסס RFID או חיישן קרבה מסוג אחר מעל לעמוד הטעינה על-מנת להזדהות מול המערכת ולאחר מכן, הוא יכול לחבר את המכונית באמצעות כבל טעינה היוצא מהמקום שבו רגילים לראות את מכסה טנק הדלק ומתחבר לשקע חשמל מותאם בתוך עמוד הטעינה. החיוב על הטעינה יבוצע באופן אוטומטי מחשבון הנהג, לפי חבילה שנרכשה מראש (דוגמת XXXX קילומטרים בחודש, או XXXXX קילומטרים בשנה). לפי מה שהוסבר לנו, לא תהיה אפשרות לטעינות על-בסיס חד-פעמי וכל התשלומים יתבצעו על-בסיס מנוי קבוע, מה שיאפשר לחברה להתחבר ישירות לחשבון הבנק של עשרות אלפי נהגים (ואולי אף מאות אלפי נהגים בעתיד) והיא עלולה להוציא את התחרות השוק הדלק אל מחוץ לאופנה.

כחלק מקבוצת הניסוי, זכינו לעשות נסיעת מבחן על אחת מחמשת מכוניות המבחן הנמצאות במתחם. הנהיגה במכונית היא חוייה יוצאת מהכלל. המנוע של המכונית כל-כך שקט, שגם כשהוא פועל בלחיצת גז מלאה, כמעט ולא שומעים אותו. כמו כן, המכונית עצמה היא בעלת גיר אוטומטי והילוך אחד בלבד (!), כך שכל האצה מ-0 ל-100 נעשית בצורה חלקה לחלוטין וללא החלפת הילוכים פנימית במנוע. מד הסל”ד של הרכב עובד בצורה קצת שונה ברכב החשמלי, מאחר והוא הופך למד צריכת חשמל. בעת לחיצה מלאה על דוושת הגז, נראה את מד צריכת החשמל עולה למעלה ובעת עזיבת דוושת הגז, נראה את המחוג חוזר באופן כמעט מיידי ל-0 ולעיתים אף למצב מינוס, המסמל טעינה של הבטריה באמצעות מנגנון הדינמו המובנה במנוע. באופן כללי, הנהיגה עצמה לא הרגישה שונה מנהיגה ברכב רגיל, אך הפעולה השקטה של המנוע, יחד עם העובדה שאנו שומרים על איכות הסביבה ואולי אפילו חוסכים כמה שקלים בדרך, בהחלט גרמה להרגשה טובה.

מדינת ישראל נבחרה כפיילוט לפרויקט המכונית החשמלית ולכן משקיעה Better Place את מיטב המאמצים והמשאבים כדי להתאים ולפתח את התשתית המתאימה לקליטת המכוניות בארץ. הגרסה המסחרית של המכונית החשמלית של Better Place תהיה מבוססת על דגם ה-Fluence של רנו ותגיע לישראל מתישהו בשנת 2011. בשנה וקצת שנותרו עד אז, מתכננת החברה להתמקד בהקמת תחנות טעינה ועמדות החלפת בטריה אוטומטיות ברחבי הארץ על-מנת להפוך את חוויית הנהיגה הכוללת לקלה ופשוטה לפחות כמו נהיגה במכונית רגילה. אף על פי כן, לחברה יש עוד כמה וכמה שלבים לעבור עד שהציבור הרחב יתנפל על המציאה החדשה.

זה נכון שאנחנו שומרים על איכות הסביבה וזה חשוב. זה נכון שחוויית הנסיעה השקטה במכונית בהחלט מעוררת השתאות. זה אולי נכון שחברות היי-טק ישראליות כבר הזמינו מעל ל-40,000 מכוניות חשמליות לציי הרכב שלהם. אבל בסופו של דבר, אנחנו עם של נוחות ולהיות תלויים במכונית שלא יכולה לנסוע יותר מ-160 ק”מ רצוף ללא טעינה, עלול להיות מכביד במקצת לעומת ה-500-600 שאנו רגילים היום. תחנות הטעינה שאמורות להיות פרוסות בבתים ובמקומות העבודה יחד עם תחנות החלפת הבטריה המיועדות לנסיעות ארוכות אמורות להקל את הבעייה, אך הן לא מהוות פתרון חד-ערכי ואין ספק שהנהגים הראשונים בעידן החשמלי יצטרכו לעשות כמה ויתורים עבור איכות הסביבה.

גם אתם רוצים לעשות סיבוב על המכונית החדשה? הזמינו עכשיו סיור במרכז המבקרים של Better Place.

Related Post

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

להגיב

6 תגובות

  1. איתן הגיב:

    אני כבר רואה את עצמי נכנס בעמוד טעינה

  2. מו הגיב:

    לא יודע על איזה מכוניות אתה נוסע אבל מכונית על דלק רגיל בקושי רב עושה 300 קם למיכל, לא 500 ולא 600…

  3. אלון פאר הגיב:

    הם דיברו על מחירים?
    כמה עולה הרכב? כמה עולה החשמל?

תגיות לכתבה: