הספר שעלה 23 מיליון דולר

הסיפור המוזר על הספר שהוצא לאור לראשונה ב-1992, והוצע למכירה לאחרונה באמאזון בכ-23 מיליון דולרים.

זה נשמע כמו סיפור מהאגדות; ספר הוצע למכירה בחנות המקוונת של ענקית הספרים אמאזון במחיר של מעל 23 מיליון דולרים. ספר כזה, אתם אולי חושבים, יהיה ספר נדיר, לפחות מתקופת ימי הביניים, או ספר מדעי חשוב שנשארו בעולם מספר חד-ספרתי של עותקים שלו.

אז במקרה הזה, לא מדובר במכירה פומבית של סות’ביס, אלא במחיר סופי של ספר שהוצע למכירה באמאזון, והוא ספר שיצא לאור לראשונה ב-1992. כלומר, הספר הוא לכל היותר בן 19 שנים, אם יימצא עותק מהמהדורה הראשונה.

זבובי פירות

מי שחשף את הסיפור המצחיק או ההזוי הזה, תלוי איך מסתכלים על זה, הוא חוקר מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, מייקל אייזן (Michael Eisen), שסיפר שהכל התחיל כאשר אחד הפוסט-דוקטורנטים שעובד במעבדה שלו חיפש עותק נוסף של ספר בשם The Making of a Fly של הסופר Peter Lawrence. הספר קשור, כפי שמעיד שמו, לביולוגיה של זבוב הפירות, שהוא מושא מחקר נפוץ מאוד בעולם הביולוגיה מכל מיני סיבות מחקריות.

את הספר הפסיקו להדפיס לפני זמן מה, והיות ובמעבדה משתמשים בספר הזה באופן תדיר, הם החליטו להשיג עותק נוסף. גלישה וחיפוש מהירים בחנות הווירטואלית של אמאזון הניב כמובן תוצאות. בפני החוקרים עמדו האפשרות לרכוש עותק משומש של הספר במחיר של כ-35 דולרים (היו מספר אנשים שהציעו את העותק שלהם למכירה), או לרכוש עותק חדש של הספר. בהתחשב בזה שהספר לא מודפס יותר, המשמעות של “ספר חדש” מעניינת, אך בכל זאת, מה שגנב את ההצגה היה המחיר.

למכירה, כמו חדש

את עותק הספר החדש הציעו למכירה שני מוכרים. הראשון הציע את הספר למכירה בכ-1.7 מיליון דולרים והשני בקצת מעל 2 מיליון דולרים. נשמע טיפה מוזר, אם כן, שישנם שני מוכרים בעלי מוניטין רב באמאזון, שמציעים למכירה את הספר הזה במצב “חדש”, במחיר של כ-2 מיליון דולרים. אחרי הכל, זה בכל זאת ספר שעלה משמעותית פחות גם כאשר היה זמין בדפוס.

מסתבר, ששני המוכרים הללו התמחרו אחד כנגד השני. במצב כזה, אם היינו בתחרות טבעית רגילה, הייתם מצפים שכל אחד מהם יחתוך אחד את השני, והמחיר ילך וירד. במקרה הספציפי הזה היות ומדובר היה במערכות תמחור אוטומטיות (כך אנחנו משערים) המחיר רק הלך והתייקר. כך בסופו של יום הגיע לכ-23 מיליון דולרים לעותק אחד של הספר.

המשחק

במקרה זה, ההתנהלות של שני המוכרים חשפה את הטקטיקה של שניהם. לאחד מהם היה עותק של הספר אותו הוא מציע למכירה. אותו מוכר רוצה לוודא שהוא תמיד מציע את ההצעה הנמוכה ביותר, אבל לא ביותר מידי. למעשה, החישוב שלהם היה להוריד את המחיר בתמיד באחוז מסוים מההצעה הנמוכה הבאה אחריה.

מצד שני, המוכר השני, לו כנראה לא היה את הספר זמין למכירה, אבל הוא בכל זאת הציע אותו למכירה. איך הוא יכול לעשות את זה? הוא כנראה מסתמך על כך שאם מישהו באמת ירכוש את הספר הזה, הוא יוכל לרכוש אותו בעצמו ממוכר אחר שכן יש לו עותק, ולשרשר את העותק הזה, בתוספת אחוז מסויים של רווח, אל הרוכש. המוכר השני, אם כן, צריך ולוודא שהוא גובה מהרוכש תמיד את המחיר של המוכר הראשון פלוס אחוז מסוים.

כל אחד מהמוכרים מתוודע למחיר של השני, ומגיב בהתאם לכללים שקבעו בוני אלגוריתם התמחור. אם נניח ששני המוכרים הופיעו בעת ובעונה אחת (למען הפשטות), ברגע שאחד מהם מודע לשני, ומתקן מחיר, כל אחד מהם מתקן כלפי מעלה.

המוכר השני צריך לגבות אחוז רווח מעבר למחיר של המוכר הראשון, אז הוא מציע למכירה את הספר שלו בקצת יותר. המוכר הראשון מגלה שהמוכר השני מוכר את שלו במחיר הנמוך ביותר אחריו, אך הפער גדול מידי, אז הוא מעלה את המחיר שלו כדי לצמצם את הפער, לפי ההגדרות של בעליו. עם חלוף הזמן, אתם יכולים לדמיין כיצד המחירים הלכו והתייקרו, והיות והעלאות המחירים מתבצעות באחוזים, הם הגיעו מהר מאוד לתחום המיליונים.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

5 תגובות על "הספר שעלה 23 מיליון דולר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מירב
Guest

נושא מעניין, חבל שאתם לא משכתבים קצת ומגיהים, זה סתם דופק את הרושם הטוב.

מורן בר
Member

נשמח לדעת היכן יש טעויות ולתקן. חג שמח!

שחר
Guest

” ולוודא שהוא גובה מהרוכש תמיד את המכיר של המוכר הראשון פלוס אחוז מסוים.”
להגנתכם יאמר שבסבך המחיר והמוכרים ניתן להבין את הבלבול.

חג שמח!

גל
Guest

יש שם לבעיה הזו בטבלאות ניתוב של ראוטרים שמפיצים את יכולות הניתוב שלהם אבל לא דרך מי וכך שני ראוטרים מתנהגים בדיוק כמו שני המוכרים הנ”ל.

בעיה זו נקראת “בעיית הספירה לאינסוף” או Count-to-infinity problem
http://en.wikipedia.org/wiki/Distance-vector_routing_protocol#Count-to-infinity_problem

מור
Guest

ובמחיר כזה יש גם קונים:-)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: