אפל ופרטיות: עוד לא מהפכה, אבל בהחלט צעד בכיוון הנכון

מבט מקרוב על שינויי הפרטיות של אפל ב-iOS 14 שמרעידים את עולם הפרסום המקוון

טים קוק: צילום מסך

מאת: גל רינגל

אחת ההכרזות החשובות שיצאו מכנס WWDC המקוון הראשון של החברה ב-2020, היה השינוי במדיניות הפרטיות שהחברה תכננה ל-iOS 14. בפועל, מדובר בהגבלה שהוציאה אפל למעקב אחר משתמשי האייפון בזמן שהם עושים שימוש באפליקציות השונות. אפל חייבה למעשה את כל האפליקציות, לרבות פייסבוק, להסביר למשתמשים את שיטות המעקב שלהן ולבקש הרשאה ברורה והסכמה (opt-in) לגישה ואיסוף מידע אישי שלהם. בכך, אפל בעצם העניקה כוח ראשוני ללקוחותיה להחזיר את השליטה על המידע שלהם לעצמם ולעקוב אחר האפליקציות בהן השאירו פירורי מידע.

ההכרזות אלו של החברה, בהחלט מתכתבות עם הבהלה העולמית לפרטיות על המידע שלנו, במטרה לאפשר שקיפות ואפשרות בחירה, לנו, המשתמשים. ועדיין, בעולם שבו המידע שלנו הפך זה מכבר למטבע-עובר-לסוחר, מדובר במהלך פורץ דרך – על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברה שחלק מבסיס הכנסותיה מבוסס על שימוש בנתוני משתמשים. עם זאת ובאותה נשימה, מהלך זה מנפץ חלומות ותוכניות עסקיות של רבים בתחום ה’מובייל’. אותם עסקים קטנים שנפגעו גם על רקע השינוים שהביאה 2020 בכל הנוגע לפרטיות, אזהרות ופריצות סייבר רבות ודור חדש של צרכנים אקטיבים, המראים באופן ברור כי משתמשים רבים כבר מסרבים להמשיך ולספק גישה חופשית למידע שלהם. כל זה מתחיל לשנות את כללי המשחק ביכולת של אפליקציות לייצר רווח על סמך התנהגות משתמשים ופרסום מותאם. אז מה המשמעויות לצעד של אפל? על המשתמשים, המפרסמים ואפילו על עצמה?

האם קיימת אלטרנטיבה?

מאז שהכריזה לראשונה על שינוי משמעותי זה, אפל דחתה את השקת App Tracking Transparency במטרה לאפשר לשוק יותר זמן להתכונן. עבור חלק מהשחקנים, כמו פייסבוק, תקופת ההיערכות כללה קמפיינים ציבוריים נגד הצעד, בעוד ששחקנים אחרים בחרו בדרך מעשית יותר. חשוב להבין שאומנם רוב החברות המתנגדות, בהן גוגל, ימשיכו לאסוף מידע ויאפשרו פרסום המבוסס עליו, משתמשי אפל יהיו מעתה רשאים להחליט האם ירצו לקבל פרסום ממוקד ולשלם על כך באובדן של פרטיות או ליהנות מפרטיות טובה יותר בתמורה לפרסום ממוקד פחות. בהקשר זה, המהלך של אפל, פחות צפוי להשפיע על החברות הגדולות (שכן iOS14 מיועדת לצד שלישי, ובשונה מפלטפורמות צד ג’ הענקיות עדיין נהנות מדאטה על משתמשים). בפועל צפוי מהלך זה להשפיע ולהקשות בעיקר על עסקים קטנים שמנסים להגיע לקהלים ממוקדים ואין באפשרותם להשקיע הון עתק בפרסום רחב.

ועדיין ישנן אלטרנטיבות. חברות שבחרו ללכת בדרכים מעשיות יותר יוכלו להשתמש בממשק ה-API של אפל כדי למדוד את ביצועי הקמפיינים שלהם מבלי לבקש הסכמה; הם עשויים גם לייצר רווחים מהאפליקציות שלהם ע”י שיפור רכישות בתוכן, תוך תשלום עמלה של 30% לאפל מה שגורם לתהות לגבי טיב האינטרסים שלה –  ומזכיר לדוגמה, את התביעה שלה נגד Epic Game (יוצרי פורטנייט) שמציגה את החשש שלה ממשתמשים שעוברים לאנדרואיד. אפשרות נוספת – יצירת חלון פרסומת קופץ משכנע יותר שאולי יגרום למשתמשים לשתף מידע. גישות נוספות להתמודדות עם המגבלה החדשה, מורגשת כשנכנסים לאתרים שמנסים לגרום לגולשים להסיר את חוסם הפרסומות, עם זאת האחוז העולה של חסימת מודעות מעיד על חוסר יעילות של גישות אלה.

לא האבירה על הסוסה הלבנה

בתור מישהו שמתעסק ביום יום עם שמירה על מידע אישי, מרגש אותי לראות התפתחות חיובית בכל הנוגע לפרטיות שלנו ברשת. עם זאת, חשוב לציין כי פרסום ממוקד ומותאם אישית אינו כולו בעייתי ופוגעני כלפי הצרכנים. למעשה, לפעמים תוכן פרסומי רלוונטי ושימושי יכול לשפר את חיינו, אך תעשיית ה-AdTech במובייל צריכה לאמץ גישה אחראית יותר. והאמת? אפילו אפל היא לא בדיוק האבירה על הסוסה הלבנה שלה חיכינו.

בקשת הסכמה אינה שווה לבעלות מלאה על המידע האישי שלך: בקשה זו אמנם עשויה להיות חלק חשוב בפתרון, אך היא עדיין רחוקה מלפתור את הבעיה. תחשבו רגע על השינוי במדיניות העוגיות, אתם באמת מרגישים שמעכשיו אתם יודעים מה אוספים עליכם, או שפשוט לוחצים על ‘אישור’ כדי להיכנס לאתר? בנוסף, עלינו לזכור כי במקרים רבים המשתמשים של האפליקציות, הם בני דור ה-Z, ולכן לפעמים צעירים מדי כדי להבין את המשמעותיות למתן ההסכמה.

אפל עשויה לנטר מידע אודות המשתמשים: המדיניות החדשה מקצרת את הקשר המיידי בין צדדים שלישיים למידע על המשתמשים ומספקת לעצמה יותר שליטה, שמלכתחילה  לא הייתה חסרה. אפל אמנם תמנע מתעשיית ה-AdTech לאסוף מידע ולטרגט משתמשים באופן ישיר, אך העובדה שהחברה מציעה פתרונות וחלופות מתוצרת בית היא בעייתית. זה מצביע על כך שלאפל עדיין יש גישה ישירה ומלאה למידע האישי והיא ממשיכה להתנהל כמונופול שיכול להכריע בכל רגע נתון מה ואיך לעשות, לפחות עם חלק מהמידע. 

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

אבל הכיוון נכון

ולמרות כל שכתבתי, אפל בכיוון הנכון, אך רק ימים יגידו אם יבוא השינוי באופן שבו אנחנו חולקים מידע. שנת הקורונה, הביאה להבנה בכל הנוגע למידע אישי ושליטה עליו, חברות אינן יכולות לבסס את המודל העסקי שלהן רק על דאטה ומתחילות לערוך שינויים אסטרטגיים שיובילו את עסקיהן לשירות ומוצרים בעלי ערך. לכולם ברור כי צריך את שליטה על המידע שלנו בחזרה. אנחנו זקוקים לפתרונות ולפיתוחים שיאפשרו לנו להבין מי עושה שימוש במידע אישי, איזה סוג שימוש, וכיצד אפליקציות מטפלות בנושא פרטיות המידע

אפל קנתה לעצמה קלף חזק – אמון המשתמשים. אם לא הייתה בטוחה די במדיניות הפרטיות שלה; אפל לא הייתה מוסיפה פיצ’רים העוסקים בדאטה רגישה, כמו, בתחומי בריאות ופיננסים. מדיניות פרטיות חזקה מקנה קלף תחרותי ושביל חלק בהשקת מוצרים עתידיים. לא מה שניתן לומר על השכנה שלה בסיליקון וואלי – פייסבוק.

אנחנו תמיד מברכים על ניצני השינוי בתפיסה באינטרנט, מצד הצרכנים ובעיקר מצד החברות. העדכון של iOS 14 וההכרזות המרגשות של החודש הזה מראים שאפל בהחלט הולכת לכיוון של data ownership. ועדין לא נוכל לראות בעזרת אפל את כל טביעות הרגל הדיגיטליות שלנו, אלה רק מה שקורה דרך המכשיר. עם הצרכים החדשים, שנולדו בשנת 2020 ופתרונות טכנולוגים נכונים, ניהול המידע האישי שלנו, על ידינו, צריך להיות חלק מהנורמה שלנו, בלי אתגרים, ממש כמו נגיסה בתפוח.

הכותב הוא מנכ”ל ומייסד-שותף של הסטארטאפ Mine

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 תגובות על "אפל ופרטיות: עוד לא מהפכה, אבל בהחלט צעד בכיוון הנכון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריאל
Guest

כתבה סופר חשובה. כולם מהללים את אפל אבל שוכחים שהסכנות עדיין שם (גם אם היא חוסמת צדדי ג׳ מלהשתתף בחגיגה)

יעל
Guest

כבר שמעתי על אנשים שבגלל שהפרסומות שקיבלו באפליקציות פופולריות היו לא רלוונטיות עד כדי גיחוך, העדיפו לאפשר להן גישה.

הכי הזוי שאפל מנסה להצטייר כלוחמת צדק, בפועל היא שומרת לעצמה את הזכות למכור דאטא של משתמשים מתחת לשולחן (מי שלא מאמין שיקרא את תנאי הפרטיות שלהם).

שחר
Guest

כתבה ששכחתם בבוידעם?
אנחנו כבר 3 שבועות אחרי ההכרזה על iOS 15 עם צעדים הרבה יותר משמעותיים ואקטיביים מצידה של אפל בנושא ואתם עכשיו רק סוקרים את מה שכבר היה ידוע לפני יותר משנה. מה יהיה איתכם?

משה
Guest
הכתבה רוויה אי דיוקים. ראשית, בואו נבין מה השתנה – מעבר לחובה לכתוב בדיוק איזה מידע האפליקציה אוספת ולמה, שזה נחמד – אך אנחנו יודעים שלא שווה הרבה כי חברות כמו פייסבוק משקרות פעם אחר פעם, מה שאפל עשו הוא שובר שוק: הם גרמו לכך שלא ניתן למעשה לעקוב אחרי משתמש בין אפליקציות שונות, שזה בדיוק מה שגוגל ופייסבוק עושות. מה שאפל עשו הוא לא דומה לבאנר על ה cookies, הם מציפים פופאפ ששואל אם אתם מסכימים למעקב אחריכם, ושלא כמו באנר עוגיות, אפשר להגיד “לא”. והמספרים מדברים בעד עצמם: 95% אומרים לא, וגם פה המספר לא מדוייק כי הפופאפ… Read more »
הממממ
Guest

שלוש הכתבות האחרונות הן על אפל. משהו כאן קצת sus

nope
Guest

“You all agreed to stay quiet…”
~ SouthPark

wpDiscuz

תגיות לכתבה: