10 דברים שאתם צריכים לדעת לפני גיוס הסיד שלכם

גיוס ההון הראשוני שלכם הוא ללא ספק אבן הדרך החשובה ביותר של כל סטארטאפ צעיר ומה שמבדיל בין מנוצר ומשתמשים ראשונים לבין רעיון על הנייר. אז הנה 10 דברים שאתם צריכים לדעת – דרך עיני המשקיעים

מקור: Pixabay

מאת מקס מרין

גיוס סיד (הון ראשוני) הוא אבן דרך חשובה במסע שלכם כיזמים. הוא מספק לכם את היכולת לשכור משרד, לגייס את האנשים הנכונים, לבנות את החברה, לנסוע כדי לפגוש בלקוחות וצרכנים וליצור נכסים לסבב גיוס ההון הבא שלכם. אבל כדי להגיע משלב ההחלטה על גיוס עד לסגירה מוצלחת של גיוס, יש לא מעט חלקים בפאזל שצריכים להיכנס למקום הנכון.

הנושא מורכב למדי ולכן, כתבנו ב-lool ספר אלקטרוני שלם על הנושא: "Raising Your Seed Round", שמרכז את כל מה שחשוב עבורכם כשאתם רוצים לגייס כסף כמייסדי חברה. כדי לתת לכם טעימה מהספר, הנה 10 המלצות שחשוב שתזכרו.

1. כדי לקבל החלטה כמה עליכם לגייס, עליכם להבין לאילו נכסים תזדקקו לסבב A

הסתכלו תמיד על גיוס ההון הראשוני כאמצעי ולא כמטרה. גיוס סיד תלוי ביכולתכם לשכנע את משקיע הסיד שביכולתכם לגייס את סבב A. אם בעת גיוס הסיד המשקיע לא משתכנע שביכולתכם לגייס את סבב A, למה לו לקחת את הסיכון הפיננסי? במילים אחרות, אם באפשרותכם להסביר את מה שתצטרכו כדי ולהבטיח את גיוס סבב A, גיוס הסיד הופך קל באופן ניכר.

2. לפני שאתם ניגשים למשקיעים, וודאו שאתם מבינים את הנוף המימוני

מומלץ מאוד להבין מראש עבור כל אחד ממקורות המימון, איזה סוג של בעלות הם מחפשים בתמורה להון שישקיעו, וכמה שליטה הם ירצו בעת קבלת החלטות משמעותיות, כגון גיוס עובדים, תקציב ומכירת החברה. חלק מהמשקיעים מובילים סיבובים, בעוד שאחרים יעדיפו להצטרף לסיבוב קיים. הבנה והבחנה מראש בין סוגי השחקנים השונים תסייע לכם לפתח אסטרטגיית גיוס כספים חכמה יותר.

3. בדיוק כמו שאתם רוצים להבין את המבנה הארגוני של הלקוחות שלכם, חשוב להבין את המבנה הארגוני של המשקיעים הפוטנציאליים שלכם.

בישראל, בקרנות מיקרו הון סיכון ובקרנות הון סיכון יש בין 2-6 שותפים ו-0-6 אנשי מקצוע בתחומי ההשקעה, כאשר פלטפורמות השקעות המונים (ECPs) מתנהלות בטווח דומה. השותפים משתמשים לעיתים בשמות תפקידים שונים, כגון שותף כללי, שותף מנהל, שותף מיזם, שותף זוטר, שותף מנהל כספים ראשי (CFO), שותף משפטי ואחרים. למטרות השקעה, מומלץ להעדיף שותפים כללים (General Partner) ושותפים מנהלים (Managing Partner). אנשי מקצוע בתחום ההשקעות שאינם שותפים יישאו בתארים כדוגמת אנליסט, עמית ופרינסיפל או בתואר הפחות נפוץ סגן נשיא.

4. על מנת להבטיח מפגש פנים-אל-פנים עם שותף בכיר, עליכם להיות עם עבר מרשים, נגיעה משמעותית בשוק, או במערכת יחסים חמה.

זכרו, שכל משקיע שמקדיש לכם זמן, בהגדרה מקדיש את הזמן הזה ליזמים אחרים. אם כן, מה יגרום למשקיע לבחור להקדיש את הזמן שלו לכם ולא ליזם אחר?

5. היכולת לספר את הסיפור שלכם באנגלית הוא אחת המיומנויות שהכי חשוב לפתח

כישראלים, שפת האם שלכם היא, קרוב לוודאי, עברית. לרוע המזל, מרבית הלקוחות לא יבינו את הגרסה העברית של הסיפור שלכם. לכן, על מנת להוכיח למשקיע שיש לכם את מה שנדרש כדי למכור ללקוחות מעבר לים ולהתבלט מעל כל השאר, ספרו את הסיפור שלכם באנגלית.

6. ודאו שאתם מבינים את התהליך שמתנהל בקרנות ההון סיכון ואיפה אתם בתוכו

אם לא ברור לכם מה נדרש לקרן ההון סיכון על מנת לקבל החלטה, אתם מסתכנים בכך שתבזבזו הרבה זמן ואנרגיה, שיכולים להיות מוקדשים לבניית העסק שלכם. לאורך כל תהליך ההתקשרות שלכם עם קרן ההון סיכון, התנהלו בעדינות אך בנחישות, על מנת להבין מהם הצעדים הבאים הנדרשים לשם קבלת החלטה להשקיע ופעלו במהירות כדי להשלים את השלבים הללו.

7. בדיקת נאותות היא פעולה שעדיף לבצע בעצמכם, מראש, עוד לפני שאתם ניגשים למשקיעים – אחרת, אתם עשויים לבזבז את השנתיים הבאות של חייכם בהקמת עסק שקרוב לוודאי ייכשל.

משקיעי הון סיכון משקיעים כ-5-10 אחוז מ-״תקציב הזמן״ החודשי שלהם לכל חברת פורטפוליו. לעומת זאת, אתם תקדישו 80 עד 100 אחוזים מזמנכם למיזם שלכם. כיוון שהסיכון שאתם לוקחים הוא גדול פי כמה, אם קרן ההון סיכון רואה שלא הגדרתם, מיפיתם, ניתחתם וניהלתם את הסיכונים הכללים והספציפיים בפניהם ניצב העסק שלכם, אתם לא מעבירים את המסר הנכון מבחינתכם.

8. דברו עם יזמים מצליחים וגם עם כאלה שנכשלו אודות המסע שלהם, כדי שתלמדו אילו הנחות והחלטות הוכיחו את עצמן כמוצלחות ואילו נחלו כישלון חרוץ.

קרנות ההון סיכון יבחנו את התוכניות שלכם לגיוס עובדים, ניהול הכספים, המוצר והשווקים אליהם אתם מתכוננים לחדור. הן בוחנות מאות תוכניות עסקיות בשנה ופיתחו שיטות לזהות הנחות בלתי-מציאותיות. כדי ליישר קו עם המציאות, עליכם לפתח רשת של יועצים שיכולים, מתוך ניסיונם והידע שלהם, לעזור לכם לדייק את התוכנית שלכם.

9. ההסתייעות בעורכי דין טובים, שיודעים לסגור עסקאות, הוא גורם עיקרי בהבאה למצב שבו ה-Term Sheet שלכם ייחתם במהירות, ביעילות ובאופן מאוזן.

אתם יכולים להיות בטוחים שהמשקיעים הפוטנציאלים שלכם עומדים לשכור את שירותיהם של עורכי הדין המובילים, על מנת להבטיח שזכויותיהם מוגנות וכי במרבית המקרים של 50-50 ההסכם יהיה לטובתם. אל תציבו את עצמכם ואת החברה שלכם מלכתחילה בעמדת נחיתות בכך שתחסכו קצת כסף כאשר תשכרו את שירותיו של עורך דין שאינו באותה רמה.

10. היעד העיקרי שלכם לכל אורך תהליך הסגירה הוא להישאר ממוקדים בדברים שבאמת חשובים, לטווח הקצר והארוך כאחד, כדי שתוכלו להשיג את התוצאה הסופית המיטבית לעצמכם, לשותפייכם למיזם ולחברה שלכם.

אתם צריכים למצוא את האיזון בין ההון, ההחזקות בחברה, התנאים המסחריים והזמן שנדרש כדי לשאת ולתת על כל אלה. מצער מאוד להתקרב לקו הסיום ואז להיכשל. סיימו חזק והיוועצו בעורך הדין שלכם, כדי שתדעו בדיוק על מה אתם מוכנים לוותר ומה אינו עומד בכלל למשא ומתן עוד לפני שאתם נכנסים לתהליך הסגירה.

הכותב הוא Associate ב-lool ventures

אהבתם? מוזמנים להוריד את הספר האלקטרוני המלא.

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "10 דברים שאתם צריכים לדעת לפני גיוס הסיד שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Ofer
Guest

Read or listen to venture deals

משועמם
Guest

אם אתם רוצים ללמוד לדוג לכו דברו עם דייגים לא דגים

וואט
Guest

אבל הדגים לא רוצים ללמוד לדוג , הם רוצים שידוגו אותם

wpDiscuz

תגיות לכתבה: