מציאות בדיונית: על היום אחרי שאמזון תיכנס לישראל

נכון שניתן כבר היום לרכוש מגוון רחב של מוצרים דרך אמזון, אבל ברגע שענקית הקמעונאות תיכנס לישראל באופן רשמי, תחזיק מחסנים ותאפשר ללקוחות ליהנות מכל ההטבות של מנויי פריים – צפויה להתחולל כאן מהפכה של ממש. צללנו קצת פנימה כדי לראות עד כמה זה קרוב, ואיך זה צפוי להשפיע

מקור: Pixabay

סביר להניח שבשנה האחרונה הזמנתם לפחות מוצר אחד מאמזון – בין אם זה ספר, מברשת שיניים חשמלית או אוזניות (כשהמשלוח עלה יותר מהם). אבל כמה פעמים קרה לכם שמצאתם מבצע ממש משתלם, נניח במסגרת ההנחות של “בלאק פריידי” או ״סייבר מאנדיי״ אלא שאז גיליתם שלא ניתן לשלוח את המוצר לישראל? מה אם במקום להתאכזב ולהתלונן שאתם לא מתגוררים בארה”ב, תוכלו לרכוש כל מוצר – מבגדים, לאוכל ועד לטלוויזיות, מבלי לשלם הון עבורם או לחכות בין שבוע לשבועיים עד שהמוצר יגיע אליכם? תרחיש שכזה הוא שגרת יומם של מיליוני אמריקאים שמקבלים חבילות שנרכשו בתוך יום-יומיים, ובמקרים מסוימים גם תוך שעתיים בלבד.

מתי זה יגיע אלינו אתם תוהים? ובכן, אמזון פועלת בישראל כבר למעלה מעשור, זאת בעקבות רכישת חברה ישראלית בשם Annapurna labs, אלא שמאז היא התמקדה פה בעיקר בשירותי הענן שלה. בשבועות האחרונים החלו לצוץ דיווחים בנוגע לכך שאמזון מעוניינת להרחיב את אחיזתה בישראל ולהפעיל את שירות המכירות הקמעונאי שלה גם בארץ – לשם כך היא אף מחפשת מחסנים לוגיסטיים. פנינו לאמזון כדי לקבל תגובה אך זכינו לתשובה הגנרית שחוזרת על עצמה: “אנחנו לא מגיבים לשמועות וספקולציות”. החלטנו לבדוק בעצמנו.

בעמוד ויקיפדיה העוסק בכל המחסנים של אמזון ברחבי העולם, ניתן להבחין בנציגות ישראלית שהתווספה ממש לאחרונה, בצורת מחסן במודיעין (עד היום מרבית הדיווחים עסקו בכך שאמזון שוקלת לרכוש את המרכז הלוגיסטי של טבע, רק שזה ממוקם בשוהם). כמו כן, לקראת סוף 2017 נודע כי אמזון שוקלת להפסיק להתנהל מול דואר ישראל, וחודש לאחר מכן רשות ההגבלים העסקיים התייחסה לכניסתה האפשרית של אמזון ארצה, והודיעה כי המדינה מקדמת בברכה את החברה. בכל מקרה, אם וכאשר אמזון תגיע לישראל, השירותים שהיא תציע יסתכמו ככל הנראה באתר מסחר אונליין למוצרי הלבשה, הנעלה, ספרים ואלקטרוניקה, לפחות בשנים הראשונות.

השוק מוכן

אין ספק שישראלים כבר לא מפחדים לבצע רכישות דרך האינטרנט. לפי ענקית התשלומים ויזה, במהלך 2017 57% מהישראלים השתמשו בשירותי ארנק דיגיטלי (כמו פייפאל), שירות “Card-on-File (כאשר אתר אינטרנט מאחסן את פרטי התשלום של המשתמש), או שירות תשלום נייד. מדובר בעלייה מכובדת מהנתון המקביל בשנה שעברה שעמד על 42.1%. ממחקר נוסף שערכה גוגל לקראת ‘חודש הקניות’ ברשת שחל בנובמבר אשתקד, עלה כי כ-91% מהישראלים ביצעו רכישות דרך רשת האינטרנט במהלך חודש אוקטובר. נתונים מעניינים נוספים מאותו המחקר הם ש-23% מהישראלים מעידים כי הם רוכשים רק או בעיקר באתרים ישראלים, זאת לעומת 53% שרוכשים בעיקר או רק מאתרים מחו”ל.

amazon first office

כאן הכל התחיל – המשרדים הראשונים של אמזון. מקור: Amazon

כיצד יראה היום אחרי שתכריז אמזון על פעילות בישראל?

יום ראשון בבוקר ואין שום סיכוי שאתם יוצאים מהבית בלי הקפה שלכם. אתם ניגשים למכונה כמידי יום, מכניסים את היד אל מיכל הקפסולות ונחרדים לגלות שנשארה קפסולה אחרונה והיא בטעם וניל (האימה). למזלכם, כל מה שתצטרכו לעשות כדי לחדש את המלאי הוא ללחוץ על כפתור ה-Dash, ולקפה של הצהריים אתם כבר מסודרים עם אריזה חדשה שתגיע למשרד. הגעתם למשרד, הספקתם לשתות עוד כוס קפה, ונזכרתם שהתנדבתם להכין ‘עוגת הפתעות’ לרגל חגיגת יום ההולדת ה-13 של האחיינית שמתקיימת הערב, אבל עם אילו מצרכים בדיוק? אתם נכנסים מהר לאגף Prime Now באמזון, מעמיסים ‘בעגלה’ סוכריות צבעוניות, מגוון שוקולדים, בצק סוכר, כמו גם פירות טריים, בשביל המבוגרים. עברה כבר שעה ו-58 דקות והמשלוח עדיין לא הגיע, אבל אל דאגה כי אם אמזון הבטיחה שבתוך שעתיים המשלוח אצלכם – כך יהיה. בלי ששמתם לב נגמר יום העבודה ואתם חייבים לרוץ הביתה עם המצרכים שהגיעו בדיוק אחרי שעתיים, כדי לאפות מהר את העוגה ולצאת לחגיגה. העוגה מוכנה, נכנסתם לאוטו וברקע מתנגן פלייליסט רגוע ואקראי שביקשתם מאלקסה לנגן דרך Prime Music. זהו, כל האורות עומעמו ורגע האמת של העוגה שלכם הגיע. מיד כולם שולפים את הסמארטפון ומצלמים תמונות שיעלו בהמשך לתיקיה המשפחתית ב-Prime Photos. הסתיים האירוע. נכנסתם סוף סוף למיטה אחרי יום ארוך, שלפתם את הקינדל, עלעלתם 5 דקות במגזין שהשאלתם דרך שירות Amazon Prime Reading, ונרדמתם עם חיוך על הפנים במחשבה על הקפה הטעים של הבוקר.

התיאור הזה מתאר רק חלק מהמוצרים והשירותים שמציעה ענקית הקמעונאות האמריקאית שהפכה את המייסד שלה לאיש העשיר בארה״ב.

נראה כיף, נכון?

ברגע שענקית הקמעונאות תיכנס לישראל, כנראה שלא תמצאו את עצמכם בחיים ללא מרכך כביסה, חיתולים או ויטמינים. וגם אם כן – לא תצטרכו לצאת מהבית כדי לקנות חדשים; טסתם לנסיעת עבודה בחו”ל ולא הספקתם לקפוץ לחנות צעצועים כדי לקנות מתנות לילדים? עוד לפני שתעלו על המטוס חזרה תוכלו לרכוש מתנות שיגיעו אליכם הביתה בדיוק בזמן. יודעים מה, גם אם נזכרתם מאוחר מידי, לא נורא – גם ככה הילדים כבר ישנים ועד מחר בבוקר לכל המאוחר החבילה תגיע. לצד היצע המוצרים האינסופי באמזון, הצרכן יודע שממש לא מדובר במצב של “מה שיוצא אני מרוצה”, ובאפשרותו להחזיר כל מוצר שלא מתאים ולקבל עליו החזר כספי.

“הכוח של אמזון הוא בהיצע העצום המרכז כמויות הולכות וגדלות של מוצרים ובחווית קנייה משופרת, שירות תפעול היצע ואספקה יעילים במיוחד. היא בעצם מתגברת על הקשיים שהתרגלנו אליהם אך היינו מעדיפים בלעדיהם”, אומר לנו בועז ארד, מנכ”ל מרכז איין ראנד בישראל וממייסדי התנועה הליברלית החדשה.

אבל איך בדיוק עובד מערך המשלוחים הזה של אמזון, איך בתוך שעתיים ניתן לשנע חבילות ברחבי ארה”ב? “Amazon Robotics” היא חברת בת של אמזון שכל תכליתה היא לשפר את המערך הלוגיסטי ולהכניס בו כמה שיותר חדשנות, מרגע ביצוע ההזמנה ועד הגעת החבילה לביתו של הרוכש המאושר. על מנת לעשות זאת נעשה שילוב ברובוטים אוטונומיים ותוכנות בקרה מתקדמות שיחד מאפשרות לאותם רובוטים לשלוף את המוצר שבדיוק נרכש, להביא אותו לעמדת האריזה ובהמשך לשילוח.

גם בגזרת המשלוחים אמזון חושבת קדימה; לפני 4 שנים ג׳ף בזוס, מנכ״ל אמזון, חשף את התכנית העתידנית של החברה: Amazon Prime Air; שירות משלוחים אלטרנטיבי שיאפשר ללקוחות לקבל את המוצרים שהם רכשו תוך 30 דקות בלבד, הודות לרחפן קטן וחכם. בדצמבר 2016 אמזון השלימה בהצלחה את המשלוח המסחרי הראשון בעזרת רחפן, במסגרתו נשלחה יחידה של הסטרימר של החברה ביחד עם שקית פופקורן אל הלקוח. תוך 13 דקות בלבד מרגע שהשלים את ההזמנה נחת בגינה שלו רחפן המשלוחים של אמזון. מטורף.

אם כבר ברחפנים עסקינן –  חזון נוסף של אמזון הוא להקים תחנות שיגור לרחפנים במרכזי ערים. ענקית הקמעונאות רוצה לזרז תהליכים ואת זמן הגעת המשלוחים באמצעות מחסנים שימוקמו בתוך הערים עצמן, ולא באיזורים תעשיתיים מרוחקים, כמו שנהוג כיום. החברה הגישה פטנט למגדלים שנראים כמו כוורת עתידנית, מהם ימריאו רחפנים עם חבילות, וינחתו שם בחזרה על מנת להעמיס חבילות נוספות.

“הטכנולוגיות החדשות שאמזון מציעה יכולות לשפר את איכות המשלוח ולחסוך לנו עומסי תחבורה, עלויות של תחזוקת נדל”ן, ושירותי הובלה וכוח אדם יקרים. כל אלו תורמים ליוקר המחיה ממנו אנו סובלים בישראל בתחומי הנדל”ן והתחבורה, ומצד שני דווקא הביקוש לעובדים בישראל בשיא כל הזמנים עם מינימום אבטלה – מה שמאפשר שינויים מבניים קלים יחסית שיאפשרו לעובדים מפוטרים מתחומים לא כלכליים למצוא עבודות משופרות במהירות יחסית”, מוסיף ארד.

נניח שאתם עדיין לא בשלים כדי לוותר לחלוטין על היציאה מהבית לצורכי קניות – במיוחד בשבילכם אמזון מפעילה את Amazon Go; קונספט חדשני לחנות שבה אין קופות, תורים או סורקי ברקודים למוצרים. כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לקנות בחנות המיוחדת הזו הוא להתקין אפליקציה ייעודית, להפעיל אותה עם כניסתכם לחנות ולסרוק את הקוד שיופיע בה. מרגע זה, תוכלו פשוט לקחת את המצרכים שאתם צריכים ולצאת מהחנות בלי לשלוף את כרטיס האשראי כדי לשלם. אחרי כמה דקות תתקבל התראה בסמארטפון עם חשבונית הקנייה שלכם. אמזון חשפה את הקונספט לחנות העתידנית שלה לפני כשנה וחנות ראשונה נפתחה בסיאטל בינואר האחרון. החנות שנועדה לבטל את התורים בשלב זה זוכה לתורי ענק בעיקר בשל סקרנים שמגיעים לבחון את הפלא החדש ומייצרים ביקוש רב מידי ביחס למבקרים שהיא מסוגלת להכיל בכל רגע נתון. אופציה נוספת לאלו מכם שחייבים להרגיש את הבגד ולמדוד אותו לפני הקניה היא Amazon Prime Wardrobe; אין כאן חידוש טכנולוגי משמעותי, אבל מדובר בשירות שיאפשר לכם להזמין פריטים מההיצע הרחב שבפלטפורמה, לקבל אותם לביתכם, למדוד, ולשלם רק על מה שמצא חן בעיניכם, ואת השאר – להחזיר.

Amazon

מקור: Amazon

ליאור, איש הייטק המתגורר בישראל, כבר מזמן עושה את רוב הקניות שלו דרך אמזון; “בתור ישראלים, אנחנו משלמים על הכל יותר. ישראל היא מדינה בה ההסתדרות, יצרנים וקמעונאים מקומיים משפיעים על הממשלה ומונעים ייבוא ותחרות מחו״ל. פוליטיקאים ישראלים ידברו על הגנת ״העסקים הקטנים״ אבל בסופו של דבר, הם נלחמים באמזון ודומיה כדי להגן על רשתות ענק כמו קניוני עזריאלי ועל ועדי עובדים. אני משתמש באמזון כבר שנים, ונדהם לפעמים מהפערים במחירים, יש תחומים כמו ויטמינים שהמחיר בישראל יכול להגיע לפי 3 מהמחיר באמזון. בתחומים אחרים בהם אני קונה לילדים, כמו תחביבים (אומנות, סקייטבורד) וצעצועים הפערים אף הם עצומים. כשאני מגיע למשרדים של החברה שלי בארצות הברית אני מגיע עם תיק אחד ריק ופשוט מזמין מוצרים דרך אמזון פריים. המחיר הוא רק חלק מהסיפור, המבחר הוא עצום, הנוחות מדהימה, לא צריך למצוא חניה, לעמוד בתור, להגיע לחנות ולגלות שהמוצר לא במלאי. אני לא יודע אם אמזון תגיע בסופו של דבר לישראל, אני לא יודע אילו מחירים יהיו אחרי שהבירוקרטיה והמיסים כאן יחנקו אותם. איך שלא יהיה, אם זה יקרה אני מאמין שיהיה מדובר במהפכה אמיתית”.

לא הכל ורוד

עד כאן, עסקנו בעיקר בצד החיובי וביתרונות בהגעתה של אמזון לישראל, אבל אם תרחיש כזה יקרה (שכן לא מדובר במדע בדיוני) – מה עתידם של הקניונים, החנויות הפיזיות, העסקים הקטנים ‘של פעם’? לפי בנק ההשקעות מורגן סטנלי, התחומים המאוימים ביותר על ידי אמזון כיום בארה”ב הם ענף המזון הקמעונאי (בין היתר הודות לרכישת רשת Whole foods) ורשתות כלבו ובגדים.

לא מעט מדברים על תופעת הקניונים הנטושים בארה”ב, מרכזי ענק שעד לפני כמה שנים בודדות היו מפוצצים ורווחיים והיום עומדים ריקים, מכילים בעיקר את העובדים המיואשים שנאחזים בתקווה. אפשר להגיד שמה שקרה לחנויות הקטנות במרכזי הערים עם הגעתם של הקניונים לישראל, הוא גם מה שיקרה לקניונים עם הגעתה של אמזון לישראל.

יחד עם זאת, “אסור לצייר תמונה כאילו המגזר הקמעונאי מורכב רק מקניונים ורשתות שיווק גדולות. אין ספק שלעסקים אלה חשיבות גדולה ביצירת מקומות עבודה ועידוד הצריכה הפרטית, אולם המגזר הקמעונאי מכיל 54 אלף עסקים, כאשר עשרות אלפים מהם הן חנויות רחוב – ולעיתים זהו הרכוש היחיד של המשפחה ומקור פרנסתה העיקרי, מציין עו”ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. לכן, איגוד לשכת המסחר הודיע בחודש ינואר 2018 כי אם אמזון אכן תיכנס לישראל, היא תחויב בתשלום מלוא המסים על מכירותיה כמו כל עסק קמעונאי אחר.

החשיבות של מהלך שכזה היא קריטית, שכן אמנם רבים חושבים שברגע שאמזון תיכנס לישראל היא תהווה גורם שיגביר כאן את התחרות, אך לפי כלכלנים בכירים, מדובר בראייה לטווח קצר. לין מוסיף ואומר כי “אמזון אולי תיצור תחרות בתחילת פעולתה, אבל היא גם תחסל תחרות לאחר שתתעצם בישראל. מספיק שנתבונן על מה שמתרחש היום בארה”ב באשר להשפעת אמזון על המגזר הקמעונאי שם. הם כבר 44% מנתח השוק. בעוד שהמכירות של המגזר הקמעונאי הרגיל עלו מאז 2012 ב-20%, מכירות אמזון עלו ב-310%. עשרות אלפי עסקים קמעונאים נסגרים בארה”ב, פרי תחרות סופר אגרסיבית של אמזון”.

גילי שגיב, הבעלים של רשת חנויות בגדי הנשים “דניאלה-תוצרת ישראל” שמונה 8 סניפים ואתר סחר משתף אותנו בחששות שלו; “בשנתיים האחרונות החלה פריחה חסרת תקדים של קניות באינטרנט מאתרים בחו”ל. ההיקף של הקניות ברשת הולך וגדל ומהווה כרגע את הבעיה הקשה ביותר לכל תחום הקמעונאות בארץ. אין ספק שהמגמה טובה לצרכן, ואין ספק שתחרות בין עסקים מקומיים לחנויות מחו”ל טובה לצרכן, לגיטימית ומאתגרת. אבל דיי מטורף והזוי לחלוטין העובדה שקברניטי המשק מעודדים ומעדיפים לעזור לעסקים מחו”ל על חשבון עסקים בישראל. הפטור ממע”מ בקניות מאתרים מחו”ל מפר את האיזון ומפלה בצורה קשה את העסקים המקומיים. על כל מוצר שאנחנו מוכרים אנחנו משלמים 17 אחוז מע”מ – כלומר – לקוחה שתקנה בחנות שלנו מעיל ב-99 ש”ח תקנה את אותו מוצר ברשת מחברה בחו”ל (בהנחה שזה אותו מוצר בדיוק עם אותן עלויות ואותו אחוז רווח) ב-82 ש”ח.

מדוע שהלקוחה תקנה את המוצר אצלנו? וחמור מכך – מדוע המדינה מעודדת את הצרכן הישראלי לרכוש מעסקים בחו”ל? אתר הסחר שלנו מהווה סניף לכל דבר. אנחנו משקיעים בו הרבה משאבים כדי שיהפוך ידידותי ואטרקטיבי יותר. כמובן שגם על המכירות באתר אנו משלמים מע”מ וגם שם יש את אותו יתרון של 17 אחוז לאתרים מחו”ל. כשנשאל כיצד הוא יפעל כשאמזון תגיע לארץ, הוא הניח שהם ישקלו את האופציה למכור דרכה. שגיב מסכם את התסכול שלו במשל: “אם אני ממשיל את התחרות הקיימת לעולם הספורט, אז נגיד שאנחנו זה הפועל חולון, שמתמודדת בליגה מול קבוצות חזקות כמו מכבי תל אביב ומכבי חיפה, ואז נפתחת הליגה לתחרות מול קבוצות מהעולם – ברצלונה וריאל מדריד, ואז מגיעה הנהלת הליגה ומחליטה לתת לקבוצות מחו”ל 17 נקודות פור בליגה, יש סיכוי להפועל חולון בליגה כזאת ?”.

Amazon

מערך הרובוטים של אמזון. מקור: Amazon

לפי דוח של Fitch Ratings Inc, סוכנות דירוג אשראי מובילה בעולם, אמזון אחראית כיום ל-7% ממכירות הביגוד בארה”ב. אם המגמה הנוכחית תמשיך, חברת הפיננסים Credit Suisse חוזה שב-5 השנים הקרובות 25% מהקניונים בארה”ב יסגרו, בעיקר בשל העלייה בקניות באינטרנט.

בועז ארד מסביר שלטענתו “מה שיקרה לקניונים ולחנויות הקטנות הוא התמיינות לכאלו שיגלו את הערך המוסף הייחודי שלהם על מנת להעניק ללקוחותיהם סיבות טובות לרכוש מוצרים אצלהם, לבין אלו שלא. חנויות שאין להן ערך מוסף, מומחיות או איכות ייחודית יסגרו או יעברו לשיווק ישיר או שיווק על הפלטפורמה של אמזון, בסופו של דבר. בראייה מערכתית אמזון משמשת כגורם יעיל בסילוק מן השוק של משווקים לא יעילים, ובשיפור כללי של איכות החיים ויוקר המחיה והפחתת האינפלציה ויוקר המחייה. “עלינו לזכור, שלמרות שיעילות וטכנולוגיה יוצרים “הרס יצירתי” בטווח הקצר הם מובילים אותנו לשיפור כללי באיכות החיים וברמת החיים. במקביל לצמצום השוק הקמעונאי המסורתי תהיה צמיחה גדולה של השוק החדשני וספקי שירותים התורמים לו בכל תחומי הפעילות ואלו יפעלו ביעילות וגמישות גדולה יותר, בסופו של דבר הניתוח של “אפקט אמזון” בארה”ב מלמד כי מספר העובדים בתחומי הקמעונאות עלה ולא ירד בסה”כ”.

אלא שאיגוד העובדים האמריקאי מדווח על אובדן של 20,000 מקומות עבודה בתחום הקמעונאי במהלך תקופת החגים האחרונה, המתווספים לאובדן של 70,000 מקומות עבודה בשנה המקבילה. יש לציין שלא מדובר רק בעסקים קטנים, אלא גם חברות ענק כדוגמת רשת הכלבו סירס שתסגור כ-40 סניפים ו-Kmart שתסגור 64 סניפים. גם וולמארט לא נשארה חסינה, והיא צפויה לסגור למעלה מ-60 סניפים של חברת הבת שלה Sam’s Club.

פרט למרכזי הקניות הותיקים, ישנם גם שירותים מתקדמים שעשויים להיפגע מכניסתה של אמזון לשוק הישראלי. אחד מהשירותים הללו היא חברת Gett (המוכרת יותר בשם הקודם שלה Get Taxi) אשר מפעילה מערך שילוח פרטי. “כניסה של שחקנית כמו אמזון תעלה את הסטנדרטים בשוק הישראלי ותייצר הזדמנות. כפי שניתן לראות בשווקים אחרים שעברו תהליך דומה – ציפיות הלקוח עולות, ישנה דרישה לשירות מהיר יותר, כתוצאה מכך העסקים המקומיים וחברות לוגיסטיקה נאלצים לשפר את רמת השירות. בתור פלטפורמה טכנולוגית המתמחה במשלוחי Last mile, אנחנו תמיד פתוחים לשיתופי פעולה אסטרטגיים ורואים זאת כהזדמנות מצויינת לשוק המקומי”, מציינת קרן פאנן, סמנכ”ל מוצרים חדשים בחברה.

אמזון – לא רק בארה”ב

אמזון פתחה את דלתות החנות המקוונת שלה אי שם בשנת 1995 ללקוחות אמריקאים, אבל מאז היא פועלת בלא מעט מדינות גדולות אחרות כדוגמת סין, יפן, אנגליה, גרמניה ואיטליה, שם היא מחזיקה גם מחסנים לוגיסטיים שמשרתים לקוחות מרחבי העולם, בהן ישראל. המכירות הבינלאומיות של אמזון היוו כ-30% מסך ההכנסות של החברה, ושניים מהשווקים הגדולים ביותר שלה באירופה הם גרמניה ובריטניה, שאחראיות על 17% מההכנסות. מאז 2010 אמזון הרחיבה באופן משמעותי את המחסנים שלה ברחבי אירופה והגיעה גם לרומניה ולטורקיה. לפי Citi, אמזון משקיעה רבות בתשתיות לוגיסטיקה ושילוח ברחבי אירופה, ומשלוחי האקספרס שלה שמגיעים בתוך שעתיים ופחות – זמינים כבר ב-9 ערים בבריטניה ו-6 ערים באירופה. כמו כן, גם כפתורי ה-Dash השימושיים זמינים במדינות כמו גרמניה, אוסטריה ובריטניה. לפני מספר חודשים השיקה אמזון מותג אופנה הפונה לקהל אירופאי בשם ‘Find’, זאת במטרה להוות אלטרנטיבה לאתרים פופולארים כדוגמת אסוס או נקסט.

מבחינת עובדים, ההערכה היא שאמזון מעסיקה קרוב ל-50,000 עובדים קבועים באירופה, ומידי שנה בתקופת החגים היא מגדילה את מצבת העובדים במחסנים על מנת לעמוד בעומסים. אגב, בהמשך לכך שאמזון היא ממש לא רק סוסי פוני וקשת בענן, לאחרונה אלפי עובדים במרכזי הפצה של החברה ברחבי גרמניה ואיטליה שבתו בנוגע לתנאי השכר שלהם, במהלך אחת מהתקופות העמוסות ביותר של השנה (בלאק פריידי).

כמו בכל תחום, ריכוזיות היא אף פעם לא דבר חיובי ולכן יש לקוות שגם אם אמזון אכן תגיע לישראל ותפעל פה כמו בארה”ב ובאירופה, שאר העסקים יוכלו להמשיך לעבוד כרגיל, ולא יירמסו תחתיה. בכל מקרה, מדובר בתהליך שיקח זמן ויתבצע באופן הדרגתי, וסביר להניח שלא כל השירותים שזמינים בארה”ב יפעלו גם פה. לכן, אנחנו מקווים וקצת מאמינים שבדיוק כמו שבמדינות אחרות שבהן אמזון פועלת ומחזיקה מחסנים כמו גרמניה, פולין ואיטליה, כך יהיה גם בישראל, והיא תהווה פה עוד אלטרנטיבה לרכישות מקוונות, מה שבסופו של דבר יעודד תחרות ויבוא לטובת הכיס ואיכות השירות שהצרכן – כל אחד מאיתנו – יקבל.

הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון ״בלייזר״ שיצא לאור באפריל 2018

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

להגיב

11 תגובות

  1. נועם הגיב:

    הקמעונאים הישראלים שוכחים שבהזמנה מחול יש עלויות משלוח, ובמקרים מסויימים גם מס מקומי של אותה מדינה (כמו במקרים רבים באסוס), ועדיין משתלם להזמין. אולי במקום להתלונן שינסו להבין מה אפשר ליעל.

    • יוני הגיב:

      שכחת רק שעלויות שינוע יש גם לסחורה הנמכרת בארץ. רק ששם, הם כלולות במחיר הסופי ולא מוספות כדמי משלוח

    • שקד הגיב:

      כל הקטע שזה לא מחול ואין מכס אבל יש מעמ

    • גגדדג הגיב:

      מה שאתה אומר זה רק נכון חלקית, איך אתה יכול להשוות את אסוס או אמזון או וולמארט או ספורטדרייקט או כל החברות האלה לחברה ישראלית?
      לא מדובר על משלוח או מע”מ או מכס, הם פשוט קונותמייצרות סחורה הרבה הרבה יותר בזול מחברות ישראליות בגלל היקף הרכישות שלהם.
      אם לפוקס חולצה עולה 4 דולר לאסוס היא עולה חצי דולר ואחר כך מצפים שפוקס תשווה מחירים, זה פשוט לא הגיוני.
      בסוף נגיע לכמה חברות ענק שאי אפשר להילחם בהם בגלל הגודל שלהן.
      זה לא קשור לחזירות של החברות הישראליות.
      גם חברות מצליחות במדינות כמו ארצות הברית או בריטניה, יכולות להפסיד כסף כשהן חודרות למדינות חדשות כמו ישראל ולתת מחירי רצפה, כי זה כסף קטן בשבילם.
      אני חושב שזה לא הוגן לתייג את כל הקמעונאות הישראלית כ”חזירים”, הרבה מהבדלי המחיר נובעים בכוח הקנייה של החברות.
      גם בארצות הברית כבר מתחילה ביקורת על אמזון כי היא פשוט מחסלת חברות אחרות, אי אפשר להתחרות בה. אתה חושב שיבואן בארץ קונה טלוויזיה מסוני באותו מחיר שאמזון קונה?.
      אני משתדל לקנות בישראל שהפער במחיר הוא עד 50-100 שקל ברכישות לא גדולות.

      • ליאור הגיב:

        גם פוקס קונים את החולצה בסין, הם לא מייצרים אותה במתפרה בגליל.
        אם פוקס החליטו להוזיל את ההוצאות שלהם ולא ליצר בישראל למה לא בסדר שמשק בית ישראלי יחליט להוזיל את ההוצאות שלו ולקנות ישירות מחו”ל ולא דרך פוקס?

  2. Gxpd הגיב:

    אמזון מציעה משהו שכמעט ולא קיים בישראל – שירות מעולה, סופר מהיר ויעיל, עם התחייבות וביטוח במקרה של תקלה. לצערי הרב, רמת השירות בהמון חנויות אינטרנט בישראל ממש גרועה. כלכך הרבה פעמים הזמנתי מוצר מאתר ישראלי והוא לא הגיע כי הוא לא היה במלאי ואף אחד לא טרח לעדכן אותי, פשוט נתנו לי לחכות שיגיע…
    בנוסף, פעם אחרונה שכתבתי ביקורת רעה בזאפ על חנות מסוימת, קיבלתי מיד טלפון ממנהלת החנות שביקשה ממני בצרחות ואיומים להסיר את הביקורת.

    אני ממש מקווה שהתחרות של אמזון תצליח להעלות את רמת השירות בישראל.

  3. גילי הגיב:

    כשהקניונים בארץ יפסיקו את החזירות בדמי השכירות שלהם, גם החנויות יוכלו להוריד מחירים (אם גם הם יסכימו להפסיק את החזירות)

  4. יוני הגיב:

    אין כל חשש לעסקים בארץ ולתחרות.
    כבר היום יש מחירים שונים באתרי אמזון שונים בעולם.
    ברור, שבארץ פשוט אפשר לסחוט יותר את הצרכן וברור שגם אמזון לא תחמיץ את ההזדמנות.
    כמו איקאה וכמו כולם, יהיה סניף בארץ, יקראו לו אמזון אבל יהיה שם מבחר אחר ומחירים שונים מהותית ורק נפגע כשלא יאשרו לנו לרכוש בסניפים העולמיים וינסו לגבות מאיתנו יותר.

  5. אייל הגיב:

    בינתיים אפשר להזמין הכל מאמזון ומארה”ב בכלל דרך USHOPS:
    https://goo.gl/N4hrje

  6. איתי הגיב:

    היבואנים בארץ חזירים.
    אם יש הבדל במחיר בין יבואן רשמי ליבואן מקביל של בין 20 ל 25 אחוז, אז ברור שהיבואן הרשמי גוזר קופון ענק.

    אם אחרי ההוזלות של כחלון המוצרים שהיו אמורים לרדת במחיר לא ירדו בשקל (ראו מקררים של LG וסמסונג יבוא רשמי), אז ברור שהיבואן הרשמי גוזר קופון אפילו עוד יותר גדול, וברור שהם יעלו מחירים אחרי שההוזלות של כחלון יסתיימו בסוף השנה.

    אז מגיע לכל היבואנים והחברות הגזלניות.
    אש שיפשטו רגל, מגיע להם.

  7. ברק הגיב:

    הורדת מחירים כן אבל לא בכל מחיר, מעדיף לשלם קצת יותר כדי שלעסקים והתעשייה בישראל יתפרנסו ולא מפלצת אחת שבולעת את כולם וגורמת לאדם אחד להתעשר ולרוב האוכלוסייה להישאר ללא עבודה,כל התהליך חייב להיות הוגן

תגיות לכתבה: