למה להיות “רזה”, כשאפשר לנהל סטארט-אפ “שמן”?

בניגוד לתפיסת ה״סטארטאפ הרזה״ יש יתרונות גם לניהול “סטארט-אפ שמן”. גיוון החברה שלכם מעניק לה יותר ביטחון לעומת מצב שבו שמים את כל הביצים בסל אחד. הנה ארבעת הצעדים הראשונים שעזרו להפוך את איירון סורס לסטארטאפ מצליח

Startup Team

הפוסט נכתב על ידי שגיא בקשי, מנכ”ל פלטפורמת installCore בחברת ironSource

כולם מקדמים את התפיסה “הרזה”, מדיאטות ועד לייעוץ לחברות סטארט-אפ. אך הכלל להקים סטארט-אפ רזה היה הראשון מבין כללים (רבים) מהם התעלמנו כשהקמנו את ironSource. במקום התמקדות במוצר אחד למשך תקופת זמן ממושכת, פיתחנו במהרה ארבעה מוצרי ליבה עם תזרימי הכנסות ייחודיים. במקום להסתפק באלו, אנו גם יסדנו מעבדת חדשנות פנימית משלנו, לפיתוח מיני-סטארט-אפים בתוך החברה הגדולה.

יש יתרונות לניהול “סטארט-אפ שמן”. גיוון החברה שלכם מעניק לה יותר ביטחון לעומת מצב שבו שמים את כל הביצים בסל אחד, ומאפשר לכם לקחת סיכונים בתחום מסוים בידיעה שיש לכם גיבוי מתחומים אחרים. אבל יש דברים שצריך לעשות כדי ליצור איזון בניהול סטארט-אפ “שמן”. להלן כמה מהצעדים שנקטנו בחברה כדי להבטיח שנוכל להתחיל ולהמשיך לצמוח כסטארט-אפ שמן:

1. מימון הון סיכון
יותר מדי סטארט-אפים ממעיטים בהערכת החשיבות של הכנסות ורווחים. בעוד חיפוש אחר מימון הון סיכון הוא הצעד הראשון שסטארט-אפים רבים עושים כדי להתרומם, במקרים רבים פנייה להון סיכון ממש מההתחלה עלולה לפגוע ביכולת שלכם ליצור הכנסות בשלבים מאוחרים יותר.

המשמעות של יצירת מקור הכנסה קבוע היא שתוכלו לקיים עסק “שמן” ומגוון יותר, אשר בתורו יזין את תזרימי ההכנסות שלכם. הוא גם יעניק לכם חופש ועצמאות יחסיים. בעוד משקיעים יכולים להביא לחברה הרבה יותר מכסף – ידע, ייעוץ, ניסיון, קשרים – חתירה לרווחיות פנימית לפני רדיפה אחר כספים שישקיעו אנשים אחרים תעניק לכם את החופש והגמישות להם אתם זקוקים בהתחלה כדי להוביל את החברה שלכם בכיוון הרצוי, ותעזור ליצור מערכת יחסים מאוזנת יותר עם משקיעים בשלב מאוחר יותר.

2. מוצר לעומת פתרון
כשמקימים סטארט-אפ ויוצאים לדרך, חיוני לשמור על ראייה רחבה ועל גמישות ביחס למוצר שלכם. לעתים קרובות תגלו כי תהליך של יצירת מוצר אחד מכוון אתכם לכיוון חדש ורווחי יותר, וחשוב שתהיה לכם הגמישות הנדרשת כדי להשתנות.

כאשר יצאנו לדרך, פיתחנו מוצר מצוין, אך גילינו שקשה ביותר להפיץ את המוצר הזה למשתמשים הנכונים, לשגר אותו בהצלחה למכשירים השונים שלהם, ולאחר מכן לשווק אותו ולהפיק ממנו רווחים באופן יעיל. לכן, פיתחנו פתרון שעוזר למוצר שלנו להתרומם, ובתהליך זה בסופו של דבר פיתחנו פתרון שיכול להיות שימושי למפתחי תוכנה אחרים שמתמודדים עם אותה הבעיה, וכך נוצר בסיס הפעילות הנוכחית של החברה שלנו.

התמקדות במוצר שלכם היא חשובה, אך חשוב לא פחות להימנע מראיית מנהרה. אל תחששו להרחיב את זווית הראייה שלכם ולפנות לתחומים אחרים, אם אתם מגלים שהטכנולוגיה שלכם יכולה לפתור בעיות משמעותיות יותר. כשאתם נתקלים בבעיה מסוימת, רוב הסיכויים שאחרים נתקלו באותה הבעיה, ובהצעת פתרון לאותה הבעיה הכואבת אתם מפתחים מוצר עם שוק יעד מוכן שמחכה לפתרון זה.

3. לשמור על חשיבה רזה
עבור רוב הסטארט-אפים, היעד הוא להפוך מסטארט-אפ לחברה רווחית. עם זאת, כדי להגיע להצלחה מתמשכת חשוב גם לשמר את האנרגיה המתפרצת והחדשנות שמניעות אתכם בתחילת התהליך. במקרה שלנו, הקמנו מרכז חדשנות פנימי משלנו – ironLabs – כדי שיעזור לנו להישאר קשובים לצרכים של מפתחי אפליקציות חדשות. אמנם פתרון זה לא בהכרח מתאים לכולם, אבל קחו את הזמן הנדרש כשאתם מתחילים פרויקטים חדשים מאפס, בין אם מדובר בפיתוח מוצר חדש, פנייה לשוק יעד חדש, ארגון האקאתונים פנימיים או יצירת תכונה חדשה. החוויה של לנסות לפתור בעיה ולהתחיל מאפס תבטיח שתשמרו על נקודת מבט חדשנית המאפשרת להתקדם באופן עצמאי, ושהחברה שלכם תשמור על יתרונה גם כשהיא תצמח.

4. השקיעו בעובדים שלכם
בתחילת דרכם רוב הסטארט-אפים עשויים להיות חסכוניים יותר בהוצאות כספיות, ומבחינות רבות זו הדרך הנכונה. כשהמשאבים דלים או אין הכנסות, הגיוני שהאינסטינקט שלכם הוא להתנהל בחסכנות. אבל, גם אם תמיד חשוב לגלות זהירות בהוצאות – ולא רק בהתחלה, השתדלו לשים בצד סכום מסוים שמטרתו לגרום לעובדים שלכם להרגיש מוערכים. גם אם זה לא יהיה בונוס ענק או חופשה על חשבון החברה, זה יכול להיות בילוי בבר מקומי עם משקאות על חשבון החברה פעם בחודש, אבל אם לפעמים תגלו גישה פחות “רזה” עם הכסף שלכם, זה לא רק ישמח את העובדים שלכם, אלא גם יפגין להם שהם חלק ממיזם שמצבו מספיק טוב כדי שהוא יוכל למצוא משאבים רק “בשביל הכיף”.

רוב הסיכויים שהאנשים איתם אתם עובדים בתחילת דרכה של החברה שלכם, יהיו גם האנשים שיישארו בסביבה וייתנו לכם את הערך הרב ביותר. אם כבר מההתחלה תשקיעו בהם עם מחוות קטנות, בסופו של דבר זה ישתלם בגדול.

הפוסט פורסם לראשונה באתר Startup Beat.

קרדיט תמונה ראשית: Startup Team / Shutterstock

הכתבה בחסות Iron Source

איירון סורס הינה מובילה עולמית בתחום ההפצה הדיגיטלית, מציעה למפתחים פלטפורמה מקיפה של פתרונות טכנולוגיים Cross Platform לחשיפה דיגיטאלית, העברה, הפצה ומוניטיזציה- המקשרים בין מפתחי התוכנה והמשתמשים. חברה ישראלית שנוסדה ב 2010, עם משרד ראשי הממוקם בתל אביב ובעלת שלוחות בסאן פרנסיסקו, ניו יורק ובייג'ינג. בקרו אותנו באתר ובאתר הגיוס שלנו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "למה להיות “רזה”, כשאפשר לנהל סטארט-אפ “שמן”?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סטארטאפיסט
Guest

עם כל הכבוד, איירון סורס היא לא דוגמא לכלום. חברה שהצליחה לגייס סכומי עתק, הרבה מעבר למה שהיתה צריכה למוצר העיקרי שלה (פלטפורמת ההתקנות) ובעקבות כך היא פשוט מחפשת איך לבזבז את הכסף. יש לי חברים שעובדים שם בפיתוח ויש שם חגיגה מבחינת השקעה במוצרים חדשים, מיזמים וחיפוש כיוונים חדשים (שכל אחד עולה מליונים בהשקעות על R&D). זו דווקא תופעה חיובית שחברת סטארטאפ יכולה להשקיע במיזמים כמו שגוגל ממציאה מוצרים חדשים כל כמה שנים, חלקם מן הסתם יצליחו וחלקם לא.
אבל זו פריבילגיה שיש למעט מאוד חברות. סטארטאפ לרוב צריך להיות ממוקד בפתרון שהוא מפתח וכן להתנהל בצורה רזה.

I Am OnDemand
Guest

שגיא – מסכיםבנוגע לריצה המוקדמת ל VC

הייתי מוסיף לפאנץ’ בסוף המאמר שנדרש גם קצת מזל :)

שבת שלום!

עופר
Guest

אהבתי את ההסבר על מה החברה עושה.
למה לא לרשום ״חברת טולברים וניצול משתמשים על ידי דחיפה של חרא תוכנות בכל התקנה?״
אני לא מבין איך אנשים חכמים בוחרים לעבוד מקום כל כך דוחה.
מבחינתי, אחרי פורקס והימורים, עולם ההורדות הוא הסחלה של ההייטק הישראלי.
די כבר

אורי
Guest

איירון סורס היא חברת טולברים לכל דבר, את רוב הכסף שלה היא עשתה מהתקנת טולברים שלוקחים את החיפוש ודף הבית של המשתמש.

“פיתחנו מוצר מצויין” אבל שראינו שאנחנו יכולים לעשות כסף מלדחוף למשתמש תוכנות מיותרות וטולברים ראינו את המנהרה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: