הצצה לפיתוחים שיאפשרו לרכב האוטונומי להגיע לכביש עד שנת 2020

כניסת המכוניות האוטונומיות לחיינו יסמנו ככל הנראה את המהפכה הטכנולוגית הכי גדולה בעשור האחרון, זו שתשנה את הדרך שבה אנחנו מגיעים ממקום למקום ואת האופן שבו אנחנו תופסים את תפקידו של הרכב בחיינו. אילו טכנולוגיות ישראליות ייקחו חלק בפריצת הדרך הבאה ואילו בעיות הן מיועדות לפתור?

 Alexander Koerner/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Alexander Koerner/ Getty Images Israel

מאת תומי בר-אב

ההערכות האחרונות חוזות שבשנת 2020 יהיו כ-10 מיליון רכבים אוטונומיים על הכביש ושאחת מתוך ארבע מכוניות ייסעו ללא נהג בשנת 2030. ההשלכות של כניסת המכוניות האוטונומיות לחיינו יסמנו ככל הנראה את המהפכה הטכנולוגית הכי גדולה בעשור האחרון; מהפכה שבעיקר תסמן את הפיכת הרכב ממוצר צריכה חד פעמי לשירות מתמשך ועל פי דרישה. איך ייראה עולם שבו רכב עתידי ואילו טכנולוגיות ישראליות לוקחות חלק במרוץ אחר הרכב האוטונומי?

קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר עד כה

בתחילת השנה נראה היה שהמרוץ לרכב האוטונומי מחשב מסלול מחדש. שורה של תאונות מתוקשרות, ובהן התאונה באריזונה אשר הקפיאה את פרויקט המכוניות ללא נהג של חברת אובר. הסקפטיזם היה בשיאו. על מנת להפוך את החזון של 10 מיליון מכוניות אוטונומיות על הכביש למציאות יש צורך בהמון ניסויים שיאפשרו לרכבים לעבור אדפטציה לחוקים שונים בכביש. כל ניסוי כזה משמעותי לא רק בגלל איסוף נתוני הנהיגה, אלא גם לעיצוב חוקים ורגולציות.

ואכן בחודשים האחרונים חל שינוי והמרוץ שוב נכנס להילוך גבוה. חוקים פדראליים חדשים שהוצגו בחודש יוני השנה בארה”ב מאפשרים ליצרניות רכב ולחברות טכנולוגיה לערוך בדיקות מקיפות יותר בכבישים לרכבים בדרגה אוטונומית גבוהה, כלומר ללא התערבות אדם. החוקים מצטרפים לשורה של תקנות בנושא בטיחות, פריצות סייבר לרכבים והכנת התשתיות לכניסתם של הרכבים האוטונומיים.

כך, כבר החודש לדוגמה החברות מגנה וקונטיננטל הכריזו על ניסוי משותף של מכונית אוטונומית שתיסע בין ארצות ותחצה את הגבול בין קנדה לארה”ב ללא התערבות נהג. גם יצרניות רכב רבות כבר הציגו פיצ׳רים אוטונומיים ברמות שונות: טסלה שחררה לפני כמה חודשים את מודל 3 והתשובה ה״עממית״ למודל S היוקרתי לשוק ההמונים. מודל זה הגיע עם יכולות Autopilot – מגוון יכולות ושירותים אוטונומיים כמעט מלאים כמו העברת נתיב, זיהוי מכשולים, חניה אוטונומית ועוד. בראיון לבלומברג בשנת 2014, מייסד ומנכ״ל טסלה אלון מאסק, השווה את אותן יכולות למה שיש כיום במטוסים – מצד אחד אוטונומי, ומצד שני עדיין יש צורך בהתערבות אדם לצורך מתן פידבק ופיקוח על התנהגות הנהיגה.

כיום הרבה מהטכנולוגיות כבר מוטמעות ברכבים על הכביש. כל מכונית שנייה שמיוצרת כרגע בעולם מגיעה עם קישוריות כלשהי לאינטרנט. טכנולוגיה זו כבר מתחילה להכשיר את הרכבים האוטונומיים העתידיים וביחד עם כלכלה שיתופית אנו נראה עולם לא רק ללא נהגים, אלא גם ללא בעלי רכבים.

מכונית כשירות

על פי גוף המחקר IHS Automotive, לכמעט 85% מהאוכלוסייה אין רישיון נהיגה. בתוספת העלויות הגבוהות שדרושות להחזקת רכב ותחזוקו ומצוקת החניה בערים מרכזיות – בעתיד הקרוב אנחנו כנראה נפסיק לראות בעלי מכוניות ויותר אנשים שמשתמשים במכוניות כשירות. בעולם ללא נהגים, אין צורך בהחזקת מכונית בשביל להגיע ממקום למקום, אלא חופש התנועה יתבצע על ידי צי של מכוניות ואפליקציות תואמות אשר ייקחו אותנו ממקום למקום ויאפשרו לנו לצרוך תוכן בתוך המכונית על ידי שלל שירותי תוכן.

המכונית האוטונומית יוצרת קונספט של ״מקום שלישי״: נוסף על בית ומקום העבודה נוכל להשתמש בזמן הנסיעה ברכב בצורה פרודוקטיבית וחברתית יותר. עובדה זו כמובן מפחידה את יצרניות הרכב ויוצרת ניגוד אינטרסים בתעשייה, ולכן היצרניות שואפות לתת יכולות אוטונומיות לרכבים פרטיים ולא לציי מכוניות, תוך התמקדות בדאטה וקישוריות לרכב.

כדי שמהפכת הרכב האוטונומי תצלח גם הכביש יצטרך לעבור אדפטציה. מכוניות יצטרכו לדבר לא רק עם מכוניות אחרות אלא גם עם תשתיות הכביש. חברה ישראלית בשם וואלראן (Valerann) למשל פיתחה מערכת סנסורית אלחוטית המוטמעת בכביש עצמו, ומספקת מידע על מצבו ועל תנועת הרכבים ברזולוציה גבוהה ובזמן אמת מכל נקודה בכביש. המערכת משתפת את המידע בין רכבים חכמים ו”רגילים” כאחד, היא מתריעה על סכנות בזמן אמת ויוצרת ייעול של זרימת התנועה. בעתיד החברה שואפת לספק הנחיה לרכבים אוטונומיים בתנאים סביבתיים קשים או במקרים של תקלות ברכב ומתקפות סייבר.

צמצום מצוקת החניה במרכזי ערים

מצוקת החניה במרכזי הערים לא חדשה: מספר הרכבים עולה בעוד מספר החניות נשאר מוגבל, והמכונית האוטונומית לא תפתור את המצוקה הזו. לפחות בשלב הראשוני, כניסתן דווקא תגדיל את ההיצע של מכוניות על הכביש ובכך תקטין את ההיצע לחניות. כאן נכנס תפקידם של סטארטאפים ושירותים שונים שיקלו על הכניסה של מכוניות אוטונומיות לשוק ושמתבססים על הכלכלה השיתופית. ​RePark למשל מייצרת שירות חניה שמחבר בין מחפשי חניה לבעלי חניה ומאפשרת לאחרונים להשכיר את החניה שלהם כשהיא פנויה תמורת תשלום. ובמילים פשוטות יותר ה-UBER של החניות.

פתרון יצירתי נוסף לבעיית החניה מגיעה מחברה ישראלית בשם סיטי טרנספורמר, אשר חשפה לאחרונה את “המכונית המתקפלת” – מנגנון קיפול חכם המוטמע בשלדת הרכב. מנגנון הקיפול מאפשר לנהג הרכב ליהנות משני העולמות: נסיעה ברכב במצב פתוח וחניה כאופנוע במצב מקופל. חניית הרכב במצב מקופל יכולה לחסוך בעיות חניה רבות ולאפשר חניה של ארבעה רכבים במקום אחד. בעולם של רכבים אוטונומיים יהיה ניתן להשתמש בטכנולוגית ה”קיפול” של החברה כדי לצמצם את מקום החניה של ציי הרכב.

Bloomberg/ Getty Images Israel

מכונית אוטונומית של פולקסווגן

צלם/תמונה: Bloomberg/ Getty Images Israel

צמצום תאונות בעד 90 אחוז

לפי חברת מקינזי, מכוניות אוטונומיות על הכביש יכולות לצמצם את תאונות הדרכים בעד כ-90 אחוז. בעולם שבו מכוניות ידברו זו עם זו ועם הכבישים ויופעלו בצורה אוטונומית לחלוטין, רוב התאונות שנגרמות מחוסר סבלנות או תשומת לב של הנהגים יוכלו להימנע. מדובר בצמצום משמעותי ועל כן נושא הבטיחות מביא להתקדמות משמעותית ברגולציה, בעיקר מהארגון הממשלתי NHTSA אשר מקדם תקנות בטיחות שונות עבור “העולם החדש”.

נראה שגם בתחום הזה הישראלים נמצאים בחוד החנית הטכנולוגית. חברות ישראליות כמו מובילאיי ו-Autotalks מייצרות תשתיות אשר יוטמעו ברכבים אוטונומיים לצורך תקשורת והתראות בפני תאונות ומכשולים בכביש, וחברה ישראלית נוספת בשם קלידרוטק (Clidrotech) כבר מביאה את הבשורה לשוק המשאיות. החברה פיתחה מערכת שקילה עצמית שמיועדת לשוק שינוע הסחורות ומספקת מידע למנהל צי המשאיות על בעיות משקל יתר, המהווה בעיה בטיחותית. כיום, רק בכ-10% מהמשאיות מותקנות מערכות אילו מכיוון שמחירן הנוכחי הוא אלפי דולרים למשאית, ואילו בעתיד ניתן יהיה להתקין מערכת כזו בעשירית מהעלות בשוק.

אבל לא הכל ורוד

הטמעתן של טכנולוגיות שונות וקישוריות לאינטרנט הפכו את הרכב למחשב על גלגלים וחשפו אותו לחולשות ופריצות רבות. דמיינו את האירוע הבא – אתם נכנסים לרכב אוטונומי ומבקשים ממנו להסיע אתכם לנקודה מסוימת. בשלב מסוים כל הדלתות ננעלות, הרכב נעצר ועל מערכת המולטימדיה מופיעה הודעה הדורשת מכם לשלם 500 דולר כופר על מנת שהרכב ימשיך לנהוג ליעד ולא יוביל אתכם לצוק. זה אולי נשמע עתידני, אבל מקרים בסגנון כבר הוכחו על ידי חוקרי חולשות בארץ ובעולם. רק לפני שנתיים חברת קרייזלר הודיעה על ריקול של 1.4 מיליון מכוניות בחזרה למפעל בגלל חולשת סייבר במערכות מולטימדיה.

החברה הישראלית ארגוס, הנחשבת למובילה בעולם בפיתוח מערכות סייבר ליצרניות הרכב, חשפה בשנים האחרונות מגוון דרכים לפרוץ לרכב מרחוק וכן להגן עליו בעזרת מערכות למניעת התקפות סייבר. חברה ישראלית נוספת בתחום נקראת C2A ומספקת פתרונות אבטחה לרכבים מחוברים. לטענת החברה, הפתרונות שהיא מציעה לא מהווים סיכון לנהגים ואין חשש לגילוי מוטעה (False Positive) של פריצות סייבר. בנוסף, היא מבטיחה זמן אינטגרציה קצר ליישום ועלויות לא גבוהות ליצרן הרכב.

מחקר שנערך לאחרונה בארה”ב על אלפי נהגים בדק את נושא החסמים האפשריים לכניסתן של מכוניות אוטונומיות לשוק, ובו נמצא שפחד מאירועי סייבר במכוניות ממוקם במקום השני, אחרי המחיר הגבוה האפשרי שלהן. נראה שהשנים הבאות יאיצו עוד יותר את המרוץ לעולם ללא נהגים. השילוב בין טכנולוגיות ושירותים אשר מוטעמים כבר במכונית שלנו, שיפור הכביש והתשתיות ביחד עם חידוש פרוטוקולים, מערכות הגנה בפני פריצות סייבר ורגולציה ממשלתית בהחלט יכולות להכשיר את הקרקע לכך שמכונית ראשונה ללא נהג תהיה על הכביש כבר ב-2020.

 

הכתבה בחסות MassChallenge

כתבה זו נכתבה על ידי תומי בר-אב, סמנכ״ל שיווק ואקוסיסטם של האקסלרטור הגלובלי MassChallenge ישראל. לאחרונה MassChallenge הכריזה על פתיחת טרק ייעודי לסטארט-אפים בתחום התחבורה החכמה בשיתוף עם רפאל, דלויט ואקומושיין, והכריזה על 52 הפיינליסטים שהתקבלו לתכנית בארץ.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "הצצה לפיתוחים שיאפשרו לרכב האוטונומי להגיע לכביש עד שנת 2020"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אהרון
Guest

אנשים משתמשים במחשב למרות הוירוסים כי אין באמת ברירה. אם עידן המכוניות יאופיין בכאלה סכנות, שכמו האנטיוירוס, הפתרון הוא רק מעין חתול ועכבר, קשה לראות איך העניין יעבוד.

עמית
Guest

הכתבה ממחישה כמה שהתחום הזה בתחילת דרכו

עמית
Guest

הכתבה הזאת ממחישה כמה שהתחום הזה בתחילת דרכו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: