חוסמי הפרסומות: שדה הקרב החדש בין אפל לגוגל

חוסמי הפרסומות גרמו בשנה האחרונה לאובדן הכנסות שמוערך ב-22 מיליארד דולר; אפל מוסיפה עוד שמן למדורה עם האפשרות לחסום פרסומות במערכת ההפעלה החדשה שלה, אבל תסמכו על גוגל שלא תאפשר פגיעה במקור ההכנסות העיקרי שלה

עמוד פייסבוק בלי AdBlock ועם. מקור: AdBlock

עמוד פייסבוק בלי AdBlock ועם. מקור: AdBlock

עוד פחות משבוע תתחיל אפל לעדכן עשרות מיליוני אייפונים בעולם למערכת ההפעלה החדשה שלה, ה-iOS 9. אחד החידושים הגדולים שבו ייתקלו המשתמשים הוא האפשרות להתקין תוסף לספארי, שמאפשר להם למעשה לחסום פרסומות באתרים השונים. ממש במקרה, עלו השבוע דיווחים ברשת, על פיהם ענקית הטכנולוגיה החלה לנטרל את פעילותם של חוסמי הפרסומות באתר יוטיוב שבבעלותה. גוגל, אגב, טענה שמדובר בבאג מקרי. האירועים הללו רק מחדדים את זירת הקרב החדשה ברשת בין שתי הענקיות שמגיעות מקליפורניה: בפינה הימנית, גוגל, ובפינה השמאלית, אפל.

אובדן הכנסות של 22 מיליארד דולר בשנה

השורה התחתונה עגומה למדי עבור גופי תוכן כמו האתרים הגדולים בעולם וחברות כמו גוגל, טוויטר, מיקרוסופט, פייסבוק ויאהו שמתבססות על פרסום: ממחקר שפורסם לאחרונה על ידי חברת PageFair עולה כי בשמונת החודשים הראשונים של 2015 איבדו אתרי התוכן השונים סכום של 22 מיליארד דולר, כתוצאה מהשימוש בחוסמי הפרסומות השונים. לשם השוואה, סך ההכנסות השנתיות של פייסבוק מפרסום עומד על 3 מיליארד דולר.

אבל על פי המחקר, נדמה שהתמונה תהיה הרבה יותר עגומה עבור החברות הללו בהמשך. ראשית, כיום עושים שימוש בחוסמי הפרסומות למיניהם כ-198 מיליון משתמשים, מספר שמשקף זינוק של 41 אחוזים מהשנה שעברה, וצפוי להכפיל את עצמו בשנים הקרובות. אולם אם זה לא מספיק, צריך לזכור שהמכה הקשה ביותר תגיע מכיוון המובייל. כיום, שיעור חסימת הפרסומות מהמובייל עומד על 1.6 אחוז בלבד, לעומת כ-16 אחוזים ומעלה בממוצע במחשבי לפטופ ודסקטופ. לאחר שדפדפן הספארי, שאחראי לבדו על כמחצית מהגלישה במובייל, יאפשר חסימה של פרסומות, הוא צפוי להוסיף עוד עשרות מיליוני משתמשים שיחסמו פרסומות. מה אומר הצעד הזה של אפל? בעיקר חדשות רעות לגוגל ולאתרי התוכן שמתבססים על פרסומות.

אבל, אל תטעו. רק הנאיבים ביותר (והפאנבויז) יאמינו שטובת הגולשים עומדת מול עיניה של אפל. אפל פשוט רוצה שהמפרסמים יעברו את תקציבי הפרסום שלהם מהווב לאפליקציות, או ליתר דיוק לרשת הפרסום שלה ה-iAd. כך, בגן הסגור שלה, יכולה אפל להבטיח להם שאף תוסף או שירות לא יחסום את הפרסומות שבתוך האפליקציות. לכן, אגב היא גם אישרה ל-Adblock Browser לעלות בחנות האפליקציות שלה, צעד שאפילו גוגל המתירנית יותר, התקשתה לעשות בעבר בטענה שהאפליקציה “מפריעה לאפליקציות אחרות”.

גוגל מצידה לא תוותר כמובן על הפרה החולבת שלה והתחום שהפך אותה למה שהיא. בינתיים, גולשי כרום (של גוגל) שמצויידים בחוסמי פרסומות לא יכלו לדלג השבוע מעל פרסומות הפרי-רול שמקדימות את סרטוני הוידאו ביוטיוב (של גוגל). באג מקרי או בלון ניסוי? ימים יגידו.

הפתרון: כללי פרסום חדשים

חשוב להדגיש. אתרי תוכן רבים הרוויחו ביושר את החסימות האלו: אתרים עם פרסומות וידאו שמתנגנות אוטומטית עם הכניסה לאתר, אתרים עם עשרות באנרים מהבהבים שמאפילים על התוכן ואתרים עם מעברונים שכוללים X מיניאטורי לסגירה. אולם עד שיימצא מודל טוב יותר, חשוב לזכור כי כמעט כל אתרי התוכן והשירותים השונים ברשת, אותם התרגלנו לצרוך בחינם, מתבססים על הפרסומות, ובלעדיהן, לא יהיה להם קיום כלכלי.

אתרי התוכן לא יוכלו להמשיך להתנהל כאילו עסקים כרגיל ויצטרכו לבחור בין 2 חלופות: או לגבש כללי פרסום ידידותיים למשתמש, עם פרסומות שלא יטרידו ולא יציקו למשתמשים; או לעבור לאפליקציות, גם במחשבי הדסקטופ. אחרי הכל, מערכות הפעלה כמו חלונות 10 שכובשת בהצלחה נתח שוק גדול כבר מטשטשת את הגבולות בין טאבלט ובין דסקטופ, ולכן, לא יהיה מופרך לגלות כי בעתיד נאלץ לקרוא את ynet באפליקציה גם במחשב האישי.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

5 תגובות על "חוסמי הפרסומות: שדה הקרב החדש בין אפל לגוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דן
Guest

הפרסומות האלה מכה רצינית.
אם לא היה לנו פרסומות בצורה כל כך אינטסיבית לא היה לי adblocker בכלל.

שמואל
Guest

יצוין לשבח האתר הזה שפרסומותיו מופיעים בצורה ראויה

Max_White
Guest

הבהרה:
צורה ראויה זה אומר בצורת מאמר כביכול.

כמובן, לפחות פה לא נפתח לי אוברליי שמונע ממני להמשיך לקרוא את התוכן עד שאיזשהו טיימר ארביטררי ייסתיים(כמו בטמקא או מאקו, אתרים שאני כבר לא טורח להקליק עליהם במילא )

Yooda M
Guest

ה”באג” הזה של גוגל קורה לי.פרסומות של 20 שניות עד דקה וחצי(!) כל סרטון שני בלי אפשרות להעביר. מענישים אותי על שהשתמשתי בAD BLOCKER. מחכה לעידכון החוסמי פירסומות.

בוב ספוג
Guest

עם כל חוסר החיבה לפרסומות, הן מאפשרות צריכת תוכן בחינם ושימוש חינם בממשקים.
הבעיה היחידה היא כיצד מציגים אותן, יש אתרים כמו דה מרקר ו-ynet שכבר קשה לראות את התוכן מרוב פרסומות. מי שמגזים עם הפרסום, המשתמשים נאלצים לחסום את הפרסומות.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: