6 שיטות של מקצוענים להאקתון שעובד בגדול

איך שומרים על קהל משולהב כל הרבה שעות? הנה כמה טיפים חשובים להאקתון מנצח

קרדיט צלם\תמונה: Bloomberg, Getty Images Israel

מאת דביר צנוע, מייסד BLEE Hackathons

האקתון זו דרך נהדרת להעביר יממה עם כמה עשרות אנשים ולפרנס פיצריות. עם זאת, בדרך כלל להאקתונים יש מטרות גדולות יותר. גם אם מטרתו הרשמית היא יחסי ציבור או גיוס כח אדם, בסופו של דבר בהאקתון פותרים בעיות. בניגוד לכנס קלאסי בן כמה שעות, שבו מקסימום ניהול קהל הוא שינוע מהאודיטוריום לקוקטייל וחזרה, את המשתתפים בהאקתון מביאים ל-24 שעות כדי לעבוד. ולא סתם לעבוד – לעבוד בשבילכם. איך מפעילים קהל במשך זמן כל כך ארוך?

במאמר קודם ציינו שכדי להביא אנשים לחדר ולגרום להם לעבוד צריך לתמרץ אותם באמצעות פרסים. אבל הפרסים נותנים רק את הכיוון הכללי, ורוב הזמן הם נמצאים ברקע, סטטיים. האקתון הוא אירוע ממושך שבו יש ארגז כלים די מצומצם בו אפשר להניע אנשים לעבוד בכל רגע נתון; הוא בדרך כלל מתמצה ב״יאללה יש עוד 8 שעות״.

בהאקתונים מסויימים, בייחוד אצל תאגידים גדולים, מונח הרבה על כף המאזניים, מבחינה כספית ותדמיתית. במקרים כאלה לא רצוי להסתפק רק בנקודת האור שבסוף האירוע, אלא לנהל אותו בזמן אמת עם מיקרו תמריצים. ריכזנו לכם במאמר הזה שש שיטות תמרוץ שהופכות האקתון למקצועני ואפקטיבי, עם תוצרים שמכבדים גם חברות ענק.

1. ביקור שופטים

אחת מנקודות התורפה המרכזיות של האקתונים היא המעבר ללילה. חלק מהמתמודדים נוטים להתפזר, בין אם כדי לעבוד בנוח מהבית או בין אם כדי לפרוש. הבעיה מחמירה כאשר בהאקתון משתתפים סטארטאפים. המוטיבציה של חברות להישאר לילה, או אפילו עד מאוחר, בדרך כלל נמוכה משמעותית מזו של ״מתחרים רגילים״. ועדיין, אנחנו רוצים לראות אנשים נשארים מאוחר ועובדים. זה לא רק מצטלם טוב, זו ממש הרוח של האקתון: 2 בלילה, חדר מלא באנשים והמולה ופירורים של עוגיות.

אחד השיטות לעשות זאת היא לקבוע ביקור של השופטים בהאקתון בשעת ערב מאוחרת. במסגרת הביקור השופטים עוברים בין הקבוצות, מתרשמים מהעבודה שנעשית, שואלים שאלות ונמצאים בתקשורת ישירה עם המשתתפים. זו הזדמנות פז עבור המשתתפים למגע בלתי אמצעי עם האנשים הבכירים ביותר בתחרות, ולהציג את עצמם באופן אישי. כך הצוותים יכולים לחדד את הפרויקטים שלהם לפי משוב השופטים; עבור סטארטאפים מדובר בהזדמנות לפגישה ושיח עם מקבלי ההחלטות, ולפעמים זה שווה עבורם את כל ההשתתפות באירוע.

2. משמרות מנטורים

מנטורינג הוא חלק מהותי מההאקתון, וצריך להינתן בנדיבות לפחות כמו האוכל. דווקא הצורך הקריטי של הצוותים במנטורים יכול לשמש בתור כלי להנעה במהלך האירוע. את המנטורים ניתן לחלק למשמרות עם הפסקות ביניהן. לקראת הגעה של מנטורים חדשים הקבוצות יצטרכו לעבוד ולהתכונן לקראת הפגישה. עוד דרך לחלק את משמרות המנטורים היא לפי הכשרה – משמרת אחת למנטורים טכנולוגיים, ואז משמרת למנטורים עסקיים, לדוגמה.

3. הקשר לטווח ארוך

פרסים הם כמובן התמריץ המרכזי שעומד כמו כוכב הצפון בסוף האירוע; אבל לפרסים יש חסרון משמעותי. יתכן שקבוצה תעשה עבודה לא רעה, או לפחות רלוונטית, אבל תרגיש שהיא לא מספיקה כדי לזכות בפרס – ולכן תחליט לפרוש. פרישות במהלך האקתון זו מכה ידועה שצריכה לקבל מענה מקיף. לכן, עד כמה שניתן, נרצה לתת הקשר רחב יותר להשתתפות, כזה שנמשך מעבר לתחרות עצמה.

קונטקסט כזה יכול להיות הזדמנות להמשך יחסים בין הספונסורים המרכזיים לבין כל הצוותים שהם אהבו – לאו דווקא לאחד-שניים שזכו. אפשר להבטיח מראש חלונות לפגישות ביום שאחרי ההאקתון לקבוצות שעניינו את השופטים. במקרה של סטארטאפים אפשר ממש לדבר על פייפליין מסודר שמגיע אחרי האירוע. אפשר להציע גם הצטרפות לקהילה, או הצגת התוצרים באירוע המשך. המפתח פה הוא למנוע מצוותים שמרגישים שהם מקום רביעי – לפרוש מהתחרות, ולהבין שיש ערך להצגה באירוע פיצ׳ים בכל מקרה.

4. שיקוף

בתחרות ריצה מאוד קל לראות כשאתה בפיגור, ולהבין שאתה צריך להגביר קצב. בהאקתון, סוג אחר של תחרות, זה לא תמיד ברור. הצוותים מרוכזים סביב עבודתם, וזה לא מובן מאליו עבור כל צוות איפה הוא עומד ביחס לשאר המתחרים. אם יש בחדר מסך, רצוי מדי פעם להקרין יישור קו על מה שכל הצוותים עושים ואיפה הם עומדים. על איזה רעיון הם עובדים, בגדול? איך הם קוראים לעצמם? האם יש להם דמו? עבור הקבוצות, לקבל שיקוף של מה שהם צריכים להתמודד איתו יכול לתת זריקת מוטיבציה הכרחית ברגע הנכון.

5. תזמוני לאונג׳

הרצון לפנק את המשתתפים בפינת לאונג׳ מאובזרת הוא ברור. מה שלא תמיד ניתן לצפות מראש זה לכמה פיזור זה יגרום. יש רגעים שבהם אנחנו רוצים חדר עם תחושת עשיה, בין אם כדי לתת תחושת אקשן למשתתפים, ובין אם רוצים להרשים מבקרים. לפתוח את הלאונג׳ למשך כל ההאקתון עלול לסתור את המטרה הזו ולמשוך אנשים החוצה מהחדר. על כן, רצוי לאפשר גישה ללאונג׳ רק אחרי שהתחילה תנופת עבודה משמעותית בחלל העבודה, לאחר כמה שעות. כבונוס, זה ייתן למשתתפים תחושה של מרחב עבודה דינאמי, ושתמיד יש להם עוד משהו לגלות.

6. חצי גמר

למה להשאיר את כל המתח לסוף כשאפשר להכניס עוד קצת מתח גם באמצע? לקיום של חצי גמר יש מספר יתרונות, אבל בהקשר שלנו, הוא מגדיל את תחושת הדחיפות שפועלת על המשתתפים, ודורש מהם לחשוב אסטרטגית על חלוקת הזמן שלהם (עם איזו רמה צריך להגיע לחצי הגמר? איזו עבודה להשאיר בין חצי הגמר לגמר?). חצי הגמר מעבה את הלו״ז, מגדיל את ההמולה, ובסופו של דבר גם מעלה משמעותית את רמת הפיצ׳ים בגמר. מלבד הזדמנות הסינון, מנטורים מתמחים בהצגה מול קהל יכולים לחדד את הפיצ׳ של הצוותים הנבחרים לקראת הגמר.

לסיכום

האקתון זה אירוע ארוך, ועדיין צריך לשמור על כיווניות מאוד ברורה ותחושת דחיפות. העבודה צריכה להתנהל כמו ראש חץ שמוביל ישירות אל אירוע פיצ׳ים מרהיב. אל תתנו לקהל שלכם לאבד עירנות. שלבו בלו״ז תמריצים לעבודה והימנעו מהסחות דעת (לא צריך יותר מפעילות ״גיבוש״ אחת ביום ואין צורך להעמיס בסדנאות). כשהמשתתפים יצאו מההאקתון שלכם ויראו מה הם השיגו – הם עוד יודו לכם.

לקריאה נוספת: חמש סיבות טובות לא לעשות האקתון

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "6 שיטות של מקצוענים להאקתון שעובד בגדול"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איתי מרדכי
Guest

כתבה מרשימה בהחלט!

דביר צנוע
Guest

תודה רבה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: