שנת חמה בדרך

מדענים מתריעים כי אנחנו עומדים לקראת שנת שיא בפעילות השמש. צפויה לנו תקופה סוערת על השמש, שתשפיע על אמצעי הטכנולוגיה שלנו פה על פני כדור הארץ.

השמש שלנו מתחממת לקראת השנה ה-11. חוקרים גילו כבר לפני שנים רבות כי בכל 11 שנים השמש סוגרת מחזור של מזג אוויר חללי. בכל מחזור השמש נמצאת במגמת עלייה וירידה בתנודתיות ההתפרצויות על פני השמש, כשהשיא בא לידי ביטוי בהתפרצויות תכופות יותר ואלימות יותר, ומגיע בשנה האחת-עשרה של המחזור.

מזג אוויר חללי

מזג אוויר חללי הוא מונח הבא לתאר את התנאים של המתרחש בחלל הצמוד לאטמוספירה של כדור-הארץ. אזור זה מחוץ לאטמוספירה מושפע רבות מההתפרצויות על פני השמש. ההתפרצויות עצמן יוצרות את “רוח השמש“, המעביר חלקיקים טעונים מפני השמש לכיוון החלל, וספציפית גם לכיוון כדור הארץ.

האינטראקציה של אותם חלקיקים משפיעה ישירות על כדור הארץ. בקוטב הצפוני נהנים מה”זוהר הצפוני” – החזרי האור שנוצר כתוצאה ממגע החלקיקים הנעים לכיוון כדור הארץ ובאים במגע עם האטמוספירה. בגלל הקיטוב של כדור הארץ, החלקיקים נמשכים לכיוון הקטבים ואת הזוהר הצפוני אי אפשר לראות, למשל בקו המשווה, או בישראל.

לחלקיקים ישנן גם השפעות נוספות, המשפיעות ישירות על עולם הטכנולוגיה. הקרינה האלקטרומגנטית של כדור הארץ מושפעת מהגעת החלקיקים הטעונים מהשמש, ובין היתר, משפיעה על קליטת גלי הרדיו, באורכי גל מסוימים, על פני כדור הארץ. בתקופות סוערות ידוע כי צפויות להיות בעיות קליטה ברחבי העולם.

השנה הקרובה אמורה להיות השנה האחת-עשרה במחזור השמש, ולכן צפויה שנה סוערת במיוחד מבחינת כתמי שמש, ההתפוצצויות על פני השמש, והשפעתן על כדור הארץ.

זה מגיע

למעשה, כבר לפני כמה ימים זכינו להנות מטעימה מקדימה של מה צפוי לנו בשנה הקרובה. על פני השמש התרחשה אחת ההתפוצצויות הגדולות ביותר בשנים האחרונות, ורוח השמש שהיא שלחה לכיוון כדור הארץ נתנה את אותותיה ממש לפני יומיים-שלושה (תלוי במיקום וביחס לקו התאריך הבינלאומי).

בעקבות ההגעה של החלקיקים הטעונים אל כדור הארץ, חברות תעופה ברחבי העולם הסיטו את המטוסים שלהם מלטוס במסלולים החוצים את הקטבים. מדינות שבדרך כלל נוהגות להנחות את המטוסים לחצות את הקטבים במטרה להגיע בדרך קצרה יותר לשדה היעד, בחרו הפעם להמנע מסכנה והסיטו את המטוסים. הסטה זו נבעה עקב הצפי כי מזג האוויר החללי לא יאפשר תקשורת בין המטוס לגופי הפיקוח, ויכול גם להשפיע על היכולת של המטוס לתקשר עם לווינים (במסגרת העברת נתונים אוטומטית בין המטוס לחברות התעופה).

בנוסף, הקרינה בדרגות הקשות שלה מסוגלת לגרום לנזקים לגופים הנמצאים בחלל, בין אם זה לוויינים, מעבורות או תחנות חלל. גופים חלליים אלה אינם נהנים מההגנה שיש לתושבי כדור הארץ באמצעות האטמוספירה, ויכולים לסבול לא רק מאבדן תקשורת אלא אף לנזק למערכות הכלי.

שיא במחזור השמש

כפי שציינו, המחזור הוא בין אחת-עשרה שנים. שנת השיא הקודמת היתה בשנת אלפיים. בזמן שעבר מאז, התפתחה הטכנולוגיה והשגנו התקדמות משמעותית במגוון תחומים. בתחום התקשורת, שכללנו אמצעים רבים וטכנולוגיות רבות, רובן קשורה או חשופה לקרינה אלקטרומגנטית. התלות שלנו ברכיבי התקשורת הולכת וגוברת, וההסתמכות שלנו על מכשירי GPS , אספקת חשמל באמצעות חוטי החשמל במתח גבוה (שיכולים להתחמם עקב מזג אוויר חללי סוער) התגברה אף היא.

בעקבות כך, מדענים מתריעים כי עלינו להערך לתקופה סוערת, מבחינת השמש, ולנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו לצמצם את הנזקים היכולים לנבוע מרוחות שמש סוערות במיוחד, בשנה האחרונה והקיצונית של מחזור השמש.

נדב דופמן-גור

עו”ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: