חברת אפל מחזיקה ב-66% משוק המוסיקה המקוון

אפל שולטת ביד רמה על שוק המוסיקה המקוון. עם 66%, המתחרות מנסות להגביר את התחרות, ולקראת 2011 נקווה שהלקוח יהיה המרוויח העיקרי המהמאבק על השליטה על הצליל המקוון.

מחקר חדש שמתפרסם ברשת ממצב את אפל כמובילת שוק המוסיקה המקוון עם נתח שוק ענק – 66%. במקום השני נמצאת חברת Amazon, המחזיקה בכ-13% מהשוק. את המחקר ערכה חברת NPD והוא פורסם בוול סטריט ג’ורנל.

חומרה ותוכן

תוצאות המחקר לא מפתיעות. חברת אפל, שמוכרת נגני מדיה מתוצרתה מזה שנים רבות, שולטת ביד רמה גם בשוק נגני המדיה, באמצעות מוצרים כמו האייפוד, אייפון, ושלל המוצרים האחרים. שירות ה-iTunes של החברה, אשר מורכב הן מתוכנה המותקנת במחשבי המשתמשים לשליטה וניהול של תכנים שהורדו, והן משירות המוצע דרך האינטרנט, מאפשרים לאפל לשמור על קשר ישיר ורציף עם קהל לקוחותיה.

למתחריה של אפל יש יכולת למכור ברשת תקליטורים או קבצי מוסיקה ישירות לצרכנים. אמאזון הצטרפה אל אפל במכירת קבצי מוסיקה ב-2007, וזאת לאחר שנים רבות בהן מכרה תקליטורי מוסיקה (בין היתר דרך הרכישה שלה את cdnow.com כבר לפני מספר שנים).

ייחודיות

לאפל קל לשלוט בשוק. יש לה שליטה ישירה על ייצור חומרה שתנגן את קצבי המוסיקה (אייפד על שלל גרסאותיו, כהתחלה). יש לה תוכנת שליטה המאפשרת הורדה של תוכן הכולל DRM מהאתר שלה (המוסיקה נכון להיום היא ללא DRM בעוד שתכנים אחרים, כגון תוכניות טלוויזיה מוגנות באמצעי DRM). יש לה הסכמים ייחודיים, כמו למשל השקת המוסיקה של החיפושיות בגרסתם הדיגיטלית, המאפשרים לה להציע לקהל הרחב אפשרויות רבות וייחודיות. גם המודל העסקי שאפל התחילה איתו כבר לפי שנים רבות, לפיו ניתן לרכוש שיר אחד מתוך אלבום שלם בעלות זולה יחסית, ולא להזדקק לשלם מחירו של אלבום שלם, אפשרו לה להתאים את השירות שלה גם לאנשים שרצו שירים מסוימים מאלבומים, ולא רצו בהכרח לרכוש לעצמם אוסף אלבומים חדש.

iTunes מכל כיוון

שליטתה של אפל בחומרה רק הולכת ומתחזקת. האייפד שהתחיל כנגן מוסיקה הפך לנגן מדיה, והאייפון הוא הרבה יותר ממכשיר טלפון סלולרי. תוכנת ה-iTunes מוכוונת כך שתתממשק בצורה מושלמת עם כל מוצרי החברה. למשל, בכל הורדה של תוכנת Quick Time של אפל מוצעת לגולש אפשרות Opt-Out להוריד בנוסף, אוטומטית, גם את iTunes למחשב שלו. ברור שאנשים רבים אינם שמים לב ומגלים כי iTunes התקינה את עצמה, למרות שהם בסך הכל התכוונו להתקין את Quick Time.

תחרות המחירים בין אמאזון לאפל חריפה, והלקוח הוא המרוויח הסופי. וולמארט, ענקית הקמעונאות גם נמצאת בתמונה, וייתכן שתוכל בשלב כלשהו לעקוף את אמאזון ולעמוד במקום השני בתחרות עם אפל.

על רקע דברים אלה מתפרסמים המספרים העדכניים לשנת 2010, אשר מצביעים על כך שהשנה נמכרו מיליארד שירים דיגיטליים. שווי השוק הזה קורץ בוודאי לחברות להגביר את התחרות ביניהן ולנסות לנגוס בצורה משמעותית יותר בנתח השוק העצום של אפל.

ככל הנראה, אמאזון תמשיך לנסות למשוך אליה יותר אנשים באמצעות מבצעי הנחות אגרסיביים יומיים, כפי שעשתה בעת האחרונה. המבצעים עבדו והביאו לה נתח שוק שממשיך לגדול. ברקע, וואלמארט תמשיך לנגוס בנתח שוק משמעותי ולנסות לעקוף את אמאזון. שנת 2011 הנמצאת בפתח תהיה המשך ישיר לתחרות בין הגורמים בשוק, וייתכן שהשנה ייכנסו שחקנים חדשים לשוק ויתרמו עוד אקשן לתחרות.

רוצים לזכות ב-Xbox 360 ובבקר קינקט? השתתפו והכריעומי הובילו את העולם הטכנולוגי בשנת 2010

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: