תרבות התלת מימד והשפעתה על איכות הקולנוע

בזמן האחרון נוכחנו לדעת את נפלאותיה של הטכנולוגיה במימד הקולנועי. הטכנולוגיה, כך מסתבר, מנסה בדרך זו להגיע הכי קרוב שאפשר למציאות, ואולי מעבר לזה. אלחי פרישטיק תוהה מה המחיר שאנו משלמים על כך באיכות התסריט הקולנועי

מפיקי הסרטים הראוותנים מנסים להגיע לרמה גראפית ביצועית גבוהה, פסיכדלית אפילו, שמנסה לקחת את הצופה לחוויה קולנועית מהסוג שלא הכיר. בעזרת משקפיים מיוחדים שמעצימים לכאורה את האפקט הפסיכולוגי, הצופה יכול לעבור ל”עולם אחר” ולהרגיש קולנוע מסוג אחר.

כמעט פוקהונטס

הרבה אנשים אמרו שהתחברו לחוויה בהקשר הסרט שובר-מפוצץ הקופות אווטאר, וחוו התעצמות רגשות וגראפיקה מדהימה, אבל מה שרובם שכחו לציין זה את אופי העלילה, מה שמאוד הפריע לי, כמי שגם צפה בסרט אחרי הרבה המלצות. בדיעבד ממש התאכזבתי. לא רק שהראש שלי כאב במשך יותר משעתיים, ולא רק שממש לא התחברתי לעלילה, מסתבר שדי עיצבן אותי הוויתור הגדול שעשו מפיקי הסרט.

הקנקן או מה שבתוכו?

איזה ויתור? אתם בוודאי שואלים. אני מדבר על הוויתור של העלילה האיכותית שאמורה להיות ליצירת קולנועית איכותית לטובת הגראפיקה והמרכיבים החיצוניים. לפי דעתי לא כך אמור להיות הדבר. מי שכמוני צפה בסרט, סמוכני כי שם לב שהכול נעשה לטובת הגראפיקה, ולדעתי גם העלילה עצמה נכתבה עבור החוויה הוויזואלית. מי שראה את הסרט חייב להודות שעם כל הכבוד ליוצרים והכותבים שמאחוריו, העלילה לא הייתה איכותית במובן הקולנועי של שנונה, מצחיקה ומעוררת מחשבה נוספת. אומנם יהיו מעטים שיחלקו עליי, אך נראה לי שזו נחלת הרוב.

על אף כל הטענות הללו, המפיקים ללא צל של ספק השיגו את מטרתם: הסרט עבר את רף ההכנסות של מיליארד דולר (!) והמספר הזה מטיל ספק כבד על הטענות שלי. אם אכן מדובר כאן ביצירה קולנועית ממוצעת לכל היותר, אז איך ייתכן שכל-כך הרבה אנשים אהבו את זה?!

סרטי פיצוחים

סיבה אפשרית לכך היא שאת הסרט אווטר, ואולי כל שאר סרטי התלת מימד (לא ראיתי את כולם, אבל מניח שזה אותו הז’אנר) הם בקטגוריית הקז’ואל. כלומר, מבין היצירות הקולנועיות הקטגוריה הזו נמצאת במקום הרך, עם העלילה ה”זולה” שמתאימה לכל המשפחה והדגש הוא על חוויה עתירת אפקטים. אבל סרט כזה לא יכול להיכנס לקטגוריה של מה שחובבי קולנוע אמיתיים מכנים “יצירת מופת” – מהסוג שהיצ’קוק ופרנסיס פורד קופולה נהגו לייצר. רוב רובנו יכולים לשאת את הכניסה המיוחדת הזאת של הטכנולוגיה המתקדמת לתעשיית הקולנוע, אבל המיעוט האיכותי, שאותו אפשר להגדיר כקומץ של מביני עולם הקולנוע האמיתיים, פשוט לא מצליחים להבין איך אפשר ליצור אפלייה שכזאת.

צריך להזכיר, שתרבות הקולנוע אינה שווה בערכה לתרבות הגיימינג, בעוד הגיימרים שואפים לשחק במקום אמיתי יותר, חובבי קולנוע לא צריכים לאהוב את הסרט אם הוא אמיתי בגראפיקה אך לא מוצלח מבחינת עלילה. אם כך, ברצוני להעלות את השאלה, קוראים נכבדים, האם זה צריך להיות אופיה תרבות הקולנוע האקטואלית? כזאת שמוותרת בקלות על הפן התסריטאי-איכותי היצירתי ומתעסקת רק בביצועים חיצוניים? האם תרבות קולנועית אמיתית לא צריכה להתבטא ברובה בעלילה איכותית?

לגבי שילוב של שניהם, אני לא בטוח שזה ייפתר בהרמוניה של עלילה טובה עם גראפיקה טובה, כי טרם נתקלתי במקרים כאלה. אבל יותר מכך, אני חושב שככל שהסרט ייראה יותר “רחוק מהמציאות” ולא יכלול תלת מימד ראוותני, לסרט תינתן אווירה של “רטרו” וקולנוע אמיתי. אני חושב שיהיו הרבה דוגמאות שיוכיחו שגראפיקה עוצרת נשימה היא לא התנאי ב’ה’ הידיעה לסרט מעולה. כמובן שבז’אנרים מסויימים בלי השקעה רבה באפקטים הוויזואליים לא ייכנסו אנשים לאולם (עיינו ערך ‘הארי פוטר’), אבל אני אישית מקווה שטכנולוגיית התלת-מימד לא תנסה להיכנס לתוך סוגות הקולנוע של חובבי סרטי האיכות כגון מתח, דרמה ואקשן, ושאת משקפי הצמצם הפעיל נשאיר אי-שם בקטגוריית הקז’ואל.

אלחי פרישטיק

בן 15 מרמת גן, טכנולוג וגיק צעיר שמנסה להתחקות אחר עולם הווב והטכנולוגיה בכלל עקב חיבה יתרה אליהם

הגב

9 תגובות על "תרבות התלת מימד והשפעתה על איכות הקולנוע"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איציק.
Guest

א. אתה מתעלם מהעובדה שזה היה הסרט הרציני הראשון שהוסרט בתלת מימד והרבה אנשים רצו לראות את המדיה החדשה.
ב. אני לא מסכים לגבי הוויתורים שנעשו בעלילה לטובת הגרפיקה. אני חושב שהעלילה הייתה זהה ברמתה לסרטים של אותה תקופה (סרטי פעולה\הרפתקאות, לא סרטים אפגניים זרים) וזה גם מה שאני זוכר מהסרט – לעומת כל הביקורות הגרועות הופתעתי שהעלילה לא הייתה עד-כדי-כך גרועה. סרטים נוספים מ2009 להשוואה: רובוטריקים 2, דמדומים 2, ברונו..

MrXccv
Guest
יש לי מספר הערות, הראשונה היא הסכמה מלאה אם ‘אלחי’, אוואטר הוא סרט רדוד ומשעמם. הערך המוסף היחידי שלו הוא הגראפיקה, וגראפיקה טובה לא הופכת סרט ליצירת מופת אולי רק לבר צפייה. הערה שני שלי מופנת לאיציק “אתה מתעלם מהעובדה שזה היה הסרט הרציני הראשון שהוסרט בתלת מימד והרבה אנשים רצו לראות את המדיה החדשה.” לראות מדיה חדשה לא הופך סרט למשהו טוב, רק למשהו מסקרן! ואני שומע כול הזמן מאנשים רדודים, כמה אווטאר הוא הסרט הכי טוב שהם ראו, אז כן הם טיפשים וזה מה שאלחי ניסה להגיד בצורה הרבה יותר יפה ממני. אפרופו סרטים גרועים אחרים “סרטים נוספים… Read more »
נברא
Guest

מה לא בסדר בעלילה? אתה מוכן לנמק?

ניר
Guest

אלחי אתה יכול לענות לעצמך על השאלה, תיזכר בסיבה שבגללה ראית את אוואטר בקולנוע, האם זה היה כי שמעת/קראת ביקורות מהללות על העלילה או כי הסרט השתמש בטכנולוגיה חדשה שהיית סקרן לראות?

לגבי העלילה, היא לא היתה גרועה בכלל, ג’יימס קמרון הוא שועל סרטים ותיק ויכול לשלוף עלילה שתרגש קהל מהמותן, מי ששם לב ימצא הרבה מאפיינים פשיסטים בסרט אוואטר שתכליתם היחידה לרגש את הקהל, ישנם אתרים רבים באינטרנט שכתבו על זה, לדוגמא: http://www.good.is/post/avatar-s-green-fascism/

אלחי
Guest

היי חברים,
כמו שציינתי מקודם, כל אחד מנקודת הראות שלו. ואני מנקודת המבט שלי ראיתי את הסרט לא בתור עלילה משובחת;מה שהפריע לי בעלילה זה בעיקר הקטע שבשביל שצריך להיות אווטאר,צריך להכנס לאיזה מכונה;לצאת אווטאר ובמקרה “לעבור” כוכב אחר. אל תגידו שאין כאן איזה סיבוך כזה מיותר.

גידי ויגו
Guest
העלילה של אווטאר חלשה לגמרי. סיפור נדוש ודמויות שטוחות לגמרי. הכל צפוי, וכל דמות, עד הסצינה הראשונה שלה, ברור אם היא טובה או רעה, וגם אפשר לנחש אם היא תשרוד עד סוף הסרט. אבל הסרט יפה לגמרי, יפה ויזואלית, ז”א. אין מה לעשות, יש שם המצאה של עולם שהיא איכותית לא פחות מתסריט של סרט איכותי אחר שאתה ממהר להשוות את אוואטר אליו. זה קל להגיד “עלילה איכותית” מול “ביצועים חיצוניים”, אבל זו רק דמגוגיה שמכנה עיצוב ויזואלי, צילום, מיזנסצנה, וכל הדברים האלה כ”ביצועים חיצוניים”. זו חלק ממהות הקולנוע, לא פחות מתסריט ועלילה. זה אחד מערכי המוסף הגדולים של הקולנוע… Read more »
ניר
Guest

אלחי, העלילה של אוואטר היא רק תירוץ לשימוש בטכמולוגיית תלת מימד, אבל זה לא אומר שהעלילה לא אפקטיבית.

דוד
Guest

אני משער שאפשר היה להשתמש באותו הטיעון כשהופיעו הסרטים הצבעוניים הראשונים או אפילו הסרטים הלא אילמים הראשונים- עם הזמן הטכנולוגיה נהיית נפוצה ומובנת מאליה וחוזרים להתייחס למיימדים הרגילים של היצירה

Richard Smith
Guest

במקום למשחקי מחשב, יש להשוות לתיאטרון.
שם אין ממש אפקטים…

היו נקודות של אור בסרט, מבחינתי. הסצנות בהן הגיבור מצלם את עצמו עבור הדו”ח, למשל.
הסצנה ביער שהוא רק פוגש את נייטרי, או איך שקוראים לה. טוב, בערך זהו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל