למה לביקורות על אפליקציות יש חשיבות מכרעת? טיפים ל-ASO יעיל

לביקורת שכותבים משתמשים על אפליקציות יש תפקיד מכריע בהצלחת האפליקציה שלכם, אבל היא חשובה אפילו יותר מזה. בדקנו אלו טיפים מועילים יש לטום לקלרק (Tom Leclerc), מומחה בתחום, שיגרמו לכם לחשוב על הכל קצת אחרת

app reviews

הפוסט נכתב על ידי שי גוטסדינר, מנהל כללי של יחידת המובייל של פריון, Growmobile.

לאחרונה פורסמו דוחות רבים שמראים כי אנשים סומכים על ביקורות והמלצות על-פני כל סוג אחר של פרסום או קידום מכירות; לכן מפתחי אפליקציות מקפידים לבקש ממשתמשים לפרסם חוות דעת. לדברי טום לקלרק (Tom Leclerc), נואם פופולארי, בלוגר ומנהל תחום ה-ASO ב-Wooga – הערך האמיתי טמון בהפקת תובנות (כריית נתונים) מביקורות, ולא באיסופן בלבד. פנינו לטום לאחר הרצאה שהעביר באחרונה באירוע ASO Barcamp בלונדון, כדי לקבל ממנו טיפים מועילים.

יכול להיות שהאפליקציה שלכם היא חוד החנית של החברה שלכם, אך במחקר שנערך לאחרונה על-ידי Newzoo, חברת מחקר גלובלית המתמקדת במשחקים, התגלה שהדרך הטובה ביותר לספק משתמשים קיימים ולגייס משתמשים חדשים היא על-ידי מתן אפשרות למשתמשים להביע דעה באמצעות המלצות. סקר שנערך בקרב משתמשים בארה”ב ובאירופה (גרמניה, צרפת ובריטניה) הוכיח כי המלצות מחברים היו הגורם העיקרי ששיכנע משתמשים להוריד או לשחק במשחק מסוים. ביקורות חיוביות היו הגורם השני במספר, והגורם המכריע עבור 35%-25% מן המשתמשים, בהתאם למדינה. המסקנה: ביקורות הן “מניע אוניברסלי” עבור אנשים לשחק דווקא במשחק מסוים או להוריד דווקא אפליקציה ספציפית.

זו גם אחת הסיבות לכך שטום מעודד מפתחי אפליקציות להקפיד לבקש מהמשתמשים לפרסם חוות דעת בהקשר ‘הנכון’: גישה זו מבטיחה פרסום של משוב שלא רק ידגיש את יתרונות האפליקציה, אלא גם יתריע בפני מפתחים על בעיות ושיפורים דרושים בשלב מוקדם יותר במחזור החיים של האפליקציה.

לשאול ולהקשיב

טום לקלרק (Tom Leclerc)

טום לקלרק (Tom Leclerc)

“זה מידע בחינם – מידע שמפתחי אפליקציות יכולים לאסוף בעצמם, מבלי שיידרשו לשלם לחברה חיצונית שתסייר ברחובות או תשוטט במדיה החברתית כדי להשיג עבורם מידע זה.” זהו יתרון עצום, בייחוד למפתחים קטנים יותר, שמתמודדים עם תקציבים מוגבלים, זאת כיוון שזו הדרך היחידה להשיג תובנות חשובות מסוג זה מבלי לחפור עמוק בכיסים.

עם זאת לא מספיק שמפתחי אפליקציות יבקשו ממשתמשים לפרסם ביקורות. הם צריכים גם להיות מוכנים ליישם את המשוב שהם מקבלים מן המשתמשים. במילים אחרות, מפתחי אפליקציות צריכים לראות בתהליך זה “דו-שיח”, שבו עליהם לשאול ולהקשיב. כשמשתמש מסוים מתלונן על באג או מציע פיצ’ר חדש, מפתחי האפליקציות צריכים להגיב למשוב, ואף חשוב מכך, לעשות משהו (ומהר) כדי להיענות לו.

“בעולם הדירוגים והביקורות על אפליקציות, רווחת תפיסה שגויה שגורסת כי מפתחי אפליקציות צריכים לאסוף כמה שיותר דירוגים וביקורות שאפשר, ופשוט לסנן את חוות הדעת השליליות לפני שאלה יגיעו לחנות האפליקציות (דרך תמיכת הלקוחות),” מסביר טום. גישה זו מבטיחה רק דבר אחד: הרתעה של לקוחות, ובמקרים מסוימים, גם קיצור של מחזור החיים של האפליקציה. “מניסיוני, אנשים מסוימים בתעשייה מקדישים כל-כך הרבה זמן למדידת המספרים, עד שהם שוכחים שבסוף השרשרת נמצאים בני אדם שמשתמשים באפליקציות האלה ומנסים להביע את תחושותיהם לגביהן.”

תזמון, תזמון, תזמון

ביקורות מספקות BI חיוני בנוגע לאפליקציה ולקהל המשתמשים בה, ולכן חשוב לבקש אותן בתזמון שיאפשר למשתמש לספק את חוות דעתו הכנה. כלומר, יש לבקש את המשוב בהקשר ‘הנכון’ — לדוגמה, לבקש משוב מיד לאחר הפעלה או הצגה של החלק הרלוונטי באפליקציה או ברגעים שבהם סביר להניח שהמשתמש זכה לחוויה חיובית עם האפליקציה. “פנייה למשתמשים ברגעים שבהם הם עדיין נהנים מהחוויה מגבירה את הסיכוי לקבל חוות דעת חיובית. אך קבלת ביקורות חיוביות לא אמורה להיות המטרה העיקרית.”

באפליקציית משחק, אומר טום, הרגע האופטימלי לבקש חוות דעת הוא מיד אחרי שהמשתמש מסיים שלב קשה. זה רגע קסום שבו המשתמש נשטף בתחושת הישגיות או פשוט מתענג על החוויה. אם מדובר באפליקציית קניות, מומלץ לבקש חוות דעת אחרי שהמשתמש מבצע רכישה. במקרה של אפליקציית פרודוקטיביות, כדאי לפנות למשתמש לאחר שהוא השלים משימה כלשהי בעזרת הכלי.

יחד עם זאת כדאי להימנע מבקשת חוות דעת מוקדם מדי, מיד לאחר שהמשתמש הוריד את האפליקציה. עדיף לאפשר לו להתנסות בה, ובכך להבטיח שיוכל להציע משוב בעל ערך, שמבוסס על שימוש באפליקציה בפועל. כמו כן, מומלץ להטמיע מסנני ביקורות שיאפשרו לכם להציג את חוות הדעת החיוביות בדף הרלוונטי בחנות האפליקציות (כדי לשפר את הדירוג של האפליקציה ולעודד משתמשים אחרים להתנסות בה). כבר הוכח שמשתמשים סומכים על דעתם של מכרים ומשתמשים אחרים, לכן כדאי להבטיח שהביקורות המוצגות בדף האפליקציה בחנות יעזרו להם לבחור דווקא באפליקציה שלכם להורדה.

לכל אפליקציה זמן אידיאלי אחר לפנות ולבקש כתיבת ביקורת מהמשתמש

לכל אפליקציה זמן אידיאלי אחר לפנות ולבקש מהמשתמש לכתוב ביקורת

תובנות מביקורות הן זהב טהור

אלא אם כן אתם מפתחי אפליקציות חובבים שעוסקים בזה רק לשם ההנאה ולא לעשיית רווח, המטרה הסופית שלכם צריכה להיות יצירה של מותג, ולא רק פיתוח של כמה אפליקציות רנדומליות. על מנת להשיג מטרה זו, מומלץ למפתחי אפליקציות לעיין בספרי הדרכה למשווקים ולהיעזר בקהל היעד שלהם כדי לזהות את הדרכים (והמילים) המוצלחות ביותר שכדאי להם להשתמש בהן לקידום הקמפיינים שלהן.

במילים אחרות, מבוא למכירות. אולם כאן, מפתחי אפליקציות משתמשים, לצורך קידום המותג ושיפור ה-ASO שלהם, דווקא במילים שנבחרו על-ידי המשתמשים עצמם לניסוח הביקורות.

טום ממליץ בחום שמפתחי אפליקציות “ישתמשו בשפה של הקהל עצמו” כאמצעי “להנגיש חומרים שיווקיים לאותו פלח שוק.” זו גם דרך מעולה לזהות מילות מפתח שיקפיצו את פופולריות האפליקציה. טום מעריך שלפחות 10% ממילות המפתח שהוא בוחר עבור לקוחותיו מגיעות מכריית נתונים מחוות דעת.

אז איך מתחילים?

1) לכו על מה שפופולרי – דבר ראשון, קראו את הביקורות על האפליקציה שלכם וארגנו אותן, כשאתם מתמקדים באיתור מילות המפתח הנפוצות ביותר לשימוש בחוות הדעת. מומלץ לעשות את זה באופן ידני, בעזרת גיליון Excel, כלי שאתם מפתחים במיוחד למטרה זו או אחד מהכלים המתקדמים יותר שזמינים בשוק לכריית נתונים מביקורות. (דרך אגב, טום, נאמן לרוח ה-ASO הזורמת בדמו, נהנה לשקוע במלאכת כריית הנתונים מביקורות באופן ידני).

מה שבטוח, אלא אם אתם משוגעים לדבר או שיש לכם פחות מ-100 ביקורות, תזדקקו לאיזשהו כלי אוטומטי. [אפשר להשיג כלים מתאימים מאת: Appbot, Launchkit.io, Gummicube ו-SensorTower].

2) השתמשו במה שעובד – אל תסתפקו רק בזיהוי של מילות המפתח הנפוצות ביותר. לא משנה מה דעתכם האישית עליהן — השתמשו בהן. לדברי טום, “לא משנה אם בעיניכם הן שטויות במיץ או גאונות צרופה, חשוב שתוסיפו אותן למבחר מילות המפתח הפוטנציאליות שלכם, ותבחנו אותן מול אותם קריטריונים שבאמצעותם אתם מודדים את מילות המפתח האחרות.”

3) כל המרבה הרי זה משובח (בדרך כלל) – לא מדובר פה בגישת ‘שגר ושכח’. טום ממליץ לכל מפתח להפוך פעולה זו לחלק משגרת העבודה שלו. זה תהליך חיוני בשלב ההשקה וכדאי לאמץ אותו כהרגל גם לאחר מכן. כריית נתונים מביקורות יכולה לחשוף תובנות מדהימות על האפליקציה ועל קהל המשתמשים שלה. “זו דרך פשוט מעולה לזהות מילות מפתח שיוצרות ביטויים מדויקים למה שאתם מנסים למכור,” מסביר טום, “והדיוק הזה יכול להיות מקפצה לאופטימיזציה של אפליקציות מדשדשות, בייחוד למי שמתקשה להסתדר עם מילות מפתח חזקות יותר.”

אם הרעיון מרתיע אתכם, כדאי שתאמצו הלך רוח של משווקים, ותזכרו שמותגים הופכים למצליחים כשהם מוצאים ביטויים שעובדים בשבילם, ודבקים בהם. מותג צריך להיות חביב, אטרקטיבי ועקבי, ואסטרטגיה דומה יכול להשתלם למפתחי אפליקציות ששואפים להצליח בגדול.

השורה התחתונה, לדברי טום: “לקוחות אוהבים מותגים חזקים, זה הכל. המפתחים הראשונים שישכילו לאמץ את הגישה הזו ולבנות לעצמם ביעילות שם ומותג חזקים, יהיו המנצחים בטווח הרחוק בשוק האפליקציות.” הוא מאמין בכך בלב שלם וכך גם אנחנו.

הערת המחבר

טום דיבר על הפקת תובנות מביקורות במהלך אירוע ASO Barcamp בלונדון. השקופיות שהציג זמינות לעיונכם כאן.

מידע נוסף על טום לקלרק: מסור לנושא של אופטימיזציה לחנויות אפליקציות (ASO) על כל היבטיו – לומד, בודק, מיישם ומלמד. ניתן ליצור עמו קשר בדוא”ל (tom.leclerc@wooga.net), או ב-Twitter (@ASOPro) בכל הנוגע ל-ASO.

הכתבה בחסות Perion

רוצה להצטרף לצוות המומחים של פריון בתחום השיווק והפרסום במובייל וב-web? אנחנו מחפשים עובדים שיצטרפו לצוות מנצח, המביא לשוק המובייל את הכלים החדשניים והמתקדמים ביותר לשיווק והפצה של אפליקציות. למשרות הפתוחות ולהגשת קורות חיים, לחץ כאן.

שי גוטסדינר

מנהל כללי של יחידת המובייל של פריון, Growmobile.

הגב

2 תגובות על "למה לביקורות על אפליקציות יש חשיבות מכרעת? טיפים ל-ASO יעיל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גרשון
Guest

עוד פעם פריון חברת הפח הזאת?
מה יהיה?

בתחום
Guest

מאמר מצויין למפתחים ואנשי ASO

wpDiscuz

תגיות לכתבה: