כ-20 אלף מכוניות עם מנוע חשמלי יימכרו השנה בישראל, ונראה שהמדינה לא מוכנה לזה

שוק הרכב החשמלי בישראל מתחמם וצפוי לתפוס נתח שוק של 5.5 אחוז – עדיין רחוק ממה שקורה באירופה, אבל מספיק גבוה כדי להצביע על בעיות קשות בתכנון

טסלה בישראל. צילום: רועי כספי

למרות שבשווקים האמריקאים והאירופאיים תחום הרכב החשמלי נהנה מפריחה בשנים האחרונות, בישראל השמרנית עם יבואני הרכב החזקים וציי הליסינג, התחום לא תפס תאוצה. עם זאת, בשנה האחרונה התמונה מתחילה להשתנות בעקבות מספר גורמים, כשמעל כולם – הגעתה לישראל של טסלה. אבל האם המדינה בכלל מוכנה לזה?

19 אלף מכוניות חשמליות יעלו על הכבישים הישראלים השנה

מכירות הרכב החשמלי בישראל יוכפלו ב-2021 ויגיעו ל-19 אלף כלי רכב, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ BDO. על פי הדוח, צפויה 2021 להיות שנת מפנה במכירות הרכבים החשמליים בישראל, ואלו (הן רכבי פלאג-אין והן רכבים חשמליים 100%) יתפסו נתח שוק של 5.5 אחוז מכלל מכירות הרכבים החדשים. בחמשת החודשים הראשונים של השנה עלו על כבישי ישראל 8,650 רכבים חשמליים ונטענים, והמגמה צפויה להתחזק בחודשים הבאים.


אז איך זה לנהוג בטסלה בישראל? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת


מתוך כלל הרכבים החשמליים שנמכרו השנה בישראל ב-5 החודשים הראשונים כ-6,040 הם רכבי פלאג-אין (PHEV), כלומר כלי רכב עם מנוע חשמלי וסוללה בתוספת מנוע בעירה פנימי שנכנס לפעולה ברגע שהסוללה מתרוקנת; ו-2,610 רכבים חשמליים מונעי סוללה. מבט לתוך הקטגוריה מראה שבעוד שהסוג הראשון רשם עלייה של כ-8 אחוז מהשנה שעברה, הרי שהסוג השני רשם זינוק מרשים של כ-67 אחוז.

על פי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, למרות הצמיחה, השוק הישראלי עדין מפגר בתחום זה אחר מדינות אירופה שם נתח השוק גדול פי 3 והגיע השנה ל-15 אחוז מכלל הרכבים. אבל, מציין הרצוג, הניסיון העולמי מראה שחציית נתח שוק של 5 אחוז, יעד שהגענו אליו החודש, היא נקודת מפנה בחדירת רכבים חשמליים, שממנה נרשם זינוק חד במכירות. כך למשל בהולנד לקח לשוק שנתיים לצמוח מנתח שוק של 5 אחוז לנתח שוק של 25 אחוז בשנת 2020, ובשוודיה נרשמה צמיחה תוך שלוש שנים מ-5 אחוז ל-32 אחוז.

עוד צופה הדוח כי בשנת 2025 יגיע מספר הרכבים החשמליים והנטענים בישראל ל-215 אלף. המספרים הללו והעובדה שישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת רכבים חשמליים, עלולים להצביע על כשל של המדיניות הלאומית: התשתיות הלאומיות עדיין לא ערוכות כדי להתמודד עם מהפכת הרכב החשמלי ואילו תכנון משק החשמל בישראל עדיין מתבצע לפי תחזית שעודכנה לאחרונה בשנת 2018, ואינה כוללת את השפעת הרכבים החשמליים על הביקוש לחשמל.


ומה חשבנו על ה-SUV החשמלי הראשון בישראל?


ב-BDO טוענים כי האתגר של הממשלה הבאה יהיה לגבש מדיניות להסרת חסמים ועידוד כניסת רכב חשמלי, כדי להביא לכך שישראל תשנה את מעמדה ממדינה המפגרת ביישום מהפכת הרכב החשמלי למדינה שמובילה אותו. “לישראל, כמדינה קטנה וצפופה, שמחירי החשמל בה זולים ומחירי הדלק יקרים, יש יתרון להוביל את מהפכת הרכב החשמלי” אומר הרצוג ומוסיף: “היתרון למשק הלאומי של הרכב החשמלי נובע משילוב של יתרונות סביבתיים וכלכליים. הרכב החשמלי הוא גם ירוק וגם כחול-לבן, כיוון שמקורות יצור החשמל בישראל הם מיצור מקומי – גז ואנרגיות מתחדשות, בעוד שמקור האנרגיה לרכבי הבנזין הינו נפט מיובא”.

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

9 תגובות על "כ-20 אלף מכוניות עם מנוע חשמלי יימכרו השנה בישראל, ונראה שהמדינה לא מוכנה לזה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חומי
Guest

מדינה שמנוהלת ע”י קבוצות אינטרס בתחום רכב הבנזין. ימשיכו לשים רגלים לרכב חשמלי כי אין הכנסות מחלפים וטיפולים בחשמליותנכמו ברכבי דלק. מיסוי עקום לחלוטין שמנוהל ע”י לוביסטים בממשלה. וממשלה רעועה שעסוקה בשרידה של מנהיגה הסגול. כיצד תצפו שהעסק יתקדם בכלל?

איתי8200
Guest

מחיר הדלק יקר בארץ כי המדינה מנצלת את הצורך בדלק כדי לייצר הכנסה לעצמה כדי לחלק לבעלי אינטרסים את הכסף כדי לשרוד כמו שפועל תא סרטני בגוף האדם ואתם מדברים על תופעה של חוסר התפתחות? אין רצון למדינה לאבד את החליבה של הכספים מהדלק

בצל חשמלי
Guest

מחירי החשמל זולים כי המדינה לא התחילה לחלוב ממנו כסף. ברגע שמספיק אנשים יעברו לרכבים חשמליים תמסכו על סחבאק שיתחילו לשים “מיסי דלק” (לא זוכר איך הם נקראים) על החשמל שהאוטו שלכם לוקח.

מנחם
Guest

איפה רשות המיסים? הלכה לישון? יש פה מלא אנשים שלא שוחטים אותם במס
אין מיסוי בלו אין 108 אחוז מס על קניית הרכב, אין טסטים יקרים וטיפולים במוסכי יבואן במחירי שחיטה
אם לא תתעוררו עוד אנשים יקנו פה רכב במחיר סביר, וישלמו מחיר סבבה על תחזוקה והטענה בחשמל. בתור ישראלי זה לא נתפס לי

MusiCode7
Guest

יש פה בעיה שלא דובר עליה.

הסיבה למיסוי הגבוה על דלק / רכב, היא כדי לצמצם את הרכב הפרטי, ולהעביר אנשים לתח”צ (כן, שהתח”צ זה הסעות לעניים וחרדים, זה לא עובד, ידוע).

הרכב החשמלי לא פותר את בעיית הפקקים.
הוא לא מצמצם את הרכבים בכבישים.

לכן, הקלות מיסוי ייתכנו, אבל לא ברמה גבוהה,
לפחות כל עוד שמספר הרכבים בארץ גדל במהירות.

אני
Guest

כן חשמלי לא חשמלי,לפחות שאתם נחנקים בפקקים שיהיה לכם יותר שקט וזול
אני ממשיך עם האופנוע

בוב
Guest

להיות בפקק עם נהג אוטונומי וברכב נוח ושקט זו חוויה לא נעימה אבל גם לא נוראה. זה פשוט זמן שמנוצל לדברים אחרים. עדיף מלנווט בדו גלגלי מסוכן וחשוף לפגעי מזג האוויר ברווחים הצרים בין מכוניות

דובי
Guest

כן אחי, דבר איתי שתוכל לכתוב קוד בזמן שהאוטו שלך משייט בפקקים
יעבור עוד הרבה כסף בחשבונו של אלון מאסק לפני שנוכל לעשות את זה

בוב
Guest

המספרים בהולנד ושוודיה לא צמחו כי פתאום אנשים החליטו לעבור לחשמלי. הם צמחו בגלל פטורים ממס וסבסוד של המדינה. אם בישראל יממשו מדיניות נורדית כזו תוך שנה כמעט כל הרכבים החדשים יהיו חשמליים.
מעדיף שהמדינה תתערב כמה שפחות, ורק לא תמציא מיסים חדשים על החשמליות או החשמל, יעשה רק טוב כלכלית וסביבתית

wpDiscuz

תגיות לכתבה: