הכירו את ה-Auto-Tune: ”הפוטושופ” של עולם המוסיקה והסוד הכי שמור של הזמרים

כולם כבר מכירים את פוטושופ והמהפכה שהוא עשה בעולם האופנה והפרסום; אבל לא רבים מכירים את Auto-Tune התוכנה המקבילה בעולם המוסיקה שמתקנת זיופים של זמרים. קשה להאמין שמאחורי אחת המהפכות הגדולות של עולם המוסיקה עומד גיאולוג, שפיתח את התוכנה ממש במקרה. וגם איך נשמעת בריטני ספירס עם התוכנה ובלעדיה

הסוף לזיופים. Auto-Tune. מקור: Antares

הסוף לזיופים. Auto-Tune. מקור: Antares

לפני מספר שבועות הודלף Alien, שיר מהאלבום האחרון של בריטני ספירס. הדלפות אינן עניין חדש, ולפעמים הן אפילו משמשות כטריקים של יח”צנים, כדי לקדם זמר או זמרת שמוציאים אלבום חדש. אבל זה לא היה המקרה. מה שהודלף היתה רצועת השירה הגולמית של בריטני ספירס, לא מעובדת, ללא אפקטים ובעיקר ללא הטיפול של Auto-Tune, התוכנה שמתקנת את השירה של הזמר ומתאימה אותה לסולם הנכון. התוצאה מחרידה, ולא ממש ניתנת לשמיעה, אבל תעשו לעצמכם טובה ותשמעו כמה שניות מתוך הדוגמה שהכנו ומופיעה בסוף הכתבה. אחר כך, תעריכו כבר הרבה יותר את אנדי הילדברנד, מהנדס חשמל, שהמציא את ה-Auto-Tune וגרם ללא פחות ממהפכה בעולם המוסיקה.

מפיענוח מבנה הקרקע עבור קידוחי נפט לשינוי פני המוסיקה

ד”ר הרולד (אנדי) הילדברנד עבד במשך שנים כחוקר בתעשיית קידוחי הנפט בארה”ב. לאחר שעבד בחברות ענק כמו Exxon, הוא הקים ב-1982, יחד עם מספר שותפים, את את חברת Landmark Graphics Corporation. החברה פתחה תוכנה שעוזרת בפיענוח ובניתוח של סיסמולוגיית השתקפות, כלומר, גילוי תוואי הקרקע הנסתר (מתחת למים, בעומק האדמה) על ידי גלי קול בדומה לסונאר. חברות האנרגיה הצליחו לאתר מצבורי נפט בקלות יותר, הילדברנד עשה כסף וכולם היו מאושרים.

אבל הילדברנד לא היה רק מדען מוכשר. בזמנו החופשי הוא היה מוזיקאי חובב, שניגן על חליל והלחין יצירות. על פי הספר Perfecting Sound Forever, סיפרה לו פעם ידידה כמה היתה רוצה מכשיר שישמור על הקול שלה בסולם הנכון. באותו רגע הוא הבין שעלה על משהו. המומחיות שלו בניתוח גלי קול, שעזרה למפות את שכבות האדמה, תוכל גם לעזור לתקן את קולות השירה, כך שיהיו בסולם הנכון.

הילדברנד הקים ב-1990 את חברת Antares שאחראית מאז על מספר פיתוחים טכנולוגיים בעולם המוסיקה. ב-1997 הוציאה החברה את Auto-Tune – הן כרכיב חומרה לאולפנים והן כתוכנה (פלאגינים לתוכנות לעריכת מוסיקה) ושינתה את פני המוסיקה. טכנית, מה שעושה הטכנולוגיה היא לנתח את הקול המוקלט של הזמר, ולשנות את הפיץ’ (גובה הצליל) כך שיהיה תואם לתו, למפתח, לאקורד או לסולם שקובע המפיק המוסיקלי או איש הסאונד. כשנשאל פעם ד”ר הילדברנד על העקרונות בהם עושה שימוש הטכנולוגיה שלו, אמר שהיא נבנתה “על בסיס רקע תאורטי ב-DSP (עיבוד אותות דיגיטליים), עקרונות פיזיקליים של הפקת סאונד, פיזיקה של שמיעה, תפיסות מידול, פילטרים, תאוריות של מערכות ליניאריות, תאוריות הערכה, ניתוחים מספריים, חשבון, תיאוריות מוסיקליות ועוד”. חשוב להדגיש, כי אם ניחנתם בקול של רבקה בלאק, גם לאחר שימוש בתוכנה, לא תוכלו להתחרות בקולותיהם של נורה ג’ונס, ביונסה או פבארוטי. אבל, מצד שני, התוכנה לפחות תבטיח שלא תזייפו. בהתחלה, השימוש ב-Auto-Tune היה סוד שמור של אנשי התעשיה, אולם ב-1998, בזכות שיר אחד, הפכה התוכנה לנחלת הכלל.

המפיק המוסיקלי הבריטי מארק טיילור אחראי על הפקות של ליידי גאגא, בריטני ספירס, טינה טרנר, קיילי מינו ועוד. ב-1998, כשעבד, יחד עם המפיק בריאן רולינג, על הפקת הסינגל החדש של הזמרת הוותיקה שר, הם הציעו לשלב את ה-Auto-Tune בשיר. אבל במקום להשתדל שהתוכנה לא תורגש, כיוונו המפיקים את התוכנה על ההגדרות הקיצוניות ביותר שלה, כך שהתוצאה תישמע רובוטית ומלאכותית ככל האפשר. התוצאה היא מה שמכונה עד היום “אפקט שר” – אותו קול מתכתי עם רעידות המוכר מהשיר. מוסיקאים, מפיקים מוסיקליים, זמרים והקהל הרחב התעניינו לדעת מה פשר האפקט וכך נחשפה התוכנה לקהל הרחב. אגב, למרות חששו של המפיק כי שר עצמה לא תאהב את התוצאה, היא התלהבה מאוד מהשימוש החדשני, וכשנציגי חברת התקליטים ביקשו לבטל את האפקט, היא ענתה להם “על גופתי המתה”.

השאלה האתית

כיום, התוכנה נמצאת בשימוש נרחב באולפני סאונד בכל העולם, שימוש המקביל אולי רק לשימוש בתוכנת פוטושופ בעולם האופנה והפרסום. אבל ככל שהיא הפכה ליותר פופולארית, כך גם צפה ועלתה הביקורת נגדה. ב-2009, במסגרת פרסי הגראמי, ענדו חברי להקת Death Cab for Cutie סרט מיוחד על בגדיהם, במחאה על השימוש בתוכנה; גם המפיק המוסיקלי והראפר Jay-Z הוציא שיר שנקרא Death Of Autotune, המוחה על ה-Autotune ועל הזמרים שעושים בטכנולוגיה שימוש הולך וגובר. גם כריסטינה אגילרה, אחת הזמרות שלא נחשדת בשימוש ב-Autotune, הופיעה עם חולצה שעליה כיתוב “Auto Tune is for Pussies” או בתרגום חופשי: “Auto-Tune זה לכוסיות”. מהצד השני, עמדו התומכים, ד”ר הילדברנד למשל יצא להגנתה של המצאתו וטען שתעשיית הפופ היא בידור, בדיוק כמו תעשיית הסרטים. “האם”, הוא שואל, “אנחנו טוענים שזו רמאות, כשהשחקן שמגלם את באטמן לא באמת יודע לעוף?”. בהתייחסו ל-Jay-Z ושירו על מותו הקרוב של ה-Auto-Tune, אמר בפראפרזה על מארק טוויין: “השמועות על מותו מוגזמות”. להגנתו של הילדברנד והמצאתו הצטרפו מפיקים מוסיקליים שטענו שהשימוש בטכנולוגיה לגיטימי לגמרי, בין השאר, הם טענו כי הטכנולוגיה יכולה להפוך את הקול האנושי לכלי נגינה חדש (הקשיבו למשל ל-Fragments of Life של Roy Vedas). כמובן שגם מגיעים שימושים קצת יותר מגניבים לטכנולוגיה; קחו למשל את ערוץ היוטיוב Auto-Tune The News שלוקח קטעים ממהדורות חדשות, מעביר אותם דרך Auto-Tune ויוצר שירים קליטים וקורעים.

חזרה לבריטני

נסיים עם המקרה שבו התחלנו; הדלפת טראק השירה הבלתי מטופל ובלתי-מעובד של בריטני ספירס. כפי שתוכלו מייד לשמוע בקובץ שהכנו, ההבדלים בין הגרסאות הם עצומים. מצד אחד, השירה הבלתי-מטופלת נשמעת צורמת ומזייפת אפילו לאוזניים לא מקצועיות. ומהצד השני, שירה מעובדת ומהוקצעת כיאה למפיק מוסיקלי אדיר כמו וויליאם אורביט. אורביט אגב ניסה לצאת להגנתה של ספירס, וטען בעמוד הפייסבוק שלו, שמדובר בחימום קול שכל זמר עושה לפני הקלטת השירה, ובכלל, כל זמר, ולו המקצועי ביותר, יזדקק למספר טייקים כדי להקליט את הטייק המדוייק. שיהיה.

בין אם אתם מהמתנגדים או מהתומכים, אין ספק שכמו שפוטושופ בעולם האופנה והפרסום גם Auto-Tune לא תיעלם כל כך מהר והיא כאן כדי להשאר.

הקשיבו להשוואה שערכנו בין בריטני ספירס עם Auto-Tune ובלי:

כך נראה Auto-Tune באולפן:

לינק להורדה

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

11 תגובות על "הכירו את ה-Auto-Tune: ”הפוטושופ” של עולם המוסיקה והסוד הכי שמור של הזמרים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
AJ
Guest

חחחחחח הסוד הכי שמור של הזמרים????
באמת שאין סטודיו בעולם שלא משתמש בזה וזה באמת ידוע לכל.
סתם עושים סיפור עצום מחרטא…. כל הכבוד גיקטיים.

ערן הר-ציון
Guest

תקשיב אני טכנאי סאונד וברור שאני מכיר כבר 10 שנים את התוכנה
אבל רוב האנשים שהם לא בתעשיה לא מכירים

אסי
Guest

למה להיות פוץ מעצבן? כתבה באמת טובה, וזה שאתה מכיר את כל הנושא לא אומר שכולם מכירים אז שקט ותחזור לאולפן שממנו באת :)

חסי
Guest

אני לא מתעשיית המוזיקה או מאולפן וידעתי על זה כי אני פשוט מאזין למוזיקה
וכנראה שאני יכול לפחות את הראש שלי במקום את הפה שלי כמוך אסי.
אם תנסה שניה לחשוב (אפילו זה קשה לך) – “הממ.. מעניין למה הם עושים כתבה על טכנולוגיה משנות ה-90 ומנסים לייצג את זה כאילו זה הדבר הכי סודי ומעניין בתעשיית המוזיקה” אתה תבין שזה באמת כתבה סתם לא מושקעת עם הקלטה של בריטני שפורסמה לפני כמה חודשים.

ערן הר-ציון
Guest

אסי אלא אם אתה סובל מבעיות הבנת הנקרא תקרא שוב
אף אחד לא ניסה למכור לך כאילו זה חדש
מספרים את כל ההיסטוריה של התוכנה שזה התחיל עוד בימים של שר לפני 20 שנה
הם מספרים את זה בגלל הטרק של בריטני שמשיהו הדליף
את ההיסטוריה של הממציא אפילו אני שמשתמש בזה לא ידעתי (האמת לא עניין אותי עד עכשיו)
אבל אם זה לא כזה סוד אז תתן לי שם של זמר אחד שמודה שהוא משתמש בזה?
אני כמובן לא אספר אבל תאמין לי הרבה מאוד משתמשים

חוץ מזה בניגוד לפוטושופ את אוטוטיון רוב האנשים לא מכירים
תבדוק לבד במשפחה או בחברים שלך

וזלינסקי
Guest

מישהו יודע מאיזה שיר נלקח קטע ההדגמה הראשון?

שלמה
Guest

תמחקו כבר את האתר הזה.

בב
Guest

איזו תגובה מגעילה.
תעשה Unsubscribe

Alfonso
Guest

שיואוווו טירוף!!
מתי אתם עושים כתבה על טכנולוגיית MMX בפנטיום 2?

בב
Guest

אני לא הכרתי את הכלי הספציפי.
ידעתי באופן כללי, שיש להם כלים לשיפור איכות הקול, אבל … זהו.
נחמד לקבל פרטים.

העסק עם בריטני ספירס התפוצץ לפני כמה שבועות, והיה כתוב שם שהיא נעזרת בכלים לשיפור איכות הקול.

איתי
Guest

ואללה לא ידעתי שיש את התוכנה הזו, הכתבה הזו חידשה לי משהו. מצאתי אותה מעניינת.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: