סורי, סירי: אפל מפסידה במלחמה שהיא התחילה מול גוגל ואמזון

בזמן שהעוזרת הקולית של גוגל, ואלקסה של אמזון, משתלטות על העולם, סירי נשארה תקועה הרחק מאחור – אי שם בימי ההשקה שלה. אבל יש עוד תקווה

תמונה: Apple

נתוני המכירות של שנה שעברה, והתחזיות לשנים הקרובות מעידות על מגמה מאוד חזקה: תחום העוזרות הקוליות ככלל והרמקולים החכמים בפרט הוא אחד מהלהיטים הגדולים ביותר בעולם הטכנולוגיה בעת האחרונה. אז איך זה יכול להיות שאפל, שיצרה כמעט בעצמה את הקטגוריה של עוזרות קוליות עם סירי, היא ככל הנראה המפסידה הגדולה ביותר בתחום?

סירי עשתה מהפכה, אבל נשארה מאחור

תמונה: יח”צ

הפעם הראשונה בה חזינו בסירי הייתה בשלהי אוקטובר 2011, עם חשיפת ה-iPhone 4S. הפרויקט שהחל כאפליקציה של חברת SRI International, המבוססת על מנוע זיהוי קולי של חברת Nuance באפסטור, נקנה על ידי אפל, והפך לסירי, העוזרת הקולית האישית של משתמשי האייפון. זה היה כמעט הפיצ’ר העיקרי שהיה אמור לגרום לכם לקנות את ה-iPhone 4S, וסירי אכן הפכה ללהיט וזכתה ללא מעט פארודיות, מחוות, שירים וסרטונים ויראליים. כולם רצו לשלוח הודעות בעזרת הקול, לבקש מסירי לקבוע פגישות, להקריא מיילים ואפילו סתם להשתעשע עם יישות וירטואלית. הטירוף סביב סירי הגיע לשיא עם יציאת הסרט “Her” (“היא”) שהציג תסריט עתידני בו לעוזרות הקוליות יש רגשות, אישיות, והן בסופו של דבר ממש כמו יישות אמיתית שנמצאת בתוך טלפון (או אוזניה, במקרה של הסרט).

אפל הייתה בכיוון מצוין שבו היא הטמיעה את סירי בעצם בכל מכשיריה: בתחילה היא הייתה קיימת רק באייפונים, לאט לאט הגיעה לאייפדים, אייפוד טאץ’, Apple TV, Apple Watch, ובסופו של דבר, אפילו למחשבי ה-Mac ולאוזניות ה-AirPods. זה אומר שאם יש לכם מוצר של אפל, רוב הסיכויים שיש לכם את סירי. חווית מוצר מתקדמת, הוליסטית ואחידה לאורך כמעט כל מוצרי החברה. זה ללא ספק האידיאל שכל חברה שואפת אליו.

כמו כמעט כל חידוש טכנולוגי שאפל מחליטה לאמץ, עוזרות קוליות היו קיימות בשוק כשסירי הושקה, אך כשאפל חשפה את סירי לראשונה, כל הצרכנים רצו להתנסות בה, ומהר מאוד, כל היצרניות רצו שתהיה להן סירי משלהן. אבל לאפל היה יתרון זמן משמעותי על כל האחרות. זהו יתרון זמן, שכפי שנעסוק בו בהמשך, אפל לא השכילה לנצל, ונשארה הרחק מאחורי התחרות.

מה שווה יתרון זמן, אם לא מנצלים אותו?

תמונה: אמזון

בינתיים, כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בשוק ניסו להדביק את הפער אל מול אפל. הראשונה להשיק את הסירי שלה ב-2012, הייתה כמובן יריבתה הגדולה ביותר של אפל, הלא היא גוגל, עם Google Now שהיה מעין שירות חיפוש קולי ויזואלי, אך לא אפשר לכם לנהל שיחה של ממש עם עוזרת קולית כמו שאנחנו מכירים אותה היום. זאת אולי התשובה הזמנית של גוגל לטובת משתמשי אנדרואיד, אבל קשה להגיד שהיה מדובר באלטרנטיבה אמיתית לסירי, שהייתה סיבה לגיטימית מצד המשתמשים לבחירה באקוסיסטם של אפל.

המתחרה השניה להציג את העוזרת הקולית שלה הייתה מיקרוסופט עם קורטנה, שהייתה אמורה להפוך להיות הלהיט הגדול הבא. עם אינטגרציה מלאה למערכת ההפעלה ווינדוס, קונסולת האקסבוקס והווינדוס פון (זצ”ל). היא אמנם הציגה יכולות יחסית מרשימות ביחס לסירי, אבל הכשלון המהדהד של הווינדוס פון, ההשקה הצולעת של האקסבוקס וואן, חששות בנוגע לפרטיות, ופרויקטים לא מוצלחים נוספים של מיקרוסופט הובילו את הציבור לאדישות מסוימת כלפי קורטנה, והיא נשארה נישתית למדי בשוק.

אך בשלהי שנת 2014 נפל דבר, ואמזון השיקה את העוזרת האישית שלה, אלקסה. אך היא לא השיקה אותה רק בסמארטפונים שלה, אלא הטמיעה אותה בראש ובראשונה בקטגוריית מוצר חדשה לחלוטין: הרמקול החכם שלה. באופן מהיר יחסית, אמזון הפכה את העסקים שלה לסובבי אלקסה כאשר הציגה אינטגרציה מלאה עם החנות שלה, שירותי המוזיקה שלה, ואולי חשוב מכל: אמזון אפשרה למפתחים להשיק יכולות (Skills) חדשים לאלקסה, ובכך הפכו אותה לעוזרת הקולית הפרקטית ביותר.

Google Home Mini and Max

תמונה: Google

אלקסה הפכה ללהיט של ממש, והצליחה לעורר מחדש את תחום העוזרות הקוליות המנומנם, להפריח את תחום הבית החכם ולהנגיש אותו גם לציבור הנרחב. לאחר מכן גוגל עשתה מהפכה ב-Google Now והשיקה את השירות מחדש בתור ה-Google Assistant, העוזרת הקולית האישית של גוגל, שכבר יודעת לדבר בצורה טבעית, לענות על שאלות מורכבות, לשלוט על הבית החכם ולנהל שיחה הרבה יותר לוגית ואנושית. ביחד, גוגל ואמזון הפכו את תחום העוזרות הקוליות לנחשק, ועם משפחת מוצרי Echo ו-Home, שתי החברות גרמו לכולן להסתכל בקנאה על השילוב החכם בין AI, חווית משתמש איכותית, וגמישות כלפי המפתחים.

האחרונה להצטרף לשוק העוזרות הקוליות היא ביקסבי (Bixby), כאשר סמסונג החליטה שעוזרת קולית מוצלחת אחת לא מספיקה בסמארטפון, אז היא פיתחה אחת משלה. היתרון העיקרי שלה הוא בעיקר התממשקות טובה יותר אל מול הסמארטפונים של סמסונג, מה שמאפשר פעולות מרובות מורכבות באמצעות משפט אחד (למשל: אמירת “בוקר טוב” יכולה לגרום לביקסבי להפעיל את השעון המעורר, לכבות את ההתראות, לעמעם את תאורת המסך, לכבות את שאר המכשירים בבית ולהקריא לכם את הלו”ז למחר). אבל ביקסבי היא מקרה בעייתי של יהירות: לא רק שהגוגל אסיסטנט היא עוזרת קולית מצוינת וקיימת ברוב מכשירי האנדרואיד (ואפילו האייפונים) ולכן קיומה של ביקסבי מיותר, אלא שסמסונג אף יצרה כפתור פיזי ייעודי לביקסבי, שגורם ללא מעט לחיצות בטעות של משתמשים שקיוו ללחוץ על כפתור הווליום, או אפילו סתם החזיקו את המכשיר. בקיצור, בלאגן מעט מיותר.

סירי נשארה תקועה איפשהו בימי ההשקה

חלק מהעוזרות הקוליות שהושקו בתגובה לסירי יותר טובות, חלק מהן קצת פחות טובות, אבל דבר אחד משותף יש לרובן, הן פשוט הרבה יותר טובות מסירי. סירי מרגישה תקועה איפשהו לא הרחק מההשקה הראשונית שלה. היא אמנם רכשה במהלך כל מיני יכולות כמו תזכורות מבוססות מיקום, שליטה על מאפיינים במכשיר (בהירות, בלוטות’ וכדומה), “היי, סירי”, אפילו תמיכה בעברית, התממשקות אל מול (מעט יחסית) אפליקציות חיצוניות ועוד. אבל בשום שלב אפל לא תיקנה את הבעיות האמיתיות של סירי: היא פשוט לא חכמה.

על חלק ענק מהשאלות סירי עדיין דורשת ניסוח מדויק להפליא. כשאתם שואלים אותה שאלה היא מעדיפה להגיד לכם “זה מה שמצאתי באינטרנט”, במקום לסכם עבורנו את התשובה שהיא מצאה באינטרנט (כמו העוזרת של גוגל למשל), היא עדיין תתבלבל בין הבקשות שלכם לבין שירים בספריית המוזיקה שלכם, מתקשה להבין מבטאים זרים מעת למעת, הקול הרובוטי שלה בעברית עדיין מבאס והאפשרויות שלה מוגבלות ביותר ברגע שהיא עוברת לשפת הקודש. ואלה רק חלק מהמחלות שסירי מעולם לא הבריאה מהן.

תמונה: Apple

אבל המחלה הבעייתית ביותר של סירי היא ללא ספק HomeKit. כבר התלוננתי על התחום הזה בעבר, אבל בעוד חלק נכבד מהעולם עובר לבית חכם בעזרתן של העוזרות הקוליות, סירי מסתמכת אך ורק על מוצרי HomeKit. כלומר, מוצרים שהותאמו במיוחד עבור שימוש במכשירי אפל ועומדים בתקן שלה. באופן כללי זה אמור להוביל לחווית משתמש בטוחה וטובה יותר, אבל בפועל זה בעיקר אומר שאתם משלמים הרבה יותר על רכיבים פשוטים כמו נורות ומתגי חשמל, רק בשביל שתוכלו להפעיל אותם באמצעות סירי.

בזכות ההישענות על HomeKit וחוסר העדכונים במהלך השנה לסירי, העוזרת הקולית של גוגל ואלקסה הצליחו לעקוף בסיבוב את אפל, ובקלילות. שתיהן מאפשרות עבודה גמישה ומותאמת יותר למשתמש, תשובות יותר אינטיליגנטיות, רמת שיחה גבוהה יותר, פונקציות רבות יותר, ובאופן כללי, חווית משתמש טובה יותר, שאפילו זמינה על גבי מכשירי iOS בנוסף לכל מכשירי המובייל האחרים בשוק.

אפל: אתם פשוט לא משתמשים ב-HomePod נכון

תמונה: Apple

אבל החטא הכפול והגדול ביותר של אפל הוא לא רק חוסר הפיתוח של סירי, אלא ההמתנה והתזמון של הכניסה שלה לשוק הרמקולים החכמים. Google Home ו-Amazon Echo הפכו ללהיט בקנה מידה ענק, כאשר ההערכות נכון לעכשיו הן שאחד מכל חמישה אמריקאים בוגרים מחזיק בביתו לפחות רמקול חכם אחד, והמכירות צפויות לזנק עוד יותר בשנים הקרובות. בינתיים, אפל ישבה כהרגלה על הגדר והמתינה. בדרך כלל כשהיא עושה את זה, היא מצליחה להביא לשוק את המוצר המתקדם, החכם והמוצלח ביותר מבחינת חווית משתמש, אבל זה לא מה שקרה כשהיא שיחררה את הרמקול החכם הראשון שלה, ה-HomePod.

ההומפוד הוא מכשיר מעולה לניגון מוזיקה, וזהו פחות או יותר הסופרלטיב האחרון שאפשר לתת לו. הוא סובל מכל הבעיות שסירי סובלת מהן: הוא לא יכול לנגן את ספוטיפיי, לא מסוגל לענות על שאלות מורכבות או אפילו בסיסיות, לא יודע לזהות את הקול שלכם (ובכך חושף את כל המידע על גבי האייפון שלכם לכל מי שנמצא בקרבת הרמקול). ברצינות, הוא אפילו לא יכול להתמודד עם יותר מטיימר אחד בו זמנית! מזה לא מעט שנים, אפל הוציאה לשוק מוצר לפני שהוא היה מוכן. אפל מנסים לתרץ את הבעיה הזו בכך שהרמקול הזה הוא “Music First”. רוצים להגיד: לא טעינו, אתם פשוט מקשיבים לו לא נכון.

השחרור של ההומפוד ללא עדכון הולם לסירי הוא בגדר אבסורד. ההומפוד הוא ללא ספק המפתח שאמור לנעול אתכם בגן הסגור של אפל, כי מי יעבור לפלטפורמה אחרת (בין אם יהיה זה לגוגל או אמזון), אחרי שקניתם רמקול יוקרתי ב-350 דולר, אם הוא לא עובד עם שום מכשיר אחר מלבד המכשירים של אפל, וכל זאת בזמן שהמוצר הזה לא מסוגל לבצע או לתמוך בעשירית מהפקודות או המוצרים שהמכשירים המקבילים לו מסוגלים לעשות. זה כבר לא מהלך קלאסי של אפל, אלא יציאה משליטה של אפל.

שביב של תקווה עשוי להגיע ביוני

wwdc 2018

אבל לא הכל אבוד. בימים האחרונים מתקבלים דיווחים כי אפל נמצאת במסע גיוס של כוח אדם (למעלה מ-161 משרות שונות שפורסמו על ידי אפל) אשר מטרתו היא אחת: שיפורה של סירי. בין השאר, אפל גייסה ממש לפני מספר ימים את ראש מחלקת חיפוש ו-AI לשעבר בגוגל כדי שיוכל לסייע לסירי. עכשיו נשאלת השאלה, מתי נזכה לחזות בתוצאות של השיפורים הללו. לאור ההערכות כי באירוע המפתחים השנתי של אפל, WWDC, אפל צפויה להציג בעיקר תיקוני מערכת ויציבות ב-iOS 12, ופחות פיצ’רים מהפכניים ועיצובים חדשים, יתכן ואפל תציג יכולות חדשות ואולי אפילו מהפכה בכל הנוגע לסירי. לאור הנטייה של אפל לא לעדכן את סירי במהלך השנה, אלא רק בין אירועי WWDC, חוסר שדרוג מהותי לסירי עלול לתת למתחרות שלה עוד שנה להעמיק את הפער בין העוזרת הקולית של אפל, לכל שאר העולם, ולמנוע מה-HomePod להפוך מסתם רמקול איכותי, לרמקול חכם אמיתי עם ערך למשתמשים.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

7 Comments on "סורי, סירי: אפל מפסידה במלחמה שהיא התחילה מול גוגל ואמזון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
משתמש אפל
Guest

צודק בכל מילה. די עצוב..

תומר המיולין
Guest
תומר המיולין

אני חושב שהפוטנציאל המעניין הוא דווקא של מיקרוסופט בתחום המשרדי. אני לא צריך עוזרת אישית בבית. אני זקוק לה במשרד, והמידע המשרדי שלי מוחזק רובו ככולו על שרתים של מיקרוסופט (אופיס, אאוטלוק, אקסצ’יינג’ וכו’)

ניר
Guest

אפל היחידים שתומכים בעברית ועל זה הם ראויים להערכה. גם אם זה לא מדהים, זה יותר טוב מהמתחרות

גוגלר
Guest

לא נכון, גוגל נתנו תמיכה בשפה העברית בחיפוש הקולי של גוגל. אך לצערי התמיכה בעברית לא הגיע עד הסוף עם העוזרת הקולית של גוגל וגם בשעונים החכמים אין תמיכה, יש תקווה שיוסיפו עברית בהמשך השנה לשירות העוזרת כמו שאר השפות.

Appl
Guest

כל כך מדויק
סירי זו המוצר הכי מפגר של אפל
מתסכלת כל פעם מחדש ומוציאה אגרסיות מיותרות מהמשתמש
חוטף עצבים שכל פעם מחדש.
אין לתאר את הקלילות ואינטואביות בהשוואה לאלקסה או אפילו גוגל

באסה

בוב
Guest

כתבה מעניינת ומלאת מידע

מרגל נסתר
Guest

רק טיפש יכניס מרגל לתוך הבית שיעקוב אחרי כל מילה שנאמרת בתוך הבית.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: