טריק קטן של אפל הקפיץ דרמטית את הדירוג של אפליקציית הפודקאסטים שלה

ספוילר: זה לא קרה בגלל עדכון שפתר את הבעיות של האפליקציה או איזה פיצ’ר גאוני, אלא התראה אחת מבלבלת

טים קוק. צילום מסך

אפל היא אחת מהאחראיות המרכזיות לתור הזהב של הפודקאסטים שבו אנחנו חיים כיום – ומי שאחראית בפועל גם על המילה ‘פודקאסט’. ועל אף שהיא תרמה רבות לתחום והזניקה אותו מאנונימיות מוחלטת אל לב המיינסטרים, אפליקציית הפודקאסטים שלה סובלת מלא מעט תקלות ובעיות שונות שהובילו את הדירוג בחנות האפליקציות אל מתחת לקו ה-2 כוכבים. אבל באופן מפתיע בשבועות האחרונים האפליקציה זכתה להפגזה של דירוגים מצוינים שהטיסו את ממוצע הדירוג שלה אל סף ה-5 כוכבים – והכל בגלל התראה אחת מבלבלת.

מעשרות דירוגים ביום לאלפי דירוגים ביום

קוסטה אלפט’ריו מגדיר את עצמו כ”מבקר App Store מקצועי”, שביומיום חוקר תרמיות דירוגים והונאות שונות באפסטור של אפל, ובשבוע שעבר הוא תהה איך הדירוג של אפליקציית הפודקאסטים של אפל זינק בצורה כל כך חדה, ותהה בקול רם האם אפל מטה את הביקורות לאפליקציות שלה. The Verge בדקו את נתוני דירוגי אפליקציית Apple Podcasts, שנזכיר כי מותקנת מראש על גבי כל אייפון (ומופיעה ראשונה בחיפוש באפסטור, על אף הדירוג הנמוך שלה), וגילו שבתחילת חודש נובמבר הדירוג הממוצע שלה עמד על כ-2 כוכבים עם מספר דו ספרתי של מדרגים. ב-5 בנובמבר, הכל השתנה והממוצע הזה טס אל 4.74 כוכבים עם מספר ארבע ספרתי של מדרגים – והמגמה הזאת המשיכה לאורך כל החודש עם אלפי דירוגים, רובם הענק של 5 כוכבים.

אלפט’ריו בדק במקביל את הביקורות עצמן. אחרי הכל, גם הוא לא הבין איך יכול להיות שללא כל עוד עדכון לאפליקציה או פיצ’רים חדשים, הקהל לפתע כל כך התאהב באפליקציה שהוא החליט להרעיף עליה מחמאות. אכן, הביקורות היו מוזרות: “דיון מעולה על מלחמת הכוכבים”, “יופי של תוכניות”, “אני כל כך שמחה שחברה שלי הראתה לי את הפודקאסט הזה, כי עכשיו אני מכורה”. במילים אחרות, הביקורות האלו לא מכוונות לאפליקציה של אפל, אלא לתכנים של הפודקאסטים עצמם.

לבקשת האתר, טען דובר מטעם אפל כי עם השקת iOS 15.1, אפליקציית הפודקאסטים של אפל החלה להציג למאזינים הודעה שמבקשת מהם להשאיר דירוג לאפליקציה, כמו שכמעט כל אפליקציה מבקשת מכם לדרג אותה ב-Play Store או באפסטור. רק בחודש אוקטובר האחרון אפל איפשרה למשתמשי iOS ו-iPad OS לדרג את האפליקציות שלה (והמשתמשים ניצלו את העובדה הזאת כדי להיכנס באפל), והאפליקציה עם הדירוג הנמוך ביותר היא כמובן אפליקציית הפודקאסטים המדוברת.

המשתמשים שלפתע קיבלו את ההודעה המבקשת מהם לדרג את האפליקציה באמצע ההאזנה ככל הנראה חשבו שהם נקראים לדרג את התוכנית שהם מאזינים לה. את התוכניות, בניגוד לאפליקציה של אפל, הם כנראה די אוהבים ולכן הציגו דירוג גבוה למדי. תוכניות רבות גם מבקשות מהמאזינים לדרג אותם ולכתוב ביקורת על הפודקאסט, כיוון שהדבר עוזר להם לעלות בטבלאות הדירוגים השונות – ולא כל המשתמשים מודעים לכך שאת הדירוגים והביקורות משאירים במקום אחר באפליקציה. אם אתם משתמשים במכשיר iOS, אם תיכנסו ברגעים אלו לאיזור הביקורות לאפליקציית הפודאסטים, אתם תראו בעיקר דירוגים של 5 כוכבים שמתייחסים לתוכניות עצמן, ודירוגים של כוכב אחד בודד עם תקלות שונות ומשונות של האפליקציה.

הבעיה של התעשיה כולה

בין אם מדובר בהטעיה מכוונת – מה שאנשי פרודקט מכנים Dark Patterns או “דפוסים אפלים” או שמדובר בטעות בתום לב, המקרה הזה מציג שוב באיזו קלילות ניתן להטות מערכות דירוגים שונות, ועד כמה הן לא משקפות באמת את האיכות של מוצרים או אפליקציות שונות. אותו אפלט’ריו גילה השנה שאפליקציית קאסטינג הקפיצה את ההודעה הסטנדרטית אשר מבקשת מהמשתמשים לדרג את האפליקציה עוד לפני שהם השתמשו בה, ולא מאפשרת להתקדם ממסך הדירוג אם לא נתתם לה 4 או 5 כוכבים. “האפסטור הוא לא מקום שאתם יכולים לסמוך עליו”, טען בזמנו. נזכיר שבשבועות האחרונים אפל מנהלת קרב מאסף נגד חקיקה שתחייב אותה לאפשר התקנת אפליקציות אל מחוץ לכותלי האפסטור, בטענה שהדבר יוביל להונאות ופירצות אבטחה שונות.

אפל היא ממש לא היחידה שמערכת הדירוגים שלה סובלת מבעיות של הונאות והטעיות. בחודש מאי שוחרר דו”ח אבטחה שטען כי חשף יותר מ-13 מיליון תכתובות בין מוכרים באמזון לבין לקוחות שהתבקשו לכתוב ביקורות מזויפות לכאורה ובמקרים מסוימים אף נטען שהחברות שלחו מוצרים חינמיים בתמורה לביקורת אוהדת. בין החברות שהוסרו לחלוטין מהפלטפורמה של אמזון בעקבות התחקיר היו גם Aukey ו-Mpow שנמכרות בישראל. התעשיה כולה מתקשה למצוא את הדרך לשקף למשתמשים בצורה טובה יותר למה לצפות, ועד שהיא תעשה זאת, לכולנו כדאי להימנע מלהתייחס לדירוגים הללו.

בלי דירוגים אבל עם הרבה כוכבים בלי דירוגים אבל עם הרבה כוכבים הירשמו עכשיו לערוץ של גיקטיים בטלגרם

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

5 תגובות על "טריק קטן של אפל הקפיץ דרמטית את הדירוג של אפליקציית הפודקאסטים שלה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משה
Guest

אני כבר לא זוכר מתי הופיע ה API שמאפשר למפתח לבקש ביקורת, iOS 10 או משהו.
כשהמפתח מפעיל את ה API, מערכת ההפעלה לוקחת החלטה אם באמת להציג את הבקשה או לא, זה לא קורה לכולם.
אפל מדריכה את המפתחים לבקש ביקורת אחרי פעולה חיובית, למשל – אחרי שהצלחת בשלב במשחק, כדי להגדיל את הסיכוי לביקורת חיובית.
נראה שהם פשוט בחרו להפעיל את מה שהם מאפשרים לכולם כבר מזמן.
איפה פה החדשות?

מבקר באתר
Guest

לא מתחבר לכל הקונספט הזה של פודקסטים…
אין לי כוח לשמוע את החפירות של הילדים שלי.. אז לשמוע חפירות של מישהו אחר?…
מוותר. תודה.

רועי
Guest

נסיון הטרלה יפה

מישהו
Guest

“לכולנו כדאי להימנע מלהתייחס לדירוגים הללו”????
חתיכת אימרה הבאת פה….
כל תעשייה הקניות באינטרנט מבוססת על ביקורות, אנבוקסינג, חוויות של אחרים וכו’… אחרת איך נדע אם המוצר טוב או לא?

יהודה
Guest

אני די מסכים איתך, כי בגוגל פליי לדוגמה הדירוג ממש משפיע. וגם בדברים יותר גיקיים, מי לא מעריך יותר ריפזטורי בגיטאהב על פי הסטארים?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: