yes GO הולכת לכיוון הלא נכון [דעה]

יס פוחדת ובצדק ממגמה צרכנית של מעבר לצריכת תכנים באינטרנט, אלא ש-yes GO הוא ממש לא הפתרון. לביא שיפמן מסביר.

yesgo

לא פחות משנתיים של עבודה ו-50 מיליון שקלים השקיעה חברת yes במיזם החדש שלה, המיועד לאפשר צפייה בתכני הוידאו וה-VOD של החברה במכשירים ניידים.

השירות, המכונה yes GO, משתמש בתשתית האינטרנט ומציע, לראשונה בישראל, שירות טלוויזיה מסחרי רחב המבוסס על תשתית IP ‏(IPTV). במהלך מסיבת העיתונאים אמר מנכ"ל yes, רון אילון, כי שלוש סיבות הביאו לפיתוח השירות – טכנולוגיות חדשות, מכשירים חדשים ושינוי בהרגלי ההצפיה של הלקוחות.

אלה הן סיבות משמעותיות אך גם אם נוסיף למשוואה את התחרות הקשוחה עם המתחרה המרה – חברת HOT, קשה להאמין שהן לבדן גרמו לחברה לבצע את ההשקעה העצומה בזמן ובכסף.

חותכי הכבלים

בשנים האחרונות הולכת ומתגברת תופעה המכונה cord cutters ("חותכי כבלים") – לקוחות שמאסו בחברות הכבלים המסורתיות והחליטו להתנתק מהשירותים שהן מציעות. מחירי המנוי הגבוהים, אוסף הערוצים העצום, שברובו אינו רלוונטי ואין סוף השידורים החוזרים הביאו את הלקוחות לוותר על שירות הכבלים ולהתבסס על תכנים המצויים ברשת האינטרנט.

בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם מוצעים היום שירותים המאפשרים צפיה בתכני וידאו במחירים נמוכים להפליא. כך למשל מנוי חודשי לשירות Netflix, החושף את המשתמש לאין ספור סרטים וסדרות, עולה $8 לחודש (כ-30 שקל). שירות מקביל, המכונה hulu, מציע תכנים דומים באופן חינמי ומאפשר שדרוג לתכנים נוספים תמורת תשלום חודשי. שירותים מסוג זה והאפשרות לצפות בתכנים חינמיים באמצעות DVB-T ("עידן פלוס"), מעודדים צרכנים להתנתק משירותי חברות הכבלים, לחסוך מאות שקלים בחודש ולהצטרף למיליוני ה-cord cutters.

עבור חברות הכבלים, שכבר השקיעו במערכי שידור, הקמת מרכזי שירות לקוחות ורכישת התכנים, העלות השולית של הוספת מנוי בודד היא כמעט אפסית. המשמעות של האספקט הכלכלי הזה היא מלחמה בלתי פוסקת בתופעת הנטישה כיוון שכל לקוח שחברות מאבדות, הופכת לפגיעה ישירה בשורת הרווח שלהן. אחד הכלים המשמעותיים ביותר במלחמה זו הוא שירותים ופיתוחים חדשים הגורמים ללקוחות להשאר מנויים בחברה ו-yes GO, המאפשר לצפות בשידורים גם במכשירים ניידים כמו טלפונים חכמים וטאבלטים, הוא אחד מהם.

יחד עם זאת ולמרות ההשקעה העצומה של זמן וכסף, אני לא משוכנע ששירות כמו yes GO הוא פתרון שיצדיק את עצמו לאורך זמן. הלקוחות של היום מאסו בעולם התוכן המוצע על ידי חברות הכבלים והלווין ומעונינים במודלים חדשים המתאימים להם יותר.
הלקוחות של היום מחפשים ומוכנים לשלם רק על תכנים ספציפיים העונים לעולם התוכן שלהם ולא על סופרמרקט ענק של ערוצים, שהרוב המכריע שלהם אינו אומר להם דבר. לפיכך, פתיחת סניף חדש של "סופרמרקט הערוצים", המאפשר צפיה בתכנים גם על מכשירים נוספים, אינו הצעד האסטרטגי הנכון. זהו פתרון שהיה מתאים לפני 5 או 10 שנים, אבל היום הוא מאבד את הרלוונטיות שלו.

אם yes ו-HOT מעונינות לשמר את הלקוחות שלה עליהן להציע מודלים חדשים המותאמים לצרכים הספציפיים של כל לקוח. הימים בהם היה ניתן להציע מודל של "one size fits all" חלפו והחברות צריכות לפתח כאלה שיאפשרו לכל לקוח לתפור את החליפה המותאמת לצרכיו ולתקציב שלו. כך למשל יכולות החברות לפתח מודל שבו כל לקוח יבחר את רשימת הערוצים המתאימה לו ובמקביל לאפשר רכישת שירות VOD ללא קשר לכמות הערוצים שנרכשו. רק כך יוכלו החברות להשאר רלוונטיות גם בעולם המשתנה סביבן.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF.

לביא שיפמן

לביא הוא המייסד והבעלים של "NetCHEIF Articles" – אתר תוכן הכולל עשרות מדריכים וסקירות על נתבים, חיבורים אלחוטיים ורשתות ביתיות. החיבה לטכנולוגיה וגאדג'טים מלווה אותו מאז היה ילד, ובשנים האחרונות הוא מנסה להדביק בה גם אחרים. לביא הוא בוגר הטכניון בהנדסת מחשבים וממקימי הסניף הישראלי של מיקרוסופט

הגב

3 Comments on "yes GO הולכת לכיוון הלא נכון [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דין
Guest

אני לא מבין למה הם נאבקים להמציא את הגלגל מחדש.

קחו 35 שקלים לחודש ותנו את כל התכנים שלכם על כל פלטפורמה שהצרכן בוחר.
זהו.
ז-ה-ו.

וברור לי שאני לא חולם בהקיץ כי יש לכם דוגמא מדהימה מעבר לים שמוכיחה לכם שזה אפשרי.
אתם רק צריכים *להתנתק* מחשיבה של איך לקחת עוד כסף מהצרכן מבלי לתת לו כלום בתמורה.

מישהו
Guest

לפני 10 שנים זה היה מתאים? איפה היית רואה? בנוקיה? לפני 5 שנים? איפה היית רואה? בבלאקברי? למעטים היה אייפון.

נירוש
Guest

CORD CUTTER גאה מאז 2007!
אתם מוזמנים להצטרף ולהנות משקט נפשי (וגם חיסכון לא קטן של 3000 ש' בשנה)
:-)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: