המלחמה הבאה: נטפליקס נכנסת ראש בראש עם אפל, ורוב הסיכויים שכולנו נפסיד

בשבועות האחרונים Netflix יוצאת במספר מהלכים שפוגעים ישירות בחלק מלקוחות אפל, ואפילו בתזרים המזומנים של החברה. האם כל זאת מתרחש לאור העובדה שאפל עומדת להשיק את שירות הסטרימינג המתחרה שלה?

עיצוב: גיקטיים

תחרות בין חברות היא לרוב דבר חיובי עבור הצרכן. הן גורמות לחברות המתחרות להוזיל מחירים, לשפר את היצע המוצרים שלהן ולהיאבק על כל צרכן. עם זאת, מלחמות בין חברות הן כבר שלב אחר, ובו הצרכנים עשויים להפסיד. לרוב אנחנו גם רגילים לחזיתות כמו אפל מול גוגל, או גוגל מול אמזון, מיקרוסופט מול אפל. בחודשים האחרונים מתפתחת לה חזית חדשה בין שתי ענקיות טכנולוגיה, ובימים האחרונים היא מקבלת טוויסטים לא צפויים. הכירו את המלחמה הבאה שלכם: אפל מול נטפליקס.

נטפליקס חותכת לאפל תזרים מזומנים נוח מאוד

במהלך החודש האחרון נטפליקס הסירה את האפשרות לחדש את המינוי שלה או לשלם על מינוי חדש באמצעות In App Purchases (או IAP, בקיצור) דרך האפסטור. מה שבעצם אומר שמעתה משתמשים לא יכולים לקשר בין חשבון ה-iTunes שלהם לחשבון הנטפליקס כדי לחדש את המינוי או ליצור מינוי חדש. בנטפליקס מדגישים כי משתמשים שצימדו בעבר בין החשבונות יוכלו להמשיך לשלם דרך חשבון ה-iTunes, אך עדיין מדובר בצעד דרמטי יחסית מצד נטפליקס, שכעת חותכת לאפל תזרים מזומנים מוצלח מלקוחות חדשים שמעדיפים לשלם על כל השירותים שלהם מחשבון אחד.

היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

בעבור כל תשלום שמתבצע דרך IAP באפסטור (או אייטיונז במקרה זה), אפל גובה 30% עמלה לשנת המינוי הראשונה, ו-15% עבור כל שנה לאחר מכן. אולי מדובר במכה קלה בכנף עמוסת המזומנים של אפל, אך כזו שרק מגדילה את הפער בין שתי החברות. בעצם העובדה שנטפליקס לא מאפשרת יותר רכישת מינויים חדשים דרך האפליקציה של iOS ו-Apple TV, היא חוסכת לא מעט כסף מדי חודש, ופוגעת ישירות בתחרות שלה, אבל גם בצרכנים שנהנו מתהליך הרשמה פשוט, מהיר ואחיד.

משתמשי Apple TV? כדאי שתעברו מכשיר אם אתם רוצים לצפות בספיישל המדובר ביותר בשנים האחרונות

תמונה: נטפליקס

זהו אפילו לא הצעד המשונה ביותר מצד נטפליקס. בסוף השבוע האחרון עלה בנטפליקס ספיישל של הסדרה הפופולארית “מראה שחורה” בשם Bandersnatch. זהו פרק אינטראקטיבי מיוחד בו מדי כמה דקות הצופים צריכים לקבל החלטה שמשפיעה על מהלך העלילה ועל סיום הפרק. עם יציאתו לאוויר ביום שישי האחרון, הרשתות החברתיות סערו סביב יציאתו המסקרנת, אך משתמשי אפל רבים גילו שהחלק האינטראקטיבי של הפרק לא פעיל במוצרי Apple TV. צופים אשר מבקשים בכל זאת לראות את הפרק מגלים הודעת אזהרה שקוראת להם לצפות בפרק במכשירים תומכים אחרים. אין כל הסבר רשמי מטעם נטפליקס להחלטה זו – ועל פניו לא נראה שיש לו סיבה טכנולוגית. צופים רבים זעמו על ההחלטה, ונאלצו לצפות בפרק דרך הסמארטפון, טאבלט, טלוויזיה חכמה או המחשב האישי שלהם. לא מן הנמנע שעל ידי הצעד הזה הצליחה נטפליקס להציג בפני משתמשיה ב-Apple TV פלטפורמה אחרת, שאולי לא היו מודעים אליה – ותאפשר להם בעתיד מעבר חלק מהגן הסגור של אפל.


כל מה שצריך לדעת על הפרק האינטראקטיבי המיוחד של “מראה שחורה” שעלה לנטפליקס


האם אפל מאיימת על נטפליקס?

למרות שנטפליקס הגיבה ל-MacRumors בנוגע להסרת אפשרות התשלומים מהאפליקציה וטענה כי אפל היא “שותפה מוערכת עימה אנו עובדים באופן צמוד”, קשה שלא לתהות האם ישנו קשר בין שני המקרים. יתרה מכך, העובדה שאפל מפתחת שירות סטרימינג בחשאי שיתחרה ראש בראש מול נטפליקס, גם היא עשויה להוות גורם לצעדים מצד נטפליקס. הדיווחים האחרונים אף גורסים כי אפל תשיק את השירות שלה בכ-100 מדינות כבר בשלב הראשון, ויתכן כי הוא יהיה חינמי למשתשי iOS ו-Apple TV.

בשני המקרים הללו, נטפליקס היא זו ששולחת מהלומות לכיוון אפל, אך יתכן ובעתיד נראה צעדים יותר קיצוניים מצד החברות. בשנים האחרונות אפל נכנסה לסכסוך דומה עם אמזון, במסגרתו סירבה אמזון למכור את מוצרי אפל באתר שלה וסירבה לפתח את אפליקציית Prime Video תחת תנאי החנות של אפל. לאחר הפשרת מערכת היחסים בינהן והשקת האפליקציה, שבו מוצרי אפל למדפי אמזון. לאחרונה אפילו שירות אפל מיוזיק הגיע לרמקולים של Amazon Echo. במקרים כאלו ודומים של מלחמות בין הענקיות השונות, נראה כי הלקוחות עצמם הם שמוצאים את עצמם בין הפטיש לסדן, וככל שיותר שירותי סטרימינג יושקו, כך המלחמות יעמיקו והצרכנים יאלצו לשלם יותר כדי לצפות בכמה שיותר תוכן מקורי, ובדרך יסבלו גם מחוסר גמישות מטעם החברות. בינתיים מדובר במקרים בהם הפגיעה בלקוחות היא לא חמורה, אבל בהמשך הצעדים עשויים להיות חריפים יותר.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

3 תגובות על "המלחמה הבאה: נטפליקס נכנסת ראש בראש עם אפל, ורוב הסיכויים שכולנו נפסיד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ASD
Guest
יצאתם טיפה מפרופורציה. זה שנטפליקס חותכת את עצמה מהאייטיונז זה שיקול כלכלי נטו. נטפליקס מספיק גדולה ויודעת שאנשים מכירים אותה ולא יוותרו לעשות מנוי רק כי הם צריכים לעבור דרך הweb. המהלך הזה מייצר לה עלייה כמעט מיידית של 30% בהכנסות מכל מנוי – מי יוותר על דבר כזה? נטפליקס היא חברה בורסאית וכל דרך שלה להרים את ההכנסות לגיטימית לחלוטין. העניין השני הוא שיקול טכני נטו. מכשירי אפל טיוי פשוט לא תומכים בטכנולוגיה של נטפליקס ותו לא. אם הפורמט יצליח, אפל תאמץ ונטפליקס יאפשרו אבל עד אז, זה פשוט לא אפשרי. הרעיון שנטפליקס תגרום לאנשים לזרוק את הממירים שלהם… Read more »
למצולם אין קשר לפרשה!
Guest
למצולם אין קשר לפרשה!

התחת יפה.
המשך צולע ועכור (זה לא קשור מבחינה טכנית בכל מכשיר אחר של אפל זה עובד,פשוט אחוז המשתמשים ב-אפל טיוי הוא אפסי לעומת האייפונים,אייפדים ומאקים).
סוף טוב הכל טוב.

עמית
Guest

עליה של 21 אחוזים לא 30….ורק בשנה הראשונה. משנה שניה זה חצי..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: