ואולי לא חייבים טסלה? בדקנו את ה-SUV החשמלי הראשון בישראל

בזכות ‘אפקט טסלה’ עומד כל תחום כלי הרכב החשמליים בפני מהפכה. אחת השחקניות הצעירות והמפתיעות היא AIWAYS, חברת סטארטאפ סינית בת 4 בלבד, שמביאה לישראל את U5, ה-SUV החשמלי שלה שמציע לא מעט במחיר נגיש יחסית. לקחנו אותו לסיבוב כדי לראות האם יש כאן מתחרה רצינית, או התפשרות לא קטנה

צילום: גיקטיים

בעולם הטכנולוגיה מתחלקים תחומים רבים ל-2: עד הכניסה של אפל ואחריה. וזה לא משנה כמה מוצרים היו לפני המוצר של אפל, וכמה הם היו מוצלחים. עד שאפל לא נכנסת לתחום מסוים, הוא לא באמת נכנס למיינסטרים. בדיוק כמו שסמארטפונים היו לפני 2007, אבל אז הגיע האייפון ושינה את כל התמונה והעולם.

גם אם לא נחשיב את בטר פלייס ז”ל, הרי שמכוניות חשמליות נמכרות כבר כמה שנים בעולם ובישראל. ובכל זאת, בשנתיים האחרונות כל מה שאנחנו שומעים בתחום זה טסלה, טסלה ועוד פעם טסלה. אבל בניגוד למקרים אחרים, בהם יצרניות חוששות מכניסה של תחרות, הרי שבמקרה של הרכב החשמלי, כל היצרניות רק ירוויחו מכך. טסלה אמנם מובילה בפער לא קטן עם טכנולוגיות הסוללה ומחשבי הנסיעה שלה, אבל היא מחנכת את השוק, מעניקה לגיטימציה לרכישה של כלי חשמלי, ומוסיפה שיק, שהיה שמור פעם רק לרכבי יוקרה או ספורט. לכן, מהכניסה שלה צפויות להרוויח יצרניות רבות, שממהרות להיכנס עכשיו לישראל.

אחת מהיצרניות הללו שנכנסת בימים אלו לישראל היא AIWAYS (או Aichi). היצרנית הלא-מוכרת היא למעשה סטארטאפ, שבסיסו בסין, והוקם רק ב-2017 על ידי שני יזמים: סמואל פו וגארי גו. בעוד שהמטה של החברה נמצא בשנגחאי ופעילות הייצור נעשית בג’יאנגשי וג’יאנגצו, הרי שהמחקר והפיתוח נעשים במינכן ובדנמרק. הסטארטאפ הספיק לגייס עד עתה כ-800 מיליון דולר לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר והוא מתמודד מול יצרניות סיניות ותיקות יותר של רכב חשמלי כמו Nio, MG ו-Xpeng; מול היצרניות המסורתיות שמתחילות לאט לאט להשיק את המכוניות החשמליות שלהן; וכמובן, טסלה. המלכה הבלתי-מעורערת של הרכב החשמלי.

אז לקחנו להתרשמות ראשונית את U5, רכב SUV חשמלי – שהוא הדגם הראשון שמשיקה החברה בישראל. עכשיו דיסקליימר קצר. אם אתם בענייני ביקורת רכב “מסורתית” שמדברת על מומנט פיתול ומכלולי שלדה – זו כנראה לא הביקורת בשבילכם, ולא באנו לגזול את פרנסתם של כתבי הרכב. ההתרשמות הבאה היא של טכנולוג וחובב גאדג’טים שמתנסה במה שהוא רואה כגאדג’ט על גלגלים.

עיצוב יוצא דופן

ה”אין-גריל” של ה-U5. אי אפשר להישאר אדישים. צילום: גיקטיים

אחד הדברים הראשונים שגיליתי שאני צריך לשנות בעקבות מנהיגה של מספר ימים ב-U5 היתה לקחת את אומדן הזמנים של Waze ולהוסיף עוד 3-5 דקות לכל נסיעה. וזה לא כי הרכב מתקשה בהאצה, חס וחלילה. הסיבה האמיתי היא הסקרנים. מכל עבר הביטו ברכב, שאלו שאלות ברמזורים, עצרו אותי בנסיעה לקניות, בטיול שטח קצר, בזמן טעינה בעמדה ציבורית, כשיצאתי מהרכב – וכשנכנסתי… אנשים פשוט לא נשארו אדישים. וזו לא טסלה, כן?

כמובן שאחת הסיבות המרכזיות לכך היא העיצוב של הרכב. אני לא יכול להגיד שהוא 100 אחוז לטעמי, כי אני מעדיף עיצוב סולידי יותר – נגיד כמו מודל Y – אבל בכל זאת. הרכב בולט היטב בשטח – ללא גריל קדמי (כי רכב חשמלי), מצויד באלמנטים מעוגלים, פנסי LED לכל אורך דלת המטען האחורית, פנסי LED קדמיים, ידיות אינטגרליות שנשלפות כשאתם מתקרבים ועוד. העיצוב הזה עזר למקדם גרר נמוך במיוחד של 0.29. מתחת לפנס הימני הקדמי נמצא פתח הטעינה שנפתח בלחיצה קלה וקצת מעל נמצא ה-Frunk, כלומר תא המטען הקדמי שאתם מרוויחים מהיעדר המנוע הקדמי. התא הקדמי אמנם יותר קטן מזה של טסלה למשל, אבל עדיין משמח לפתוח את “מכסה המנוע” (זה הזמן לשם חדש) ולמצוא שם מקום איחסון שמספיק לתיק גב גדול, מיכל מים למגבים… וזהו בערך.

“הדלתות מנחשות אותי ונפתחות לי מעצמן”: הידיות האינטגרליות ייפתחו ברגע שתתקרבו. צילום: גיקטיים

בכל מקרה, העיצוב “החשמלי” עושה את העבודה ובולט היטב בשטח. הרכב שאני קיבלתי להתנסות היה בצבע בולט ויפה לטעמי – מעין טורקיז עמוק – שגם הוא בולט בנוף של הלבן-כסוף-שחור הישראלי.

גדול מבפנים

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

הדבר הראשון ששמים לב אליו ברגע שנכנסים לרכב היא תחושת הגודל. והוא גדול.

בסיס גלגלים של 280 ס”מ עם גובה 1.85 מטר אפשר לי להתרווח בחופשיות במושב הנהג, לכוון חשמלית את המרחק מההגה, הגובה, הזווית והתמיכה בגב התחתון – ועדיין להשאיר די והותר מקום ל-2 מבוגרים שישבו במושב האחורי ללא בעיות, וללא קיפולי ברכיים. לתחושת הגודל גם תרם הגג הנפתח הכפול שמגיע בגרסת הפרימים וניתן לשליטה בעזרת מסך הבקרה המרכזי של הרכב.

ואם אנחנו מדברים על מושבים – גרסת הפרימים מגיעה עם מושבים בהירים נעימים מאוד למגע ולישיבה – מלווים בצבעוניות דומה בדלתות. עוד משהו שאהבתי הוא תצוגת ה-LED שפרוסה במעין קו דק כחול לאורך כל הרכב. כל התאורות של הנוסעים אגב נדלקות בטאץ’ – אהבתי.

ההגה, אגב, קטום בחלקו העליון והתחתון, מה שאמור לשוות לו מראה קצת יותר עתידני וספורטיבי. אז אמנם לא מדובר בהגה “סטיק” של הטסלות החדשות, אבל עדיין מדובר בעיצוב ספורטיבי ובולט. האם אהבתי את זה? לא. אני פשוט לא התחברתי, ובכל סיבוב של ההגה, שבו אתם רגילים לתנועות היד-רודפת-יד, נתקלתי בקשיים עם האחיזה. יכול להיות שזה רק אני וזה עניין של הרגל, אבל אולי זו גם הסיבה שב-U6, ה-SUV הספורטיבי החדש של החברה, החברה חזרה בה קצת ורק החלק התחתון קטום.

ההגה. פחות התחברתי. צילום: גיקטיים

חוץ מזה, עוד נמצא בקרבת הנהג את בורר ההילוכים בצורת כפתור חוגה וכן “גשר” המטען שבתוכו תוכלו לאחסן פריטים. התחושה שלי היא שאין מספיק מקום איחסון פנימי ברכב, וחבל, מכיוון שהוא באמת מאוד נרחב. גם תא הכפפות שהתאדה ולא קיים כולל היום רק 2 מתלים לא ברורים.

במקום תא כפפות… משהו. צילום: גיקטיים

מבחינת טעינה, הרכב כולל מספר חיבורי טעינה USB ובגרסת הפרימיום תוכלו ללחוץ על פנל בקרת האוויר, שייפתח ויחשוף מתחתיו משטח טעינה אלחוטי בתקן QI. בקיצור, בגזרת ההטענות אתם מסודרים.

ויש עוד מקום אם תרימו את המשטח התחתון. צילום: גיקטיים

תא המטען גדול למדי (432 ליטרים או תוסיפו עוד 1,100 ליטר בערך כשאתם מקפלים את המושבים הקדמיים למצב שטוח) והוא נפתח על ידי לחיצה על המפתחות, הכפתור או על ידי ריקוד מוזר של הרגל שלכם מתחת לחיישן שממוקם מתחת ללוחית הרישוי. אבל אם אתם יכולים להיכנס למוד חסידה ולעמוד על רגל אחת, זה עובד מצוין ומאוד פרקטי כשהידיים שלכם עמוסות עם קניות. כמו עוד מכוניות חדשות גם ה-U5 מגיע ללא גלגל רזרבי ועם קומפרסור ניפוח אוויר.

למה מסך אחד כשאפשר 4?

כיאה לרכב חשמלי, מגיע ה-U5 עם מסך שליטה ובקרה מרכזי בגודל 12.1 אינץ’, שמאפשר שליטה ברוב הפיצ’רים וההגדרות של הרכב. התוצאה היא לוח מחוונים מינימליסטי יחסית, אם כי עדיין ניתן למצוא ברכב לא מעט כפתורים ומתגים ועוד הגה עם 8 כפתורים ו-2 גלגלות.

צילום: גיקטיים

חוץ מהמסך הראשי נמצא עוד 3 מסכים (7 אינץ’ מרכזי ועוד 2 מסכי 4.2 אינץ’), שממוקמים מאחורי ההגה – ככה שבסך הכל ישנם 4 מסכים ברכב הזה: אחד שמציג נתונים ממחשב הדרך ומתריע בזמן עצירה על דלתות פתוחות; בצד השני מסך שמציג את המולטימדיה; ובאמצע: המסך שמציג את פרטי הנסיעה עם מהירות, טווח לסוללה, תנאי דרך, חיווי על מכוניות אחרות, מצב הילוכים ועוד. המסכים אמנם גדולים והבהירות שלהם מצוינת, כך שאין לכם בעיה לצפות בנתונים בשמש הישראלית החזקה, אבל כל המסכים של הרכב מצויידים במסגרת (Bezel) שמנה ומיושנת, שהזכירה לי את האייפד המקורי, כך שבפועל התצוגה שלהם לא מנצלת את כל השטח שהם תופסים. ה-UI של המערכת מאוד ספרטני ושמרני ולטעמי היה צריך לתת הרבה יותר מקום לסוגיות כמו סוללה למשל, שכיום בקושי מקבלת מקום לעומת מזג האוויר, שבאמת פחות מעניין ורלוונטי כשאתם בתוך הרכב.

צילום: גיקטיים

חוויית נהיגה

שכחנו משהו? אה כן – הנהיגה. ה-U5 הוא אחד מהרכבים הכי נוחים ונעימים שיצא לי לנהוג בהם. המרווח, המושבים המפנקים עם הכרית הצמודה, התגובתיות, התאוצה, השקט של המנוע החשמלי… כל אלו מעניקים לו תחושה על גבול משחק מחשב. נכון, התאוצה שלו לא בליגה של הטסלה Performance למשל, אבל המנוע שלו מפיק 204 כ”ס ומסדר לכם תאוצה מ-0-100 קמ”ש ב-7.5 שניות (פחות מזה לדגם הסטנדרטי) שתשרה עליכם מספיק ביטחון בעקיפות למשל.

אחד הפיצ’רים המתקדמים ב-U5 היא מערכת הסיוע לנהג (ADAS), שיכולה להציג יכולות סמי-אוטונומיות. אמנם היא לא מתקרבת ליכולות ה-Auto-Pilot של טסלה, אבל עדיין היא מציעה בקרת שיוט אדפטיבית, כלומר, שמירה על מהירות שהנהג קובע מראש, ביחד עם שמירת מרחק קבועה מהרכב שלפניו – כשגם המרחק הזה ניתן לקביעה מראש. בנוסף, הפיצ’ר כולל גם אפשרות של שמירה על נתיב, כך שגם אם הנתיב יתעקל, המכונית תמשיך על פי הסימונים.

מאוד שמחתי לגלות שהפיצ’ר הזה, בניגוד ללא מעט רכבים שמגיעים עם בקרת שיוט אדפטיבית, עובד גם במהירויות נמוכות. אז כשהגעתי לפקק (אם נסעתם בכבישי ישראל במהלך החודשיים האחרונים, אתם יודעים שאין דרך להתחמק מהם יותר), פשוט הפעלתי את הפיצ’ר, ויכולתי להפסיק עם ריקוד הברקס-גז-ברקס-גז-ברקס-גז שאני עסוק בו כל בוקר וכל ערב, והנסיעה הפכה לקצת פחות מעצבנת (אבל רק קצת). אם תורידו את הידיים מההגה בזמן ההפעלה, המערכת תפעיל חיווי עד שתחזירו אותן חזרה.

תכונות הנהיגה החצי-אוטונומיות הללו עובדות היטב, עם כי ההפעלה וההגדרה של ה-ACC לא אינטואיטיביות כמו שהייתי רוצה – כלומר בלחיצת כפתור אחת. דבר נוסף שהפריע לי הוא שהבלימה היתה אגרסיבית מדי לטעמי. משהו כמו שיעור נהיגה מספר 6. ואם אנחנו בענייני בלימה – ה-U5 מגיע עם מערכת בלימה רגנרטיבית שעובדת מצוין. כלומר, ברגע שאתם עוזבים את דוושת התאוצה (“גז”) האנרגיה הקינטית של הבלימה לא הופכת לחום והולכת לאיבוד, אלא מומרת חזרה לאנרגיה שתטעין את הסוללה ותאט את הרכב במקביל. שמחתי לגלות 3 דרגות, שיאפשרו לכם לבחור בין נוקשות הפעולה, שתאפשר חיסכון רב יותר באנרגיה, או רכות ונסיעה חלקה יותר, עם זאת, לא ניתן עדיין לוותר לגמרי על דוושת הברקס.

בכל מקרה הנסיעה עצמה מרגישה חלקה, הרכב לא מתרגש יותר מדי מבאמפרים בכביש או בורות קלים בשטח – אם כי חשוב לזכור שלמרות התחושה והמראה, עדיין מדובר ברכב עם הנעה קדמית ולא 4X4. הרכב שקט כמובן משמעותית מרכב עם מנוע בעירה-פנימית. בתוך העיר, כשהמהירות שלכם מתחת ל-50 קמ”ש, הרמקולים של הרכב יפעילו רעש (על פי התקינה) כדי להזהיר הולכי רגל שעלולים לפספס אתכם מתקרבים. עם זאת, בנסיעות מעל 90 קמ”ש, כבר שמעתי היטב את הדרך, לכן נראה לי שיש עוד מקום לשיפור בבידוד האקוסטי של הרכב, אבל עדיין מדובר בחוויית נהיגה נעימה למדי.

מ-0 ל-110: ככה זה נשמע (מושב נהג, חלונות סגורים)

אחרי הנהיגה, תוכלו להתפנק עם חנייה אוטונומית. אחרי שתפעילו אותה, המערכת תבקש מכם לבחור האם אתם מעוניינים בחנייה מקבילית או אלכסונית ואז תתבקשו לנסוע במהירות נמוכה יחסית, בזמן שהמצלמות והחיישנים של הרכב סורקים אחר מקום חניה מתאים. החניה האוטונומית עובדת מצוין, אם כי קחו בחשבון שהיא דורשת מרווחים מכובדים בין מכוניות, כלומר, אתם עלולים לראות בתל אביב למשל מקום חניה שייראה לכם לגיטימי – אבל המערכת לא תזהה אותו ככזה. וסוגיה שנייה – לא באשמת הרכב כמובן – היא שהיא לוקחת את הזמן בתהליך החניה, וזה עלול לעלות לכם בכמה צפירות חיבה מצד נהגים ישראלים סבלניים שממתינים מאחוריכם. למרות הכל, מדובר בפיצ’ר מצוין – שלמרות שהוא לא ייחודי לרכבי חשמל – עדיין מגיע לרוב ברכבים יקרים יותר. היי, אפילו בטסלה אתם צריכים לשלם עוד כמה עשרות אלפי שקלים כדי לקבל אותו.

האוטו שלנו נוסע רחוק

מתחת לתא הנוסעים נמצא סוללת 63 קוט”ש של CATL. החברה הסינית היא אחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם הרכב, שמייצרת גם עבור טסלה, ולאחרונה אף נכנסה כמשקיעה ב-AIWAYS. הסוללה הזו אמורה להספיק, על פי החברה, לטווח של 410 קילומטר (תקן WLTP). באופן לא מפתיע, בתנאים משולבים של נהיגה הצלחתי להוציא ממנה פחות – כ-290 קילומטר. אבל גם זה טווח יפה מאוד לטעמי ואמור להספיק ל-90 אחוז מימי השימוש של רובנו. הבעיה המרכזית היא בנסיעה לטיולים מרוחקים למשל, ואז אנחנו נתקלים בבעייה המרכזית של כלי רכב חשמלי – עמדות הטעינה.

טעינה חצי-מהירה. צילום: גיקטיים

עמדות הטעינה – וכאן, זה לא משנה אם יש לכם AIWAYS, טסלה או MG – נדירות עדיין. אבל נוסף על כך, הן סובלות ממחלות ילדות רבות כמו ריבוי מפעילים, כשלכל מפעיל יש את האפליקציה שלו, אמצעי התשלום שלו ואין מקום נוח ומסודר לראות על מפה את תחנות ההטענה שבדרך שלכם. זה למשל בניגוד לטסלה שאפילו תתכנן לכם את המסלול עם סופר-צ’ארג’ר בחישובים.

אבל גם אחרי שהורדתי את האפליקציה של רשת ההטענה – במקרה הזה, GNERGY; ואיתרתי את נקודת ההטענה הקרובה למיקומי באותו רגע; הופתעתי לגלות אותה מאחורי מחסום של חניון בתשלום, ולמרות שהחיווי באפליקציה הראה שהעמדה פנויה – היו מחוברות לעמדה 2 מכוניות ללא בעלים בקרבה. אבל שוב – זה לא קשור בהכרח ל-AIWAYS אלא לכל התשתית הרעועה של הרכב החשמלי בישראל.

בכל מקרה, תוכלו להטעין את הרכב בטעינה רגילה (AC) בהספק של 6.6kW, כך שטעינה מלאה מ-0% עד 100% תארך כ-11 שעות ו-15 דקות; או חיבור בטעינה מהירה (DC) בתקן CCS בהספק של 92kW שאורכת כ-36 דקות.

AIWAYS מעניקה לכם 8 שנות אחריות על הסוללה או 150 אלף ק”מ (המוקדם מהשניים), מה שאמור להספיק לרוב הנהגים – בוודאי אלו החוששים מהעלות של הסוללה, אחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב החשמלי, שמחירו יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

ציון מאכזב בבטיחות

מקור: Euro NCAP

אחד הנושאים שחשוב לשים אליהם לב ברכישת רכב הוא כמובן נושא הבטיחות. וכאן נכונה אכזבה משום שהרכב זכה רק ל-3 כוכבי Euro NCAP, בחברה הסבירו לנו כי הרכב שנדגם הוא הדור הקודם (V1) מ-2019 ומאז תוקנו הליקויים שכללו בעיקר כרית האוויר הצדדית שאמורה להגן על הנהג, מערכת ההגנה האלקטרונית שלא פעלה היטב ופגיעה בהולכי רגל. בחברה מעריכים שעד ההשקה לקהל הרחב, כלומר בהמשך השנה, יעבור גם הדגם החדש (V2) את המבחנים ויספק ציון גבוה יותר.

המערכת כוללת כמה פיצ’רים של בטיחות דמויי מובילאיי כמו התראה על סטייה מנתיב וקרבה מסוכנת לכלי רכב אחרים. אני גם אהבתי מאוד את התראת השטח המת שממוקמת במראות ומתריאה גם באור וגם בצליל על הימצאו של רכב או רוכב אופניים למשל בשטח המת שלא נקלט במראות. המערכת גם תזהה עבורכם תמרורים כמו למשל תמרורי מהירות, כך שתוכלו תמיד לדעת באיזו מהירות מותר לכם לנהוג בכל דרך.

בנוסף, מצלמה שממוקמת לצד הנהג, ומכוונת אליו, יכולה להתריע על מצבים בהם הוא “מנקר” או מסיט את מבטו לכיוונים אחרים שהם לא כביש. עם זאת, לפחות מהניסיון שלי, המצלמה לא ממש זיהתה – אולי בגלל המשקפיים – את עצימות העיניים המכוונות שלי.

איפה ה-AI?

תראו. ה-U5 הוא רכב מצוין, ובזכות המחיר, הוא גם יכול לטעמי, להיות הרכב החשמלי הראשון של נהגים רבים. אבל האכזבה שלי מתחילה בשם שלו ואני אסביר.

AI בסינית הוא מתברר אהבה, אבל בחברה בחרו לשלב את האותיות הללו בגלל הדגש על בינה מלאכותית (AI). עכשיו AI הוא אחד מהמושגים השחוקים ביותר כיום בעולם הטכנולוגיה, ומשמש מכבסה שיווקית של הרבה מאוד מותגים, שדוחפים ‘AI’ לכל מכשיר. ובכל זאת, רכב הוא אחד המקומות הטובים ביותר להציג יכולות מתקדמות שעושות שימוש ב-ML – למידת מכונה. יכולות נהיגה חכמה, יכולות התאמה אישית לפי הנהג, לפי הרכב הנוסעים, על פי עונות השנה והטמפרטורה המדוייקת, לפי אופי הנהיגה… רק תבחרו. אבל לצערי דווקא כאן, ה-U5 מאכזב.

חניה אוטונומית ב-U5. נחמד. רוצים עוד כאלו

נתחיל באפליקציה. כלומר באפליקציה שאין לו.

מדוע ב-2021 אין לרכב חשמלי טוב, שמתיימר להיות גם חכם, אפליקציה שתאפשר לי למשל להניע ולנהוג בלי מפתח כמו בטסלה או רכבים אחרים? הרי ההתנעה נעשית בלחיצה על הברקס. אפילו כפתור פיזי אין. או למשל אפליקציה שתאפשר לי לשלוט ביכולות השונות של הרכב, לשנות הגדרות ובכלל להתאים את סביבת הרכב להעדפות שלי – היישר מהסמארטפון. או למשל לאתר רכב בחניון – דוגמת התגיות של Tile, סמסונג או אפל. מדוע אין אפליקציה שתראה לי למשל את מיקום תחנות ההטענה הקרובות, ואולי גם תאפשר לי להזין את פרטי התשלום ולשלם איתה, במקום להתקין מספר אפליקציות.

בכל מקרה, ממה שאני מבין, בסין הוא כן מגיע עם אפליקציה שמאפשרת יכולות נוספות, אז כולי תקווה שהיבואן, קבוצת בליליוס, תשקיע בגיור של האפליקציה לקראת ההשקה.

וזו רק האפליקציה. מה לגבי פנים הרכב? כל המנגנונים השונים ברכב חשמליים כמובן, אז מדוע שלא נשתמש באוטומציות והפעלה מרחוק. למה אין למשל פרופילים שונים לנהיגה כמו בטסלה, כך שברגע שאני מתיישב במושב הנהג, הרכב לבד יתאים את המראות, תאורת הפנים, מרחק המושב, גובה הגה, יפעיל את חימום המושבים ויתאים את תצוגת מסך על פי הפרופיל שלי? או אפילו יאפשר את זה מתוך מסך השליטה המרכזי.

עזבו את זה. אנחנו נמצאים בישראל, וקיץ עכשיו. אם המערכות של הרכב יודעות את השעות שאני יוצא בבוקר לעבודה, מדוע שהרכב לא יוריד מעט את החלונות החשמליים לצורך פיזור חום, ואז יפעיל את המזגן במשך 5 דקות, כדי לצנן אותו לפני שאני מגיע? ואגב, אני מוכן לוותר על הקטע של למידת המכונה, שתאפשר לו לעשות את זה בצורה אוטומטית. תנו לי לעשות את זה באפליקציה. או למשל שימוש במצלמות ההיקפיות של הרכב. הן הרי פועלות כל הזמן. מדוע שלא נוכל להשתמש בהן כמו מצלמת דרך ולקבל את הוידאו בכמה לחיצות היישר לטלפון במקרה הצורך? או להשתמש בהן בדומה ל-Sentry Mode או “מצב שומר” של טסלה, שנעזר במצלמות הרכב כדי למנוע גניבות או פריצות כשאתם לא לידו.

עכשיו אני יודע. אתם יכולים לשאול – ובצדק – למה אני מתנפל על יצרנית סינית צעירה, שמציעה רכב טוב סך הכל, במחיר נגיש. אחרי הכל, זה לא מרצדס EQS או טסלה מודל S, שעולות פי 3 ואף יותר ממנה. מצד שני, זה בדיוק הרגע של סטארטאפים דוגמת AIWAYS לזרוח. הרי בסופו של דבר, כמו שטסלה לימדה את כל היצרניות הגדולות והותיקות, שם המשחק הוא פחות הספויילרים מאחור או החישוקים ויותר התוכנה. כל החומרה, החיישנים, המכשירים הרי כבר נמצאים ב-U5. הכל חשמלי. רק צריך לאפיין את הפיצ’רים והמוצר ולרוץ על הפיתוח ולהפוך את הרכב לגן עדן של התאמה אישית וטכנולוגיה. דמיינו את מה ששיאומי עשתה לסמארטפונים בתגובה לצעדים של אפל, רק ברכב.

אבל לצערי, גם בנקודות פחות מהותיות לכאורה פספסה היצרנית הסינית. כך התאכזבתי לגלות שמסך השליטה לא תומך ב-Android Auto למשל, והדרך היחידה – והעקומה – לחבר את הטלפון שלכם היא בעזרת התקנת אפליקציה חיצונית EasyConnection לא מרשימה (ציון 3.3 בגוגל פליי), כבל ושיקוף של המסך של הסמארטפון. גם כאשר התקנתי את האפליקציה, חיברתי את הכבל וניסיתי לפעול, ה-lag וחוויית השימוש הכריעו, ומיהרתי לנתק. מסך השליטה עצמו מאפשר לשנות הגדרות שונות ברכב ולהפעיל ולשלוט במערכות כמו מיזוג, מערכות בטיחות וגג נפתח, אבל ספר הרכב למשל שהוזן פנימה, לא מספיק אינטואיטיבי לדפדוף, קריאה או חיפוש.

בשיחות שהיו לי עם נציגי AIWAYS הם טענו שפיצ’רים רבים ותיקוני באגים יגיעו עם עדכון תוכנה. אולי אלו יעשו שימוש למשל במצלמה שממוקמת בתקרת הרכב ואמורה לאפשר למשל תזכורת במקרה של שכחת ילד. בהקשר הזה, זה פותח פתח לאופטימיות זהירה, אבל מצד שני, חובת ההוכחה על החברה הצעירה. טסלה הביאה להמונים את פיצ’ר העדכון OTA למערכות השונות של הרכב ולא פעם מתעוררים בבוקר נהגי טסלה ומגלים פיצ’רים חדשים ומרגשים שהגיעו בעדכון בלילה. אם תשכיל AIWAYS להרבות בעדכוני OTA, לתקן בעיות, לשפר מערכות וביצועים ולהוסיף פיצ’רים חדשים – היא תוכל לזכות בנקודות יקרות מול המתחרות.

הייתם קונים רכב סיני?

בואו נדבר שנייה על הפיל שבחדר, שמעסיק, ככה אני מאמין, לא מעט צרכנים פוטנציאליים.

אחת השאלות שנשאלתי שוב ושוב היא האם אני לא חושש מרכב סיני. “אם טלפון סיני הולך לך, אתה זורק אותו וקונה חדש, מה אתה עושה עם אוטו שהולך לך?” שאל אותי למשל חייל בזמן שהטענתי את הרכב בתחנת טעינה ציבורית.

אז אמ;לק: לא. אני לא חושש.

תראו. בואו ניקח רק את השנה האחרונה. ראינו ריקולים (קריאה לשירות) בעקבות בעיות ברמות חומרה שונות של יצרניות כמו GM, מרצדס, טויוטה, הונדה, סובארו, פורש, קיה… כולן יצרניות ותיקות ומוכרות וכולן לא סיניות.

אבל מה לגבי האמינות? האם אני סומך על היצרנים הסיניים? ובכן, גם כאן, כל עוד לא הוכח אחרת – כן. אחרי הכל, אחת מפרשות הזיוף הגדולות ביותר בתולדות עולם הרכב, ‘דיזלגייט’, הגיעה דווקא מבית היוצר של קבוצת פולקסווגן הגרמנית, היצרנית השנייה בגודלה בעולם עם מסורת של עשרות שנים. ושם אנחנו מדברים על זיוף שיטתי ברמה מערכתית, שהשפיע על מאות אלפי כלי רכב שנמכרו בעולם.

בכלל, חשוב לזכור שהרכב החשמלי הוא משחק חדש לגמרי. בעוד שליצרניות הותיקות יש מומחיות ויתרון בפיתוח כלי רכב עם מנועי בנזין ודיזל, הרי מנועים חשמליים הם טריטוריה חדשה לגמרי, שהיתה לא מוכרת לרובן עד לפני מספר שנים. בסין זוכה כל תחום הרכב החשמלי לדחיפה מצד הממשל, שמפנה משאבים רבים, מענקים וסובסידיות לתעשייה, וחשוב לזכור שבסין לבדה נמכרים למעלה מ-40 אחוז מכלל כלי הרכב החשמליים שנמכרים בעולם. לא במקרה בחרה טסלה לפתוח במדינה את Giga Shanghai, המפעל שאחראי על כמחצית מכלי הרכב שהיא מוכרת בעולם.

לכן, החשש מיצרנית רכב חדשה שמגיעה מסין הוא אמנם טבעי לגמרי, ואין ספק שחובת ההוכחה היא על AIWAYS, אבל לפחות לטעמי, לא צריך להיות קשר לבסיס האם שלה – בטח למי שזוכר שפעם לרכוש רכב קוריאני היה נחשב הימור.

יפה, מתקדם, כיפי… עכשיו חסרה עוד קצת טכנולוגיה

צילום: גיקטיים

AIWAYS U5 הוא קודם כל רכב מהנה לנהיגה. הוא מרווח, מפנק, מרגיש היטב על הכביש, בעל טווח נסיעה יפה, והוא גם נראה טוב וגם המחיר שלו נגיש יחסית. מהבחינה הזו, הוא רכב מצוין כרכב חשמלי ראשון, שמתמודד היטב לא רק עם המתחרות הישירות דוגמת ה-ZS EV של MG, אלא גם עם כלי רכב חשמליים יקרים ממנו בהרבה.

עם זאת, הוא לא חף מחסרונות, ובראשם דירוג Euro NCAP נמוך, והבעיה המרכזית שלי בתור חובב טכנולוגיה וגאדג’טים – שהוא פשוט לא מספיק חכם או טכנולוגי. חסרה בו אפשרות להתאמה אישית; חסרה לו אפליקציה; חסרים לו פיצ’רים מתקדמים ומגניבים; המסך הראשי שלא מתממשק היטב עם סמארטפונים; וכמובן עדכוני תוכנה תכופים שיוסיפו פיצ’רים ויתקנו באגים שונים. התקווה שלי היא שעד השקת הרכב לציבור הרחב בהמשך השנה, לפחות חלק מהסוגיות האלו ייפתרו בעזרת עדכוני תוכנה. אחרי הכל, זה אחד היתרונות המרכזיים שהרכבים החשמליים הביאו לעולם הרכב.

AIWAYS U5 מיובא לישראל על ידי קבוצת בליליוס. מחיר דגם הסטנדרטי הוא 157,500 ש”ח, מחיר דגם הפרימיום הוא 172,500 ש”ח.

פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ פנקו את הטלגרם שלכם עם ערוץ הטכנולוגיה הגדול בארץ הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

13 תגובות על "ואולי לא חייבים טסלה? בדקנו את ה-SUV החשמלי הראשון בישראל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אני
Guest

כבר היה מקרה חירום ששוטר ניסה לפתוח רכב כזה ולא הצליח, ובסוף אנשים מתו כי לא הצליח להציל אותם

סין לא בא בחשבון
Guest
סין לא בא בחשבון

מה קורה עם פרטיות הרי כל עידכון/חיפוש/הורדה/שיחה יעבור דרך השרתים של החברה הסינית

אלי
Guest

אז זה ₪10000 בלבד פחות מטסלה, לא נראה שזה באמת משתלם.

אריה
Guest

לא מדויק, זו קטגוריה אחרת ולכן המחיר מאוד אטרקטיבי למקבילות הלא חשמליות.

מישהו עם שכל
Guest

מה זו הכותרת הזאת? זה קליקבייט כדי שהשם טסלה יופיע?
אזכיר לכתב שאנשים קונים טסלה כי הם רוצים, כי זה מוצר מצוין, ולא כי הם חייבים.

עדי זמיר
Guest

לכל מי שמגיב על המחיר של טסלה. תבדקו טוב. זה מתחיל ב185 אלף ולא כולל כלום רוצים ריפוד בהיר כמו פה תוסיפו עוד 5 אלף רוצים צבע שהוא לא לבן תוסיפו עוד 4 אלף או 7 אלף לאדום . גם אם אתם רוצים אוטופיילוט לא בסיסי תוסיפו עוד 30 אלף . אז תבדקו טוב לפני שאתם סתם כותבים

יוד
Guest

יש בלימה אוטונומית?

אבי
Guest

בטיחות זה דבר ראשון , ולכן לא נראה לי כדאי.
חוץ מזה שאחרי שהביאו על העולם את מגיפת הקורונה לא בא לי לקנות מהם כלום ושום דבר

מוטי
Guest

מה לגבי הטווח שהוא רחוק שנות אור מהצהרות היצרן? סוללה של 63000 ואט שצורכת 166 ואט לק”מ תיסע 379 ק”מ ולא 410 כפי שמוצהר, וזה על הנייר.

הייקר
Guest

זה לא זה

בז\'ה
Guest

שתי תגובותי הקודמות שביקרו קלות את אופן הסיקור לא פורסמו. בטח בטעות ובמקרה. שיהיה לכם בהצלחה

אמיר אסדאסד
Guest

היתרון ברכבים חשמליים זה המחיר הנמוך.
החיסרון זה שאחרי 5 שנים הרכב שווה שום דבר בשוק יד שנייה וזה מקזז את כל היתרון ומעבר לו.
מדובר ברכבים חד פעמיים

Moshe
Guest

חבל שאין לך מושג על מה אתה מדבר. ברכב חשמלי אין כמעט ירידת ערך. הוא לא מתכלה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: