תחילת סופו של עידן הפייסבוק

רשתות חברתיות הן כאן להישאר, אך האם גורלה של פייסבוק יהיה דומה לזה של מייספייס? הסימנים הראשונים לשקיעתה של הענקית מתחילים לבצבץ על פני הרשת

פייסבוק היא הרשת החברתית הפופולארית בעולם, עם מספר חברים רשומים המשתווה לאוכלוסייתן של כמה מהמדינות הגדולות בעולם. עם זאת, ניצני שקיעתה של הרשת החברתית מתחילים להופיע אט-אט הן בנתוני הגלישה ברשת החברתית בקרב אמריקאים והן בריבוי התביעות שזו עומדת בפניהן על הפרת פרטיות של גולשים על פי חוקיהן של כמה וכמה מדינות מערביות. רשתות חברתיות הן כאן להישאר, אך האם גורלה של פייסבוק יהיה דומה לזה של מייספייס?

גוגל מחפשת להיות רשת חברתית

העמוד של מריסה מאייר ברשת אורקוט

ענקית החיפוש והשרותים המקוונים חולשת על חלק לא קטן משרותי הרשת ולעתים נדמה כי גוגל מנהלת את האינטרנט כולה. בין השמועות על כוונתה של החברה לפתח רשת חברתית בשם Google.Me, עליה אגב סירבה סמנכ”לית גוגל מאריסה מאייר להגיב כשנשאלה בנושא בעת ביקורה בארץ, אנשים שכחו שלגוגל כבר יש באמתחתה רשת חברתית, ושזו מצליחה לא רע בכלל בחלק מהמדינות בעולם כמו הודו וברזיל בהן היא עדיין הרשת החברתית המובילה – Orkut (אורקוט).

אמנם, על פי חלק מהדיווחים, מאמציה של פייסבוק לזכות בשוק ההודי מתחילים לשאת פרי ועל פי נתוני הגלישה במדינה, פייסבוק צוברת תאוצה על חשבון אורקוט. בברזיל לעומת זאת, מצבה של אורקוט בטוח עם 29 מיליון גולשים בחודש לעומת רק שמונה מיליון הניגשים לאתר פייסבוק.

לאורקוט יש לא מעט יתרונות. למשל, לא תזדקקו לחשבון עבור הרשת אלא פשוט תוכלו להירשם עם שם המשתמש והסיסמא בשרותי גוגל. הצ’אט באורקוט הוא הצ’אט המוכר של גוגל-טוק, בו יופיעו גם חבריכם שאינם בעלי פרופיל באורקוט וזו תומכת ביבוא תמונות משרות פיקאסה של גוגל.

החיסרון הבולט של האתר הוא ללא ספק העיצוב והמבנה. הפונקציונאליות קיימת, אך בניסיון להשתמש באתר (מה שלא היה קל בהתחשב בכך שרובו ככולו מאוכלס בגולשים מהודו וברזיל ולא חברים ממעגל החברים של ישראלית כותבת שורות אלה), פשוט לא התקבלה תחושת זרימה המתקבלת בעת עיון בעמודי קבוצות או רשימת העדכונים של החברים בפייסבוק. השרות עודנו מעוטר בתוספת המילה בטא, מה שמצביע אולי על כוונה של גוגל להמשיך ולפתח אותו. במידה וגוגל אכן ישחקו נכון את הקלפים שבידם, לא מן הנמנע שאורקוט תהפוך למעין חזרה גנרלית עבור הרשת החברתית העתידית של גוגל ולבסוף תיטמע בתוכה.

פרטיות קשה שפה

נדמה שאחד האתגרים שפייסבוק מתקשה להתמודד איתם הוא נושא פרטיות הגולשים. הרשת החברתית היא אולי בסיס הנתונים הגדול בעולם הכולל את המידע הרב ביותר על משתמשי אינטרנט במדינות המערב ולא רק. תמונות, קישורים, פרטים אישיים, מערכות יחסים, היסטוריה אישית, ובקרוב גם נתוני מיקום – כל אלו הנשמרים לנצח נצחים על שרתיה של חברה אחת החלו להדאיג לא רק את המשתמשים וארגוני פרטיות הגולשים באינטרנט, אלא גם את ממשלות העולם.

לפני מספר ימים הודיעה גרמניה שעל פייסבוק לענות על הטענה שזו שומרת את נתוני כתובות הדואר האלקטרוני הנמשכות על ידי המשתמש מקובץ, גם אם בעלי אותן כתובות לא הוזמנו על ידיו להיות חברים ברשת. פייסבוק צפויה להיקנס בכ-300,000 יורו אם לא תוכיח לנציב הפרטיות וחופש הביטוי בגרמניה את חפותה. בעוד בפייסבוק תוהים כיצד לנהוג, בקנדה הוגשה תביעה ייצוגית נגד הרשת החברתית על אי-נקיטת צעדים להגנה על פרטי המשתמש המופקדים בידיה וכן על שימוש ברעה במידע זה. בפייסבוק בתגובה טענו כמובן שאין לתביעה זו כל ביסוס, ושאלו יילחמו בה בין כותלי בית המשפט.

פרטיות? מי צריך פרטיות כשיש לך חברים?

בעוד הסכם השימוש בפייסבוק מנוסח על פי חוקים אמריקאים ובעיני החברה כל המשתמשים זוכים ליחס כאמריקאים מבחינת חופש הביטוי ופרטיות המשתמש, חשוב לזכור כי רק פחות משליש מהמשתמשים הם תושבי ארצות הברית. שאר המשתמשים חיים במדינות שונות בהן קיימות גישות שונות לפרטיות המידע האישי או לחילופין הגבלות ודרישה לצנזורה על תכנים מסויימים, כמו למשל אלו הנוגדים את עקרונות הממשל.

על פי הדיווחים גם בארצות הברית חלה ירידה תלולה במספר המשתמשים המצטרפים מדי חודש לפייסבוק. בעוד בחודש מאי התחדשה הרשת ב-7.8 מיליון חברים חדשים, ביוני הצטרפו רק כ-320,800 משתמשים חדשים. הסיבות לירידה זו עשויות להיות מיצוי מסויים של קהל היעד אך אנליסטים רבים טוענים שמדובר גם בירידת ה”באז” שסביב פייסבוק וגם מציינים שלתדמית הבעייתית של הרשת בנוגע למדיניות הפרטיות והשינויים התכופים בה היא סיבה אפשרית בהחלט לירידה החדה במצטרפים אמריקאים.

דת, לאום וכפתור ה-“Like”

בסין הקומוניסטית טוענים שפייסבוק מהווה כלי בידי המערב לזריעת אי-שקט בקרב הסינים ולעידוד התקוממות נגד הממשל. אזרחי סין, הגולשים ברובם מעבר לחומת האש הסינית הידועה המצנזרת תכנים שונים על פי בחירת הממשל, לא פעם נתקלו בקשיים בגישה לאתר, שנחסם לפרקים על ידי אותה חומת אש. גם בבנגלדש ופקיסטאן נחסמה הגישה לאתר, אך כאן בגלל חילול האיסלם על ידי פייסבוק. בפקיסטן אף הוצא צו למאסרו והוצאתו להורג של מארק צוקרברג בעקבות סירוב האתר להסיר את עמוד הקבוצה שהוקדש לקריקטורות של הנביא מוחמד. על אף שממשלת פקיסטן טוענת שזו תנקוט בצעדים הנחוצים להסגרתו של צוקרברג, אנחנו בספק רב שהם יצליחו.

אך יש גם יזמים המנצלים את המצב, כמו למשל יוסאף פאייאז, פקיסטאני צעיר שהקים רשת חברתית בשם BuddyFlick.com בעלת ממשק זהה כמעט לחלוטין לזה של פייסבוק, טוען שעשה זאת כי לא יכל לסבול את חילול שמו של הנביא מוחמד בפייסבוק, אותה הוא שונא, על פי הטקסט בעמוד שלו ב-BuddyFlick.

לאן מועדות הפנים של פייסבוק?

אין שום ספק שרשתות חברתיות לא הולכות להעלם מהנוף המקוון בזמן הקרוב. היתרונות שלהן עבור הגולשים ועבור המפרסמים פשוט רבים מדי אבל כשם שטכנולוגיה אחת מתחלפת באחרת טובה יותר, כך גם שרותים מקוונים, פופולריים ככל שיהיו. עקב האכילס של פייסבוק, פרטיות הגולשים והמידע שהם מפרסמים, מהווה מכשול לא קטן בהצלחתה של הרשת עבור חלק מהמשתמשים.

האופן בו רואה הרשת את המשתמשים כשווים ואזרחי כדור הארץ הוא אמנם אוטופי וקסום, אך קל לראות שמספר גדול מאוד של משתמשים מעדיפים רשתות אחרות ממגוון סיבות – דתיות, חוקיות ואחרות. פייסבוק היא עדיין מלכת הרשתות החברתיות, אך מתחילה להתקבל תחושה שהכתר מתנדנד לו ועשוי ליפול, אם לא בעוד חודש, אז בעוד שנה או שנתיים. לא מן הנמנע שזה ינחת על ראשה של גוגל, אם זו תשכיל ללמוד מטעויותיה של פייסבוק ותצליח ליצור רשת חברתית נוחה לשימוש עם ממשק נעים לעין ומדיניות פרטיות הניתנת להתאמה על-פי מיקומו הגיאוגרפי של המשתמש ומספר הגדרות פשוטות. לחילופין, יימצא קונה (אולי גוגל?) לפרוייקט דיאספורה לרשת החברתית בקוד פתוח, שבאמצעות קצת שיווק נבון וממשק מוצלח, יפיל את פייסבוק מכס המלכות.

Avatar

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

7 תגובות על "תחילת סופו של עידן הפייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יובל
Guest

אני מקווה שזו לא השפרצה על גוגל בסגנון ההתלהבות של עיתונאים מגוגל ווייב שמגיעה אחרי שבכנס גוגל הרבה כתבים קיבלו הרבה מתנות. אורקוט זו אחלה רשת שתפסה חזק בברזיל והודו ולכן היא תישאר ככל הנראה רק שם. כדי שפייסבוק תיכשל היא צריכה לקרות משהו שערורייתי, כמו דרישת תשלום על השימוש או גניבת זהות ברמות היסטריות (מיליונים)- לך תסחוב את החברים שלך מרשת אחת לאחרת.

ואם כבר לתת את כל פרטי חייך לאח גדול, לפחות שלא יהיה היחידי :)

kuki
Guest
מאמר יפה ונהנתי לקרוא. רק באשר ל…”לחילופין, יימצא קונה (אולי גוגל?) לפרוייקט דיאספורה לרשת החברתית בקוד פתוח” בואו נקווה כולנו שגוגל לא יהיו אלו שיקנו את דיאספורה! כי אמרתם כבר “אח גדול” ? גם גוגל וגם פיסיבוק זה אותה גברת בשינוי אדרת, מצטיינים בלאגור עוד ועוד מידע על כל דבר ועל כל אחד וזאת מבלי להתחשב בפרט, הכל למען התאמת פרסום ממוקד ועשיית כסף מבלי שבאמת אכפת להם מהפרט, בל נשכח שגם מנכ”ל גוגל וגם מייסד פייסבוק התבטאו לא פעם התבטאויות קשות כנגד הפרטיות, כי בשלב מסויים כשהם ראו שהמודל העסקי והכסף יותר חשובים הם כבר העדיפו לנסות להוביל את… Read more »
יגאל
Guest

דיאספורה אמור להיות פרויקט קוד פתוח, במקרה כזה לקנייה לא תהיה הרבה משמעות. הם גם לא יצתרכו לקנות אותו, הם יוכלו פשוט להשתמש בו, לשנות אותו לצרכיה, וגם אתה תוכל.

joe
Guest

די נמאס מפייסבוק…

חנן לב
Guest

כן באמת יש מצב שמרגישים שקיעה

פייס בוק הפך לעוד זירה מסחרית, חצי מההודעות נכתבות על ידי מומחים, ולפי מה שאני מהבין 80% מהן נקראות על ידי רובוטים

אבד כל הכיף מצד שני יש תנועה גדולה לוויב בשבועות האחרונים,

wpDiscuz

תגיות לכתבה: