600 אלף לקוחות ו-80 מיליון דולר גיוסים: הסטארטאפ שעושה "בנק לפרילאנסרים"

למה צריך שסטארטאפ ישראלי יקים מחדש את הבנקאות לפרילנסרים בארה"ב? ואיך מקימים עסק מורכב כל כך מישראל? ספויילר: ניסיון וחוצפה. השבוע ב"עוד פודקאסט לסטארטאפים" שוחחנו עם לירן זילכה, סמנכ"ל הטכנולוגיה של Lili

מייסדי Lili: לילך בר דוד ולירן זילכה | מקור: Lili

"בדיוק בדרך אודי, בן ה-10 שלי, שאל אותי 'אתה עובד בבנק או בחברת מחשבים? איפה אתה עובד בדיוק?' אמרתי לו גם וגם" מספר לירן זילכה, סמנכ"ל הטכנולוגיה של Lili, "לילי היא סטארטאפ שעושה בנק. הבנק הזה מכוון לעצמאים ועסקים קטנים בארצות הברית. השקנו לפני משהו כמו 3 שנים, יש לנו מעל ל-600 אלף לקוחות". בשלוש השנים האלו החברה גייסה 80 מיליון דולר מהקרנות Group 11 של דובי פרנסס, Target Global ומשקיעים נוספים, וכעת עובדים בה כ-65 אנשים בישראל ובניו יורק. השותפה-מייסדת של זילכה היא לילך בר דוד, מנכ"לית החברה, שהגיעה מ-Pepper של בנק לאומי.

בוא תתאר לישראלים שלא מכירים את הצורך הזה מה בדיוק אתם עושים ולמה צריך את זה?

"אנחנו מציעים משהו קצת ייחודי בסגמנט הזה, משהו שהוא גם בנק – לצורך העניין דביט-קארד, היכולת להכניס כסף, לחסוך כסף כל מיני דברים כאלה ובעצם אוסף של שירותי תוכנה של ראיית חשבון, ניהול מס בעצם בתוך הבנק עצמו ברמה של אינטגרציה" אומר זילכה. ללילי אין רישיון בנק, מדובר בבנק דיגיטלי המיועד לפרילנסרים ובעלי עסקים קטנים בארה"ב. מדובר במודל תעסוקה הגדל בהתמדה, שהיקפו בשוק האמריקאי מוערך ב-1.2 טריליון דולר, ומהווה כ-50% משוק העבודה האמריקאי. "יש 27 מיליון עסקים מהסוג הזה בארצות הברית והם אוכלים המון קש. אין לך רואה חשבון בתוך החברה, אתה צריך לשלם למישהו, אתה צריך להתעסק עם זה". המודל העסקי של לילי מבוסס על שימושים בכרטיסי חיוב ועמלה צולבת.

"יש שני דברים קבועים בחיים, מוות ומיסים. אז עכשיו תחשוב שכל הטרנד הזה בארצות הברית הוא סביב 'אני רוצה להיות עצמאי, אני רוצה לשלוט בשעות שלי, לעבוד מתי שמתחשק לי' זה צד אחד של המשוואה" מספר זילכה, "והצד השני זה אנשים שראו את ההורים שלהם מפוטרים ב-2008 וב-2009, בישראל זה פגע בנו פחות, אבל בארצות הברית זה היה גל מטורף. הם הבינו שבעצם מקומות עבודה זה דבר מאוד פלואידי, יכולים לפטר אותך בצורה מיידים והתפיסה שלהם בין אם היא נכונה או לא נכונה, היא שאם יש לי כמה לקוחות הסיכוי שאני אעבד את כל ההכנסה שלי בבת אחת הוא יחסית קטן. אז הם הולכים להיות עצמאיים. זו התפיסה והסביבה מאוד תומכת בזה בארצות הברית".

איפה אתם נכנסים פה לתמונה?

"הפיצ'ר הראשון שהוצאנו היה לבוא ולהגיד לך קודם כל תקשיב, אתה צריך לשלם מס, תדע. כל הכנסה שלך אנחנו לוקחים את האחוזים של איזו מדינה אתה גר וגובה הכנסה, יש לנו את הנוסחה שלנו. בגדול נגיד 20% מההכנסה שלך הולך לחסכון, אתה לא רואה אותו. הוא שם, אתה תמיד יכול למשוך אותו אם משהו קרה, אבל אתה לא רואה אותו ואם אתה לא רואה אותו אתה לא מבזבז אותו, לא בקלות לפחות" למעשה הוא מתאר כי הפיצ'ר ביצע באופן אוטומטי את אותן הפרשות שהמעסיק היה מפריש במידה ואותו אדם היה שכיר.

בעיה נוספת של האנשים האלו היא שהם אינם יודעים מה לעשות כפרילנסרים. "לצורך העניין אני רואה את כל ההוצאות שלך בכרטיס מיד ואני אומר לך, זו הוצאה פרטית או עסקית? אני יכול גם להציע לך. מכל ההוצאות העסקיות שלך אני בונה דו"ח מס ואני יודע גם לחשב את המס שלך בהתאם. זה נשמע מה זה משעמם" הוא אומר, "אבל האלטרנטיבה של מה שהלקוחות שלנו עשו עד אותו רגע זה לקחת את הקבלות, לשים אותן בקופסת נעליים, בסוף השנה לפתוח את קופסת הנעליים שמלאה בקבלות, חלק מהן מודפסות על הנייר פקס הישן הזה ודוהות ועכשיו לך תתחיל למיין שנה אחורה".

איך לילי נראתה בתחילת הדרך לפני ההתתפוצצות?

"הכי קשוח שאתה יכול לדמיין. באים שני הישראלים… סבבה יש לי ניסיון – הקמתי בנק, ולילך הקימה בנק והיא בשוק הזה יותר ממני, ולפני זה הייתה במקס ולאומיכארד. באים ואומרים טוב, אנחנו יכולים להקים בנק בארצות הברית. באים משקיעים ומסתכלים עליך ואומרים לך 'לא'". זילכה מספר ומוסיף, "כשאנחנו התחלנו היו נגיד 10 בנקים דיגיטליים בארצות הברית, עכשיו יש 30. שוק מורכב, אבל כבר אז היה ברור שהשחקנים הכי גדולים בתחום מגייסים הרבה מאוד כסף".

כמה זמן לקח לכם לגייס את הסיבוב הראשון? היה כבר משהו או בעיקר רעיון?

"תשעה חודשים" משיב זילכה, "היה רעיון ולאט לאט אתה מתחיל משהו תוך כדי הגיוס. אז סבבה אין לי בעיה לשבת ולפתח בבית, אבל זה לא המהות. המהות זה הקונטקסט הרגולטורי והתשתיתי שאותו אתה צריך לספק. היתרון שלנו זה שכן באנו מהתחום וכן היו לנו קשרים וידענו עם מי לדבר, אז דווקא התשתיות של הבנק והתשתיות תוכנה הסכימו לדבר איתנו לפני שגייסנו כסף וזה היה די ייחודי". בראיה לאחור זילכה מעיד כי מדובר בחוצפה, "ללכת לדבר עם כאלה גופים פיננסיים גדולים כשעוד אין לך כלום ואתה לא באמת מבין כלום. אתה מבין בנק אבל בנק זה לוקאלי, התנהגות של לקוחות זה לוקאלי ואתה לא באמת מבין איך זה נראה".

מה לא הבנתם אז שהיום אתם יודעים?

"כמה פעמים יצא שערערת על תנועה שהיית לך בכרטיס אשראי? אני בודק את התנועות ופעם אחת בכרטיס של הבת שלי, היא קיבלה סמס על תנועה שהיא לא עשתה. ביטלנו את הכרטיס אפילו לא התעסקתי בלהתלונן על התנועה של ה-20 שקל". זילכה מספר כדוגמה, "האחוזים של מי שעושה דיספיוט בארצות הברית הם הרבה יותר גבוהים מאשר מי שעושה בישראל, משמעותית. על סכומים הרבה יותר גבוהים, משמעותית. חלק מהסיבה אגב, היא שגונבים להם את פרטי כרטיסי האשראי במסות. יש פה מהלך שלם שנובע מפריצות של אבטחת מידע ומבעיות תשתיות ובארץ אתה בכלל לא מודע לזה".

בניתם חברה שהיא מסוג מאוד שונה מסצנת היזמות בישראל, עם רגולציה כבדה שפונה לצרכנים בשוק שאנחנו לא מכירים. מאיפה שואבים את הידע כדי להתקדם?

"יש פה קושי גדול. ישראל כל פעם יצרה איזה מין קבוצת מומחיות – היום אנחנו מומחים בסייבר, לפני 20 שנה היינו מומחים בתקשורת. אין פה המון קבוצת מומחים בפינטק בטח לא כזה שמכוון לקונסיומרים, זה הכי נישה" טוען זילכה, "אבל אני זוכר שביום שהיו לי 40 לקוחות הייתה לי פגישה בנקסט אינשורנס וראיתי את המשרדים שלהם ואמרתי 'ואוו זה יכול להגיע לזה בכלל?'. אתה לומד, גם מהחברות פורטפוליו של המשקיעים שלך כי בסוף גם למשקיעים עצמם יש התמחות וגם מחברים ובסופו של דבר, אני חושב שברוב הסצנה הזאת בישראל אנשים מאוד עוזרים אחד לשני. לא היה אף אחד שהתקשרתי אליו שהוא לא ענה ולא עזר, ואני משתדל לתת את אותו דבר".

האזינו לפרק המלא כאן:

 

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

1 תגובה על "600 אלף לקוחות ו-80 מיליון דולר גיוסים: הסטארטאפ שעושה "בנק לפרילאנסרים""

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שייקי
Guest

600 אלף לקוחות משלמים?! קשה לי להאמין….

wpDiscuz

תגיות לכתבה: