המרוויחות המפתיעות ממגפת הקורונה: אפליקציות אדפטיביות

בעולם בו צרכנים אינם מתפשרים על איכות החוויות הדיגיטליות, העתיד שייך לאפליקציות שלומדות, מתגמשות ומתמגנות באופן עצמאי

החזון של האפליקציות האדפטיביות קורם עור וגידים למול עינינו (צילום: pexels)

מאת ארן אראל, מנהל הפעילות של F5 בישראל, יוון וקפריסין

אפליקציות נמצאות כיום, יותר מתמיד, בבסיס פעילותו של כל מותג, והחוויה הדיגיטלית של הלקוחות משפיעה באופן ישיר על תדמית המותג ותפיסת רמת השירות שלו. תהליך הרשמה מייגע, אבטחת מידע לקויה, זלזול בפרטיות המשתמש, אפליקציה שנופלת פעם אחר פעם או עיצוב לא ידידותי יכולים לגרום לנטישת המותג. ויתרה מכך – בעידן הרשתות החברתיות, התנסות דיגיטלית גרועה יכולה לגרום לגל של תגובות שליליות ונזק למוניטין, שקשה מאד לתקן אותו.

עוד לפני מגפת הקורונה, התברר על פי ה-App Attention Index כי הסבלנות של לקוחות כלפי חוויה דיגיטלית לא מוצלחת שואפת לאפס. מהסקר עולה כי 70% מתוך 7,000 הנשאלים אינם סבלניים כלפי התנסות דיגיטלית שאינה מספקת; 49% נטשו בשל כך מותג אליו היו נאמנים ועברו למותג אחר; ו-63% מאלו שנתקלו בשירות דיגיטלי גרוע ניסו לשכנע אחרים לא להשתמש באותו המוצר או השירות. רוב הנשאלים, אגב, כלל לא טרחו לפנות למותג בביקורת.

לנהל את אבטחת היישומים גם בסביבה מרובת עננים ובוטים

המספרים הללו רק גדלים בצל המגפה ולצדם גם האתגרים הכרוכים בפיתוח אפליקציות, בניהול התעבורה, באופטימיזציית ביצועים ובעיקר ברמת האבטחה. מגפת הקורונה שמה את האפליקציה בעין הסערה העסקית, שכן בהיעדר אינטראקציה פיזית או אנושית, תחת כללי הריחוק החברתי, האפליקציה הפכה לפנים של המותג. בשל כך עסקים רבים הגיעו להבנה כי תכנון ופיתוח האפליקציות שלהם חייבים להיות לא פחות ממצוינים, מכיוון שהציפיות של הלקוחות מהן נמצאות במגמת עלייה.

כאשר אנו בוחנים את נושא אבטחת האפליקציות, לדוגמה, אנו רואים כי האתגרים הקשורים באבטחתן מתעצמים. יש לכך כמה סיבות: הראשונה היא שארגונים מתקשים לנהל את האבטחה של היישומים שלהם בסביבה מרובת עננים. דו”ח שהופק על ידי החוקרים של F5 מראה כי מרבית התקפות הסייבר כיום מופנות כלפי אפליקציות. יתרה מכך, נתונים מהחודשים האחרונים מראים כי עם התפשטות המגפה, חלה עלייה בהיקף התקפות הסייבר. הסיבה השנייה היא גידול משמעותי בתעבורה של בוטים באתרים בשנה האחרונה – לא פחות מ-30%-50% מהתנועה באתרים הגדולים. מפתחים לא תמיד מקדישים לכך תשומת לב, אבל כאשר החלטות עסקיות מתקבלות על סמך נתוני תעבורה לא אמיתיים, ובזמן שלארגונים אין מושג כיצד לחסום את אותם הבוטים – יש לכך השלכות עסקיות הרות גורל.

מרבית התקפות הסייבר כיום מופנות כלפי אפליקציות (צילום: pexels)

על מנת להתמודד עם המורכבות הזאת נדרשת אוטומציה מבוססת AI, שמאפשרת לאפליקציות לבצע אדפטציה – כלומר להתאים את עצמן לסביבה ולדרישות המשתנות. אפליקציות אדפטיביות (Adaptive Applications) לומדות ומתגמשות, גדלות, מצטמצמות ומגנות על עצמן בהתאם לסביבה שבה הן נמצאות ולאופן בו עושים בהן שימוש.

כיצד הדבר בא לידי ביטוי? כידוע, שירותי היישומים כוללים שלל יכולות שמקלות על העברת יישומים ואבטחתם, בהם שרתי יישומים ואינטרנט, בקרי כניסה, מאזני עומסים, בדיקת DNS ו-CDN, חומת אש אפליקטיבית, גישה מאובטחת, פתרונות נגד התקפות DDoS ובוטים והגנה מפני הונאות. שירותים אלה הם הבסיס לחוויה הדיגיטלית של הלקוח: כל אחד מהם מייצר נתונים בעלי ערך על אודות המתרחש בתעבורת היישומים, ואיסוף הנתונים הללו מאפשר לבצע אופטימיזציה של ביצועים ואבטחת מידע לאורך מסלולה של האפליקציה.

רבות מהיכולות הללו קיימות, אך כדי לעשות את הצעד הגדול הבא לעבר אפליקציות אדפטיביות יש להוסיף שכבה נוספת של ניתוח ואוטומציה, שלוקחת את הנתונים הללו, ובעזרת כלים מתחום למידת מכונה ו-AI, מאפשרת למערכת ללמוד, לספק תובנות, להמליץ ואף לפעול באופן עצמאי ונכון ביותר.

להשיג יתרון עסקי

בעולם האפליקציות האדפטיביות שירותי היישומים גדלים באופן עצמאי בהתאם לביקוש, מגנים על עצמם ומספקים התראות למערכת הכוללת. הם מתאחדים כדי לספק חוויית משתמש מעולה, עם יכולת להגדיר ולתזמן את עצמם לסוגים שונים של חוויות לקוח מבוקשות. התוצאה האולטימטיבית היא חוויה דיגיטלית יוצאת דופן עבור משתמש הקצה.

נכון לעכשיו, בארגונים רבים תהליכים אלה אינם מתרחשים באופן אוטומטי בסביבות היברידיות או מרובות עננים, אלא באופן ידני. לכן, ברוב החברות בהן התרחשה חוויית לקוח טובה פחות, שומעים על כך רק אחרי שהלקוח התלונן ברשתות החברתיות, כלומר לאחר שהנזק התדמיתי כבר נעשה. כיום, כאמור, שיטה זו לניהול האפליקציות באופן ידני אינה מספיקה כדי לעמוד בציפיות הלקוח.

החדשות הטובות הן שכבר אין צורך להתפשר. פלטפורמות שירותי יישומים חדשניות מציעות לשנות באופן מהותי את אופן ההעברה והאבטחה של אפליקציות, ולספק את החוויות הדיגיטליות הייחודיות שהפכו לחשובות כל כך עבור העסק. החזון של האפליקציות האדפטיביות קורם עור וגידים למול עינינו, ועסקים שיאמצו אותו יזכו ליתרון תחרותי בשוק בו הם פועלים.

הכתבה בחסות F5

F5 (NASDAQ: FFIV) הינה חברה לאבטחת יישומים והעברתם בסביבות רב-ענניות, המאפשרת ללקוחות, הכוללים את הארגונים הגדולים בעולם, מוסדות פיננסיים, ספקי שירותים וממשלות – לספק חוויות דיגיטליות יוצאות מהכלל. בשנתיים האחרונות, חברת F5 רכשה את החברות NGINX ו-Shape Security, ושילבה אותם באופן אורגני עם פתרונותיה. מרכז הפיתוח הישראלי של F5, הממוקם בתל אביב, מעסיק כ-300 עובדים. המרכז אחראי על פיתוח פתרונות אבטחת המידע של החברה. פתרונות החברה הוטמעו בקרב הארגונים הגדולים בישראל.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: