גיקטיים עושה סדר: האם וויקס מפסידה או מרוויחה?

וויקס שיחררה היום את הדו׳׳חות הרבעוניים שלה וכחלק מפעילות המחקר והאנליזה החדשה של גיקטיים, החלטנו לצלול פנימה ולעשות קצת סדר, גם לאלו מכם שלא ממש מבינים במונחים חשבונאיים ומספרים

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

חברת וויקס הישראלית, המפתחת פלטפורמה מתקדמת לפיתוח אתרים, פירסמה הבוקר (ד׳) את הדו״ח הפיננסי הרבעוני שלה.

כדי שנוכל להבין את הדו"ח החציוני של 2016 בפרספקטיבה הנכונה, חשוב שנכיר קודם את המספרים המסכמים של השנה שעברה (2015).

כשמגיעים לבחון חברה, נהוג לאמוד אותה במספר פרמטרים: נתחיל בהכנסות החברה, הכוונה היא לסכום הכסף שנכנס לחברה כתוצאה ממכירת מוצריה או שירותיה. וויקס הכניסה כ-204 מיליון דולרים בשנת 2015. הרווח הגולמי מייצג את ההפרש בין ההכנסות לעלות המכר (כלומר סך העלויות הישירות והעקיפות, במקרה העמסה, הכרוכות במכירת השירותים או המוצרים של החברה). בוויקס אנו רואים שהרווח הגולמי עמד בדצמבר 2015 על כ-169 מיליון דולר (עלות המכר היא כ-17% מההכנסות).

למרות הכנסות לא קטנות, הרווח התפעולי של החברה הינו שלילי; הרווח התפעולי מחושב כרווח גולמי בניכוי עלויות נוספות הנדרשות לתפעול השוטף של החברה, כגון הוצאות R&D (מחקר ופיתוח), הוצאות שיווק ומכירה, הוצאות הנהלה וכדומה. בדצמבר 2015, לוויקס היה רווח תפעולי שלילי על סך 48.6 מיליון דולר. עיקר ההפרש בין הרווח הגולמי לתפעולי ב-2015, נבע מהוצאות מחקר ופיתוח בסך 78 מיליון דולר וכן הוצאות שיווק, מכירה והנהלה כלליות בסך 140 מיליון דולר.

הכנסות גבוהות, רווח תפעולי שלילי

עכשיו כשיישרנו קו עם עולם המונחים ועם הנתונים של השנה שעברה, נחזור לנושא לשמו התכנסנו – פרסום הדו״ח החצי שנתי של וויקס, המסכם את שני הרבעונים הראשונים של שנת 2016.

וויקס סיימה את הרבעון בצמיחה של כ-41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הכנסותיה עלו על תחזיות החברה הראשוניות ועומדות כעת על 69 מיליון דולר אל מול 49 מיליון דולר ברבעון הקודם. במונחים חצי שנתיים אחוז הצמיחה מרשים אף הוא ועומד על כ-40%. את העליה ניתן להסביר על ידי גידול במספר מנויי הפרימיום לחברה, תוספת של מיליוני משתמשים חדשים וכן השקה של פתרונות חדשניים לעולם עיצוב אתרי האינטרנט כגון הכלי האוטומטי לבניית אתרים המבוסס על אינטיליגנציה מלאכותית

מהצד השני של המטבע, בתחום ההוצאות, אנו מגלים הסבר אפשרי לעליות היפות בהכנסות. במחצית הראשונה של 2016 תחום המחקר והפיתוח בחברה גדל ב-40% לעומת החציון המקביל של 2015, עד לרמה של כ-50 מיליון דולרים. זאת נוסף על הגידול המתמיד בשיווק ומכירות העומד על 27% בהשוואה לשנת 2015, ועומד כעת על כ-76 מיליון דולר, כאשר לפי פרסומים, חלק משמעותי מהכסף הוקדש לפרסומת מרכזית בזמן הסופרבול.

סעיף חשוב נוסף הינו תזרים המזומנים של החברה, בסעיף זה ישנו סיכום כל תנועות המזומנים הידועות בחברה. בוויקס, בזכות נתונים חיוביים של גביית כספים מלקוחות (גידול של 42% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד), יש תזרים מזומנים חיובי לחברה המסתכם בכ- 10.2 מיליון דולר, ועם זאת החברה אינה רושמת רווח בספריה (מבחינה חשבונאית).

דרך מרכזית נוספת למדידת תוצאות פיננסיות של חברה הוא ה-EBITDA (גם: Earnings before interest, taxes, depreciations and amortizations), מדד המתאר את תוצאות החברה על בסיס הרווח שלה, לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות. מדד זה מאפשר לבחון מהו הרווח התפעולי של החברה בנטרול סעיפים הנכללים תחת רווח תפעולי ואינם מהווים זרימת מזומן.

במקרים מסויימים המדד יכול להוות קירוב לתזרים המזומנים (אך ללא שיקולי מס ושינויי תזרים הנובעים משינויים בהון החוזר). לעיתים מבוצעות התאמות ל-EBTIDA על מנת להתאימו לדו״חות, קיים גם מדד EBTIDA מותאם שמכונה ׳Adjusted EBITDA׳ ובעת פרסומו יש לבאר גם את ההתאמות הגלומות בו.

ה-EBITDA בוויקס בסוף המחצית הראשונה של שנת 2015 עמד על מינוס 43.6 מיליון דולר, כעת הוא עומד על מינוס 45.5 מיליון דולר.

לעומת ה-Adjusted EBITDA בוויקס שמייצג תזרים מזומנים בנטרול שינויים בהון חוזר, ריביות, עמלות בנקים, הוצאות מימון, רווחים/הפסדים מעסקאות גידול והוצאות מיוחדות או חד פעמיות. בסוף המחצית הראשונה של שנת 2015 עמד ה-Adjusted EBITDA בחברה על 3.5 מיליון דולר, כעת הוא עומד על 13.5 מיליון דולר.

אז מה למדנו מכל הנתונים הפיננסים היבשים?

וויקס נמצאת במגמת צמיחה, על פי הנתונים לעיל הכנסות החברה במחצית הראשונה עלו על התחזיותה לשנה זו. אם המגמה אכן תמשך החברה צופה עליה בהכנסות של 18% עד לסוף שנת 2016. החברה עתידה להשקיע כ- 38% מהכנסותיה בממוצע בהוצאות מחקר ופיתוח, אליהן מתווספות גם הוצאות שיווק ומכירות שעתידות לרדת בכ- 3% בממוצע (בהשוואה לשנת 2015) עד לרמה של כ- 159 מיליון דולר אשר יהוו 66% מתחזית ההכנסות לסוף 2016. נציין שאחוז הוצאות השיווק והמכירות מההכנסות נחשב לשיעור גבוה במיוחד בתעשייה.

וויקס דואגת כל העת לנסות ולשכלל את השירותים המוצעים ללקוחותיה, גם לשם הגדלת נתח השוק וקידום חדשנות בתחום בניית האתרים בעולם. וויקס עדיין אינה חברה רווחית, עם זאת, אנו יודעים שקהל היעד שלה, משתמשי עולם האינטרנט, טרם מוצה. ישנם מקומות רבים בעולם שרק עתה מתחברים לרשת וכפועל יוצא, למספר לא מבוטל מהם יהיה צורך בשירותי החברה בהקמה ועיצוב אתרים.

פלח האוכלוסייה הזה נמנה על משתמשיה הפוטנציאליים של וויקס, זאת בנוסף למשתמשי רשת האינטרנט הנמנים על לקוחותיה של החברה – חלקם אף מנויים בתשלום, לקוחות ששוקדים כל העת על חידוש הנראות של אתרי האינטרנט הקיימים שלהם תוך מזעור שיקולי זמן ועלות.

איך כל זה משפיע עלינו?

וויקס כאמור, היא חברה ציבורית, ואף שהיא נסחרת מעבר לים כל אחד מאיתנו יכול לבחור (בהנתן הכסף) אם להשקיע בחברה או לא. כדי לעזור לכם להחליט, נסיק מספר מסקנות לסיום

וויקס עדיין רושמת הפסדים על הנייר אבל בפועל הרווחים מושקעים במחקר ופיתוח כך שנראה שהחברה מסתכלת קדימה ובהשקעות אלה מעוניינת לבסס עצמה כשחקן מוביל בתחום.

ההפסד אותו רשמה החברה היה נמוך משמעותית (בכ- 30%, על בסיס Non-GAAP וכ- 10% על בסיס GAAP) מההפסד אותו חזו האנליסטים, כלומר קיימת מגמת שיפור העולה מעבר לציפיות בין אם בשל גבייה נכונה ותכליתית מלקוחות החברה ובין אם בשיווק נכון וממוקד יותר.

בחודש האחרון שמענו על חידוש אחד של וויקס בתחום האוטומציה של בניית האתרים, כעת מתווסף אליו חידוש נוסף Wix Pro Gallery, מוצר חדש המשווק לצלמים, באמצעותו הם יכולים ליצור פורטפוליו מרהיב אונליין, חידושים אלה יעזרו לוויקס לגרוף קהל לקוחות נוסף בעודם לוקחים צעד נוסף לעבר ביסוס מעמדם כמובילי השוק.

המניה נמצאת במגמת צמיחה החל מחודש פברואר השנה, בו נסחרה בשווי 15.85 דולר. עברו מאז כחמישה חודשים והיום (ד') היא נסחרת סביב רמה של 33 דולר למניה (עליה של מעל 100%). בהתחשב במגמת הצמיחה של החברה ובצמיחת השוק הטכנולוגי כולו, אנו מאמינים כי וויקס היא השקעה מניבה לטווח הארוך. אף על פי כן, מאחר והמניה נמצאת כרגע במחיר שיא אחרי רצף ארוך של עליות, סביר להניח שבקרוב תבצע תיקון כזה או אחר.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

בני חקק

הכותב מנהל מחלקת המודיעין העסקי של Geektime, לשעבר יועץ כלכלי בכיר ב-EY, מנכ"ל אגודת הסטודנטים בטכניון, יו"ר דירקטוריון חברת "מכלול" בע"מ, מורה ומחנך. בהכשרתו מהנדס תעשייה וניהול, בוגר הטכניון.

הגב

23 Comments on "גיקטיים עושה סדר: האם וויקס מפסידה או מרוויחה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
פ. מוני
Guest

כמה מהוצאות שלהם ממנו את הכתבה הזו, שהיא לא יותר מאשר פרסומת במסווה של כתבה.

סופרבול
Guest

לגמרי. איך אפשר מצד אחד לרשום משפט כגון "וויקס נמצאת במגמת צמיחה" ומצד שני להראות כי החברה הפסידה 11 מיליון דולר ברבעון האחרון.

איחטיאנדר
Guest

לא רלוונטי. אמזון גם לא חברה מרוויחה במיוחד .

סופרבול
Guest

אמזון סיימה את 2015 עם מאזן חיובי של 600 מיליון דולר. וויקס לעומת זאת, סיימה את 2015 עם מאזן שלילי של 45 מיליון דולר.

יוני
Guest

חשבון פשוט. אם המנייה הייתה על 15.85 ועכשיו היא על 33 מדובר בעלייה של מעל ל-100% ולא מעל ל-200%

יניב פלדמן
Member

תודה על תשומת הלב יוני. תוקן.

ברבאבא
Guest

כמה מילים כדי לבלבל את הקורא ולהסתיר את המשפט ״וויקס עדיין מפסידה הרבה כסף״.
קשה לגיקטיים להיות אתר נושך שלא נופל למלכודת החנפנות לחברות הישראליות?

יוסי
Guest

הייתי מחייב את חבר שלי לבלוס מנת שווארמה בלב ליבה של הודו

גדש
Guest

למה כל הקנאה והרוע? למה לא להגיד כל הכבוד לחברה שפיתחה מוצר נהדר וחברה מעולה במציאות הארצישראלית הקשה? כולכם שכירים קנאים שהיו חולמים להקים חברה כזו שמספקת ערך להמון אנשים מסביב לעולם. (אין לי קשר בכלל לחברת WIX, אני סתם יזם שעובד קשה ושונא לראות קנאים שלא לקחו סיכון בחיים שלהם, למעשה אני בכלל עובד עםwebydo ה"מתחרה"..)

caesar
Guest

חובה עליו לגדל דגים

strength
Guest

חובה עליו ללכת את רחוב זבוטינסקי עם יד קשורה מאחורי הגב ודוחף כיסא גלגלים שיושב עליו תינוק בן שלושה חודשים ויום בדיוק, עם קרוקס וללכת רק בין הנתיבים, ושלא ימות באמצע. לא הוא ולא התינוק, ואם התינוק בוכה הוא צריך להתחיל מההתחלה, וכל פעם שהתינוק צוחק הוא חייב לנפח בלון ? בצבע של המשקפיים של האיש שהולך מולו באותו רגע, ובכל תחנת דלק של ילו הוא חייב לעשות קול של עז עד שמישהו יגיד לו להפסיק ואז הוא חייב לתת לו נשיקה ולהמשיך בדרך.

strength
Guest

חובה עליו להחליף את השם במשרד הפנים לשם של הפקידה שם

strength
Guest

חובה עליו לצבוע מעבר חציה בצבע סגול

strength
Guest

חובה עליו למחא שקיקים של קטשופ

strength
Guest

חובה עליו לרכב על אופניים חשמליות בלי הגה

strength
Guest

חובה עליו לקחת מאגפון וללכת לשוק מחנה יהודה ולקרוא שם את ספר עמוס

strength
Guest

חובה עליו לעצור טרמפ עם מונית בכביש מהיר

strength
Guest

חובה עליו לארוג דגל ישראל

strength
Guest

חובה עליו לבהות באנשים בתור בסופר ולהחמיא להם על העיניים שלהם

Yael
Guest

בושה של כתבה. זו ממש תת רמה לכתוב שיש עוד הרבה אנשים בעולם שאינם מחוברים לאינטרנט וזה סימן שוויקס עוד לא מיצתה את קהל היעד שלה.. וויקס זו חברה שהמוצר שלה לא עומד בתחרות מול וורדפרס ולראיה החברה הפסדית ותמשיך להיות הפסדית עד לסגירתה או רכישתה.

אמיר
Guest

בסופו של דבר, כבעל אתר בוויקס, המחיר קובע.
אם היה זול יותר – היו יותר קופצים. מחיר של 800 לשנה (לעיתים יש פרומואים עד ל50% שזה שווה) הוא לא זול בהתחשב בכך שהרבה מבעלי האתרים זה עסקים פיציים בתחילת דרכם שלא מכניסים אפילו 4 ש"ח בחודש.
אם וויקס יורידו מחיר אני חושב שיהיו עוד לקוחות.
מבחינת פלטפורמה, היא סבבה.

יוח
Guest

מצער לראות שעדיין אנשים עושים תחזיות למניה יחידה. זה תחום שקופים מצליחים בו לא פחות

אדם
Guest

בסופו של דבר מדובר בחברה עם טכנולוגיה טובה. אך שימו לב כי סעיף הנהלה וכלליות כמעט פי 2 גדול יותר מסעיף פיתוח r&d וזה מטריד. כמו כן זה שחברה אחרי שנות פעילות רבות יחסית עדיין מפסידה בלי ליצור בדרך מהפכות טכנולוגיות מוצדקות זאת גם בעיה. היה חסר בכתבה התגובתה של החברה איך היא מתכוונת לעבור לרווח. או אולי בשל היותה חברה ציבורית עם הוצאות הנהלה גדולות זה לא כזה מעניין אותה? :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: