מתכננים לפנות לשוק הסיני? יש לנו 6 טיפים חשובים עבורכם

השוק הסיני הוא עצום, וכך גם הפוטנציאל העסקי לחברות סטארטאפ ישראליות. עם זאת, התרבות והחוקים הסיניים שונים בתכלית מהמערב, ולכן יש כמה דברים שחשוב במיוחד לדעת ולבדוק. הרשימה המלאה לפניכם

LordRunar/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: LordRunar/ Getty Images Israel

מאת חיים מרטין, הנספח המסחרי של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה בבייג’ינג, ורחלי בן-און, קצינת סחר בנספחות הכלכלית בבייג’ינג

היחס של חברות ההייטק והסטארטאפים הישראליים לשוק הסיני משתנה בשנים האחרונות, בעיקר בזכות כמות ההשקעות שמגיעה מסין לסביבה העסקית בישראל. בשנת 2016 כמות ההשקעות הישירות בחברות טכנולוגיה ישראליות הייתה כ-600 מיליון דולר, וסכום דומה הושקע בקרנות הון סיכון ישראליות. ההשקעות הגדולות, לצד העובדה שהשוק הסיני מגלם פוטנציאל עסקי עצום, מביאות יזמים ישראלים אל מדינת הדרקון לנסות את מזלם. אך השוק הסיני שונה בתכלית מהשווקים בישראל, בארה”ב ואפילו באירופה – יש בו תרבות שונה וחוקים אחרים, ומי שלא מגיע מוכן עלול למצוא את עצמו מאוכזב על מטוס חזרה לארץ. מה הדברים שהכי חשוב לדעת על השוק הסיני והעבודה בו? הכנו לכם רשימה של 6 טיפים חשובים.

1. סין שונה בהכל

הכל בסין שונה. כדאי לזכור שיש תחומים רבים שבהם הסינים מתקדמים יותר מכל שוק מערבי שאנו מכירים, ולכן חשוב לבדוק מה כבר קיים בשוק הסיני שקשור לתחום העיסוק שלכם. לעתים קרובות חברות ישראליות מגיעות לסין עם הפיתוחים שלהן ומגלות שטכנולוגיות מתקדמות בהרבה כבר נמצאות בשימוש של עשרות מיליוני אנשים. לדוגמה, בתחום האפליקציות השיתופיות במובייל הסינים מובילים על שאר העולם בפער גדול.

חשוב גם ללמוד את הרגולציות הסיניות בתחום העיסוק שלכם – אם הן נוקשות ואיך אפשר להתמודד איתן, ולהיות מודעים לכך שבתחומים רבים הרגולציות שונות (ולעתים הפוכות) מהמדינות המערביות שאנו מכירים. חשוב לבדוק מי המתחרים המובילים, היכן האזור הנכון בסין לשיווק המוצר שלכם ואם אתם פותחים נציגות עצמאית גם את המקום הטוב ביותר שאתם או השותף הסיני שלכם תשבו בו.

מידע רב נמצא ברשת, אבל מומלץ גם להתייעץ עם מומחים ולנסוע כדי לחוש ולראות את התחרות במקום.

2. חוקי הקניין הרוחני השתנו

בארץ כמעט שאין מי שלא מקשר מוצרים סיניים עם העתקות והפרת זכויות יוצרים. עם זאת, המצב בסין השתנה בשנים האחרונות, ולטובה – יש יותר מודעות, הממשלה עוסקת בעניין והאכיפה גבוהה יותר. ולמרות זאת, חוקי המשחק בסין שונים מהמוכר בישראל, ולכן חשוב לערוך בדיקה מקיפה כיצד כדאי להגן על המוצר שלכם טרם הכניסה לשוק. בניית אסטרטגיית רישום מושכלת היא צעד חשוב ומשמעותי בהגנה על המוצר ובמניעת פגיעה עתידית ברווחי החברה.

3. הכירו את התקשורת הסינית

דבר נוסף שידוע על סין הוא שרוב הסינים אינם דוברי אנגלית. בניגוד לארץ, שם זה לא נתפס מוזר או לא מקצועי וגם בכירים בחברות גדולות לא בהכרח יידעו לשוחח עם זרים ללא מתורגמן. הדברים מתרחשים בשפה המקומית, ועל מנת להצליח חשוב להנגיש את המוצר שלכם לאוכלוסייה המקומית. והכוונה היא גם לדרך העבודה והשיווק שלו בתוך המדינה. למשל, טרם הכניסה לשוק, עליכם להכין את חומרי השיווק שלכם בסינית, כי ללא מידע מתורגם קשה מאוד לפנות אל החברות המקומיות. בנוסף, דאגו שבפגישות ינכח אדם מטעמכם, כזה שדובר את השפה ושעבר הדרכה בנוגע למוצר שלכם ולמטרותיכם בפגישה, כדי שיוכל להעביר את המסרים המתורגמים בצורה הנכונה ביותר.

סינים נוטים לפנות לחברות שהם שמעו עליהן באמצעי התקשורת, ולכן מומלץ לדאוג לאזכורים תקשורתיים של החברה או המוצר שלכם. אבל זכרו שבסין גוגל ויוטיוב לא מתפקדים, כך שאם התוכן שלכם לא הועלה לרשתות הסיניות כמעט שאין סיכוי שהסינים ימצאו אותו. זו גם הסיבה שחשוב לבדוק את ולהכיר את הרשתות הסיניות הפעילות ביותר ואת האתרים שמתמחים בתחום שלכם. כמובן שימו לב לא לשלוח לינק לאתרים שאינם עובדים בסין.

4. תבואו ממוקדים

סין היא מדינה ענקית, מה שאומר שיש בה אינסוף אפשרויות ותחומים להשתלב בהם. ישראלים דוגלים ב”שלח לחמך על פני המים” ומנסים להגיע להרבה מקומות בו זמנית. אבל בסין עדיף להגיע ממוקדים ככל שניתן, כי ירייה לכל הכיוונים עלולה להתפרש כחוסר מקצועיות וחוסר רצינות. בחרו את התחום הנכון ביותר, את אופי המפיצים הנכון עבורכם ורק אז צאו לדרך.

5. אבל תישארו עם ראש פתוח

ואכן הרבה חברות ישראליות פונות לשוק הסיני עם רשימת יעדים ברורה וחברות שאליהן הן פונות, ונשארות מקובעות לרשימה הזו. על אף הטיפ הקודם, חשוב לשמור על ראש פתוח ולהסתכל גם על הזדמנויות שונות ומקריות שלאו דווקא מופיעות ברשימה המקורית. לא מעט פעמים שיחות מקריות עם חברות שלא הופיעו ביעדי החברה הובילו להיכרויות מפתיעות ואף מוצלחות. נצלו אירועים שונים כדי להכיר אנשים חדשים, לא ניתן לדעת לעולם לאן דברים יובילו.

6. אל תלכו רק על הגדולים

הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות להגיע אל השמות הגדולים, השחקנים החזקים ביותר בשוק, אבל דווקא עבור חברות סטארטאפ זה המעשה הלא נכון. לפעמים דווקא החברות הקטנות יותר (קטנות במונחים סיניים) יהיו הנכונות עבור חברות ישראליות. בנוסף, זכרו שאת השחקנים הגדולים כולם מחפשים והם מקבלים מיליוני פניות מחברות דומות לכם, כך שמולם אתם אחד ממיליון. לעומת זאת, אצל החברות הקטנות אתם יכולים להיות בולטים ומעניינים יותר.

הכתבה בחסות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה

במסגרת תפקידו, אמון הנספח המסחרי בסין על תחומי התשתית לסחר בין ישראל וסין. חברות ומיזמים ישראלים מוזמנים לפנות לנספח על מנת לקבל סיוע בקידום ייצוא ישראלי לסין, ביצירת שיתופי פעולה בין חברות ישראליות לסיניות, במשיכת השקעות סיניות לישראל וכן למידע וסיוע לחברות ישראליות העומדות בפני חסמי סחר בסין. למידע נוסף על פעילות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "מתכננים לפנות לשוק הסיני? יש לנו 6 טיפים חשובים עבורכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מ1.
Guest

בהצלחה לכל הישראלים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: