מקונסולות הדור הבא ועד למנצחים הגדולים בקיקסטארטר [סיכום שנה בגיימינג]

מה קרה בשוק המשחקים ב-2012? האם מישהו יזכור את השנה בכלל, או שהיא תיזכר רק בתור השנה שלפני 2013?

שנת 2012 מסתיימת. האם היה מדובר בשנה טובה למשחקים, או בשנה סתמית בלבד וממוחזרת? האם קרה השנה משהו שיגרום לה להיזכר בעתיד, או שהדור הבא, שככל הנראה יגיע (או לפחות יוכרז) ב-2013 יאפיל עליה?

שנת הקיקסטארטרים

כנראה הדבר שהכי משמח אותי השנה – בעקבות ההצלחה של פרוייקט המימון של טים שייפר, ניסו עוד מפתחים רבים, ידועים יותר ופחות, להשיג כסף בצורה ישירה מהלקוחות ולעקוף את המפיצות.

בשנת 2013 אנחנו אמורים לקצור את הפירות של כל אותם מימונים. משחקים כמו ההרפתקה של Double Fine, משחק שאדוראן החדש, החידוש של לארי הראשון, המשחק החדש של יוצרי Quest for Glory, המשחק החדש עם הניחוח הישן של פיטר מולינו, משחק תפקידים מרשים של Black Isle Studios ועוד ועוד אמורים לנחות במהלך 2013. למרבה הצער, לא הכל ורוד בתחום. יוצר גיבור הקוד, המשחק שאמור היה ללמד אתכם Unity, פחות או יותר שרף את הכסף ולא יצליח להשלים את הפרוייקט. לפחות רמאות אחת נחשפה אחרי שעלתה לאתר, ומי יודע כמה לא נחשפו ודווקא הצליחו. נקווה שאותם מקרים בודדים לא יפגעו בפרוייקטים עתידיים, ושהמשחקים שדווקא כן יתחילו להגיע יתנו לנושא דחיפה רצינית קדימה.

המנועים הגרפיים החדשים

השנה ראינו את מנוע אנריל 4 סוף סוף. גם Square Enix, יוצרי סדרת פיינל פנטזי, הראו לנו מנוע גרפי מרשים במיוחד. למרבה הצער, המנוע של SE לא יראה כל כך מרשים על קונסולות הדור הבא – המחשב ששימש להדגמה הוא אולי לא פסיכי לגמרי ובהחלט סביר להניח שישנם כמה גיימרים פסיכים עם מחשב כזה, אבל מדובר במחשב שלא ישאיר לכם המון עודף מעשרת אלפים ש”ח, כך שללא שום ספק, מדובר במחשב חזק יותר מקונסולות הדור הבא.

כמו בקיקסטארטר, גם בתחום המנועים הגרפיים ראינו השנה את ההבטחות, אבל את קיומן נתחיל לראות, במקרה הטוב, רק בשנה הבאה. אין ספק, מדובר במנועים מרשימים מאוד ואני ארצה מאוד לשדרג את החומרה עליה אני משחק כדי שאוכל ליהנות מהם – וסביר להניח שגיימרים רבים נוספים מרגישים כמוני.

2012 בכסף

השנה הייתה שנה קשה לחלק מהאולפנים. יוצרי ממלכות אמאלור, 38 Studios, נסגרו. THQ, מפיצה ידועה, נמצאת בהליכי פשיטת רגל, אם כי במקרה הזה ככל הנראה מדובר בירידה לצורך עליה. אפילו הפרה החולבת הידועה ביותר בתחום, סדרת Call of Duty, הפיקה השנה מעט פחות חלב דולרים מאשר בשנים קודמות, אבל הכותר החדש בסדרה הוא עדיין הכותר המצליח ביותר השנה, כמובן.

עם זאת, לא כדאי להספיד את התעשיה. על פי ההערכות הכניסו חברות המשחקים השונות כמעט 70 מיליארד דולר השנה, ובשנה הבאה צפויות ההכנסות לגדול. כמובן שהמספרים הללו כוללים גם אולפנים כמו זינגה או מפיצות כמו אפל, ולא רק יוצרות ומפיצות של משחקי AAA, אבל נכון לשלב זה, נראה שמשחקי המובייל עדיין לא מהווים את עיקר ההכנסות בתחום.

השנה בה התחיל הדור הבא

השנה יצאה קונסולת הדור הבא הראשונה – הווי יו של נינטנדו. כמו בדור הקודם, גם הפעם נינטנדו מוציאים קונסולה עם יכולות גרפיות שלא עוברות בהרבה את הדור הנוכחי ועם גימיק שאמור לדחוף את המכירות קדימה. הגימיק הפעם נראה פחות מוצלח מהגימיק הקודם, אבל בינתיים נראה שההשקה מוצלחת. נכון שסוני ומיקרוסופט מוכרות הרבה יותר יחידות של אקסבוקס 360 ופלייסטיישן 3 מאשר נינטנדו (למען הסר ספק – כל אחת מהן מוכרת הרבה יותר מהקונסולה שלה מאשר נינטנדו בכוחות עצמה), אבל כדאי לזכור שהרבה יותר קל להביא קונסולה ותיקה למדפים מאשר קונסולה שרק הושקה.

בסך הכל, המכירות של נינטנדו עכשיו משתוות למכירות שלה בהשקת הווי, ועוקפות את המכירות בהשקות של הפלייסטיישן 3 והאקסבוקס 360. עוד רמז לסיום הדור הנוכחי קיבלנו אתמול, כשסוני הודיעה שהיא מפסיקה למכור את קונסולת הפלייסטיישן 2 לחנויות ביפן. זה אומר שבקרוב ייפסק ייצור הקונסולה, אם לא נפסק כבר. למה להפסיק את הייצור של הקונסולה המצליחה בכל הזמנים? כנראה בשביל לא ליצור מצב שבו לסוני שלושה מוצרים שונים באותה נישה שמנסים להיכנס לכם לסלון, ואולי גם בשביל לפנות פסי ייצור שנחוצים לקראת השקת הפלייסטיישן 4. השנה ככל הנראה יוכרזו ואולי אפילו יושקו שאר קונסולות הדור הבא, ואז נוכל לעשות השוואה של מכירות וגם של יכולות גרפיות.

שנת המשחקים הקטנים

אילו משחקים גדולים יצאו השנה? משחקים כמו מאס אפקט 3, מקס פיין 3, Assassin’s Creed 3, היילו 4, בורדרלנדס 2. יצא גם חידוש לאקסקום. מה עם משחקים מקוריים? מותגים חדשים? כמעט ולא ראינו כאלה השנה. לא במרכז השוק. דווקא בשוליים אפשר היה לראות משחקים מרשימים כמו Journey, שסיפק חוויה מאוד מיוחדת, אפילו אם קצרה למדי, ואכן זכה בתואר משחק השנה מכמה אתרים מובילים. נקווה שבשנה הבאה, ביחד עם המנועים הגרפיים החדשים והקונסולות החדשות יגיעו גם כותרים מקוריים.

בעקבות זאת גם היה קשה לבחור במשחק השנה. מבין משחקי המיינסטרים, היחיד ששקלתי להעניק לו את התואר היה Mass Effect 3, שנתן סיום חזק מאוד לטרילוגיה, לפחות בעיני. אלא שהמשחק היה שנוי במחלוקת – עם תוכן להורדה שהרגיש קריטי והופץ ביום ההשקה של המשחק, עם כל הבלגאן שמסביב לסיום ועם הוצאת הסיומים המשופרים, נראה שהמשחק לא באמת היה מושלם. חוץ מזה, אם תשאלו אותי, הוא סבל מעודף קיטש ביותר מדי מקומות, וכמשחק נטו הוא היה פחות טוב מהמשחק הקודם בסדרה. בסופו של דבר, גם אני בוחר במשחק השנה שלי מתחום המשחקים הקטנים, או לפחות קטנים יחסית – המתים המהלכים, בהפצת Telltale. אמנם מדובר במשחק הרפתקאות, אלא שכאן לא מדובר בשבירת הראש ופתרון חידות, אלא במשחק דרך סדרה של סצינות וקבלת החלטות, לפעמים החלטות קשות. יש גם כמה קטעים שהם יותר קווסט קלאסי, אבל קל, ויש גם טיפה אקשן, אבל מה שבאמת חשוב כאן הוא בניית הדמויות והאווירה. המשחק הזה הוא כל מה שגשם כבד היה צריך להיות, ולא הצליח. החסרון היחיד שלו הוא הגרפיקה הפשוטה, אבל מכל בחינה אחרת – סיפור, עקביות העולם וההתקשרות הרגשית לדמויות, הוא מנצח בהליכה. עם משחק שעושה טוב כל כך את מה שהוא מנסה לעשות, קל מאוד להתעלם מהרמה הטכנית הנמוכה יותר.

בסך הכל, נראה ש-2012 לא הייתה שנה מעניינת במיוחד. אם נעבור על הקטגוריות השונות נראה שהשורה התחתונה בכולן כמעט היא – חכו ל-2013. חכו למשחקים שמומנו בקיקסטארטר. חכו למשחקים עם מנועים גרפיים חדשים. חכו לקונסולות החדשות. כנראה שבסופו של דבר, 2012 היא רק השנה שבאה לפני 2013, לא יותר מזה.

Avatar

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: