העולם שאחרי הקורונה: 7 מגמות שהולכות לשנות דרמטית את שוק העבודה

מציפיות חדשות מהעובדים ועד צמיחה של ”עצמ-רים” – התפרצות הקורונה המחישה טוב מתמיד את השפעת הטכנולוגיה על כל תחומי החיים שלנו. חלק מההתאמות והתובנות שהמשבר הצריך, יישארו איתנו גם בעידן שלאחריו

צילום/ תמונה: pixabay

מאת אבי שניר, מנכ”ל Elevation

החודשים האחרונים חייבו את כולנו לשנות את שגרת החיים. לצד התקווה שהמשבר יחלוף מהעולם במהירות האפשרית, אי אפשר שלא להסתכל על התהליכים והשינויים שחלקנו עברנו. למה ״חלקנו״ ולא ״כולנו״? שכן מי שחי בעולם הגאדג’טים והטכנולוגיה של 2020 – בסך הכל לא עבר טלטלה מיוחדת. אבל מי מאיתנו שעדיין חיים בעולם אנלוגי, עשו קפיצה גדולה בדרך לעולם הדיגיטלי. הללו מבינים היום יותר מתמיד את תרומת הטכנולוגיה לכל תחומי החיים שלנו. הנה כמה שינויים שכולנו הולכים לחוות בעידן של אחרי משבר הקורונה: מעולם “קורונלי” לעולם דיגיטלי.

1. הטכנולוגיה הופכת מגורם מאפשר לגורם הכרחי

נתחיל מהמובן מאליו: הרבה יותר אנשים משתמשים בטכנולוגיה היום מאשר לפני חודש. גם בעלי מקצועות מסורתיים יותר, כמו חקלאים למשל, הבינו שהם חייבים נוכחות אונלייין על מנת לשרוד, ושהנוכחות הזו היא ה-X פקטור שמאפשר להם להתקיים בכבוד.

בימים האחרונים כולנו מוצפים בדפי נחיתה ובקמפיינים עם קישורים לטפסי גוגל חכמים, עם הנחיות לתשלום באפליקציות תשלומים במקום מזומן. יותר מזה, חלק גדול מהעצמאים הפכו עצמם למותג D2C (Direct To Consumers) – איפיון שהיה שייך עד למשבר הנוכחי למותגים חדשניים בלבד בעולם הקומרס. אם פעם זה היה מותרות, היום ללא נוכחות אינטרנטית ושימוש בכלים טכנולוגיים – יהיה קשה לשרוד.

2. מאות אלפי עובדים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש

בעולם השכירים, אפשר לראות שתי מגמות הפוכות. בענף ההייטק ודומיו, שמורגל בפתרונות טכנולוגיים לעבודה מרחוק, ברובן המכריע של החברות לא היו פיטורים ולא הוצאו לחל”ת עובדי פיתוח טכנולוגיים. לעומת זאת, בענפים פחות מפותחים טכנולוגית הוצאו מאות אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום – בעיקר בתחומים כמו ייצור, מכירות, שיווק, אדמיניסטרציה ואופרציה.

עובדים “לא חיוניים” אלה יצטרכו כעת לנתח מחדש את הערך שלהם בשוק העבודה, לחשוב על סט הכישורים הקיים שלהם ולהבין באיזה ארגז כלים הם חייבים להצטייד כדי להיות רלוונטים יותר כשיגיע המשבר הבא.

3. יותר כישורים, פחות מקצועות

נראה שהשינויים ואי הוודאות יביאו גם לתזוזות במקצועות מסוימים. ככלל, אנחנו רואים בזמן האחרון שיח שמתמקד יותר בכישורים (skills) ופחות במקצוע כפי שהיה מוגדר בעבר. מכיוון שתכולת והגדרת המקצועות משתנה על ידי הוספת כישורים טכנולוגיים לתוכם, הם הפכו לגמישים יותר. ארגז הכלים לכל מקצוע מהווה היום רק בסיס לשינויים.

נוסיף למשוואה הזאת את העובדה שהאוניברסיטאות נותנות בעיקר בסיס תיאורטי ולא כלים לשימוש בפועל; וכן מחקרים שקובעים כי 60% מהמשרות הכי טובות ב-2030 עוד לא נוצרו היום; ונגיע להבנה שכל אחד מאיתנו חייב להשקיע בהבנת השוק ובפיתוח הכישורים שלו כדי לדעת איך להביא אותם לידי ביטוי בצורה בה ניתן יהיה להתפרנס עכשיו ובעתיד. אגב, בני הדור הצעיר יותר (Z וגם מילניאלז) מצפים מהמעסיק שלהם לעזור להם בזה.

4. מעסיקים יצפו מעובדים לכישורי בסיס חדשים

האצת התהליכים הדיגיטליים עקב הקורונה, מביאה גם לשינוי פירמידת הכישורים הנדרשת מכל עובד על ידי מעסיקים פוטנציאליים. הבסיס לא השתנה: מעסיקים עדיין יחפשו אצל המועמד יצירתיות, אפקטיביות ופרודקטיביות, מוסר עבודה וכדומה, אבל לאלה תצטרף כעת ציפיה לעצמאות גדולה יותר של העובד, ליכולת למידה מהירה ולאדפטיביות. גם הדרישה הטכנולוגית תגדל, כשהבסיס הנדרש יהיה מה שהיום נחשב במקומות מסוימים כשלב מתקדם. דוגמאות לכישורי הבסיס החדשים:

יכולת עבודה מרחוק: הבנה איך האינטרנט עובד, שליטה במייל ובלוח שנה, עבודה בדרייב (ענן), עבודה עם קבצים משותפים (דוגמת גוגל דוקס), יכולות אקסל.

מידענות: יכולות חיפוש גבוהות במנועי החיפוש השונים, יכולת מחקר גבוהה.

עבודת צוות מרחוק: שימוש בפלטפורמות תקשורת כמו Monday.com, סלאק או פלטפורמות אחרות המאפשרות מעקב וסנכרון של עבודת צוותים.

5. פחות ספקים חיצוניים, יותר ציפיות מהעובדים

ברוב הגופים העסקיים, הדבר הראשון שנעשה אל מול אי הוודאות היה לצמצם הוצאות. רבים בחרו באופציה של ויתור (מלא או חלקי) על ספקים חיצוניים והתכנסות לצוות העובדים הקיים (אינהאוס). אפשר להקביל את זה למשק אוטרקי חקלאי, המתקיים רק ממה שיש בו: ירקות שמגדלים בשדה, ביצה שהתרנגולת בלול מטילה וחלב שחלבנו בבוקר מהפרה.

כעת, השלב הבא הוא שיפור האפקטיביות של צוות העובדים הקיים; הרחבת תחומי האחריות של כל עובד; וציודם בזמן קצר יחסית בהכשרות חדשות, שיגדילו את העצמאות שלהם.

6. מרחבי העבודה המשותפים יצטרכו להשתנות

המיתון המסתמן בטווח הקצר, לצד הרחבת הכישורים של העובדים הקיימים, יביאו ככל הנראה לכך שחברות יסתפקו בפחות עובדים. כשחברה נזקקת לפחות אנשים, שטח המשרד שלה מצטמצם בהתאם. איך הדבר ישפיע על בנייני המשרדים ובפרט על מתחמי העבודה המשותפים? הללו סובלים מבעיה קשה של שטח מצומצם פר עובד, שמוביל לעבודה פיזית צמודה במרחבים קטנים (בניגוד להנחיות משרד הבריאות). מתחמים אלה יצטרכו לשנות את הנחות היסוד שלהם לגבי עמדת עבודה, ולתת הרבה יותר מרחב – מה שיוביל לתמחור שונה (אם משרד של ארבעה אנשים יהפוך למשרד לשניים או שלושה – לא ניתן יהיה לשלם עליו את אותן עלויות).

עוד דבר שמודגש על ידי מרחבי העבודה הוא הקהילה והאפקטיביות של הנטוורקינג. אלו דברים טובים וחשובים (אם עושים אותם נכון), אבל הם יכולים לבוא לידי ביטוי גם בהרבה דרכים דיגיטליות אונליין, ובטח שאינם מצדיקים את העלות הגבוהה המתבקשת כיום.

7. יותר “עצמ-רים”: גם שכירים, גם עצמאים

מדינת ישראל (עד כה) לא השכילה לייצר רשת ביטחון לעצמאים. בניתוח הסיכונים לאחר המשבר, ההטבות הסוציאליות והביטחון התעסוקתי (היחסי) יקרצו להרבה עצמאים לחזור לעבודה כשכירים, באופן חלקי לפחות. מהצד השני, לאחר שחווינו חזון אפוקליפטי, תתגבר אצל שכירים רבים תחושת ה”לעשות מה שאני אוהב”, ויותר אנשים יחפשו את הריגוש והעשייה שאפשר למצוא בעצמאות.

התוצאה תהיה הרחבת מודל העבודה ההיברידית, שהיא שילוב בין עצמאות לעבודה כשכיר. השילובים לאו דווקא יהיו מאותו העולם המקצועי, אלא יותר משלימים את מי שאתה כאדם ואת עולם התוכן שאתה רוצה ליצור סביבך. כך ניתן יהיה למצוא מצד אחד מתכנתים שכירים שיטפחו קריירה כצלמים, תקליטנים או אופים; ומהצד השני עצמאים בתחומים שונים שינסו להשתלב במקביל במשרה חלקית במקום בטוח יותר.

הכתבה בחסות Elevation

יצרנו מעל 100 הכשרות בתחומי הקוד, הדאטה והמוצר: מסדנא בת מספר שעות ועד לקורסים אינטנסיבים של חודשים, הכשרות שמותאמות במיוחד לצרכים שלכם וכוללות הערכת עובדים ואיתור המועמדים הרלוונטים לתהליכי הכשרה, ייעוץ במסלולי התפתחות מקצועית ובמקביל, קיום ההכשרה במיקום האידאילי מבחינתכם, כמות השעות ומשך התכניות - שירות שנתפר במיוחד למידות שלכם. יצרנו הכשרות מדידות, עם החזר ברור על ההשקעה כדי לסייע בשימור הטאלנטים בחברה במטרה שהארגון שלך יהיה תמיד מעודכן בחזית הטכנולוגיה ותמיד בצמיחה. לפרטים נוספים, לחצו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 תגובות על "העולם שאחרי הקורונה: 7 מגמות שהולכות לשנות דרמטית את שוק העבודה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ביטון
Guest

ברגע שהכתבה בחסות, מבחינתי כל התוכן יורד לטימיון. האוביקטיובית הרי נמחקת, מישהו שילם למכור.
גיקטיים היקרים, שלא תבינו לא נכון-אני מאד בעד כתבות בחסות כי לטעמי הכסף שלכם מגיע משם וממש לא מפרסומת אך היה חשוב לי לציין זאת????

נדב
Guest

ביטון, אני מסכים איתך, גם לי זה קפץ לעין.
ברגע שראיתי מי הכותב הבנתי שיש כאן חוסר “אובייקטיביות” (לא שבכלל יש דבר זה) ויותר שיווק של מוצר/שירות.
שאלת-תם, מה אתה מציע במקום “כתבות בחסות”?

יונתן
Guest

חברים, מה קשור? תבדקו את התוכן בלי קשר למי שפרסם אותו. אם הוא עניין אתכם ולמדתם משהו חדש – מצוין. אם לא – אז חבל ואולי זה באמת שיווקי מדי. אבל לא צריך להכריז ולתת כותרות, כל מקרה לגופו.

אביקו
Guest

הכתבה לא מעניינת בעליל.
מסר אחד שהיא באמת העבירה זה שאנשים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש וללמוד כל מיני סביבות במחשב, וזה בדיוק מה שה- “כתב אורח” ונותן החסות מוכר, ממש במקרה.
אז לא אמין ומיותר.
אבל… אם זה מה שעוזר לגיקטיים להתקיים, אני בסדר עם לתרום כמה דקות של קריאה מיותרת.

אמור מעט ועשה הרבה
Guest
אמור מעט ועשה הרבה

כמה מילים בלי לומר כלום

רמי
Guest

איך שיווק ומכירות נחשב לא חיוני?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: