יציאת מצרים: Assassin’s Creed: Origins [ביקורת משחק]

סדרת המשחקים האהובה נוחתת במצרים העתיקה וזוכה לרענון משמעותי ומהנה למדי

Assassin's Creed Origins

תמונה: Ubisoft

עשור עבר מאז שנכנסו לחיינו המתנקשים השונים מסדרת הלהיט Assassins Creed: מאלטאיר שהתהלך בסמטאות ירושלים העתיקה, לאציו ששיטט ברחבי איטליה, ועד לשאר המתנקשים בפריז, אמריקה, לונדון ועוד. כמעט כל שנה זכינו לראות משחק חדש בסדרה האהובה, עד כדי כך שהתחלנו להרגיש שאולי היא מתחילה לחזור על עצמה. על כן, המפתחים של הסדרה לקחו הפסקה של שנתיים כדי לנסות לחשב מסלול מחדש, והפעם הנחיתו אותנו במצרים העתיקה עם Assassins Creed: Origins.

סיפור חזרה למקורות

Bayek Comes back to Siwa

תמונה: צילום מסך

הפעם אתם צוללים בעיקר אל זכרונותיו של באייק, המדג׳איי (שומר) שאיבד את בנו וכעת חוזר מהגלות במטרה להרוג את כל מי שקשור להפיכה שמתבצעת מתחת לאפו ובכדי להגן על העם המצרי שנמצא תחת דיכוי. באייק חובר לאשתו, איה, וביחד הם יהפכו למתנקשים הראשונים ומייסדי אחוות המתנקשים. במקביל, מתרחשת עלילה בעתיד הלא רחוק של חוקרת שחווה את הזכרונות של באייק בעזרת מכונת האנימוס. קשה לי להגיד שהסיפור מרתק במיוחד, אך הוא עושה שימוש רב בנושאים כמו אי צדק חברתי, כאשר באייק נחלץ לעזרת עניי ומדוכאי מצרים וכנגד השלטון המושחת שמנצל את העם. עם זאת, לעיתים הדיאלוגים בין הדמויות הם משמימים וכוללים הרבה יותר מדי דיבורי סרק ובעיקר שיחות לא מעניינות ולעיתים קלישאתיות שמוציאות את הרוח מהסיפור המוצלח יחסית.

שינויים משמעותיים למכניקת המשחק

Senu

תמונה: צילום מסך

במקום להשתמש בראיית הנץ בכדי למצוא אויבים ולתכנן את המתקפה שלכם (ובדרך לכער את הצבעים של הסביבות המושקעות), כעת למתנקש שלכם יש נץ בשם סאנו שאתם יכולים לשלוח כמעט בכל עת כדי לעוף מעל איזורים מסוימים ולסמן לעצמכם מטרות ממעוף הציפור. לעיתים תצטרכו להיעזר בסאנו כדי למצוא את היעד שלכם, ולעיתים תרצו להשתמש בו בכדי לתכנן מבעוד מועד את המתקפה ולהיות מודעים למיקומי כל האויבים והמטרות שלכם. כמו תמיד, תכנון מראש הוא המפתח להצלחה במשחק.

אלמנט אחד שחודש לחלוטין במשחק בשעה טובה הוא מערכת הקרבות. לאחר שנים של משחקיות קרב פשוטה מדי, מערכת הקרבות כעת מורכבת יותר ומעניינת יותר: ישנם מספר נשקים שונים שתוכלו למצוא ולרכוש במסעותיכם, שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו (ומדד “נדירות” שלו), ותאלצו לבחור בינהם ולשלב בינהם: ישנן חניתות שמאפשרות מתקפות ממרחק גדול יותר ומאפשרות לתקוף יותר אויבים בו זמנית אך חלשות יותר, ישנם נשקים יותר כבדים שהמתקפות שלהן אורכות יותר זמן אך גורמות ליותר נזק, חרבות ממוצעות ועוד נשקים רבים וטובים שלכל אחד מהם יש שדרוגים משלו. בנוסף, לראשונה אתם תחזיקו גם במגן. במקום ללחוץ על כפתורים בתזמונים מדויקים כדי לקפוץ מאויב לאויב ולנצח את כולם בקלילות, תצטרכו לעבור בין מצב התקפה להגנה ולעבור בין אויב לאויב בצורה חכמה בכדי לצלוח את הקרב. לעיתים, כאשר תהיו מוקפים ביותר מדי חיילים, פשוט לא תוכלו לנצח אותם. מה שלא רק הופך את הקרבות לקשים יותר, אלא לכאלה שדורשים גם תכנון מראש וחיסול של חלק מהאויבים בנפרד. זהו האלמנט החשוב ביותר שלא טופל במשך שנים בסדרה, וכעת זוכה לעידון מתבקש.

Origins Kiss Scene

תמונה: צילום מסך

המשימות הראשיות (משימות סיפור) בדרך כלל כוללות חיפוש של מטרה מסוימת ולרוב כמובן מתדרדרת לכדי קרב, כאשר השיא הן כמובן משימות ההתנקשות המפורסמות בהן תצטרכו להגיע אל המטרה הראשית שלכם ולחסלה. כרגיל, הדרך העיקרית לפיצוח המשימות הללו היא באמצעות התגנבות. אתם תצטרכו לעקוב אחרי המסלולים של השומרים והקשתים השונים, להבין לאן הם הולכים ולהכות ברגע הנכון כדי לא לגרום לכל הצבא של המבצר שחדרתם אליו לזנק לעבריכם. רמת הקושי של המשחק, שעלתה עקב שיפור מכניקת הקרב ומורכבות השדרוגים, גורמת לכך שלעיתים קרובות לא תוכלו להתנקש בדמויות במכה אחת אם הן נמצאות ברמה גבוהה יותר מכם.

העולם היפה והמגוון ביותר בתולדות הסדרה

Origins Pyramids

תמונה: צילום מסך

למרות החששות שלי מהידיעה שהמשחק יתרחש במצרים העתיקה, העולם ש-Ubisoft פיתחה ל-Origins הוא פשוט יפהפה: מצרים מגוונת להפליא ומלאה בהפתעות. ממדבריות ענק לכפרים נידחים, לאיזורי צמחייה ואגמים גדולים. אתם תגיעו לאתרים מדהימים כמו אלכסנדריה, לפירמידות המדהימות של גיזה (וגם תטפסו עליהן!) ולעוד מקומות מעוצבים ומעניינים במצרים העתיקה. ניתן לראות את ההשפעות היווניות על התרבות המצרית גם מבחינה ויזואלית ורעיונית והשילוב יוצר את הסביבה המוצלחת ביותר למשחק Assassin’s Creed לפחות מאז ימי איטליה העליזים. יש כאן משהו שימשוך את העין של כל אחד. המסעות מעיר לעיר, בין אם על גמל, סוס או סירה, נותנים תחושה של מפה ענקית ועולם שתמיד יש מה למצוא בו. כמעט חבל להשתמש באופציית ה-Fast Travel שמשגרת אתכם מיידית מנקודה לנקודה, כיוון שאתם מפספסים את אלמנט המסע היפהפה. עם זאת, כרגיל, בדמויות המשנה לא הושקעו מספיק אמצעים כדי שיראו היטב, ותנועות השפתיים שלהן לרוב לא מתאימות לדיבוב (שגם אליו נתייחס). העולם של Origins כל כך נאמן למציאות (עד כמה שאפשר) שבהמשך תשחרר Ubisoft מצב משחק מיוחד בו אלמנטי המשחקיות והאויבים ינוטרלו לטובת סיורים בליווי היסטוריונים ברחבי המפות השונות. מרשים למדי.

בנוסף, העולם של Origins מלא בחיות, מה שהופך את היקום שלה להרבה יותר אמין, מוצלח וחי. מציפורים ועד לעיזים, תנינים, נמרים ואפילו היפופוטמים קשוחים ומהירים. את כולם תראו ותפגשו אחת לכמה דקות, ולעיתים תצטרכו גם להתמודד מולם, ולעיתים המשימה הזאת הופכת לקשה. לעיתים גם תתקלו בתנינים שתוקפים חיילי אויב ואף תוכלו להשתמש במספר מניפולציות כדי לגרום לחיות לעבוד בשבילכם. זוהי נקודה מעניינת ויפה שמוסיפה לא מעט חן לעולם של Origins.

Origins boat ride

תמונה: צילום מסך

הנקודות בהן המנוע הגראפי המשופר של המשחק מגיעות לשיא הן בעיקר בסצנות המעבר לאחר התנקשות מוצלחת. המשחק עובר למעין עולם מעבר בו הדמות שהתנקשתם בה לרוב חושפת את התוכניות שלה, מתוודה או כועסת על העבודה שרצחתם אותה, ובינתיים העולם מסביבם משתנה בצורה מעניינת ומתווספים אלמנטים הקשורים לדמות שלהם: ה”צבועה” נאכלת על ידי צבועים, דמות אחרת טובעת בים ועוד שלל סצנות שפשוט נראות מצוין מבחינה אמנותית ולוקחות את סצנות המעבר צעד אחד קדימה.

דיבוב עצלני ומיקרו-תשלומים מיותרים

אני חייב להודות שאם יש נקודה שבדרך כלל חלשה במשחקי Assassins Creed, היא הדיבוב. בדרך כלל הדמויות הראשיות מדובבות בצורה מוצלחת כאשר כל דמויות המשנה ועוברי האורח סובלים מדיבוב קשה ולא מוצלח. לצערי, ב-Origins המצב לא השתפר: הדמות הראשית די אנמית ומשעממת, וכמעט כל הדמויות מדובבות בצורה מגוחכת ומעט מביכה. לעיתים התחושה היא כאילו הביאו מדובבים שאין להם חשק לעבוד, ולרוב הדיבוב הוא סטראוטיפי ופשוט לא מושקע מספיק, וסצנות המעבר יכולות להפוך למתישות למדי כאשר דמויות פשוט ממשיכות לדבר ולדבר בדיבוב חסר נשמה. עם זאת, הנושאים בהם עוסק Origins, לרבות חוסר צדק חברתי וניצול מעמדי, הופכים את הסיפור שלו למשמעותי יותר מאשר סתם “טוב נגד רע” קלאסי ממשחקים אחרים.

Hidden Blade

תמונה: צילום מסך

לצערנו, גם Assassin’s Creed Origins החליט להוסיף בלא צורך מערכת מיקרו-תשלומים הכוללת חפצים שצריך לקנות בכסף אמיתי במקום במטבעות שאוספים במהלך המשחק. לשמחתינו, ומאחר ואין מולטיפלייר אמיתי למשחק, אין לחפצים אלו השפעה אמיתית מלבד השפעה אסתטית. כמעט ואין חליפות מיוחדות או סיבות לרכוש סוס חדש במשחק, ואת רוב הנשקים והשדרוגים תוכלו להשיג באמצעות משימות ושיטוטים בעולם הענק והנהדר של המשחק.

ההמתנה השתלמה

נראה שההמתנה למשחק הייתה שווה את זה: העולם המדהים שנוצר ב-Origins, בשילוב עם המשחקיות הדי מהודקת שלו ואפשרויות השדרוג, שיטוט וחקירה הכמעט אינסופיים שלו הם צעד בכיוון הנכון לסדרה שהרגישה כאילו היא הפכה לסוג של קול אוף דיוטי. ליוצרי הסדרה של Assassin’s Creed נשארו עוד כמה קלפים (וסכינים) בשרוול, והם שולפים כמעט את כולם ב-Origins, ולרוב אפילו פוגעים בול. אף על פי זאת עדיין לא מצאתי את עצמי בסופו של דבר משווע לרגע שאחזור הביתה ואוכל לשחק סופסוף שוב במשחק, אבל אני מאמין שזה בעיקר לאור הסיפור שלא הצליח לתפוס אותי. עם זאת, המשימות המהנות, שיטת ההתפתחות והשדרוג הממכרת, העולם המפעים ותחושת ההיסטוריה והתרבות שעוטפת את המשחק הופכת אותו לאחד המוצלחים ביותר בתולדות הסדרה, וכזה שמוכיח שעוד יש עתיד ל-Assassin’s Creed. רק תתחילו להשקיע במדובבים נורמלים בבקשה.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: