האם אדובי תמשיך להיות רלוונטית בעתיד? [דעה]

האם פלאש, אייר, ויתר המוצרים שהביאה חברת אדובי לעולם וחידשה לאחרונה יספיקו לה כדי לשמור על הרלוונטיות של החברה גם בעתיד?

מקור: תמונת מסך מאתר החברה

כמעט בלי שנשים לב, נערך ארוע הכרזות של חברת אדובי. הסיבה שהיה קשה לשמוע עליו היא שהחברה בחרה לקיים אותו במקביל לארוע ה-“let’s talk iphone” של אפל.

בעוד שמקריות התזמון מוטלת בספק, סיפקה אדובי מספר הכרזות, והדגישה מעל לכל ספק את היריבות המרה שלה עם אפל, כשבחרה להתחרות ראש בראש עם חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.

מעבר לפלאש

אדובי היא חברת טכנולוגיה מהחשובות היום במפת הטכנולוגיה העולמית. מוצרי החברה נכנסו מזמן לקאנון המוצרים שנמצאים כמעט בכל מחשב בעולם. למשל, תוכנת האקרובט רידר שלה לקריאה של מסמכי PDF, שהיא אחת התוכנות הראשונות שאנשים מתקינים היום על מחשבים. דוגמא נוספת היא תוכנות גרפיקה כגון פוטושופ, אילוסטרטור ועוד. תוכנות אלה נמצאות בחזית הטכנולוגיה של תחומיהן מזה שנים רבות (הגרסה הראשונה של פוטושופ יצאה לשוק עוד ב-1989).

עם יציאת המוצרים הראשונים של החברה לשוק, היה נדמה שיש לאדובי יריבות סמויה-גלויה עם אפל. החברה יצרה מערכות פונטים למדפסות, שזכו למוצר מתחרה מצד אפל, שרכשה בשלב כלשהו מניות באדובי, ומכרה אותם בשלב מאוחר יותר. במסגרת התחרות הגלויה, התחרו שתי החברות על ליבם וכספם של המעצבים. מעצבים גרפיים ואנשי גרפיקה מכל הסוגים, החל מכאלה העושים את צעדיהם הראשונים בתחום ועד למקצועיים בעלי וותק מצאו את עצמם בוחרים האם להשתמש במוצרים של חברה אחת, או השניה, או לנסות לעשות שילוב ביניהן.

בשנים האחרונות, מעבר למוצרים לשוק הגרפיקה, עיקר הבאזז שיוצא ממפקדת אדובי בסן חוזה, בירת עמק הסיליקון, נסוב סביב מוצרי החברה לאינטרנט ולמשתמשים הסופיים. אלה כוללים את נגני הפלאש למיניהם ומוצרים נלווים, כגון AIR. מצד אחד, אדובי מנסה כבר שנים לשכנע יותר ויותר מפתחים להשתמש בפלאש כפלטפורמה של הגשת תוכן לגולשים, ואולי גם מעבר לאינטרנט באמצעות AIR. לפלאש יתרונות רבים, המאפשרים לאותם אנשים ליצור מצגות ומערכות המשלבות גרפיקה, אנימציה, סאונד ואלמנטים נוספים בתוך כלי קיבול אחיד.

חוסר נגישות

על כל יתרונותיו, פלאש סובל גם מחסרונות, אשר מובילים למאבק עיקש בין תומכי פלאש לבין מתנגדיו. בין החסרונות הבולטים של פלאש היא חוסר הנגישות שלו, בכך שאינו תומך תקני הנגישות לאנשים עם צרכים מיוחדים הנעזרים בעזרי חומרה או תוכנה כדי לגלוש באינטרנט. כפועל יוצא מחוסר עמידה זו בתקנים, גם זחלנים של מנועי חיפוש מתקשים לגלות מהו התוכן המסתתר בתוך הפלאש, ואפילו גוגל הודתה כי כשהיא מנסה לסרוק סרטוני פלאש היא מסוגלת להוציא מהם טקסט חלקי בלבד, ויש לכך השפעה על דירוג אתרים מבוססי פלאש, או כאלה שהפלאש הוא דומיננטי בהם ומכיל את כל התכנים.

בעוד שהמאבק בין תומכי הפלאש לבין מתנגדיו ממשיך עד לעצם היום הזה, נדמה שהמכה שספגה החברה מאפל היתה כואבת אף יותר. סטיב ג’ובס התבטא לא אחת נגד פלאש והבעיות שהוא יוצר, ואמר בפורומים שונים שמכשירי iOS ומק לא יריצו פלאש. משמעות ההחלטה הזו של אפל היא שמיליוני משתמשי מכשירי iOS ברחבי העולם לא ייכנסו לאתרים שהם 100% פלאש, כי אין להם תוכן שיוצג שם.

עובדה זו יוצרת בעיה לאדובי בטווח הארוך. זאת, משום שכמה מדדים בולטים שנחשפו לאחרונה מצביעים על מספר מגמות חשובות. מגמה ראשונה היא כמות הסמארטפונים הנמכרת בעולם, שצפויה להימשך אל תוך 2012 ואף לגבור. כך יצא שיותר אנשים יקנו סמארטפון בתוך מכשיר סלולרי ראשון, ויותר אנשים שבוחנים מכשיר שיחליף את המכשיר הישן שלהם לבסוף יבחרו בסמארטפון.

שוק סלולרי

מקור: תמונת מסך מאתר החברה

מגמה שניה חשובה היא הגלישה דרך המכשירים הסלולריים. כמות הגלישה שאנחנו עושים, הן מבחינת כמות משתמשים והן מבחינת כמות התכנים ורוחב הפס צפויים לעלות בצורה ניכרת בתקופה הקרובה, וחברות הסלולר בעולם מודעות לכך. חלקן אפילו בונות סביב זה מודלים עסקיים, באמצעות פורטלים ייעודיים, חנויות מיתוג למכירת אפליקציות, ועוד. גם מבחינת המשתמשים, הגלישה בסלולר בדרכים מחליפה גלישה שבעבר היתה נעשית עם לפטופ בדרך, או שהיתה ממתינה עד השיבה הביתה למחשב השולחני.

לכן, אדובי לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על שוק הגולשים הסלולריים. אסור לה, משום שוויתור על השוק הזה יגרור עזיבה של חלק ממשתמשי התוכנות הנלוות שלה, כי הרי מי ירצה לרכוש רישיון לתוכנת עיצוב אתרים בפלאש אם אתה יודע שכמות משמעותית של אנשים לא יכולה לגלוש אליו. וכאן החברה חייבת לנסות למצוא פתרונות יצירתיים.

אחד הפתרונות האלה הוא ה-AIR עצמו. ה-AIR משחרר את האדובי מהאינטרנט ומכבלי הדפדפן, ומציג בעצמו כלי מסגרת המחליף את הדפדפן, ומאפשר להריץ תכנים במנותק ממנו. יישומי AIR כבר היום פופולריים, כגון TweetDeck ואחרים.

לא דויד ולא גוליית

המאבק בין אפל לאדובי הוא ממש לא מאבק של דויד נגד גוליית. שתי החברות שונות משמעותית אחת מהשניה מכדי שנוכל להשוות ביניהן. אבל, כן מעניין לשים לב לכך שלמרות שהיא מודעת לתאריך ולשעות של האירוע המרכזי של אפל ביום שלישי, אדובי קבעה את מועד הארוע שלה לאותו זמן. כאשר כל העיניים נשואות לארוע של אפל עם ציפייה להכרזה על שני דגמים חדשים של אייפון, אדובי ציפתה שאנשים ימצאו תוך כדי גם זמן לשמוע שיש גרסה חדשה לפלאש ול-AIR.

גרסאות חדשות אלה חשובות, בעיקר בשביל אדובי. משתמשי פלאש ברחבי העולם ישמחו לעדכן את התוכנות שלהן כדי לקבל תוכנות העובדות בצורה יעילה יותר, ומאפשרות להם להרוויח יותר מהחיבור לרשת. אבל, לא ברור מאליו שדי בגרסה חדשה לפלאש וב-AIR לכשעצמם כדי לתת מענה אמיתי לבעיה הבוערת מתחת למסד של אדובי.

הגרסה החדשה של פלאש מאפשרת להריץ יישומים עתירי משאבים מתוך סביבת הדפדפן, ואולי כך תאפשר למשחקים כבדים להגר מעולם הקונסולות אל עולם המחשבים האישיים, ואולי אפילו לסמארטפונים. אם היא תזכה לאימוץ מצד גורמים משמעותיים בתעשיית הגיימינג מצד אחד, ומצד שני בקרב יצרניות הדפדפנים הגדולות, ומעבר לכך, על-ידי משתמשי הקצה, היא עשויה להיות מה שיעזור לאדובי להישאר רלוונטית גם בעתיד.

וידאו: Unreal Engine 3 תומך בפלאש

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

7 תגובות על "האם אדובי תמשיך להיות רלוונטית בעתיד? [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דוד קודיש
Guest

סקירה מצויינת נדב.
הפרט שהכי בולט בהיעדרו הוא המאבק של HTML5 אל מול ה- Flash. האם יגיע היום שבו HTML5 יתקרב למה שיש לפלאש להציע? כרגע נראה שפלאש רצה קדימה. אסור לה לעמוד במקום.

אבי
Guest

אדובי פשוט לא מפסיקים להפתיע, נהנתי לצפות ב2 ימי הכנס, ביום הראשון הציגו כלים ואפליקציות לכל הפלאטפורמות, גם לטאבלטים וגם לסמארטפונס… וביום השני הציגו את כל כלי הפיתוח המסורתיים של אדובי ואת הכלים למפתחים ולמעצבים שיעזרו לנו לפתח את האפליקציות שלנו פעם אחת (!!!) ולייצא אותה לכל פלאטפורמה שרק נרצה, בין אם זה חלונות, OS-X , אנדרואיד, בלאקבארי, לינוקס ואפילו ל-IOS. כל הכבוד לאדובי…

יגאל סטקלוב
Guest

מאמר מעולה. אבל –
אי אפשר לכתוב מאמר שלם בלי להזכיר את Adobe Edge, שזהו בעצם הנראה כמו הפתרון של אדובי להשאר רלוונטים בעידן ה-css3/html5 והשימוש והתמיכה הפוחתים בפלאש.

אייל כגן
Guest

נראה שאדובי תשאר (או מנסה להשאר) רלוונטית בכל מה שקשור לגרפיקה
שני דברים נוספים שאדובי הגישה בזמן האחרון ל W3C
http://www.adobe.com/devnet/html5/articles/css3-regions.html
http://www.adobe.com/devnet/html5/articles/css-shaders.html
בכל מקרה אין ממש מתחרים לאדובי בתחום העיצוב הגרפי – אולי קצת מצד מיקרוסופט, אבל רק בתחום קטן וגם שם יש תחרות (Flash מול Silverlight ו Flex מול WPF)

אבי
Guest
אתה צודק אייל (בנוגע למתחרה של אדובי), אך לצערנו מיקרוסופט לא ממש ברורה כלפינו המפתחים וגם כלפי הציבור כולו בנוגע לעתיד סילברלייט, כמישהו שגדל עם הכלים של אדובי אני חייב להגיד שגם הכלים של מיקרוסופט מעולים, סילברלייט וWPF זה תענוג בכלים של מיקרוסופט! אבל הבעיה איתם היא שבניגוד לאדובי מיקרוסופט לא ברורה ולא יציבה כלפי מה שהיא משדרת החוצה, לדוגמא: היא המירה את כל השירותים שלה כגון SkyDrive לHTML5 ובעצמה נטשה את SILVERLIGHT, איזו דוגמא היא נותנת לקולגות ולקוחות שלה שמפתחים בSL? לנטוש את הספינה כל עוד היא טובעת? ובגרסאת המפתחים של WIN8 הכלי המשלים לVS למעצבים (BLEND) בגרסא 5… Read more »
בני
Guest

אדובי רכשה לאחרונה את חברת אוטודסק, יצרנית כלים לאנימציות תלת-ממדיות??
מתי זה קרה?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: