הסטארטאפ הישראלי שיכול למנוע את התאונה הימית הבאה

הסטארטאפ הישראלי Captain’s Eye פיתח מערכת בטיחות לאוניות המבוססת על טכנולוגיית AI המונעת תאונות ותקלות בים. החברה חתמה על הסכמי שותפות עם שלוש חברות ספנות מובילות בעולם ויצאה לסבב גיוס

צוותי האוניות הצטמצמו – ואירועי הבטיחות נהיו תכופים יותר (צילום: Pixabay)

מאת ליזה קורן

לתעשיית הספנות יש חלק חשוב מאוד בכלכלת העולם: 90% מהסחר העולמי מובל כיום באוניות (עשרת האחוזים הנותרים עוברים באוויר וביבשה), ושווי הסחורות העוברות בים בשנה מוערך ב-4 טריליון דולר. ב-50 השנים האחרונות גדל שטח הספינות ב-1,500% על מנת להעביר יותר סחורה בכל אונייה, אך צוותי האוניות דווקא הצטמצמו – מגמה שהפכה את איתור אירועי הבטיחות ומניעתם בזמן לכמעט בלתי אפשרית.

קחו לדוגמה את אירוע החסימה שהתרחש לאחרונה בתעלת סואץ: ספינת The Ever Given נתקעה שם כמעט שבוע, מה שהביא לעצירת התנועה באחד ממסלולי הסחר העמוסים ביותר בעולם. הנזק של שעת חסימה אחת בתעלה מוערך ב-400 מיליון דולר, וכתוצאה מהאירוע זינקו מחירי הנפט בעולם.

תאונות בספינות מתרחשות כל הזמן בדרגות חומרה שונות. בעלי חברות הספנות סובלים מאוד מהתאונות והתקלות האלה, ועל כך יעידו תביעות הביטוח בענף שמגיעות ל-2 מיליארד דולר בשנה. מבחינת מערכות האונייה אין הבדל בין הפלגה בתעלת סואץ להפלגה בים הפתוח, ואם שמים בצד את ההשפעה של ים גבוה, ההסתברות לתאונה דומה בשני המקומות.

העיניים של הקפטן

ענף הספנות נדרש לטכנולוגיה חדשנית שיכולה לזהות גורמים אפשריים לתאונות, על מנת שהצוות יוכל לטפל בהם לפני שהם גורמים לנזקים בלתי הפיכים. בשוק קיימות טכנולוגיות לקידום הבטיחות הימית, אך רובן עוסקות בניווט הספינה ובמניעת התנגשויות בים.

חברת Captain’s Eye פיתחה מערכת תוכנה מבוססת AI הכוללת מצלמות המותקנות ברחבי האונייה (חדרי המכונות, סיפון ומדורים כלליים), באמצעותה ניתן למנוע סוגים רבים של תאונות. המערכת מנתחת את הסרטונים ומתריעה במהירות ובזמן אמת על מגוון תקלות – זיהום ים הנגרם מטעות אנוש, עשן, נזילות, אי נשיאת ציוד מיגון (דבר העלול להוביל לפציעות), רשלנות בהפעלת הספינה ובעיות אבטחה. המערכת שפיתחה החברה מאפשרת למנהל הצי בקרה ופיקוח על פעולות הספינה ומסייעת לצוות בים במגוון תחומים, ובכך מביאה לחיסכון משמעותי בהוצאות התפעול.

75% מהתאונות נגרמות בשל טעות אנוש

מייסדי החברה הם דורון אויזרוביץ, סמנכ”ל הטכנולוגיות ואל”מ במיל’ ביחידה הטכנולוגית של משרד הביטחון-מפא”ת ואורי בן דור, המנכ”ל ואל”מ במיל’ בחיל הים. בזמן שירותו הצבאי פיקד בן דור על פעולות ימיות מורכבות שחידדו את הבנתו בצורך במערכת טכנולוגית לאיתור תאונות, תקלות על הסיפון ושמירה על ביטחון הצוות והאונייה.

בן דור מספר כי הרעיון לסטארטאפ נולד משיחה עם שני קצינים במילואים מחיל הים, שעובדים שנים בחברת ספנות אזרחית. “הם סיפרו שהם חייבים פתרון טכנולוגי שימנע בעיות בטיחות הגורמות נזקים רבים לחברה שלהם ומסכנות את חיי הימאים”, הוא אומר.

במהלך שירותו הצבאי השתתף בן דור במבצעים שהתרחשו הרחק ממדינת ישראל, ואחד הדברים שהכי הטרידו אותו בהפלגות מבצעיות היה תאונות ותקלות שעלולות להוביל לפציעות של אנשי צוות או לפגיעה ביכולת השיט של הספינה. “פינוי של איש צוות או חילוץ אונייה שיכולת התמרון שלה נפגעה, כל כך רחוק מחופי הארץ, הוא מבצע בפני עצמו ועלול לסכן את הספינה ואת כל הכוח המשתתף”, ממשיך בן דור, “לכן הזדהיתי מיד עם הבעיות של עולם הספנות האזרחי והחלטתי לנסות לייצר פתרון לבעיה”.

החברה הוקמה באוגוסט 2020 לאחר שהמייסדים עשו חקר שוק מעמיק והבינו כי בעיות הבטיחות מטרידות מאוד את חברות הספנות. הם גילו כי היום לא קיים מוצר בשוק שמגלה באמצעות מצלמה אחת מגוון גדול של בעיות. “קיימים מספר פתרונות טכנולוגיים לבעיות בטיחות בודדות”, אומר בן דור, “אך אין מערכת כוללת שעובדת באונייה ומתריעה בפני הצוות על אירועים בעייתיים, וגם מאפשרת למנהל במשרד להבין יותר טוב ובזמן אמת את מה שקורה בצי שלו. המערכת שלנו נשענת על שנים של ניסיון וידע”.

בן דור ממשיך ומסביר את השם שנבחר לחברה – Captain’s Eye: “אם הקפטן של האונייה, שהוא האדם הכי מנוסה, היה יכול להיות בכל רגע נתון בכל מקום בה, מרבית התאונות – ש-75% מהן נגרמות מטעות אנוש – היו נמנעות”.

בספטמבר 2020 התקבלה החברה לתוכנית לקידום יזמות טכנולוגית IN-VENTech, במטרה לאתר שותפים ולקוחות אסטרטגיים בארץ ובעולם. ואכן, מאז גדלה החברה ואיתה מספר הלקוחות.

הסטארטאפ הישראלי חתם על הסכמי שותפות עם שלוש חברות ספנות מובילות בעולם, והמוצר נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים ומותקן כבר בארבע אוניות. בחודשים הקרובים תתחיל החברה בפיילוט בשבע חברות ספנות ובהן XT ,ASM ו-EPS. החברה סגרה סיבוב גיוס מהותי ראשון מחברות ספנות ומשקיע פרטי לפיתוח אב טיפוס ומנהלת בימים אלו סבב גיוס גדול שנועד להרחיב את פעילות החברה בשווקים בינלאומיים נוספים.

הכתבה בחסות IN-VENTech

IN-VENTech תוכננה ונבנתה ע"י היי סנטר ופועלת לקידום חברות הזנק ברובע הנמל חיפה בתמיכה ומימון של עיריית חיפה והחברה הכלכלית לחיפה.
התכנית כוללת איתור שותפים ולקוחות אסטרטגיים בארץ ובעולם, חיבור למקורות מימון והשקעה ,תמיכה במערך השיווקי של החברות ומלווה כל חברה המתקבלת לתכנית בנפרד ובאופן פרטני.
משך התכנית 6-24 חודשים בהתאם למפת הדרכים של כל חברה.
התוכנית מיועדת לחברות המבוססות על חדשנות טכנולוגית, בעלות צוות יזמי מגובש ובעל יכולות מגוונות וכן למיזמים לאחר הוכחת היתכנות ולפני סיבוב השקעה מהותי ראשון.
מיזמים נבחרים ייהנו מתמיכה עסקית, הטבות ומענקים בשווי של כיותר מחצי מיליון שקל, ללא דמי ניהול, ללא הקצאת אקוויטי וללא דילול בעלי המניות והיזמים

Avatar

כתבת אורחת

הגב

1 תגובה על "הסטארטאפ הישראלי שיכול למנוע את התאונה הימית הבאה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אליס
Guest

למה לא קפטן AII?
למההההה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: