מורידות עמלות ומשחררות קצת את החבל: גוגל ואפל בצעדים למען המפתחים

בין אם מדובר בתוצאה של המשפטים או הרגולציה ובין אם מדובר ברצון כן לעזור למפתחים – הן גוגל והן אפל הודיעו על צעדים משמחים בתחום העמלות ושמירה על קשר עם המשתמשים

מקור: Pixabay

בין אם זה הדיונים המשפטיים, הלחץ מהרגולטורים או פשוט הקשבה לקהילה – הן אפל והן גוגל הכריזו על מספר צעדים לטובת המפתחים בסביבות ובפלטפורמות שלהן.

לפני כשבועיים החליטה אפל לערער על פסק הדין במשפט שלה מול Epic Games, בניסיון לעכב את ההחלטה שתחייב אותה לאפשר למפתחים להפנות משתמשים לאפשרויות תשלום שהן לא המערכת הפנימית שלה. ולמרות שהמהלך הזה יכול להשיג לאפל ארכה של שנה – נראה שהיא עדיין מתכוננת למצב שבו הערעור לא יתקבל, ועושה משהו כדי להקל על חייהם של המפתחים.

אפל הוציאה עדכון לתנאי השימוש של חנות האפליקציות שלה, לפיו היא תאפשר למפתחים לעדכן משתמשים על כך שישנן דרכים לרכוש מהם מוצרים (בין אם זה מינויים או מוצרים פיזיים) במחיר נמוך יותר – גם אם זה לא במערכת הרכישה בתוך האפליקציה של אפל.

באוגוסט האחרון הודיעה אפל על הפשרה שאליה הגיעה בתביעה, ואמרה כי “מפתחים יוכלו להשתמש בדרכי התקשרות, כמו אימייל, כדי לשתף (את המשתמשים) במידע בנוגע לאפשרויות תשלום מחוץ לאפליקציה שלהם ב-iOS”. עוד מסרה אפל עם ההודעה על הפשרה כי “כמו תמיד, המפתחים לא ישלמו לאפל עמלה על כל רכישה שנעשית מחוץ לאפליקציה שלהם או מחוץ לאפסטור” – נקודה קריטית שסביבה נע כעת הערעור של אפל בפסק הדין מול אפיק.

בעקבות הפשרה הזו מחקה אפל סעיף בתנאי השימוש שלה, שקבע כי למפתחים אסור לעדכן משתמשים על אפשרויות רכישה מחוץ לאפליקציה, בין אם זה בתוך האפליקציה עצמה או במייל. כלומר, כרגע יכולים המפתחים לעדכן את המשתמשים באפשרויות רכישה – שלא כוללות עמלה לאפל.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

גם גוגל באה לקראת המפתחים

גם גוגל הרימה למפתחים – והודיעה כי היא חותכת את העמלות שהיא גובה מהם על מינויים שמשתמשים עושים באפליקציות.

אחרי שהלכה בעקבות אפל וחתכה בחצי את העמלה שלה על רכישות בתוך האפליקציה, מודיעה עכשיו גוגל כי תחתוך בחצי גם את העמלה שהיא גובה ממפתחים, שהכנסותיהם מגיעות ממינויים חודשיים לאפליקציות. עד היום גבתה גוגל מהמפתחים 30% עמלה על מינויים מסוג זה, כשהעמלה יורדת ל-15% החל מהשנה השנייה. כעת, היא מורידה את גובה העמלה הזו ל-15% כבר מהיום הראשון.

על פי גוגל, השינוי הזה ייטיב עם 99% מהמפתחים שיהיו זכאים לו. בנוסף, מתכננת גוגל גם הורדה של גובה העמלה שהיא גובה מאפליקציות מדיה כמו אפליקציות סטרימינג של וידאו ומוזיקה, ואפליקציות ספרים דיגיטליים, כך שהעמלה תעמוד על פחות מ-10%.

גוגל הודיעה כי קידמה את המהלך תוך קבלת פידבק מכמה מפתחים של אפליקציות גדולות מאוד, כמו למשל אפליקציית לימוד השפות Duolingo ואפליקציית הדייטים Bumble – כדי להבין איך לבצע את השינוי מבחינת העמלות. השינוי בעמלות שגובה גוגל ממפתחים ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022.

מהלכים אמיתיים או כסת”ח?

השאלה המהותית בשינוי שעליו גוגל הכריזה היא האם מדובר ברצון אמיתי לבוא לקראת מפתחים או שמדובר בעוד ניסיון להנמיך את גובה להבות הרגולציה שמחממות את ישבנן של לא מעט ענקיות טכנולוגיה? התשובה היא כן, וכן.

גוגל ואפל כבר חטפו הגבלות, פסיקות וחקירות מחוץ לארה”ב – בדרום קוריאה, למשל – אבל נראה שמה שהכי חשוב להן הוא קודם כל לוודא שבבית יאהבו אותן, וצעדים מסוג זה עשויים להרגיע קצת את הסנאטורים וחברי הקונגרס האמריקאים. רגולציה מבית עלולה להיות משמעותית מאוד להתנהלות העסקית של ענקיות הטכנולוגיה, גם כי מדובר בשוק הבית, גם כי מדובר בשוק עצום מבחינת הפעילות וגם בגלל ההשפעה האפשרית על שאר מדינות העולם.

 

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

2 תגובות על "מורידות עמלות ומשחררות קצת את החבל: גוגל ואפל בצעדים למען המפתחים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Bla bla
Guest

האם סביר להניח שהאלגוריתם של האפסטור יתעדף אפליקציות שסולקות דרך אפל מאשר מחוץ לחנות? האם זה מס ששווה לי לשקול להמשיך לשלם?

טרמפיסט
Guest

חלאס להניח שבכלל קיימת אפשרות שהחברות האלו יעשו משהו מ’רצון כן לעזור למפתחים’ או לאנושות בכלל לצורך העניין.
כמה עוד אתם צריכים לראות כדי להבין שהענקיות האלו הן לא אבא ואמא שלכם, ולא באות לעשות לכם טוב. הן באות להרוויח ולשלוט בשוק שלהן.
אנחנו כמובן נהנים מהמוצרים שלהן – אבל לרגע אסור להתבלבל בין מעצמה נשכנית כמו אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמזון, פייסבוק וכדו’ לבין חברה תמימה שלפעמים יכולה לעשות דברים פשוט לטובת הציבור.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: