תאהבו או תשנאו אותו – אילון מאסק משנה את העולם [דעה]

אילון מאסק הוא אולי לא האדם הכי נחמד עלי אדמות, אבל הוא אחד השאפתניים ביותר. תאהבו או תשנאו אותו, על ההישגים שלו קשה לערער

ביום שלישי האחרון עלה בגיקטיים טור דעה בנושא “האמת על אילון מאסק” שעורר לא מעט תגובות אוהדות יותר ובעיקר פחות. גם אני, כמו רבים מקוראינו, רציתי לקרוא מה כותב הטור רוצה לספר לנו, וגם אני, כמו רבים מקוראינו, פחות הסכמתי עם המסקנות. לא מאחר שאילון מאסק הוא המשיח שכולנו ייחלנו לו וכעת ישנה מזימה להשחיר את שמו, אלא כי הטור נמנע מהסיפור האמיתי של אילון מאסק, שהוא לא חשבון הטוויטר שלו, אלא הטכנולוגיות שלו.

טסלה “מכונית נחמדה על בטריה”? באמת?

בוא נתחיל מהמובן מאליו: אילון מאסק הוא ככל הנראה לא האדם הכי נעים עלי אדמות. יש לו פרסונה אינטרנטית בעייתית למדי, והוא מסתבך לא אחת בשערוריות כאילו היה רוזאן בר או דונלד טראמפ בוויכוח ציוצים מביך, אבל עם כל הכבוד, כשאני בוחן מוצרים וחברות כמו Tesla ו-SpaceX, אני לא בוחן אותם רק לפי המנכ”ל שלהן, אלא קודם כל לפי המוצרים שלהם. לצד זה שאילון מאסק הוא לא אדם “נחמד” לפחות לפי הפעילות שלו ברשתות החברתיות, אי אפשר לקחת ממנו את ההישגים שלו, שהם גדולים בקנה מידה היסטורי.

אליה כהן כתב בטור הדעה בהקשר לטסלה שהיא “מכונית נחמדה על בטריה, אבל גם לאחיין שלי יש אחת, ואפילו עם שלט רחוק, והוא הרבה יותר צנוע בקשר אליה” ואך הגדיר אותה כמוצר גרוע. כן, שמעתם נכון. טסלה, אולי אחת המכוניות הנחשקות בעולם, היא “מוצר גרוע”.

מקור: Tesla

בואו נדבר לרגע על המוצר הגרוע הזה: טסלה היא לא מכונית מושלמת, אבל היא מותג מכוניות חדש לחלוטין שקם מאפס, ומן הסתם (כמו במוצרי דור ראשון אחרים כמו האייפון, אייפד, גלקסי וכמעט כל מוצר אלקטרוני) היא סובלת מבעיות, ואף על פי זאת, זהו מוצר נחשק, פופולרי ואהוב עד מאוד בקרב רוכשיו. בשנים הראשונות לקיומה, טסלה לא הייתה מיועדת לקהל הרחב כלל וכלל, אלא ל-Early Adopters שמסוגלים לממן את המכונית היקרה (שעדיין עולה פחות ממכונית משפחתית בישראל כתוצאה מהנחות מיסים, אבל נניח את זה בצד). אותה קבוצת אוכלוסיה אמורה לקחת בחשבון שהדורות הבאים יציגו שיפורים משמעותיים, ואכן ככל שעבר הזמן טסלה רק הלכה והשתבחה. גם אם לא הצליחה לפתור את בעיית קצב הייצור שלה כדי לענות על הביקוש (שכלל הנראה מעיד על כך שהם עושים משהו נכון).

טסלה היא הרבה יותר מ”מכונית נחמדה על בטריה”. היא אחת מהמכוניות החשמליות הפרקטיות ביותר בעולם, וככזו, היא מקדמת את החזון לתחבורה נקייה ושקטה יותר: למעלה מ-10,622 עמדות סופרצ’ארג’ פרוסות ברחבי ארצות הברית, אירופה ואסיה (אם כי בעיקר בשתיים הראשונות, מסיבות ברורות) כדי שתוכלו להטעין אותה על הדרך, עמדות טעינה ביתיות הופכות יותר ויותר נפוצות, והנוסעים מצליחים לשבור שיאי מרחק על הטענה אחת, ונהנים מטווח נסיעה מוצלח למדי גם בתנאים רגילים.

וכמובן, אני ממליץ למזלזלים להזכר כיצד טסלה הזניקה את עולם הנהיגה האוטונומית שנים קדימה. היא מאפשרת כמעט לכל רוכש טסלה להנות מפונקציות נהיגה אוטונומית בדרגה 2-3 (נתון לויכוח, כך מתברר) כבר היום. לא מחר, לא מחרתיים, לא בעוד שנה, פשוט מאוד היום. טסלה, ובעיקר המכוניות הזולות יותר יחסית שלה, היא ההוכחה שהעתיד האוטונומי יכול וכבר מגיע גם לצרכן הקצה. מכאן, כמובן, כדור השלג לא מפסיק להתגלגל, והיוזמות של גוגל, אובר ושאר החברות קורמות עור וגידים, ומקרבות אותנו עוד צעד לקראת עתיד נהיגה אוטונומי, ובתקווה בטוח יותר.

היא אולי יקרה יחסית לרכבים דומים אחרים, היא אולי עם בעיות קצב ייצור קשות, והיא אולי עדיין לא מושלמת, אבל טסלה הוכיחה לכולנו שהעתיד הוא חשמלי ואוטונומי, והוכיחה לנו שהחזון הזה לא כזה רחוק מאיתנו כמו שחשבנו. אם זה מוצר “גרוע”, תביאו לי בבקשה שישה כאלה.

SpaceX: אתגר טכנולוגי שפוצח

אבל טסלה היא אפילו לא השירות המרשים ביותר שנוצר תחת ידיו של מאסק, ובכל זאת כהן תקף המיזם הנוסף של מאסק, SpaceX וכינה זאת: “כח מחשבה ויצירתיות בחברה מבוזבזים על שליחת חתיכות מתכת לחלל”. אז בואו נדבר על “חתיכת המתכת” הללו בחלל.

הרעיון של טיל כמו הפאלקון של SpaceX שיכול להיות משוגר לחלל, ולאחר מכן לחזור על עקבותיו ולנחות בשלום רק כדי להיות משוגר שוב, הוא רעיון לא פחות ממהפכני בכל הנוגע לטכנולוגיית החלל. זהו רעיון שמאפשר קיצוץ דרמטי בעלויות השיגורים לחלל, וכתוצאה מכך, יאפשר הרבה יותר מחקרים וניסויים בחלל. בין השאר, “חתיכת המתכת” הזו עומדת לשאת על גביה את החללית הישראלית הראשונה שתגיע לירח.

רוצים לבקר את המיזם רק על בסיס העובדה שמאסק שלח בצורה די משעשעת גם מכונית טסלה על אל עבר המאדים? תרגישו חופשי, רק תזכרו שבדרך כלל טיסות מבחן של טילים חדשים נושאות על גביהן בלוקים מבטון רק כדי לבחון את היכולת של הטיל לשאת משקל. אם כבר צריך לשאת משקל, למה שזאת לא תהיה מכונית הדגל של מאסק שמנגנת לנצח את Space Oddity? תרגיל יח”צני אמנם אבל מה רע בזה בעצם?

בפעם הראשונה שצפיתי בשיגור, ובעיקר בנחיתה בחזרה בשלום של טיל הפאלקון, הרגשתי כמו ילד קטן שרואה בפעם הראשונה משהו פלאי כמו מטוס או רכבת. לא כי זה הישג של מאסק, כי זה הישג מדהים לעולם הטכנולוגיה. רגע הנחיתה של הטיל עדיין נראה כמו קסם. כמו הפעם הראשונה שכולנו ראינו את כיפת ברזל עובדת. מי יכול היה להאמין שטיל יוכל לפגוע בטיל באוויר? מי יכל להאמין שטיל יכול לחזור מהחלל ישירות לכדור הארץ ולנחות באלגנטיות מדהימה? התשובה היא כמעט אף אחד, חוץ ממי שניסה לעשות את זה, וכאן טמון הסוד של מאסק, ושל כל יזם.

מי שלא מנסה, לא טועה

התפקיד של יזם הוא לחלום. לחלום על דברים שאנחנו לא מסוגלים אפילו לדמיין. בין שלל הפיתוחים האיזוטריים של עולם הטכנולוגייה ופתרונות תוכנה וסייבר דומים, אחת לכמה שנים אפשר להתקל ברעיון של יזם שאולי נשמע כרגע בלתי אפשרי, אבל לא בלתי סביר. גם מאסק, כמו רוב היוזמות האחרות בתחום הטכנולוגיה, סובל מכשלונות

סבא שלי תמיד התיש אותי עם משפטים כמו “מי שלא עושה כלום, לא מצליח”, או יותר נכון “מי שלא נכשל, לא מצליח”. לא כולם ווינרים 100% מהזמן. אני באמת צריך לשלוף את קלף ה”סטיב ג’ובס שיחרר פלופ אחר פלופ באפל, עד כדי כך שפוטר מהחברה, רק כדי לחזור לאחר מכן ולהפוך אותה לאימפריה האדירה שהיא היום”? מאסק אולי מנסה ונכשל לעיתים, אבל בסוף אנחנו, כציבור צרכנים וחובבי טכנולוגיה, קוצרים את פירות ההצלחה האולי מועטים שלו, אבל הם מתוקים להפליא.

המשבר בתאילנד – תרגיל יח”צני או מעשה אצילי? זה בכלל משנה?

תמונה: SpaceX, Elon Musk

המקרה של חילוץ הנערים הלכודים במערה בתאילנד הוא דווקא מקרה בוחן מעניין. האם אילון מאסק התערב במשבר החילוץ המורכב והציע את עזרתו רק מטוב ליבו? או שהוא בסך הכל ביצע עוד סיבוב יח”צ ציני? מאחר שהתשובה טמונה אי שם במעמקי מוחו של מאסק, לא נוכל לגלות אותה, אבל כן יש לנו כמה עובדות, ואולי כדאי שנדבוק בהן: מאסק הורה על בניית צוללת בפרק זמן קצר מאוד ואף שלח אותה לתאילנד. לטענתו הצוללת נבנתה בהתאם לדרישות הצוללנים. עם זאת, בסופו של דבר מבצע החילוץ כבר החל ולא היה צורך בצוללת.

הצוללן, ורנון אנסוורת’ טען כי הצוללת לא הייתה פרקטית מעולם, וכי מאסק “יכול לדחוף את הצוללת” אתם יודעים לאן. אין ספק, בחור קלאסי. משם מאסק החליט לצייץ ציוץ עלוב למדי שבו הוא מכנה את הצוללן “Pedo”. מאז הוא הספיק להתנצל בטוויטר על התקרית המאוד מביכה.

לעולם ככל הנראה לא נדע האם הצוללת של מאסק יכולה הייתה לסייע למאמצי החילוץ, אבל אנחנו כן יודעים שהבן אדם הקדיש לא מעט מזמנו כדי לבנות אותה ולהביא אותה לשם במהירות האפשרית. תרגיל יח”צני? אולי. אבל גם אם מדובר במהלך שכולו אילון מאסק מנסה להסיט את הדיון לאילון מאסק, עדיין מגיע לו קרדיט מינימלי על מידת ההשקעה והניסיון להועיל.

כן. כלי התקשורת (כולל גיקטיים) ברחבי העולם סיקרו את היוזמה של מאסק, ובצדק. לא בכל יום יזם מהמפורסמים והבולטים בעולם מחליט להתערב במשבר מסוים ולנסות להפעיל את האמצעים העומדים לרשותו כדי להציל אנשים אחרים שהוא כלל לא מכיר. וכמו שכלי התקשורת יודעים להלל את מאסק כשהוא עושה דברים יוצאי דופן, הם יודעים גם לקטול אותו ולסקר אותו באופן שלילי כשהוא מפשל. ככה זה תקשורת, איפה שיש עניין, יש סיפור.

נסו לחפש סיבות טובות יותר לשנוא הישגים

לתקוף את אילון מאסק ואפילו להחרים את מוצריו על תנאי עבודה רעים כפי שהצביע עליהם כהן בחלק קטן מדי מטורו, זה לגיטימי לחלוטין בעיניי. כולנו רוצים סביבות עבודה בריאות והוגנות יותר עם בוסים שפויים. זלזלו בבנאדם כמה שאתם רוצים על סמך אושיית הטוויטר שהוא, אבל אם אתם באים לבקר את כל הישגיו של מאסק, נסו להפריד בין היזם כאדם יוצר לבין יישות הטוויטר של היזם, כי בסוף אנחנו לא רוכשים את יישות הטוויטר שלו, אנחנו רוכשים את ההמצאות שלו.

נסיים עם רגע של התבוננות עצמית:

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

10 תגובות על "תאהבו או תשנאו אותו – אילון מאסק משנה את העולם [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
הייקר
Guest

ברגע שכותב הטור ההוא הגדיר בזילזול את מכונית הטסלה של מאסק כפי שהגדיר, הבנתי שאין שום סיבה להמשיך ולקרוא אותו משום שהוא לטעמי לגמרי מוגבל. מאחד שכזה לדעתי לעולם לא ייצא כלום לבד ממילות ביקורת, תלונות למכביר והרבה הרבה שום-כלום מהסוג הזול ביותר. יזמים כמו מאסק ימשיכו להצעיד את העולם קדימה, והמוגבלים שיהירותם עומדת ביחס הפוך לכישוריהם ימשיכו לקרקר בבוץ. אבל זו רק דעתי.

כרובי
Guest
יש מליון אנשים עם רעיונות מהפכניים ומדהימים, על רובם אנחנו לא שומעים ולא נדע לעולם, מה שהופך את אילון מאסק למי שהוא זה החיבור בין החלום לעסקים, האיש יודע ליצור חלומות ולהסביר באופן כלכלי מדוע הם טובים יותר, לפני טאסלה היו מכוניות חשמליות רק שהם היו מראות כמו צעצוע, קוביות מכוערות ולא יעילות, כשאילון בנה את טאסלה הוא התחיל דווקא עם הרואדסטר והראה לכולנו עד לאיפה אפשר להביא את חלום, רק אחרכך הוא פנה לבנות את הS וה3. אותו הדבר הוא עשה עם ספייס איקס, לקח תעשיה לא רווחית והראה איך עושים ממנה הרבה מאוד כסף. זה שיעור חשוב לכל… Read more »
אחד שמבין
Guest

סוף סוף!
תיקנת את כל השטויות שאמר הכותב הדביל הקודם.
כל הכבוד!

אחד שתחביר
Guest

בניגוד לשטויות שאמר הדביל הנוכחי?

אחד
Guest

נכון שכותב הטור הקודם היה קיצוני מדי לטעמי, אבל היו לו נקודות מעניינות.
הוא כתב בעיקר על אילון האיש, והכתבה הזו היא על העסקים שלו.

ברגע שרמת המגיבים כאן יורדת לביוב (כמו הבחור שכתב שהכותב “דביל”) אני אוטומטית עובר למחנה של אליה.

אבי
Guest

ברגע הכרזת על עליונות הרגש

משה
Guest

1. אתה בכלל קראת את א.כ.?
2. איך בכלל אפשר להפרחד בן אדל לעשייה שלו?

אבי
Guest

כתבה יפה ונכונה מאד לפי דעתי, אני באמת חושב כמו אליה כהן בענין שאלון מאסק הוא דומה לדונלד טרמפ (שניהם מבטיחים דברים הזוים ומקימים) ואת שניהם אני מעריץ

טל
Guest

מעולה, כתבה מרתקת, עובדתית, לא מגמתית ולא ילדותית ומזלזלת.
ממש נהניתי לעומת הפעם הקודמת

נועם
Guest

בלי להפחית מהישגיו, אישית אני מאמין שהעתיד האידאלי לאנושות הוא עתיד “הכבישים החכמים”, ולא עתיד “המכוניות החכמות”.
כמובן שמבלי מודל כלכלי אין בכך דבר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: