אז והיום: הצצה לימים הראשונים של 3 חברות היי-טק ישראליות גדולות

הצצה לימים הראשונים של 3 ענקיות הייטק ישראליות

מרבית חברות ההיי-טק שכיום נחשבות לסיפור הצלחה לא תמיד חיו את ימי הזוהר. גם הן החלו כסטארטאפים בסביבת עבודה צנועה, עם המון ויתורים שהמציאות כפתה עליהם. מייסדי פיוניר, קלטורה ואופטימוב חשפו בפנינו את סיפור הסינדרלה המתאר את האתגרים מראשית ימי החברה ואת התובנות שהם הפיקו מהדרך שעשו שיכולות לתרום ליזמים נוספים.

Payoneer – נוסדה ב-2005

חברת Payoneer העוסקת בהעברת תשלומים גלובליים, הוקמה בשנת 2005 ועוד לפני שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת לה לספק שירות המבוסס על אוטומציה וחוזים חכמים החברה סיפקה שירות על בסיס שיחה טלפונית עם נציג החברה. אחד מהפרויקטים הראשונים היה טיפול בהעברת תשלומי הפיקדון של חניכי “תגלית” בשיחות טלפון עם משפחות החניכים בחו”ל. פעמים רבות השיחות היו גולשות לשאלות על החיים בישראל, איזה בגדים לארוז למזג האוויר פה ופעילות הסטארטאפ נראתה לפעמים כטלפניה של משרד הקליטה. באותם ימים היה לחברה משרד בסיסי של שני חדרים, מאז החברה עברה 6 פעמים עד לרכישה ואכלוס של מיקומה הנוכחי בבניין בן חמש קומות בפתח תקווה.

לדברי יובל טל, נשיא ומייסד חברת Payoneer: “בימים הראשונים החברה התבססה יותר על אופי הצוות מאשר על האיכות הטכנולוגית של המוצר. הרבה סטארטאפים בישראל מתחילים ככה, בחבירה של האנשים הנכונים המתאגדים תחת הרעיון הנכון. אלו ימים שהעסקנו בהם במשרה חלקית חיילים שעשו עליה, כי הם היו כח עבודה שיכולנו להרשות לעצמנו עם אנגלית מושלמת לשירות לקוחות גלובלי. אחד החיילים שעבד בחברה כשהיא מנתה צוות של 8 אנשים בלבד עדיין איתנו וכיום הוא סמנכ”ל בחברה המרכז את הפעילות באסיה. אותה תקופה צנועה עזרה לנו להבין את מי אנו רוצים איתנו בקבוצה, להבין שאנו לא מעודדים קליטת אנשים היוצרים תחרות בתוך הבית, המנסים להתקדם על חשבון החברים לעבודה ועושים פוליטיקה. מאז פיוניר בנויה על אנשים שרוצים לעבוד יחד ואוהבים לשתף פעולה כדי להיות חלק ממשהו גדול שצומח.

payoneer

אז משמאל (ובשחור לבן) מול היום מימין

המרקם החברתי עמד למבחן במשבר שפקד את החברה לפני כמה שנים, בו קשרו אותנו לפרשה בינלאומית שאינה בתחום פעילותנו אלא בתחום הבטחון. שיתפנו את העובדים בהכל ובשקיפות כדי שהם ידעו איפה הם נמצאים, המקרה רתם את כל הצוות, כל העובדים ספגו ירידה משמעותית במשכורת, אבל כיום אפשר להגיד שהם הרוויחו על זה בענק. כשאנשים אוהבים לעבוד יחד הם יטפלו באתגרים ובמשברים גם ברגעים קשים, כי עשייה משותפת עם אנשים שהם אוהבים לעבוד איתם נותנת להם משמעות וסיפוק. לכן גם כיום שאנו 1,200 עובדים ברחבי העולם אנו מוציאים פעם בשנה הרבה מאוד כסף כדי להביא את כל העובדים לארוע חברה משותף, לראות אחד את השני פיזית, לחזק קשרים ולשמור על תרבות ארגונית. אנו משתדלים להעסיק כמה שיותר בישראל כדי שאנשים מצוותים שונים יוכלו להיפגש יחד במסדרונות, לשתות קפה יחד, זה מאפשר לטפל טוב יותר במשימות.

טיפ נוסף ליזמים, ברגעי משבר אל תאפשרו לו להפוך למשבר של כל החברה. תנו לקבוצה קטנה שמטפלת במשבר לנהל אותו כדי שכל שאר המחלקות יוכלו להתקדם מבלי לשתק את החברה.”

Kaltura – נוסדה ב-2006

חברת קלטורה, המספקת תשתית וידאו לארגונים, הוקמה בשנת 2006 במרתף של אחד המייסדים. באותה תקופה התקיימו פגישות משותפות בביתו של ערן איתם בצהלה, בין רון יקותיאל המוביל את החברה כמנכ”ל ויו”ר הדירקטוריון מאז נוסדה, שי דוד ומיכל צור. באותם ימים מייסדי קלטורה לא ידעו באיזה שוק הם מתכננים לפעול, אם יעשו חומרה, תוכנה, סייבר או רכב, אבל הם מספרים שבחרו אחד את השני וידעו שהם רוצים לעשות זאת יחד. המייסדים גיבשו את רוח החברה שהתבססה על פלורליזם, בחרו לוגו בקונספט שמלווה אותם עד היום עם מגוון צבעים המתכנסים פנימה, אפילו נבחר כבר שם לחברה. רק אחרי שגובשה התרבות העסקית הוחלט על תחום הפעילות והחברה פנתה לוידאו המועבר דרך האינטרנט, שהיה תחום חדש למייסדים אך הם ידעו שהוא צפוי לזנק בשנים הקרובות. תחילה הצוות מנה שמונה עובדים שהצטופפו יחד ברבע קומה במרתף בוילה בצהלה, לאחר מכן הם התרחבו לחצי קומה ואז לכל קומת המרתף. אמנם לא המקום האידיאלי לפעילות של חברת הייטק, אבל המרתף לא היה מרופט כי בכל זאת ערן איתם היה לאחר אקזיט של ICQ והעובדים נהנו גם מהבריכה הפרטית בוילה.

לדברי רון יקותיאל מנכ”ל קלטורה: “החזון שלנו היה שוידאו על גבי האינטרנט יהפוך למדיום המוביל ללימוד והוראה, לתקשורת, לשיווק ומכירות, שרות לקוחות, כמובן לטלוויזיה. החלטנו שהזמן הבשיל להשיק פלטפורמה רחבה וגמישה שתאפשר ליצור את כל חוויות הוידאו המקוון הללו. אך כל מסע ארוך מתחיל מצעד קטן אחד, תחילה השקנו אתר בו אפשרנו לקבוצות משתמשים ליצור ולערוך יחדיו וידאוים שיתופיים, השקענו קצת מכספנו, גייסנו קצת ממכרים וקפצנו למים במודל B2C ולא B2B כפי שאנו פועלים כיום. כשחברה חדשה משיקה מוצר ראשון היא צריכה למצוא דרכים מקוריות להכות גלים ולמשוך תשומת לב, וכמעט כל האמצעים כשרים. הוידאו השיווקי הויראלי הראשון שלנו העביר את המסר של ‘יצירה משותפת’ בדמותם של אנשים בשרותים ציבוריים שנופחים יחדיו בתיאום בקול תרועה… זה לא בדיוק הסרטון שהיינו משתפים היום עם התאגידים הגדולים והמכובדים בעולם שנמנים עם לקוחותינו. מצוידים במוצר הראשוני ובווידאו הוויראלי נרשמנו לתחרות סטארטאפים בכנס הבכורה של TechCrunch . כל מבקר בכנס קיבל מטבע מפלסטיק והתבקש להעניקו לחברה שהכי הרשימה אותו באולם התצוגה כשהסטארטאפ העל מספר המטבעות הגדול ביותר יוכרז כזוכה, סימנו את היום הראשון של הכנס בצליעה. באותו ערב הגענו למסיבה שלקחה בה חלק ברמנית שהפנטה את כל האורחים, שאלנו אותה מה היא עושה למחרת בבוקר וגיסנו אותה כפרזנטורית של קלטורה בשטח התערוכה. מה שמשך אלינו המון מטבעות, הביא לנו את הזכייה וההכרה הבינלאומית במסגרת כנס ההייטק המכובד, משם כבר הכל היסטוריה.

הטיפ שלי ליזמים הוא שיזמות (Entrepreneurship) בנויה מחמש פעולות מרכזיות, שגם הן מתחילות באות האנגלית E: Envision, Enlist, Embark, Execute, Evolve. ובתרגום חפשי לעברית: לחזות, לגייס, לקפוץ למים, לבצע, ולהתפתח. לשמחתי פעולות אלו מתקיימות על ידי מרבית היזמים הישראלים שנכנסים לשוק רעבים להצלחה, לצורך השוואה בקליפורניה היזמים נוהגים להתגאות שהסטארטאפ שלהם התחיל בגאראג’, בעוד שבישראל ליזם יש גאראג’ רק אחרי שהוא עשה אקזיט.”

Optimove – נוסדה ב-2009

חברת Optimove המפתחת טכנולוגית שיווק למקסום שווי לקוחות קיימים, החלה לפעול בשנת 2009 ללא גיוס הון. לכן החברה השתמשה בהכנסותיה לפיתוח והשקעה בלקוחות, והעובדים הראשונים עברו יחד דרך לא פשוטה. בתחילת הדרך החברה פעלה משכונת התקווה על שטח של 50 מ”ר, המטבחון היה מבוסס על קרקרים מהמכלת בפינת הרחוב, וכדי לבצע שיחת טלפון ללא רעשי רקע של השטח הצפוף עובדים היו יוצאים לרחוב. לא תמיד היה לחברה מספיק כסף לגיוס עובדים חדשים או עבור ספקי שירותים מקצועיים, לכן העובדים היו חורגים מגבולות תפקידם כדי לתת מענה לדרישות של החברה הצומחת. כיום כבר המצב שונה, משרדי החברה בישראל משתרעים על שטח של 2,200 מ”ר עם 200 עמדות עבודה במגדל יוקרה בת”א, והחברה כבר הגיעה להיקפי מכירות חודשיים של 1.8 מיליון דולר.

optimove

אז משמאל (ובשחור לבן) מול היום מימין

לדברי פיני יקואל, מנכ”ל ומייסד אופטימוב: “לא רציתי לגייס השקעה מקרנות הון סיכון, השאיפה שלהן להגיע לרווחיות מהירה והתערבותן בניהול היו לוקחים את החברה למקום שלא רציתי. לכן את הגיוס עשיתי לאחר שעמדנו בקריטריונים של קרנות הון צמיחה, שם התנאים שונים מאחר והיזם כבר הוכיח שהוא יודע לבנות חברה רווחית והמיזם כבר תופס כיוון ברור. במסגרת הדרך שעברתי למדתי להאמין באנשים מוכשרים, בהתחלה אין ברירה וחייבים לתת אמון באנשים, אך שהחברה גדלה נוצרים משאבים להביא אנשים עם ניסיון מחוץ לחברה. החלטתי שזה נכון לתת לעובדים לצמוח והגענו למצב בו 75% מההנהלה היו עובדים ללא רקע בניהול. גם לי מעולם לא היה ניסיון בניהול, אבל הצלחתי עם אינסטינקטים וכישרון להתמודד עם המציאות. כיום אני מנכ”ל של 200 אנשים המועסקים בשלוש יבשות, לכן אני מאמין שגם אנשים אחרים יכולים לעשות את זה. למשל סמנכ”לית הכספים שלנו הייתה העוזרת האדמיניסטרטיבית, מנהל מוצר היה מתכנת, סמנכ”ל השיווק שמנהל 10 אנשים התחיל כמהנדס נתונים. המנהלים שצמחו עם החברה רואים את החברה כשלהם, זה מייצר מוטיבציה וחיבור גדול והופך את החברה ליותר ממקום עבודה.

הטיפ שלי ליזמים הוא בהקשר לחשש מקידום מתוך החברה, בגלל מצבים בהם עובד מן הצוות שקודם אמור לנהל את מי שהיו לפני רגע הקולגה שלו. אבל העובדים מבינים זאת, לא צריך לתת לחשש להשפיע.”

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "אז והיום: הצצה לימים הראשונים של 3 חברות היי-טק ישראליות גדולות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
למה הסודיות?
Guest

מי הכין את הכתבה?
מיהו הכתב האורח?

יונוש
Guest

מספר אנשים עבדו על זה במקביל

יוני
Guest

יפה מאד וכל הכבוד לשלושת החברות ולאנשים שהובילו אותן להצלחה, אבל סיפורים דומים רק בלי השלב של ההצלחה אפשר למצוא בשפע.
לטעמי, נשמע שגם מנהלי החברות הנ”ל לא יכולים לשים את האצבע (או אפילו להצביע לכיוון) של “התבלין הסודי” שהביא להם הצלחה.

נסה תערובת של תבלינים
Guest
נסה תערובת של תבלינים

דוקא בקלטורה שמו את האצבע הסיפור עם הברמנית שגיסו לפרנטציה ב TechCrunch ציטוט: “משם כבר הכל היסטוריה”
למרות שלדעתי בתכלס הם מצטנעים, הם פשוט עשו הכל כמו שצריך עם הגישה הנכונה והפכו לשם מכובד בעולם הוידאו והקוד הפתוח

אחד
Guest

“עשו הכל כמו שצריך” – נשמע שהיה להם מראש product market fit גבוה ומעבר לזה הם לא עשו יותר מידי שטויות. טוב אולי הקטע עם הברמנית נחשב קצת שטותי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: