הודעה אחת שהציגה אפל למשתמשי אייפונים עלתה לפייסבוק מיליארדים
באוגוסט 2020 יצאה פייסבוק למלחמה נגד פיצ'ר הפרטיות של אפל שיפגע משמעותית ביכולת שלה לטרגט משתמשים. היא הבינה כבר אז שלפיצ'ר יהיו השלכות קשות, ונראה שהיא צדקה
ב-WWDC, כנס המפתחים שלה ב-2020, עם הצגת iOS 14, הודיעה אפל כי היא מתכננת להוסיף פיצ'ר פרטיות, שמאפשר למשתמשי iOS להחליט האם אפליקציות מסוימות יוכלו לקבל מידע למזהה המשתמש – דבר שיפגע משמעותית ביכולת של אפליקציות להשתמש במידע של משתמש לטובת פרסום מטורגט. הפיצ'ר, שעלה לאוויר באפריל האחרון, עורר את זעמה של פייסבוק, שיצאה למלחמה נגדו כבר באוגוסט של השנה שעברה – עם פרסומים בעיתונים וטענות על כך שיחתוך ב-50% את ההכנסות שלה מפרסום. עתה מתברר שפייסבוק Meta צדקה.
מה הפיצ'ר הזה עושה בכלל?
App Tracking Transparency, שהגיע עם גרסה 14.5 של iOS, מציג הודעה בפעם הראשונה שמשתמשים מפעילים אפליקציה. המשתמשים נשאלים האם לאשר את המעקב אחריכם מצד האפליקציות – או לעצור אותו. כלומר, במקום שאיסוף הנתונים יהיה Opt-Out הוא הפך להיות Opt-In, כלומר, אתם צריכים לסמן שאתם מאשרים את איסוף הפרטים. אם בחרתם לעצור את המעקב, אפליקציות לא יוכלו לקבל יותר גישה ל-IDFA, או מזהה המשתמש הייחודי שלכם, מה שיפגע משמעותית ביכולת שלהן לטרגט אתכן כשזה מגיע לפרסום.
8.3 מיליארד דולר נחתכו מהכנסות הפרסום של פייסבוק
מניעת המעקב הזה על ידי משתמשים, כפי שעולה מדיווח חדש של Financial Times, פגעה משמעותית בהכנסותיה של פייסבוק ושל כמה מפלטפורמות המדיה החברתית האחרות בחצי השני של 2021 – מאז שהפיצ'ר עלה לאוויר. בדיווח מצוין כי חברת Adtech בשם Lotame מעריכה כי הנזקים לחברות הללו מסתכמים בכ-10 מיליארד דולר בשישה חודשים בלבד.
ב-FT מדווחים כי רוב מוחלט של משתמשי אפל שקיבלו את ההודעה של App Tracking Transparency כשנכנסו לאפליקציות החליטו לחסום את המעקב אחריהם מצד אותן אפליקציות – מה שפגע קשות במאמצי איסוף המידע עליהם לטובת פרסום מטורגט.
על פי Lotame, יחד עם פייסבוק נפגעו משמעותית גם Snap (חברת האם של סנאפצ'ט), יוטיוב וטוויטר – כשביחד כל ארבע החברות הללו רשמו ירידה של כ-12% בהכנסות שלהן מפרסום בחצי השני של 2021. ההערכה של Lotame היא שכל ארבע החברות יחדיו הפסידו 9.85 מיליארד דולר מפרסום בשני הרבעונים האחרונים.
מתוך הארבע הללו, פייסבוק היא המפסידה הגדולה ביותר על פי הערכות Lotame – בהתחשב בעובדה שחטיבת הפרסום שלה היא הגדולה ביותר. בחברת ה-Adtech מעריכים כי פייסבוק תפסיד 8.3 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום בעקבות הפיצ'ר החדש של אפל והיעדר הגישה שלה למזהי המשתמש בחצי השני של 2021. אחרי פייסבוק בטבלת המפסידות הגדולות נמצאת יוטיוב, שבשונה מגוגל מסתמכת עדיין על נתוני משתמשים מצד ג' (במקרה הזה, מאייפונים) כדי לייצר פרסום מטורגט, כשאחריה מגיעות סנאפ וטוויטר.
דיוויד ווהנר, ה-CFO של פייסבוק, אמר כי לשינוי המדיניות של אפל בנוגע לפרטיות – שכולל גם את App Tracking Transparency – הוא "מאתגר" עבור החברה. עוד הוא אמר על הפיצ'ר שנכנס לתוקפו לפני חצי שנה כי הוא "שיבש את התוכניות קצת יותר מאשר ציפינו".
הגב
18 תגובות על "הודעה אחת שהציגה אפל למשתמשי אייפונים עלתה לפייסבוק מיליארדים"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
בתחרות החברה המרושעת ביותר פייסבוק שברו לBP את הראש ולקחו בסערה את המקום הראשון. יש דיבור חזק שהם הולכים גם במקביל על מקום שני ושלישי.
בסדר, נחמד שפייסבוק חוטפים ובאמת מגיע להם. אבל אם יחתכו לכולם את ההכנסות מפרסום אז נפסיק לקבל הרבה דברים בחינם, כל פיצ'ר ילווה בתשלום או מנוי תקופתי. לא נורא, אבל צריך לדעת. פרטיות תמורת תשלום, אין ארוחות חינם.
אז תאשר להם לעקוב אחריך. אני לא רוצה
מה רע בלשלם כסף אבל אתה תרוויח שירות שנותן לך דין וחשבון, שיודע שברגע שיחדל מלעשות את זה הוא יאכל אותה
העיקר שאפל מעלה מחירים על המוצרים שלה. "אפל" עם כל הכבוד לתדמית שהיא יוצרת (ובהצלחה מרובה), פוגעת לחברות אחרות בכיס, בעוד שהכיס שלה נשאר ללא פגע, והיא אפילו דואגת להגדיל אותו בעקבות העלאות מחירים והוספת שירותים בתשלום חודשי.. אני בכל מקרה לא קונה את זה.
למה איזה פרסומות אפל דוחפת לך?
כל המוצרים של אפל עצמה הם נטולי פרסומות כי כבר שילמת על המוצר.
בפייסבוק זה חינם אז זה מפוצץ פרסומות וכדי להציג פרסומות הם אוגרים עליך ערימות של מידע שהם ממש לא צריכים…
לא נכון , יש להם מודעות מותאמות אישית אבל המנוע שלהם לא כל כך מוצלח ואפשר לבטל את רובו
אבל הם לפחות פרסמו מדריך על זה
https://support.apple.com/en-us/HT202074
כנראה שהשימוש בו יעלה כי שאר שירותי המודעות המותאמות יחלשו באיפון
Apple search ads
באפסטור של אפל יש פרסומות. התוצאה הראשונה ממומנת בדרך כלל
והעיקר שגוגל משלמת לאפל להיות מנוע חיפוש ברירת מחדל במוצריה ושם היא חופשיה לעקוב אחר משתמשים כי אפל אינה מקפיצה חלון למשתמש לשאול אותו האם הוא מסכים שאפליקציה של אפל כמו ספארי תאסוף עליו נתונים.
גוגל נפגעה ביוטיוב אבל שתקה יחסית לפייסבוק כנראה בגלל ההסכם עם אפל.
בזכות פרסומות ואיסוף אנשים עניים ונוער יכלו להשתמש בשירותים, ליצור קשרים, קהילות ולהחליף ידע רב.
צריך להכיר במציאות.
אפל אינה חברה שמשאת נפשה טובת המשתמש. והיא ממילא אינה נגישה לחלק עצום מהעולם.
אפל היא חברה לשוק האמריקאי, ושם הכסף שלה ותשומת הלב לגבי המשתמש. היא אף פעם לא התיימרה לחלק אייפונים באפריקה.
אני חושד שזה לא טים קוק האמיתי מי שכתב את זה
המון עסקים קטנים נפגעים מזה.. זה נראה לי יוצר חשוב לכתוב עליו מאשר על ההפסדים של פייסבוק עצמה..
השאלה אם גוגל ילכו בעקבות אפל ויוסיפו את הפיצ'ר באנדרואיד כי זה נוגד את האינטרסים שלהם.
יהיה מעניין אבל זה קצת נוגד את הקונספט של גוגל של לתת שירותים בחינם תמורת פרסום מטורגט.
קיבלנו מנוע חיפוש, מיילים, איחסון תמונות ועוד… והצרגלו שזה סתם בחינם ןמגיע לכולם.
אז זה לא.
אולי כדאי לכתוב כמה כסף הרוויחו כש״חגגו לנו על התחת״ לפני הפיצ׳ר הזה. בהחלט לא הייתי קורא לזה ״הפסדים״ או ״נזקים״ אלא ״נמנעה גניבת נתונים בשווי 8.3 מליארד״
איך טכנית אפשר לחסום את האפליקציה מלדעת מול מי היא עובדת? היא יודעת שהיא שולחת למשתמש xyz את הפיד שלו… גם אם אפשר, את ה-ip אי אפשר להסתיר ואפשר לטרגט לפיו