להחזיר את הזמן לאחור: האתגר האמיתי של ה-Apple Watch [דעה]

עזבו את האתגר הטכנולוגי והערך המוסף שנעדר כמעט לחלוטין בשעונים חכמים – לאפל יש אתגר גדול פי כמה למכור לכם את האפל ווטש והוא מגיע ממקום אחר לחלוטין

apple watch

מאת לירוי שופן, עורך אתר TheCritical-F.

“מי עונד היום שעון בכלל? רק כאלה שרואים בו סמל סטטוס”, קרא בפייסבוק עורך אופנה אמריקאי דקות ספורות אחרי שאפל חשפה בחודש מרץ האחרון בסן פרנסיסקו את המאפיינים, המחירים ואסטרטגיית ההשקה של המכשיר החדש שלה – האפל ווטש (Apple Watch).

אחרי שהסמארטפון הרג את השעון המסורתי, נדמה שהשאלה רלוונטית מתמיד: האם אפשר להחזיר את הזמן לאחור ולהחיות אותו מחדש?

אפל, מצידה, בטוחה שכן. “זהו המכשיר האישי ביותר שיצרנו אי פעם”, טען באירוע ההשקה מנכ”ל החברה טים קוק על האפל ווטש, שהוצע להזמנות מוקדמות ב-10 באפריל ולמכירה ב-24 באפריל (בשורה של מדינות נבחרות). בשבועיים שחלפו מאז, ניכר שמדובר בהצלחה – ההתעניינות והסקרנות במכשיר כפי שנרשמו בחנויות החברה ברחבי העולם היתה רבה ו-9% מהאמריקאים כבר הצהירו כי ירכשו את המכשיר.

האתגר: לשכנע אתכם שוב לענוד שעון

אבל, גם אפל יודעת שכדי להפוך את השעון החכם, אשר בין היתר יכול לספור צעדי ריצה או להעביר הודעות SMS, להצלחה העולה בקנה אחד עם האייפון והאייפד היא נדרשת לשחקנית חיזוק משמעותית – תעשיית האופנה. במילים אחרות, כדי לשכנע את ההמונים ללכת עם מכשיר מסורבל למדי, שמצריך הטענה לפחות אחת ל-18 שעות, היא חייבת להוכיח שזוהי לא רק טכנולוגיה יעילה או עיצוב נאה אלא פריט שיכול לקחת חלק במגמות חולפות ולהשתלב בהן באופן טבעי; מוצר שהערך האסתטי שלו שווה ערך לפחות – אם לא הרבה יותר – לערך הפונקציונלי שלו. גם היא הבינה שגם נעלי סטילטו קורעות רגליים ובלתי פרקטיות בעליל נמכרות היטב אם מצליחים להוכיח שיש בהן אמירה סגנונית בולטת.

זו הסיבה שמדובר במכשיר הוורסטילי ביותר שאפל ייצרה מעודה. הוא מגיע בשלוש גרסאות בסיס, שני גדלים של מסך, גימורים שונים (ממתכת ועד זהב ורוד אמיתי) ושורה של רצועות אופציונליות. במילים אחרות, ישנן לא מעט אפשרויות לעצב את האפל ווטש לפי טעמו האישי – וכמובן סגנונו האופנתי – של הלקוח.

[interaction id=”554a2555103be6e07087bc7f”]

קורצת לבכירי האופנה

אבל אפל לא משאירה את המזל לעיצוב והיא מבקשת לגייס את תעשיית האופנה בתהליך ההשקה, ולחדור באגרסיביות למעוזים הטבעיים שלה. מלבד העובדה שעורכי אופנה וקובעי טעם שונים הוזמנו – שלא כהרגלם – לאירוע החשיפה ולאירועי ההשקה השונים של האפל ווטש, ומלבד העובדה ששני מנהלים בכירים מתעשיית האופנה הצטרפו לאפל בשנתיים האחרונות (פול דנב מאיב סן לורן ואנג’לה אהרדנט מברברי), היא מאמצת אסטרטגיית מכירה שונה שתתבסס על בוטיקים וחנויות יוקרה ברחבי העולם, בין היתר גאלרי לאפייט וקולט בפריז, איסטן בטוקיו וקורסו קומו במילאנו.

מכירת האפל ווטש לצד בגדי המעצבים הנודעים בעולם נועדה כדי לבזוק על המוצר החדש את ההילה של מוצר אופנתי מהשורה הראשונה – כזה שהוא גם אמצעי לביטוי עצמי, סמל לטעם טוב ועם חתימה עיצובית מובהקת. אפל בוודאי מכירה בעובדה שבניגוד לשעונים של מייקל קורס או קרטייה, אין לה היסטוריה של אופנה או אפילו מסלולי תצוגות, והיא פועלת כדי לאמץ לעצמה אחת באמצעות סמיכות להיסטוריות אופנתיות של אחרים.

“השאלה העומדת באוויר היא כמובן האם כל זה יספיק כדי לא להפוך את המוצר ללהיט של חודשים ספורים (ובניסוח אחר – איך הופכים את הדבר הזה, בהשאלה, לתיק של לואי ויטון). האתר ביזנס אוף פאשן גורס כי לא, וכי אפל תצטרך לפנות אל מעצבים ומותגים חיצוניים (כלומר, צד שלישי) כדי שיעצבו חלקים של השעון (לרבות קופסת המסך או הרצועה) אם היא מעוניינת להפוך את המוצר מטכנולוגיה לבישה לאופנה של ממש. ואכן, בשבועיים האחרונים נודע באופן רשמי כי אפל, שלא כהרגלה, הולכת לשתף שחקני צד שלישי ולאפשר להם לעצב את הרצועות של השעון המדובר (בניסיון שלא להפוך לפיאסקו המכונה ‘גוגל גלאס’, שעיצובו האחיד והספציפי מדי הכשיל אותו מלהפוך לאביזר אופנתי שיכול לפנות לקהל רחב, ולהתאים למגוון סגנונות).”

אופנה היא הרי העודף הבלתי הכרחי שמחולל התרגשות. בניגוד לטכנולוגיה, היא בלתי צפויה ובדרך כלל אפשר להסביר אותה רק בדיעבד. היא ריאקציונרית ומשתנה ללא הרף, ויש בה נעלם משמעותי – עליו מופקדים מעצבים מוכשרים – שאי אפשר לחזות אותו מראש. כך או אחרת, המהלך של אפל ווטש ממחיש כי בעידן הרשתות החברתיות, אופנה היא כבר לא מטרה בלבד או כלי לביטוי אומנותי, היא גם אמצעי ורציונל שאינו נגמר בעקומת מכירות או בשמלת ערב היוצאת מגדר הרגיל. במידה והמהלך המלאכותי למדי של אפל יצליח, שעיקרו ניסיון להעתיק את התשוקה שאופנה משמעותית מעוררת, המשמעות תהיה מרחיקת לכת – שאפשר לשכפל את ההיגיון השולט בתעשיית האופנה, זה שקובע מה ראוי ללבישה ומה בלתי ראוי, לכדי ערוצים נוספים. הגבולות בין אופנה לטכנולוגיה, בין אופנה לשיווק, הולכים ומטשטשים באופן שההיסטוריה עדיין לא הכירה.

הטור פורסם לראשונה באתר TheCritical-F.

וידאו: אחת הפרסומות שהעלתה לאחרונה אפל ל-Apple Watch

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "להחזיר את הזמן לאחור: האתגר האמיתי של ה-Apple Watch [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
asdf
Guest

מיותר לחלוטין, כמו יתר השעונים החכמים.
הפלאפון שלי מולי כל הזמן.
אם אני צריך לקרואלרשום הודעות לראות מפות ניווט וכו’ הוא פי מליון יותר נוח ושימושי.
שלא לדבר על:
– עוד סוללה שכל יום צריך להטעין.
– עוד מכשיר שמתחדש וצריך להחליף כל שנתיים.
– לא עמיד למים.
– לא יודע כמה עמיד לשריטות וחבטות שיקבל (היות ויושב על היד כל הזמן).

קיצור, תקנו ותהנו. אני בחוץ.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: