אפל הכריזה השבוע מלחמה על פייסבוק, וזה עומד להיות מכוער

אפל הכריזה על פיצ׳ר שמנסה לפגוע ישירות בפייסבוק, אבל לא מצליחה להמנע מצביעות

Key Speakers At The Apple Worldwide Developers Conference (WWDC)

תמונה: Bloomberg, Gettyimages Israel

במסגרת היריבויות הקשות ביותר בעולם הטכנולוגיה אנחנו מכירים את היריבות בין אפל וגוגל, סוני ומיקרוסופט, וחברות נוספות שבדרך כלל מתחרות על אותו פלח שוק. בחודשים האחרונים נפתחה חזית חדשה בין שתיים מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, והקשר בינהן כמעט ולא קיים. אנחנו מדברים כמובן על מלחמת אפל-פייסבוק, שהגיעה השבוע לגבהים חדשים.

הדפדפן של אפל עומד לעצור את המעקב של פייסבוק

באירוע המפתחים השנתי שלה, WWDC 2018, חשפה אפל את מערכת ההפעלה החדשה למחשב המק, macOS Mojave, וכיוצא בזאת, הציגה את השינויים לדפדפן הספארי של החברה. בין שאר השינויים, קרייג פדריגי, סגן נשיא מחלקת תוכנה באפל, הודיע כי הגרסה החדשה של ספארי תחסום באופן אקטיבי ווידג’טים שנשתלים בעמודים שונים ברחבי האינטרנט למטרות מעקב אחרי הרגלי גלישה של משתמשים. מכל הדוגמאות שהיא יכלה לתת בעולם לווידג’טים כאלו, אפל בחרה להציג אחת: כפתורי הלייק וה-Share של פייסבוק.

ברגע שמשתמש מחובר לפייסבוק, כפתורי הלייקים המדוברים אשר נטענים בדפי אינטרנט יכולים לזהות אתכם (בלי לדעת את שמכם, אם תהיתם), ובעצם לעקוב אחרי הרגלי הגלישה שלכם, גם אם לא הקלקתם עליהם. אלה חלק מהסיבות שאם נכנסתם לאתר מסוים, לפתע התחלתם לראות הרבה יותר מודעות שלו בפייסבוק שרודפות אחריכם זמן מה (טכניקה הידועה גם כ-Remarketing).

על גבי הבמה אפל הציגה צילום מסך של הפיצ׳ר החדש, שיתריע בפני המשתמש שהאתר בו הוא גולש מנסה לשתול קבצי קוקיז כדי לעקוב אחרי הפעילות שלו, והציגה בחלון ההתראה את השאלה: ״האם אתה מעוניין לתת הרשאה ל-facebook.com להשתמש בקוקיז?״ וכמו כן את האזהרה הברורה: ״הדבר יאפשר ל-facebook.com לעקוב אחרי הפעילות שלך״. כלומר, אם לא תאשרו זאת, הדפדפן של אפל פשוט לא יטען את הפלאגינים הללו, ובכך לא יאפשר לחברות כמו פייסבוק לעקוב אחריכם. המהלך הזה ישפיע אמנם על גוגל וחברות נוספות שמשתמשות בטכניקות שכאלו כדי להתאים פרסומות באופן אישי למשתמשים, אבל אפל לא הטילה כאן ספק כלשהו לגבי המטרה האמיתית שלה: פייסבוק.

אפל תמיד אהבה למתג את עצמה כחברה שדואגת לפרטיות המשתמשים, ותמיד שמה דגש על העובדה שהיא לא מוכרת את המידע של המשתמשים שלה: “יכולנו לעשות טונות של כסף אם הלקוחות היו המודל העסקי שלנו. בחרנו שלא לעשות זאת”, כך אמר מנכ”ל אפל, טים קוק, בראיון ל-MSNBC לאחר התפוצצות פרשת קיימברידג’ אנליטיקה, והשבוע אמר בראיון כי הוא חושב שפרטיות היא חלק מזכויות האדם הבסיסיות ביותר. בנוסף, אמר בעבר כי “היכולת של כל אחד לדעת איפה גלשתם במהלך השנים, מי אנשי הקשר שלכם, מי אנשי הקשר שלהם, דברים שאתם אוהבים ולא אוהבים, וכל פיסת מידע אינטימית מחייכם. מנקודת המבט שלי, זה לא צריך להיות קיים כלל וכלל”. כלומר, המידע שלכם לא צריך להיות נגיש לאף אחד, חוץ מלאפל, כמובן.

הזכות לפרטיות הופכת למוצר

לתחושתי, לא נשארו לאפל מספיק יתרונות טכנולוגיים על היריבות שלה, ולכן היא שולחת חיצים בכיוונים אחרים ומנסה לראות מה יתפוס את עיניי הצרכנים. הנושא הכי חם של החודשים האחרונים הוא להיכנס חזיתית בפייסבוק? נעשה את זה גם. אפל לא דואגת למשתמשים, היא פשוט הופכת את הפרטיות למוצר פרימיום עם מחיר כלכלי יחסית כבד. אתם רוצים שהתמונות שלכם יהיו בטוחות? שלמו לנו מדי חודש דמי כופר על שימוש בנפח אחסון ב-iCloud. אתם רוצים שהמידע על הרגלי הגלישה שלכם יהיה בטוח? הורידו רק את הדפדפן שלנו.

אם חברה לא מוכרת את המידע שלה לחברות צד-שלישי, היא צריכה למצוא דרך כלשהי לפצות על אובדן הכנסות, אבל אם רק תסתכלו על תזרים המזומנים האדיר של אפל, מניפולציות המיסים, הרווחים המדהימים ושווי השוק הכמעט בלתי ניתן לעצירה, תראו שכסף לא חסר לאפל. המוצרים של אפל עולים הרבה יותר (ולעיתים מדובר במוצרים נחותים הרבה יותר ממקביליהם), אבל המשתמש הרגיל לא מקבל את כל חבילת הפרטיות, רק אלו שמוכנים להיכנס לתוכנית תשלומים חודשית.

זוכרים שלאפל גם יש פלטפורמת פרסום?

אפל לא באמת תמימה כמו שהיא מנסה לצייר את עצמה, וזה הזמן להיזכר שגם לה יש שירות פרסום בחנות האפליקציות שלה שנקרא Search Ads שהכניס לה בשנה שעברה למעלה ממיליארד דולר. אמנם הפלטפורמה הזו עובדת רק על פי מילות חיפוש ספציפיות, אבל זו ההוכחה שלאפל אין בעיה עם מודעות מותאמות אישית, כל עוד הכסף מהן זורם אך ורק אליה. בשבועות האחרונים דיווחים נוספים טוענים כי אפל שוקדת על שירות מודעות חדש בתוך אפליקציות, כך שאם תחפשו מידע באפליקציה מסוימת, אתם עשויים לראות מודעה להורדת אפליקציה תואמת באפסטור. כלומר גם מערכת הפרסום של אפל היא סוג של גן סגור, שבעיקר היא נהנית ממנו (אם כי לפחות במקרה הזה אפל תחלוק בהכנסות עם אלו שיטמיעו את המערכת).

אין בכוונתי לומר שהצעד של אפל הוא לא חיובי או חשוב, אבל המניעים שלו מרגישים כמו כיוונים של יחסי ציבור ורצון להשיג הון על גבי משבר של חברה אחרת וסיקור תקשורתי שלילי. ימים יגידו אם אפל תוותר על הערכים שהיא מנסה לנכס לעצמה, כיוון שמכירות האייפונים נשחקות (הסיבה העיקרית לעליה בהכנסות היא העלייה המשמעותית במחירים, לא בכמויות), אפל תצטרך למצוא דרכים חדשות להזרים כסף לחברה, ונצטרך לראות כיצד היא תבחר לעשות זאת. כרגע לפחות נראה כי האסטרטגיה היא פגיעה במתחרות.

חשוב לזכור שהדפדפן של אפל הוא לא מהדפדפנים המובילים בשוק, כך שפייסבוק לא צריכה להתחיל לחפש דרכים להציל את עצמה, ומשתמשים בדפדפנים אחרים לרבות כרום עדיין יהיו חשופים לאמצעי מעקב של גוגל ופייסבוק (גם על גבי המק). עם זאת, נראה שהחזית בין פייסבוק לאפל רחוקה מלהסתיים, והחברות עומדות להחליף מהלומות נוספות.

בינתיים נסתפק בתגובה האחרונה של צוקרברג לאפל: “אני חושב שכדאי שלא נידבק בתסמונת שטוקוהלם ולא ניפול לנסיונות השכנוע של חברות שעובדות קשה בלשכנע אותנו שהסיבה שהן גובות כסף היא כי אכפת להן מהמשתמשים. זה נשמע לי פשוט מגוחך“.

 

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

25 תגובות על "אפל הכריזה השבוע מלחמה על פייסבוק, וזה עומד להיות מכוער"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Asi
Guest
״אפל תמיד אהבה למתג את עצמה כחברה שדואגת לפרטיות המשתמשים, ותמיד שמה דגש על העובדה שהיא לא מוכרת את המידע של המשתמשים שלה״ אני לא יודע מה אתך חבוב. אבל אני עם מכשיר של אפל מרגיש הרבה יותר בטוח מכל מכשיר סיני או בעל פחנואיד ״המוצרים של אפל עולים הרבה יותר (ולעיתים מדובר במוצרים נחותים הרבה יותר ממקביליהם),״ הבנתי שזה אופנה עכשיו לייצר כתבה בחצי שקל. לא נמאס לכם כל חובבי סמסונג שיש לכם 500 ליבות במעבד ערמות של זכרונות. ובא מכשיר עם חצי מהחומרה הזאת והרבה יותר מהיר! אז כן כתב פח. אני מעדיף לשלם קצת על הטלפון הנחות… Read more »
lil timmy
Guest

amen brother

אף אחד לא מושלם
Guest
אף אחד לא מושלם

חחח עוד כבש שמגונן על החברה האיומה הזאת… אפל הייתה אגדה בתחום הסלולרי, אבל זה נגמר לפני כמה שנים… תתקדם חבר

משה
Guest
אני ער לעובדה שאתה שוחה בחומר, אבל אני כאן רק כדי להזכיר, לא יותר מזה: המחשב האישי הראשון, מערכת הפעלה כפי שאתה מכיר אותה היום, מחשב עובד ישר מהאריזה, מדפסות ליזר, הנגשת העכבר, מצלמה דיגיטלית ראשונה, מחשב נייד, כמחשב כף יד (ר.ע. ניוטון), סורק שולחני (אומנם ש.ל. אבל באמת סורק טוב.) … זוהי רשימה חלקית (מאוד). על מנת שאלו יעבדו – הרבה מאוד דברים התרחשו מתחת למכסה מנוע – לדוגמא: ישנם מעט מאוד חברות שכתבו תוכנת הפעלה מ (כמעט) אפס (זה יותר במביג דיל). הם יצרו תחביר בתכנות שעד היום משתמשים בו (זה התחיל עם תוכנה בשם ראסקאל, שהיתה קרובת… Read more »
קורא
Guest

הכתב צודק, אתה מגן על חברה מתוך שמרנות ואהדה לחברה, ברור מה המטרה של המהלך של אפל, להגדיל את הנתח שוק שלהם, אני חושב שהם צריכים לעשות את זה באמצעות חדשנות ולא כי חברות אחרות מדביקות את הקצב.
אבל אני יכול להבין הם משחקים עם הקלפים שיש להם, וזה עניין הפרטיות, חבל שהם לא מבינים שהפרטיות כבר מתה, הם בעצמם מקדמים טכנולוגיה חכמה שהולכת להאזין לנו כל הזמן, אהמ סירי.

משה
Guest

נדמה לי שמקסימום רווח זו מטרת העל של כל חב׳ מסחרית.

צודק 100 אחוז.
Guest

אני בעל סמסונג בעצמי, פחות מעדיף את האייפון מסיבות אחרות. אך אני מסכים עם התגובה שלך.

אביחי.
Guest

אני לגמרי איתך אחשלי. לדברים טובים יש מחיר גבוה. אין מה לעשות. ימותו הקנאים.
אביחי. iPhone 6s

ש.
Guest

ממליץ לכולם להתקין את התוסף הבא :
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/facebook-container/

גוגל
Guest

יש תוסף כזה לכרום? מה זה הmozilla הזה?

ariel
Guest

מוזילה זו הקרן שעומדת מאחורי דפדפן פיירפוקס.

לכרום אפשר להשתמש ב-PrivacyBadger, הוא עושה את זה באופן כללי ולא רק על פייסבוק

שובה של הפרטיות
Guest
שובה של הפרטיות

אחרי שסיממו דור שלם עם לייקים וfake new נראה שעדר הכבשים של פייסבוק מתחיל לגעות בכעס- פוצנברג מתחיל לפחד שהעדר יתפזר
בקרוב בטח ימציא בפייסבוק- כפתור שכתוב עליו “פרטיות”
כך שכל שכל כבש שלוחץ עליו יוכל מייד להירגע

משה
Guest

אלוהים, כמה שטויות בכתבה אחת. ״המידע לא נגיש לאף חברה חוץ מלאפל עצמה״ – גם אפל לא נגישה למידע (ראה ערך iMessage למשל).
מעבר לזה, גם פלטפורמת הפרסום של אפל לא מסוגלת לזהות אנשים על פי מכשיר או אימייל, אלא רק על ידי מזהה אנונימי (בניגוד לגוגל או פייסבוק למשל).
הכתב מפגין בורות מרשימה לכל נושא הפרטיות אצל אפל.

HNWeb
Guest

המגיב מפגין טמטום לכל הנושא של אמון בחברות כמו אפל…
יש דברים שאסור להאמין להם…

מישהו
Guest

כתבת שטויות נפלאות, אמתקד העיקרית: “אפל לא דואגת למשתמשים, היא פשוט הופכת את הפרטיות למוצר פרימיום עם מחיר כלכלי יחסית כבד. אתם רוצים שהתמונות שלכם יהיו בטוחות? שלמו לנו מדי חודש דמי כופר על שימוש בנפח אחסון ב-iCloud.”

רילי? זה אשכרה מה שאנחנו רוצים! חברה שהשירותים שלהן ניתנים תמורת תשלום ולא בחינם תמורת הפרטיות שלנו. אפל לא מונעת מכך אחד לפנות למודל הכלכלי המתחרה ולגבות את כל התמונות שלו חינם עם גוגל פוטוס.

משה
Guest

אשכרה. אני לא מאמין שהכתב קרא לתשלום על איחסון וביטחון ״דמי כופר״.
זה פשוט לא ייאמן שזה נכתב באתר טכנולוגי.

yyy
Guest

מסכימה לגמרי. זה ממש לא “דמי כופר” אם כי הדבר ההגיוני לעשות.
אנחנו משלמים מחיר הרבה יותר יקר מכמה דולרים בחודש – הפרטיות שלנו. אנחנו מאפשרים לענקיות האלו לשלוט לנו במחשבות, להחליט עבורנו מה לקנות ולאן ללכת. מעדיפה לשלם עוד כמה דולרים בחודש ולהיות אדם פרטי שלא משתלטים לו על המחשבה.

DragonTechRoyale4k
Guest

איזה שנאה שקרית הייתה לאפל בכתבה הזאת!

אלי יפה
Guest
יותר מכל דבר, הכתבה הזו פשוט לא ברמה של גיקטיים. הכתב מערבב עובדות, טעויות ואת דעות ה”אנטי אפל” המוצקות שלו לכתבה אחת. באתר חדשות זה בסדר, באתר טכנולוגי לא ובגיקטיים שכותבים בו חברה מעולים עם יכולת העמקה וחקר זה פשוט לא עובר. כבר למדנו שחובבי אנדרואיד עסוקים כל היום בהשוואת פיצ’רים, מספרי ליבות, זכרון וכל מיני זוטות אחרות. בשורה התחתונה, החבילה של אפל איכותית ומאובטחת ועל זה משלמים. אחסון של אוסף תמונות עצום וגיבוי של כל המכשירים בבית עולה לי דולרים בודדים. אני משלם אגב גם לגוגל דרייב בעבודה והוא מצוין. מכירות האייפונים לא נשחקות ולאחרונה אפל הודיעו על תמיכה… Read more »
מישהו
Guest

אתה צודק כמעט בכל דבריך, למעט שחיקת מכירת האייפונים, ישנה שחיקה בכמות המכירות. אי השחיקה ברווחים נובעת מעליית המחירים בהתאם. הפרשנות לשחיקה היא כמובן פרשנות בלבד, סביר כנראה שמדובר בסך הכל ברווייה של כלל השוק (ולכן אפל מנסה להכנס חזק בסין והודו).

אלי יפה
Guest

ההימור שלי הוא שאפל הורידה את תחזית המכירות ב20% כיוון שהעדכון הקרוב יהפוך את הדורות הקודמים של המכשירים שלה לרלוונטיים מתמיד. בשורה התחתונה אייפון 6S או 7 יעבוד פתאום מהיר כמו אייפון 8 נוכחי וההבדל ישאר בעיקר בחומרת המצלמה. אז למה בעצם אפל עושה מהלך שיורה לה ישירות ברגל עם מכירות מכשירים חדשים? כי זה אפל. לטווח ארוך זה מהלך מעולה שיחזק את האמון במוצרים שלה.

מישהו
Guest

חלומות באספמיה. אפל לא תעשה שום דבר שיגרום לאייפון 6s או 7 לעבוד כמו 8 אם זה בכלל היה אפשרי

אלי יפה
Guest

כדאי שתקרא דיווחים של משתמשי iOS12 בטא. אני אחד מהם על אייפון X. יש האצה משמעותית בביצועי המכשיר שהופכת אותו לרלוונטי מתמיד. בחו”ל נעשו בדיקות על אייפונים ישנים יותר כמו 6 ו7 ובכולם מדווח על מכשיר שלא רק שלא הואט אלא פתאום מתחיל לטוס. חשיבה לטווח ארוך כבר אמרנו? אפל משנים שוב את חוקי המשחק. באנדרואיד יש מעט מאד מעדכנים והמכשירים הישנים לא שימושיים כיוון שלא עודכנו ואיטיים. באייפון אתה משלם ומקבל פרימיום. בחשיבה של איפה נהיה בעוד 3-5 שנים זו פריצת דרך.

‫אלון גולדמן‬‎
Guest
‫אלון גולדמן‬‎

היי,
תיקון–פייסבוק לא מפרסמים מודעות רימרקטינג ע”י כפתורי השיתוף, אלא ע”י ‘פיקסל’ – שזה קוד שבעל האתר מכניס לאתר ושותל עוגיות בדפדפן

אורן
Guest

מאכזב. עיתונאות צריכה להיות אובייקטיבית ובלתי מוטית.
ניכר מהדברים שיש לכותב טינה כלשהי נגד אפל כחברה וכנותנת שירות. בלי קשר להעדפה אישית, זוהי כתבה שאני מצטער שקראתי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: