האם אנחנו מתקרבים לעתיד שבו כל בית יחזיק רכב חשמלי אווירי? הטכנולוגיות האלה רומזת שכן

תעשיית ה-Air Mobility משתכללת עם טכנולוגיות וכלים שנועדו להפוך את תחום התעופה לנגיש ובטוח עבור אנשים פרטיים. האתגרים רבים, אבל בשוק כבר קיימים פתרונות של בטיחות, הנגשת רשיונות והוזלת עלויות

האם שימוש בכלי תעופה פרטיים יהיה דומה לשימוש ברכב הפרטי? (צילום: AIR)

מאת רני פלאוט, מנכ"ל AIR ובין מייסדי החברה

עולם התחבורה משתנה בקצב מדהים, כאשר מטרת העל היא לייצר תחבורה נגישה, בטוחה ומהירה יותר לכולנו. אחרי שהתרגלנו לקונספט של רכבים אוטונומיים, אחד השלבים הבאים בדרך הוא הנגשת כלי התעופה לאנשים פרטיים, בעיקר נוכח עומסי התנועה בכבישים.

עולם ה-Air Mobility אולי נשמע כרגע כמו פנטזיה שבה נגיע ממקום למקום באמצעות כלי תעופה זעירים וחשמליים, בפרק זמן קצר וכמובן בלי פקקים, אבל כבר היום פועלות בעולם חברות שמנסות להפוך את זה למציאות. חברות אלה מפתחות פתרונות מגוונים – כאלה שמיועדים להסעה ציבורית, הסעת מטען וגם כלי תעופה פרטיים – במטרה להפוך את תחום התעופה לנגיש ובטוח יותר.

כמובן שהנגשה של תחבורה אווירית לאנשים פרטיים כרוכה בהתמודדות עם אתגרים מגוונים: עלויות – כיצד לייצר כלי תעופה שמחירו נגיש יחסית; בטיחות – כיצד לייצר כלי תעופה שהרישיון להטיסו לא מחייב הכשרה של טייס והוא מספיק בטוח למשתמש; ואתגרים רגולטוריים הכרוכים בהטסה של כלי תעופה מסוג זה.

הצצה לתוך תעשיית ה-Air Mobility

כדי לענות על אתגרים אלה, תעשיית ה-Air Mobility עושה שימוש בטכנולוגיות וכלים מגוונים העונים על הצורך בבטיחות, התאמת רישיון הטיס, עלות סבירה ופתרונות אנרגיה זמינים. הנה מבט לתוך התעשייה, ההתקדמות שהיא עושה וגם האתגרים שעדיין ניצבים בפניה.

1. מערכות בקרת טיסה חכמה: כדי להגיע למצב שבו מייצרים כלי טיס בטיחותיים מספיק לשימוש פרטי, יש צורך במערכת ממוחשבת יציבה ובטוחה מאוד שעלותה נמוכה יחסית. אלא שעלות מערכת בקרת טיסה של מטוסים היא כמה מאות אלפי דולרים, והיא מתבססת על לוגיקה ואלגוריתמיקה מאוד סבוכות, מכיוון שהיא כל הזמן מקבלת מידע ממקורות רבים, מחשבת ומקבלת החלטות.

החדשות הטובות הן שהפיתוחים בעולם הרחפנים בשנים האחרונות הובילו לפיתוח טכנולוגיות בקרת טיסה מתוחכמות יחסית. כדי ליישם אותן בכלי תעופה מאוישים יש צורך בהוספת אלמנטים המביאים בחשבון הן את העלייה בגודל והן את העובדה שהכלי נושא אנשים. דבר נוסף שצריך להביא בחשבון הוא יכולת חישוב מאוד גבוהה בזמן אמת תוך צריכת אנרגיה נמוכה יחסית.

העלייה בגודל הכלי מביאה עימה עלייה משמעותית במסה ובאינרציות, דבר המשפיע על מורכבות החישוב והוספת אלגוריתמיקה לצורך שמירת הכלי בניהול יציב ומניעת התבדרות הבקרה. בנוסף, כלי המסיע אנשים נדרש רגולטורית לעמידה בתקנים מחמירים של כתיבת תוכנה ופיתוח החומרה.

אחד הפתרונות בתחום זה הוא מערכת טיסה מבוזרת הבנויה ממארג של מחשבים המפעילים מעט לוגיקה באופן יחסי. המערכת פועלת באופן הבא: השכבה הראשונה דואגת ליציבות ברמה הבסיסית, בדומה לרפלקסים ולאינסטינקטים של אורגניזם ביולוגי. שכבה זו שואפת ליציבות בסיסית, גם תוך כדי תנועתיות מורכבת, בדומה ליציבות של מתעמל קרקע שמבצע תרגילים במהירות גבוהה.

מעליה פועלת שכבה נוספת האחראית על שאר התנהלות הכלי ודואגת כי התנהלות זו תתאפשר לאורך זמן ותוך ניהול מתוכנן של פעולות ארוכות טווח, כגון טיסה בגובה מסוים וליעד מתוכנן תוך הקפדה על חוקי תעופה מקומיים – גובה, מיקום, מהירות וכדומה. ההפרדה הזו הביאה לחומרה פשוטה יותר ולתוכנה הבנויה מפחות שורות קוד בהשוואה לתוכנה בקרת טיסה של מטוס רגיל – 10,000 לעומת 150-300 אלף.

2. מעטפת ביצועים וירטואלית להגנה על המשתמשים: פיתוחים בעולם ה-Air Mobility מאפשרים ייצור כלי תעופה שקל לקבל עליהם רישיון, והופכים את התהליך כולו למהיר וזול יותר. התעשייה שואפת להגיע למצב שבו ניתן יהיה להטיס כלי תעופה אלו באמצעות רישיון טיס ספורטיבי, שבארה"ב מחייב רק 15 שעות הדרכה וחמש שעות טיסת סולו.

כדי לאפשר זאת, יש לפתח כלי תעופה כמעט אוטונומיים המעבירים את האחריות מהמפעיל לכלי ומאפשרים הגנה על הטייס וסביבתו. מעטפת זו עושה שימוש בחיישנים; יכולות V2Xי(Vehicle-to-X) – פתרון לתקשורת בין כלי התעופה לבין כל האלמנטים בסביבה; ויכולות V2Vי(Vehicle-to-Vehicle) – פתרון לתקשורת בין כלי התעופה לכלי תעופה אחרים. שימוש בפתרונות אלו מאפשר לכלי התעופה לאתר מקום נחיתה בעצמו, להמליץ על מקום הנחיתה הרצוי, למנוע הטחה שלו באדמה בעת הנחיתה, להימנע מהתנגשות בכלי טייס אחרים ועוד.

3. גישה שונה בפיתוח ובייצור: כדי להוזיל את העלויות של כלי התעופה העתידיים, אפילו למחיר של 150-200 אלף דולר, יש לאמץ גישה שונה בפיתוח וייצור: לתכנן את כלי התעופה כמו שמתכננים רכב, תוך חשיבה על ייצור המוני – לא כמה אלפים בשנה אלא כמה עשרות אלפים מכל דגם. על מנת שדבר זה יתאפשר נעשה שימוש ברכיבי מדף – טכנולוגיות, מנועים, תוכנות ושיטות פיתוח וייצור.

4. טעינה, המראה ונחיתה: כדי לאפשר נגישות לציבור הרחב, התעשייה מייצרת כלי תעופה המונעים בחשמל. אלה עושים שימוש בסוללות הדומות לאלו שיש ברכבי טסלה, אותן ניתן להטעין גם בבית.

אז האם בקרוב נוכל לקפוץ עם המטוס הקטן שלנו לסוף שבוע בצפון בלי לחשוש מהפקקים? היכולת להתנייד בכלי תעופה אלו תלויה ברגולציה של כל מדינה. בישראל כלי תעופה מסוג זה עדיין אינם יכולים להמריא ולנחות מבלי לתאם ולדווח, והיחס אליהם יהיה כמו להליקופטרים. בארה"ב הרגולציה פשוטה יותר ובהמראות ונחיתות באזורים פתוחים אין צורך בדיווח ובתיאום. השימוש במגוון שיטות וטכנולוגיות מתקדמות, לצד פיתוחים עתידיים, מקרבים את הימים שבהם שימוש בכלי תעופה פרטיים יהיה דומה לשימוש ברכב הפרטי.

הכתבה בחסות AIR

AIR מחוללת מהפכה בניידות יומיומית באמצעות השילוב של חדשנות תעופה וחלל עם הבשלות של טכנולוגיית הרכב ותקני בטיחות בלתי מתפשרים. כלי ה-AIR EV הראשון מסוגו של AIR מציע את ההזדמנות פורצת הדרך "לנסוע בשמיים" בקלות. החברה הוקמה על ידי חן רוזן, כאשר לאחר מכן הצטרפו אליו נתנאל גולדברג ורני פלאוט. AIR סוללת את הדרך לעתיד נקי ומרגש יותר של ניידות, המעניקה לכולם את החופש לטוס.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "האם אנחנו מתקרבים לעתיד שבו כל בית יחזיק רכב חשמלי אווירי? הטכנולוגיות האלה רומזת שכן"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
טייס ישראלי
Guest

בחיים לא יעבוד בארץ. רואים שהם לא מכירים את רת"א, לא מכירים את המיסוי ההזוי פה על כל חלק תעופתי וכו'.
לא פלא ששעת טיסה פה עולה פי 4 יותר מבארה"ב

הייקר
Guest

מחכה לזה משחר נעוריי. חמישים שנה… באותה עת הבטיחו לנו העתידנים שתוך חמישים שנה מוביליות תעופתית תהיה נגישה לכל דכפין. מצד שני, אף אחד מהם (כמעט) לא דמיין את מהפכת המיחשוב, הניווט, האוטונומיה…

פסיכולוג בשקל-90
Guest
פסיכולוג בשקל-90

ברור… היום אין מקום חניה בביניין עבור הדיירים הקיימים ויש מריבות כל הזמן על חניות..
גם על חניות בטאבו יש מריבה.. אז אני בספק על מיני ספק מסוק ספק מטוס שיהיה לי בחניה..

מ1.
Guest

תמיד אפשר להגיד "מתקרבים"…. גם אם המטרה תהיה בעוד 200 שנים, אפשר להגיד "מתקרבים"…

בפועל עדיין לא הגענו לרכבים חשמליים כמעא, ובטח שלא הגענו לרכבים אוטונומיים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: