האם נסללה הדרך לעמדות טעינה חשמליות בבתים משותפים?

במקום לשבור את הראש מול ועד הבית, מערכת חדשה מסוגלת לנהל את כל עמדות הטעינה ולחסוך לכם ולכולם כאב ראש רציני

תמונה: Pexels

שנת 2021 עומדת בפני סיום ואין יותר מדי ספק שזו הייתה שנת הפריצה האמיתית של הרכבים החשמליים לישראל. ממהשקה של טסלה בישראל לצד מותגים אחרים כמו IONIQ 5 ושלל מותגים סיניים אחרים. אבל במדינה שבה משך השהייה על הכביש הולך ומתארך, ישראלים רבים שגרים בבנייני דירות דוחים את המעבר שלהם לטכנולוגיה החדשה כיוון שהם לא יכולים להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בביתם. השבוע הודיעה חברה ישראלית על פתרון מעניין שעשוי לגרום לוועדי בתים לאשר התקנת עמדה בקלות יותר.

קודם כל – מה הבעיה?

טעינה של רכב חשמלי אורכת הרבה יותר זמן מתדלוק של רכב בנזין, מעשרות דקות במקרה הטוב ועד לשעות ארוכות במקרה הרע, תלוי על איזו עמדת טעינה נפלתם, ואם בכלל מצאתם אחת בקרבתכם. עמדות הטעינה עמוסות ברכבים חשמליים שנמצאים בטעינה וגם ברכבי בנזין של ישראלים שפשוט רואים חניה פנויה ותופסים את המקום היקר מפז. באופן כללי, עמדות טעינה ציבוריות הן רחוקות מלהיות אידיאליות או בפרישה רחבה כמו תחנות דלק, ועל כן מי שירצה לרכך את חרדת הטווח וחרדת הסוללה ירצה להתקין עמדת טעינה ביתית שתאפשר לו לצאת כל בוקר אל הפקקים עם 100% סוללה.

אם יש לכם חניה פרטית ובית פרטי, תוספת של כמה אלפי שקלים ואולי כמה חציבות – ואתם מסודרים. אם אתם גרים בבניין עם חניה, אפילו בטאבו, הצרות מתחילות. גם אם חוק ההסדרים יעבור וכל דייר בבניין משותף יהיה רשאי להתקין תשתית לעמדת טעינה ללא צורך בהסכמת יתר הדיירים, מדובר בבעיה לא קטנה. אם ועד הבית מאשר לכם להקים עמדה, תצטרכו להוסיף מונה ייעודי ולהתחשבן עם הוועד, וגם אז הוא עשוי לדרוש מכם לפרק את העמדה בעתיד. אם תנסו להתחבר מלוח החשמל בדירה שלכם, יהיה מדובר בעלות התקנה גבוהה ואתם עדיין תלויים באישורי ועד הבית. בקיצור, מי שגר בבניין יתקל בלא מעט כאבי ראש שסביר להניח שימנעו ממנו לרכוש רכב חשמלי – וחבל שכך.


באותו עניין:

העלות הנסתרת של הרכב החשמלי: מה אתם צריכים לדעת על עמדת טעינה ביתית


לוועד הבית זה לא יעלה כלום

מי שהודיעה על פתרון מעניין היא חברת Gnrgy (ג'ינרג'י) שהשיקה השבוע מערכת ניהול טעינה לבניינים משותפים. בראש ובראשונה, מה שעשוי לשכנע את ועד הבית שלכם להתקין מערכת שכזאת היא העובדה שהם לא צריכים להוציא שקל, ולא צריכים להתעסק בהתחשבנויות שונות. בסוף כל חודש ג'ינרג'י טוענת כי תגבה את התשלום על הטעינה מכל דייר על פי הצריכה שלו, ותזכה את ועד הבית על החשמל שנצרך בעמדות הטעינה.

חניון שבו הותקנה המערכת. מקור: ג'ינרג'י

על פי החברה, המערכת שמאחורי עמדות הטעינה יודעת לנהל את עומסי החשמל ולהשתמש ברשת הקיימת בבניין לטובת טעינת הרכבים החשמליים והיא מותקנת באופן נפרד מהחשמל המסופק לצרכים של הבניין כמו למשל למעלית או לתאורה. אם למשל יש עומס או בעיה שנגמרת כתוצאה מעמדות הטעינה, ישנה הפרדה מוחלטת כך שרק אלו לא יעבדו, בעוד שאר הבניין יוכל להמשיך לתפקד.

בג'ינרג'י טוענים כי במקרה שבו יתגלה שזרם החשמל הקיים בבניין לא מתאים לצריכה של הרכבים, היא זו שתגדיל את חיבור החשמל בעזרת חברת החשמל, והיא גם לא תחייב את הוועד או הדיירים על ההגדלה הזאת (שעלותה אלפי שקלים לצרכן הפרטי).

מי שכן יצטרך לשלם הם כמובן המשתמשים. מי שירצה להתקין עמדה בחניה הפרטית שלו יצטרך לשלם לג'ינרג'י על העמדה והתקנתה, וכמו כן לשלם דמי מינוי – וזאת בנוסף לתשלום על צריכת החשמל עצמה. לפחות לפי התמונות שג'ינרג'י שלחו לנו, זה נראה די מסודר, אבל אנחנו רק יכולים לשער שכל חניון הוא מקרה לגופו.

תתכוננו להוציא אלפי שקלים

פנינו לג'ינרג'י כי היו לנו לא מעט שאלות נוספות על המערכת, העלויות, ומה שבינהן, וגילינו כמה וכמה הפתעות מעניינות: מספר יבואניות רכב מציעות כיום הטבת עמדת טעינה בחינם, ואם יש לכם שובר שכזה של ג'ינרג'י, תוכלו לממש אותו כאן. עם זאת, כדאי לשים לב שאם השובר מקנה לכם עמדה לא חכמה, תצטרפו להוסיף עוד כמה מאות שקלים עליה.

אם אין לכם שובר, מחיר ההתקנה לדיירים הוא קבוע ועומד על 4,790 (לפני מע"מ). עם זאת, יש עוד כמה עלויות: מחיר ההתחברות החד פעמי למערכת עומד על 700 שקלים (לפני מע"מ) וישנם עוד דמי מנוי חודשיים שעומדים על 30 שקלים לחודש. לשם השוואה, בדקנו כמה היה עולה לכם להקים את העמדה הזאת באופן עצמאי עם ג'ינרג'י ובלי שאר הבניין, הייתם צריכים לשלם 5,999 שקלים אם אתם גרים עד קומה 5, ותוספת של 250 שקלים לכל קומה נוספת. אז מדובר בסכומים יחסית דומים אבל עם פחות משתנים בדרך.

לשאלתנו, נמסר מג'ינרג'י שהעמדות תומכות בהספק של עד 22kW, אבל המערכת כאמור יודעת לנתב את ההספק כדי שכל הרכבים יוכלו להיטען מבלי לשבור את לוח החשמל, ועל כן יודעת גם להוריד את ההספק עד ל-6kW בהתאם לעומס. נכון להיום אין בישראל כמעט מכוניות שתומכות ב-22kW, כך שסביר להניח שהרכב הבא שתקנו יוכל להיטען בהספק המקסימלי שהעמדות יכולות לספק.

מה שעוד עניין אותנו זה כמה דיירים צריכים להסכים להצטרף למנוי הזה כדי שג'ינרג'י תגיע להתקין את העמדות, ולפחות לפי מה שנאמר לנו, אין מינימום דיירים שצריכים להצטרף, והחברה אפילו מוכנה להתקין את המערכת בבניינים שבהם עדיין אין לקוחות. המטרה היא ברורה: הגל האמיתי של רכישות רכב חשמלי עדיין לא כאן, ובמקרה הטוב נתח השוק של הרכבים החשמליים בישראל עומד על האחוזונים הנמוכים ביותר נכון לסוף 2021. החברות השונות רוצות להשתלט כמה שיותר מהר על כמה שיותר נדל"ן פוטנציאלי, כי אז הן יכולות להבטיח להן תזרים לקוחות לעתיד שבו האחוזון הזה יהפוך לעשרות אחוזים בתקווה. בניין שיתחבר לחברה אחת לא יעבור בקלות לחברה אחרת, וזה מבטיח להן סוג של לקוחות שבויים, וכשמדובר לעיתים במאות חניות בבניין אחד, זה שווה הרבה כסף עבורן.

כל הכתבות והעדכונים מעולם הטכנולוגיה וההייטק כל הכתבות והעדכונים מעולם הטכנולוגיה וההייטק מחכים לך עכשיו בערוץ גיקטיים בטלגרם

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

4 תגובות על "האם נסללה הדרך לעמדות טעינה חשמליות בבתים משותפים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שגיא
Guest

הכל טוב ויפה
רק חבל שלא ביררתם כמה שנים של התחייבות אליהם הם דורשים…
כיוון שזה לא תחום מוסדר, אז אין בעיה לקבוע התחייבות של המון שנים כמו שהחברה הזו דורשת

תומר
Guest

נראה כמו יחצ. יש עוד כמה חברות ובכלל, בתחום כזה מתפתח, לא נשמע לי חכם להתחייב להרבה שנים קדימה.

מגיבבבב
Guest

עדיף שתהיה סוללה אקסטרה שניתנת להחלפה קלה. אז אתה מטעין אותה בלילה בתוך הבית, יורד איתה ביד לאוטו בבוקר, מכניס ונוסע.

אולי לא רעיון כזה מעולה
Guest
אולי לא רעיון כזה מעולה

לא חושב שתרצה סוללה כזאת בנטענת במהלך היום או הלילה בתוך הבית שלך…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: