שקל וחצי לדקת נסיעה: מערך הרכב השיתופי בתל אביב יצא לדרך

מערך הרכב השיתופי ׳אוטו תל׳ פועל באופן די זהה לשירות ‘תל אופן’, רק שבמקום אופניים תוכלו להשכיר רכב מנקודה אחת, ולהחזיר אותו בנקודה אחרת מבלי להסתבך עם חניה

מקור: אותוטל

את שירות תל אופן, המציע להשכרה למעלה מ-2,000 זוגות אופניים ברחבי תל אביב-יפו (וגם בגבעתיים וברמת גן), אתם בוודאי מכירים. אם אתם מתגוררים או עובדים בתל אביב, יתכן שהבחנתם לאחרונה בשלטים חדשים או מקומות חניה מסומנים המיועדים לרכבי “אוטו תל”. הסיבה לכך היא שבימים אלו החל שלב ההרצה בפיילוט של מערך כלי הרכב השיתופי בעיר, פיילוט שימשך כשלושה חודשים. מטרתו של שירות הרכב השיתופי החדש היא להקל על תושבי העיר המחזיקים ברכב פרטי ובעצם לגרום לאלו לוותר עליו לחלוטין, ולעבור לתחבורה ציבורית.

כמו תל אופן – רק במקום אופניים, רכבים

בשלב ההרצה יתנסו למעלה מ-1,500 משתמשים ב-170 רכבים שניתן יהיה לחנות ב-340 חניות ייעודיות, במטרה לבחון את סנכרון המערכות לצד שירות הלקוחות והשימושים השונים. נסיינים שיצטרפו לשירות יוכלו לעשות בו שימוש ללא דמיי מנוי חודשיים, בעלות של שקל וחצי לדקת נסיעה. כדי להבין את הפוטנציאל, מערכים דומים בעולם מדווחים כי כלי רכב במערך שיתופי מביא להורדה של בין 4 ל-14 כלי רכב פרטיים מהכביש. במהלך הרבעון האחרון של 2017 יחלו לפעול בעיר כבר 260 כלי רכב ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות, נוסף על חנייה מוסדרת (כחול לבן) שניתן יהיה לחנות בה.

את כלי הרכב ניתן יהיה לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת ברחבי העיר, אך אין שום בעיה לנסוע גם מחוץ לגבולות העיר. דרך האתר או האפליקציה ניתן לצפות במפת רכבים המתעדכנת בזמן אמת ומציגה כמה רכבים יש בכל תחנה וגם מה מצב הדלק.

ההשכרה כוללת חבילת ביטוח בסיסית שמתאימה לכולם אבל במקרה של תאונה תידרשו לשלם דמי השתתפות עצמית בסך 2,000 ש”ח. (ניתן לרכוש ביטוח לביטול ההשתתפות העצמית תמורת 100 ש”ח בחודש). כמו כן, במידה ותאבדו את מפתח הרכב תיאלצו להיפרד מלא פחות מ-490 ש”ח. פרט נחמד הוא שאין צורך לתדלק את הרכב, מאחר ויש לשירות מתדלקים משלו שידאגו למלא את המיכל לפני ואחרי נסיעות. בגדול, הנסיעה מתומחרת במחיר קבוע לפי דקת שימוש, ללא שיקולי מרחק ותצרוכת דלק. כך שבין אם תעמדו בפקק ובין אם תיסעו בכביש מהיר – עדיין תשלמו את אותו התעריף בכל שעות היממה, בחגים ובסופי שבוע. (רק שימו לב שתעריפי הנסיעה עשויים להשתנות בנסיעות למרחקים ארוכים).

אם החלטתם להירשם לשירות בתור נסיינים, כאשר תרצו לקחת רכב תצטרכו לשמור אותו 15 דקות מראש דרך האתר או האפליקציה, ופשוט להגיע אל נקודת האיסוף ולפתוח את הרכב בעזרת הקוד האישי. אופציה נוספת לספונטנים היא פשוט לגשת לרכב אותטל הנמצא ברחוב ולהתחיל בנסיעה בשירות עצמי. יש להצמיד את הכרטיס המגנטי לשמשת הרכב, ואם הוא פנוי נורית השירות תאותת לכם באור ירוק ודלתות הרכב יפתחו.

מקור: אוטו תל

עידו שמיר מנכ”ל הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב-יפו בע”מ אמר כי “מערך האוטו תל מוקם על ידי עיריית תל – אביב – יפו” (ביחד עם חברת CAR2GO מקבוצת שגריר), “באמצעות הרשות לפיתוח כלכלי, מתוך מטרה לאפשר לתושבי תל – אביב – יפו ולמבקרים בה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד באמצעי תחבורה חלופיים בעיר. מערכים דומים קיימים בערים מובילות בעולם והוכחו כיעילים בהפחתת מספר הרכבים הפרטיים של המשתמשים במערך, הפחתת עומס התנועה, הפחתת זיהום האויר וכיו”ב. אך טבעי שעיר מובילה כמו תל – אביב – יפו, תאמץ ותקדם יוזמות חדשניות כאלו בתחום התחבורה בעיר על מנת לנסות למצוא פתרונות חדשניים לעומס התנועה ברחובותיה”.

יוזמה נפלאה, אבל

השבוע הבחנתי ברחוב שבו אני מתגוררת בשלט המעיד על כך שלא פחות מ-3 חניות מעכשיו מבוטלות לחלוטין, בעקבות שירות אוטו תל. בשלבים הראשוניים לא היה סימון על הכביש ולא מעט רכבים קיבלו דוחות, אבל איפה עיריית תל אביב מצפה שתושבי השכונה יחנו, עכשיו כשבוטלו להם 3 חניות? השירות מתגאה בכך שמקומות החניה המסומנים לרכבי המערך מוקמו באיזורים מרכזיים וליד אטרקציות מרכזיות, אלא שמדובר באיזורים שבהם גם ככה החנייה מוגבלת ולא מדובר בחנייה נוספת אלא בכזו שנוטלת ממעט החנייה הקיימת באזור.

הרי בסופו של דבר תושבי תל אביב שמחזיקים רכב לא יוותרו עליו בעקבות השירות, וקהל היעד הם אלו שמשתמשים באופן תדיר בתחבורה ציבורית. לכן, נראה לי שמדובר כאן בפתרון נחמד בעיקר לתושבי תל אביב שלא מחזיקים ברכב, בעוד שאלו שכן מחזיקים, ומעדיפים את הנוחות שלהם או שהם פשוט מתגוררים באיזורים שהתחבורה הציבורית בהם לא אטרקטיבית כמו במרכז העיר, עשויים להיפגע.

הילה חיימוביץ׳

כתיבה הייתה עבורי מאז ומתמיד הרבה מעבר לתחביב, אך את חיבתי העזה לגאדג׳טים וטכנולוגיה גיליתי יחסית באיחור. כנראה שהגיקית שבי הייתה חבויה זמן רב, ורק חיכתה לרגע הנכון לפרוץ. בכל מקרה – היא כאן, ובכל הכוח.

הגב

13 Comments on "שקל וחצי לדקת נסיעה: מערך הרכב השיתופי בתל אביב יצא לדרך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אליהו הנביא
Guest

כל הפסקה האחרונה מיותרת. הכותבת לא מבינה מי קהל היעד של השירות ומה המטרה שלו – לעודד אנשים לוותר על הרכב שלהם. זה טוב וראוי לבטל חניה ציבורית כדי לקדם אמצעי התניידות אלטרנטיביים

אריה
Guest

במדינה קטנה כמו שלנו עם גבולות שאי אפשר לצאת מהן עם רכב, אין צורך ברכבים בכלל.. בכלל בכלל… צריך מערך רכבת תחתית בכל הארץ עם מלא נקודות יציאה בכל פינה בעיר, לחבר את הצפון למרכז ולדרום בנסיעות -קלילות ומהירות של חצי שעה ברכבות מתקדמות ומהירות… ובין לבין הנקודות לשים כל מיני שירותי אופניים וכאלה… אין צורך ברכב בכלל.. כמו שיש בפריז מטרו ובניו יורק רכבת תחתית שאפשר לצאת כמעט בכל נקודה בעיר… וזה תשתיות שבנו אותן מלפני 120 שנה… רק אצלנו 70 שנה ויש רכבת עילית מתפרקת ועמוסה עם 4 מסילות מקבילות וקו אחד לאורך החוץ ואפילו לאילת לא הגיעו…

זיו
Guest

בונים רכבת קלה
נקווה שיהיה מוצלח

ehad
Guest

בונים רקבת קלה שמבוססת על תוכניות מלפני 30 שנים.
הם רלוונטיות כבר.

אריה
Guest

לא רוצה רכבת קלה, רוצה רכבת תחתית במנהרות ממטולה עד אילת שנוסעת 600 קמ”ש ב6 עצירות מטולה,חיפה, תל אביב, אשדוד,באר שבע,אילת במשך שעה וקצת של נסיעה, לחבר את כל המדינה ולפתח אותוה ואת הנדל”ן בפריפרייה… מן המסילה המהירה הראשית לצאת לרכבות נוספות איטיות יותר עם יותר עצירות בהחלפה של רציפים עם יציאות בכל פינה בכל עיר מרכזית, כל 500 מטר יציאה של רכבת… לבנות עיר תחתית… לא משקיעים בתשתיות- המדינה מתפוררת…

דביר
Guest

אני (סטודנט) באופן אישי לא הייתי קונה את הרכב שלי אם היה כבר שירות כזה כשקניתי.. נראה לי זה יכול דווקא לעזור ולכן לא נוא אם יבטל מספר חניות

שוכה
Guest

שקל וחצי לדקה זה המון! זה 90 שקל לשעה! זה הגיוני בכלל? איזה מן כתב/ת לא מציין את המחיר השערורייתי הזה??? השכרת רכב ליום מסוכנות רכב עולה 140!

זיו
Guest

לא כולל דלק…
המטרה היא נסיעות קצרות בתוך העיר עד חצי שעה
תחשוב על אלטרנטיבה למונית שעולה +- כפול

ליאור
Guest

מונית עולה יותר אבל בוודאי שלא כפול.

ליאור
Guest

חבל שהמכוניות לא חשמליות או לפחות היברידיות.
אידאלי לנסיעה קצרה בתוך העיר.
פספוס הזדמנות להפחתת זיהום האוויר בעיר שהאוויר בה מאוד מזוהם

נועם
Guest

מסכים לגמרי! זה גם היה פותר את בעית התדלוק ע״י עובדים יעודיים (במחיר של תשתית יקרה יותר – הן המכוניות והן נקודות ההטענה).

בכל מקרה, אני מניח/מקווה ששקלו את העניין לפחות.

יובל
Guest

הפסקה האחרונה מיותרת ומעידה על בורות הכותבת. העיריה לא צריכה לספק לך חניה בחינם, אין שירות כזה. את רוצה מקום חניה פנוי? קני מינוי חודשי בחניון קרוב לבית שלך.

יונתן
Guest

הילה צודקת לגמרי. בשורה תחתונה נוספו עוד מאות רכבים שמעמיסים על התשתיות. מצוקת החנייה עכשיו קיצונית יותר. אף אחד לא יוותר על הרכב שלו בשביל שירות במחיר מופקע. נראה שמי שמרויח כאן זה car2go ששותפים למיזם על חשבון התושבים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: