נחת בישראל: SUV חשמלי במחיר של רכב SUV רגיל

בזמן שרכבי הטסלה הראשונים מתחילים להגיע לרוכשים הישראלים שלהם, מגיע לישראל גם Aiways U5, ה-SUV החשמלי הסיני, שכולל כמה הפתעות מעניינות ותג מחיר נגיש

צילום: גיקטיים

בשנתיים האחרונות חווה עולם הרכב הישראלי – שהיה רדום יחסית – לא מעט זעזועים. בין הגורמים לטלטלה הזו נמצא את מגפת הקורונה, שגרמה לירידה חדה בשימוש ברכב ובדרישה לרכבי ליסינג – אחרי הכל, אם עובדים מהבית, אין באמת הצדקה לשלם למדינה אלפי שקלים בחודש בדמות שווי שימוש; אבל בנוסף, החלה לפעול בארץ טסלה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם (במונחים של שווי שוק), שהביאה את בשורת הרכב החשמלי לישראל, ומאיימת בעקיפין על המודל הכלכלי והתפעולי של כל יבואני הרכב בארץ.

בקרוב יגיע לארץ רכב חשמלי חדש, שמיוצר על ידי היצרנית הסינית Aiways, ורוצה להביא את בשורת ה-SUV החשמלי – במחיר דומה לרכב בנזין רגיל.

ה-SUV החשמלי מגיע לישראל

צילום: גיקטיים

הדגם שיגיע לישראל יהיה ה-Aiways U5. רכב מסוג SUV (פנאי) – שהוא התצורה הפופולרית ביותר בישראל בשנים האחרונות. עם זאת חשוב לציין שבשלב הזה בחברה רק “טובלים את הרגליים במים” ונותנים הצצה ראשונה לעיתונאים ונהיגות מבחן למתעניינים. המכירה בפועל תחל בחציון השני של השנה.

העיצוב של הרכב עצמו מרגיש קצת היברידי, כלומר, מצד אחד הוא חולק מספר קווי דמיון עם דגמי בנזין מוכרים ופופולריים כמו הקשקאי או הספורטז’, אבל מצד שני, אי אפשר לפספס את האלמנטים המעוגלים והעיצוביים הייחודיים כמו החזית של הרכב, הידיות האינטגרליות הנשלפות וכמובן פנסי הלד הקדמיים, שעושים את שלהם ומעניקים לו את הטאץ’ המעודכן יותר.

צילום: גיקטיים

מבפנים, ניתן להרגיש שה-U5 גדול ומרווח למדי עם אורך של 468 ס”מ ובסיס גלגלים של 280 ס”מ. התוצאה היא שגם במושב האחורי, ולמרות הרגליים הארוכות שלי, יכולתי להתרווח ללא בעיות. אגב, בחברה מסבירים שבשנתיים הקרובות יושקו גם דגם קופה וגם גרסת 7 מקומות ישיבה.

תא המטען מרווח למדי – בנפח של 432 ליטר – קצת יותר גדול מהמקביל של טסלה וכן, תא מטען קדמי או Frunk, שנמצא מתחת למכסה המנוע, וגם בו תוכלו לאפסן עוד קצת מטען. תא המטען נפתח אוטומטית הן על ידי העברת רגל באוויר מתחת לחיישן או על ידי לחיצה על הכפתור.

4 מסכים וגג פנורמי

ה-AI שבשם היצרן Aiways, הוא כמובן ה-AI או בינה מלאכותית. אבל את הטכנולוגיה תרגישו בעיקר ברגע שתתישבו על מושב הנהג. כל כמעט כל הפעולות של הרכב ניתנות לשליטה ולהתאמה בעזרת מסך השליטה והבקרה הראשי בגודל 12.1 אינץ’, ובין היתר תוכלו לשלוט בו על הגדרות הבטיחות השונות, מערכת המולטימדיה, הפעלת חניה אוטונומית, הפעלת עזרי נהיגה (ADS) ועוד. אחד הפיצ’רים שאני הכי אהבתי הוא האפשרות לעבור למצב פנורמי שבו תראו הדמייה של הרכב בשילוב של כל המצלמות החיצוניות, כדי לראות האם אתם קרובים לשפת המדרכה, האם חניתם קרוב מדי לרכב אחר ועוד.

צילום: גיקטיים

אגב מה שישמח לא מעט נהגים הוא ש-Aiways לא העלימה את הכפתורים. נכון, זה בטח היה בניגוד לעצת צוות עיצוב המוצר, אבל במכונית תמצאו עשרות כפתורים שונים לשליטה במערכות השונות. כך שלא הכל תלוי במסכי המגע. מתחת לפד השליטה במערכת בקרת האקלים נמצא משטח טעינה אלחוטי בתקן Qi שיכול להטעין לכם את הסמארטפון.

הגימור מרגיש בסדר גמור – ולמרות הפלסטיקה – לא הרגשתי תחושה של גימור זול. גרסת ה-Premium שבה התנסיתי כוללת גם גג פנורמי כפול ומושבי עור בהירים, מה שתרם גם לתחושת היוקרה וגם לתחושה של המרחב.

חוץ מהמסך הראשי תמצאו עוד 3 מסכים, שקצת מרגישים כמו 3 מסכי גיימינג שאתם מחברים כדי להתחרות במירוץ מכוניות. מה שעוד תורם לתחושה הזו הוא ההגה הקטום, שבצדדיו מעוגל, אבל בתחתית ובחלקו העליון הוא מיושר – מה שקצת מזכיר הגהים של רכבי מירוץ או ה”סטיק” החדש שיגיע כנראה לרכבי טסלה הבאים. בעוד שבמסך המרכזי שמול הנהג תמצאו חיווי על הנהיגה – מהירות, זמן סוללה, מצב נהיגה, חיישני קרבה וסכנות בנתיבים ליד; במסך השמאלי שגודלו כשל סמארטפון ממוצע תראו את מסך הניווט; והמסך הימני מוקדש כולו למולטימדיה.

דיברנו על המצלמות ההיקפיות ומה שמעניין הוא שגם בתוך הרכב נמצאות 2 מצלמות. המצלמה הראשונה מיועדת לבטיחות ואמורה לוודא שהנהג עירני, לא “מנקר” או עוצם עיניים וכן לוודא שהעיניים שלו על הכביש ולא בטלפון למשל. עם זאת, לפחות בנסיעת המבחן הקצרה שערכתי, היא לא פעלה, כך שלא יכולתי להתרשם מהיעילות שלה. מצלמה נוספת נמצאת בתקרת הרכב ויכולה לשמש למשל להתראה על שכחת ילד. פיצ’ר חשוב מאוד – בייחוד עכשיו לאחר שאושרה התקנה שמחייבת התקנת עזרים ייעודיים. כרגע, בכל מקרה, המצלמה הזו אינה פועלת ובחברה מבטיחים שהיא תופעל מרחוק על ידי עדכון תוכנה.

בכלל, כמו טסלה שנתנה את האות, הדגש של Aiways הוא עדכוני תוכנה, שיוסיפו פיצ’רים עם הזמן, ישדרגו ביצועים ויטפלו בתקלות – הכל מרחוק. לצורך זה, הרכב כבר מגיע עם סים מובנה.

אחד הפיצ’רים שכבר פועל ונעזר במצלמות ובחיישנים הוא פיצ’ר החנייה האוטונומית. מרגע שתלחצו על כפתור החנייה האוטונומית, תתבקשו לבחור האם ברצונכם לחנות חניה במקביל למדרכה או באלכסון, תתבקשו להתקדם לאט עד שהמערכת תאתר חניה מתאימה. מרגע זה תתבקשו להוריד ידיים מההגה ולאפשר למערכת החניה לעשות את זה במקומכם. ב-2 הניסיונות שעשיתי בתל אביב, הפיצ’ר עבד היטב בחניה במקביל למדרכה, אבל כמובן שיש לבדוק אותו לאורך זמן ובמקומות מאתגרים יותר.

חרדת הטווח

אחת החרדות שמעסיקות ביותר את האנשים – שאינם מאמצים מוקדמים – היא כמובן חרדת הטווח. החרדה הזו עוד פחות רלוונטית בישראל, שטווחי הנהיגה בה קצרים ועומדים על עשרות קילומטרים בלבד ביום וגם מזג האוויר הנוח יחסית שמאתגר את הסוללות פחות ממדינות קרות. ובכל זאת, ב-Aiways מתגאים בטווח של 400 ק”מ על פי תקן WLTP האירופאי. בפועל נצטרך כמובן לבדוק את סוללת ה-63 קוט”ש בתנאי שטח ונהיגה מעורבת בישראל, כדי לדעת מה הטווח הריאלי.

צילום: גיקטיים

בכל מקרה, ה-U5 כולל שני שקעי טעינה שממוקמים בצד הקדמי של הרכב מתחת לפנסים: שקע AC מסוג Type 2 בהספק של 6.6 קילוואט – שיאפשר לכם להטעין את הרכב מ-0 ל-100 ב-11 שעות ו-15 דקות; וגם שקע מסוג CCS בהספק של 90 קילוואט לטעינה מהירה (עד 80%) תוך 40 דקות.

אחד הנושאים שחשוב לשים אליהם לב הוא כמובן נושא הבטיחות. וכאן נכונה אכזבה משום שהרכב זכה רק ל-3 כוכבי Euro NCAP. בחברה הסבירו לנו כי הרכב שנדגם הוא הדור הקודם (V1) מ-2019 ומאז תוקנו הליקויים שכללו בעיקר כרית האוויר הצדדית שאמורה להגן על הנהג, מערכת ההגנה האלקטרונית שלא פעלה היטב ופגיעה בהולכי רגל. אנחנו מקווים שעד ההשקה לקהל הרחב נקבל ציון בטיחות מעודכן יותר.

על חוויית הנהיגה, המתלים, התאוצה, טווח הנסיעה הריאלי והשימוש באפליקציה הנלווית – נוכל להרחיב רק אחרי נהיגה ממושכת יותר.

דגם ה-Aiways U5 Standard יימכר בישראל תמורת 157,500 ש״ח בעוד שגרסת ה-Aiways U5 Premium תימכר ב-172,500 ש״ח, כשהרוכשים הראשונים גם ייהנו מעמדת טעינה במתנה.

האם סטארטאפ סיני יעקוף בסיבוב את היצרניות הותיקות?

Aiways (או Aichi) הוא סטארטאפ שבסיסו בסין והוקם רק ב-2017 על ידי שני יזמים: סמואל פו וגארי גו. בעוד שהמטה של החברה נמצא בשנגחאי ופעילות הייצור נעשית בג’יאנגשי וג’יאנגצו, הרי שהמחקר והפיתוח נעשים במינכן ובדנמרק. בכלל, הפוקוס של החברה הוא השוק האירופאי, ועל פי נציגיה בישראל, כל המידע של החברה מאוחסן על גבי שרתים באירופה תחת כללי ה-GDPR. על פי Crunchbase, גייס הסטארטאפ עד עתה כ-800 מיליון דולר לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר והוא מתמודד מול יצרניות סיניות ותיקות יותר של רכב חשמלי כמו Nio, MG ו-Xpeng.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

12 תגובות על "נחת בישראל: SUV חשמלי במחיר של רכב SUV רגיל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דוכיפת
Guest

יש לי חרדה יותר גדולה. חרדת הקרינה. כל החשמליות האלו מלאות בקרינה.. מעניין שלא שומעים על זה מילה. הייתה פעם כתבה בנושא אבל זה הושתק במהירות הבזק.
אולי שווה סקירה/כתבה בנושא הקרינה.. גיקטיים תרימו את הכפפה

aifon
Guest

על איזה קרינה מדובר?….

אבי
Guest

קרינה אטומית,
או קרינת רנטגן?

נראה לי שקרינה אנטי-קניודלית.

אבו קרינה
Guest

צודק 100 אחוז. אנשים מעדיפים להתעלם מהדברים האלה. עוד כמה שנים שיהיה מחקרים על ילדים שנסעו ב SUV חשמלי מול בעירה פנימית ויראו סרטן יגידו ‘איך לא אמרתם כלום’

af db creid
Guest

או שהמחקרים הנ”ל יראו סרטן דווקא בצד השני, ולא רק למי שהיה בתוך האוטו.

חסן
Guest

פעם רכב סיני = רכב נחות. היום רכב סיני = תחנת ריגול ניידת של המפלגה הקומניסטית. לא בשבילי לפחות לא בעתיד הקרוב.

שם שם
Guest

תיקון קטן: בסיס גלגלים הוא לא רוחב, זה המרחק בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים.

idk
Guest

לדעתי מכוניות מימן יותר טובות כי יש להן ורום ורום

דני
Guest

מה עלות הטעינהבבית וכמה זמן. מה עלות טעינה בעמדה כמה זמן. איך ניתן להזדכות על ההוצאה

אורי חולין
Guest

תנו נתונים על קרינה ב WIWAYS-U5 שנמדדו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: