שאל את הגיק

אז כמו שכבר בטח הבנתם, הגיק תמיד יודע את התשובה. צוות הגיקים שלנו מורכב ממומחים מנוסים אשר עובדים כבר שנים בתחום ההתמחות שלהם. בין הגיקים שלנו ניתן למצוא מפתחים, מעצבים, אנשי IT, מומחי אודיו ווידאו, גאדג’ט פריקס, מומחי אינטרנט ומדיה חברתית ועוד. במסגרת הטור השבועי של “שאל את הגיק” אנו נבחר מספר שאלות מתוך כל השאלות שקיבלנו ונענה על כל אחת מהן.

askgeek1מזה כמה שבועות שאנחנו מקבלים אלינו למייל שאלות שונות ומשונות בנושאים טכניים. כנראה שהבנתם שהגיק יודע ומכיר כמעט הכל מהכל בכל מה שקשור לטכנולוגיה. בהתחלה עוד ענינו לכל השאלות במייל, אך בהמשך נוכחנו לדעת כי כמות השאלות והבקשות הייתה גדולה מכדי מה שאנו מסוגלים לענות עליו בזמן סביר.

אז החלטנו לעשות מעשה ולאפשר לכם לשאול את הגיק באופן מסודר כל שאלה שעולה לכם בראש וקשורה לנושא טכנולוגי. שאלות כגון: “אני רוצה לקנות מדפסת אבל אני לא יודעת אם עדיף לי מדפסת המבוססת על הזרקת דיו או מדפסת לייזר”, או “שמענו שבעוד שנה עומדת לצאת קונסולה יותר טובה מה-XBOX ומה-Playstation, האם זה נכון והאם שווה לחכות?” וגם “כל פעם שאני מנסה לפתוח את האאוטלוק שלי אני מקבל הודעת שגיאה של “Unable to Open Outlook Folders”. מה אני עושה עם זה ואיך מתקנים את זה?”..

כמו שכבר בטח הבנתם, הגיק באמת יודע הכל. צוות הגיקים שלנו מורכב ממומחים מנוסים עם שנות ותק רבות בתחומים שונים. בין הגיקים שלנו ניתן למצוא מפתחים, מעצבים, אנשי IT ואבטחת מידע, מומחי אודיו ווידאו, גאדג’ט פריקס, מומחי אינטרנט ומדיה חברתית ועוד. במסגרת הטור של “שאל את הגיק” אנו נפרסם כמה שאלות מהמגוון שנשלח אלינו. מאחר וזאת הפעם הראשונה שמתפרסם הטור, בחרנו כמה מהשאלות מתוך אלו שקיבלנו בחודש האחרון.

שאלה: מה קורה לפרופיל שלי בפייסבוק אחרי שאני מוחק אותו? מה קורה לכל ההערות שכתבתי, התמונות שפרסמתי ואחרים היו מתויגים בהם וכו’? האם הם גם נעלמים? אם לא, האם יש דרך למחוק גם אותם?

הגיק עונה: יש להפריד בין הפיכת הפרופיל ל-Inactive (לא פעיל) לבין מחיקה ממשית של הפרופיל. הדרך הפשוטה ומה שאנשים בדרך כלל חושבים כמחיקת פרופיל הוא ביצוע פעולת De-Activation לחשבון, אך בפועל מה שמתבצע ברקע זאת לא פעולת מחיקה. בביצוע פעולה מהסוג הנ”ל פייסבוק הופכת את החשבון שלך ל-Inactive (לא פעיל), אך משאירה את כל המידע על המערכת. כתוצאה מכך, כל האינטראקציות החיצוניות שלך עם אנשים נוספים ישארו ניתנות לצפיה, אך כאשר אנשים יקליקו על הקישור לפרופיל שלך, הם יקבלו הודעה מפייסבוק לגבי כך שהפרופיל אינו פעיל יותר. למחוק את הפרופיל בפייסבוק, זה עניין קצת יותר מורכב. אף על פי שלאחרונה פייסבוק השיקה טופס מוכן מראש בו היא מאפשרת שליחת בקשה למחיקה מלאה של החשבון וכל מה שכלול בו, עד לפני כמה חודשים הדרך היחידה למחוק באמת את הפרופיל היא לשלוח מייל המבקש הסרה מלאה של הפרופיל וכל תוכנו לאחת מכתובות המייל הבאות: privacy@facebook.com, comment-info-rt@facebook.com או info@facebook.com. לאחר כשבוע תקבל מייל תשובה המוודא שאתה מודע לעובדה שמחיקת הפרופיל שלך תוביל להסרה מלאה של כל התכנים מפייסבוק ללא כל אפשרות שחזור. לאחר שתשיב להם כי אתה מודע ומעוניין, תבוצע פעולת המחיקה ואתה תיודע על כך באמצעות מייל חוזר. לאחר שהפרופיל נמחק, תוכל לוודא זאת על-ידי ניסיון התחברות עם פרטי החשבון הישן לפייסבוק. במידה והמערכת לא איפשרה את החיבור ולא הודיעה לך כי הפרופיל אינו פעיל ושלחה אליך הודעת דוא”ל המאשרת הפעלה מחדש, סימן שהפרופיל שלך אכן נמחק.

שאלה: אני מנהל רשת בחברה של 100 עובדים. שדרגנו את מערכת הדואר שלנו לפני כשנה ל-Exchange 2007 וראיתי שעכשיו יצא Exchange 2010. הבנתי שיש לנו רשיונות לשדרג, אבל השאלה היא האם שווה להשקיע עכשיו בשדרוג או שכדאי לחכות קצת עד שהמוצר יהיה בשל יותר?

הגיק עונה: הגיק הוא תומך נלהב במעבר למערכות חדשות, בלי קשר למיקרוסופט או ל-Exchange. בדרך כלל, אם מישהו ישב והשקיע בפיתוח של גרסה חדשה למערכת יש סיבה לכך שהוא השקיע את כל השעות הללו וסביר להניח שיהיו שם תיקונים באגים ותכונות חדשות שיוכלו לשמש אותך בצורה כזאת או אחרת. אף על פי כן, השאלה שלך היא לגיטימית שכן מוצר חדש תמיד כולל בעיות ובאגים חדשים ולעיתים עדיף לתת למערכת החדשה קצת זמן בשוק כדי לאפשר לאנשים אחרים להתמודד עם הבעיות ולאפשר לחברה המפתחת להוציא תיקונים לבעיות הגדולות יותר שמתגלות בהתחלה.

ספציפית לגבי Exchange 2010, מיקרוסופט עשתה לא מעט עבודה על הגרסה החדשה והוסיפה מגוון רחב של תכונות חדשות כגון יכולות שרידות חדשות, תמיכה בהגנת והצפנת תוכן מובנית ע”י ADRMS, שיפורים בקונסול הניהול וביכולות הניהול באמצעות Power Shell ושיפור ממשק ה-Web Access וגישה מרחוק. הגיק ממליץ לקרוא על החידושים האחרונים בגרסת 2010 באתר ה-Technet של מיקרוסופט, אך לפי הפרטים הבסיסיים שמסרת על ארגונך, לארגונים בסדר גודל המדובר שכבר עובדים עם Exchagne 2007, אין סיבה למהר עם המעבר ל-Exchange 2010 ועדיף לך לתת למוצר להתבשל עוד קצת. עבור על החידושים האחרונים ותבדוק האם משהו ממה שכתוב שם יספק ערך מוסף משמעותי מספיק בשביל לבצע את השדרוג כבר היום. הגיק כבר בדק את הגרסה החדשה ולפי תוצאות הבדיקה, הגרסה החדשה באמת יציבה ועושה עבודה טובה. אף על פי כן, כאשר באים לבחון את כדאיות השדרוג המתבטאת גם בהשקעת זמן עבודה ואולי אף שדרוג חומרה, חשוב להבין מה התועלת שתצמח לארגון כתוצאה מהשדרוג והאם היא משמעותית מספיק בשביל להשקיע את המשאבים הדרושים לצורך כך.

שאלה: אני מתכנן כבר הרבה זמן לרכוש טלויזיה חדשה ואני מתלבט מאוד בנוגע לבחירה ב-LCD או בפלזמה. המחירים של פלזמה הם בדרך כלל יותר נמוכים, אבל כולם אומרים ש-LCD יותר טוב מבחינת איכות תמונה. האם זה נכון?

הגיק עונה: כאשר בוחנים את איכות התצוגה בין מסכים יש להתייחס לנתונים כגון בהירות, יחס ניגודיות ורזולוציה. אף על פי כן, אם בעבר היו הבדלים משמעותיים בין שני הטכנולוגיות השונות, הדגמים החדשים מציגים פרמטרים זהים יחסים בכל הנוגע לנתונים הסטטיים.
בכל הנוגע לבהירות, מסכי ה-LCD נוטים לבהירות טבעית גבוהה יותר מה שמאפשר להם להציג תמונה איכותית יותר וברורה יותר גם בסביבה בעלת תאורה חזקה. כמו כן, מסכי הפלזמה מגיעים לרוב עם גימור מסך שקוף בוהק מה שיגרום לכך שכל אור אשר ישתקף על מסך הפלסמה יקשה על הצפייה.
יחס הניגודיות הוא זה שמציין את היחס בין החלק הבהיר ביותר של התמונה המוצגת על המסך לחלק הכהה ביותר של התמונה. לרוב מסכי הפלזמה יש יחסי ניגודיות גבוהים יותר מ-LCD והם בעלי עושר צבעים גדול יותר.
מבחינת רזולוציה, רוב מסכים ה-LCD מגיעים היום HD-Ready או Full-HD, אך עדיין קיימים לא מעט מסכי פלזמה המגיעים עם רזולוציית EDTV, אשר איכותה נמוכה יותר מ-HD . לפיכך, גם אם אתה מחליט לבחור בפלזמה בסופו של דבר, וודא כי המסך תומך ברזולוציית HD-Ready או אפילו Full-HD.
נקודה נוספת ששווה התייחסות היא זמן התגובה של המסך. עד השנים האחרונות, אחת התופעות הפופולאריות בקרב מסכי LCD הייתה מריחת צבעים (כמין שובל שעובר אחרי אובייקט שנע מהר על המסך), אך זאת הצטצמה משמעותית עקב השיפור בזמני התגובה. כיום, מסכי LCD מגיעים עם זמני תגובות של 5Ms או פחות ולפיכך כמעט ואינם סובלים מהתופעה המדוברת.

באופן כללי, מסכי LCD מתאימים יותר כטלויזיות יומיומיות וכמסכי מחשב עקב היכולת שלהם לעבוד בתנאי תאורה קיצוניים והעבודה שלהם עם פיקסלים מרובעים במקום עם פיקסלים משושים או עגולים כמו בפלזמה, מאפשר תצוגה מדויקת יותר, דבר הכרחי כאשר רוצים לקרוא טקסטים על המחשב. מסכי פלזמה יכולים לתת תפוקה טובה יותר כאשר מתשמשים בהם בעיקר לצפייה בסרטים מהירים או למשחק בקונסולות ובעיקר במקומות חשוכים שפחות מושפעים מאור.

אם אתה רוצה מידע נוסף, הגיק ממליץ לקרוא את המדריך המפורט של Home Theater אשר מסביר על כל הדברים שהזכרנו פה ביתר פירוט ומפרט גם על כמה גורמים נוספים שיכולים להשפיע על החלטת הקנייה. בכל מקרה, נשמח לשמוע איזה מסך החלטת לרכוש בסוף והאם הוא באמת עונה על הצרכים שלך.

שאלה: אני עובד כאיש מכירות בחברה גדולה ומגבילים את תיבות הדואר שלנו בחברה לגודל מגוחך של 100MB. כך נוצר מצב שבו אני צריך למחוק כל כמה ימים מספר גדול של הודעות. אני מעדיף לשמור הודעות ישנות כי אני לא יודע מתי אני אצטרך אותן בעתיד. האם יש איזשהי דרך לעקוף את המגבלה ולשמור את המיילים הישנים?

הגיק אומר: במידה ואתה משתמש ב-Outlook Client של מיקרוסופט, קיימת בתוכנה אפשרות אשר נקראת Auto Archive. מה שמבצעת תכונת ה-Auto Archive היא להעביר את המיילים הישנים יותר (מה מוגדר כישן תלוי בהחלטותיך) לתוך קובץ PST היושב במערכת הקבצים ובכך מוריד את משקל המיילים הנמצאים בתיבה שלך. את ההגדרות לאפשרות ה-Auto Archive ניתן למצוא תחת תפריט Tools-> Options -> Other -> Auto Archive (ראה צילום מסך מצורף).

אפשרויות ה-Auto Archive באאוטלוק 2007

אפשרויות ה-Auto Archive באאוטלוק 2007

הגיק מדגיש כי כאשר המיילים יעברו יעברו לקובץ ה-PST (היושב בברירת מחדל בתוך אחת מהתיקיות על הדיסק הקשיח המקומי שלך) הם יהיו ניתנים לגישה אך ורק מהמחשב שבו ה-PST נוצר, אלא אם קובץ ה-PST הועבר לכונן משותף ברשת והוגדר מחדש גם במחשבים נוספים. כמו כן, מיילים הקיימים ב-PST לא יהיו ניתן לצפייה על-ידי גישה מרחוק לשירותי ה-Web Access. נקודה נוספת למחשבה היא נושא הגיבוי, שכן מיילים הנמצאים בקובץ ה-PST לא יגובו באופן שוטף יחד עם כל התוכן של תיבת הדואר על שרת הדואר הארגוני ובמידת הצורך יש לדאוג לגיבוי נוסף של קובץ ה-PST בנפרד.

הגיק מציין לסיכום, כי כאשר אופציית ה-Auto Archive תופעל, המערכת תארכב מיילים ישנים לפי הקריטריונים שהגדרת מראש ותכניס אותם באופן אוטומטי לתוך קובץ ה-PST ובכך תשחרר מקום בתיבה כך שלא תתבקש לעשות זאת באופן ידני בתדירות כה גבוהה.

——-

זהו להפעם. אתם מוזמנים להעביר אל הגיק שאלות בכל נושא הקשור בטכנולוגיה וגם אם הגיק לא יודע את התשובה, הגיק יודע היכן למצוא אותה והוא ישמח לעזור לכם. שאלות ניתן להעביר בדוא”ל אל הכתובת askgeek@geektime.co.il או לטוויטר שלנו: @geektimecoil.

הגיק עונה וממליץ אך ורק על מוצרים, פתרונות ושירותים שנבדקו על-ידי אחרים ועל-ידו עצמו, אך אינו לוקח אחריות על כל פעולה שתבצעו עקב ההמלצות שפורסמו באתר זה. כמו כן, הגיק תמיד ממליץ להסתייע באיש מקצוע מיומן בעת ביצוע פעולות טכניות כגון תיקון מחשב, התקנת מערכות הפעלה וביצוע כל שינוי שהוא בהגדרות או בחומרה של מכשירי אלקטרוניקה שונים.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

4 Comments on "שאל את הגיק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
ערן
Guest

באמת…..? זה רציני…? הרי לא חסרים אתרים שעונים על שאלות טכניות בLive, כגון: http://www.experts-exchange.com, http://www.stackoverflow.com.

למה בעצם שאני יזרוק את השאלה שלי לPool עצום של שאלות עם סיכוי קלוש לתשובה או התייחסות בכלל, שתהיה רק מבן אדם אחד (דעה אחת)?

מה שעשיתם פה שווה בערך להוצאת שבועון של newsgeek.

מנשה התימני
Guest

ערן צודק,
מה זה זה?

מורן בר
Guest
היי ערן ומנשה התימני (-: קודם כל, תודה על תגובתכם. אנחנו מעריכים כל תגובה ושוקלים כל ביקורת. כצוות של גיקים עם שנות ותק רבות בתחום הטכנולוגיה, המחשוב והאינטרנט, יוצא לנו לענות על שאלות שמפנים אלינו בנושאים הללו מדי יום, ולכן החלטנו לקצר את הדרך של שואלים ולבנות גם בניוזגיק מאגר של שאלות ותשובות בתחומים השונים המעניינים את הקוראים של האתר. כמו שכתבנו בפתיח, תוכלו לשאול אותנו כל שאלה בנושאים אלו, ואנחנו מבטיחים שנעשה הכל כדי לענות לכם. אנחנו מכירים את האתרים שהזכרתם כמעט כמו את כף ידינו, והחלטנו שאפשר לקצר את הדרך לקוראים שלנו בכך שנענה להם בעברית, בצורה פשוטה… Read more »
זהר
Guest

גיקים כל הכבוד – היוזמה מבורכת ויש רק לקוות שמגוון השאלות שמגיעות לשולחנכם יצדיק פרסום שבועי של הטור :)

אני בעד! נו טוב, אני אובר-גיק, למה שלא אהיה בעד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: