חלונות 8: כי 40 מיליון זה רק מספר [דעה]

מיקרוסופט הודיעה השבוע כי מכרה 40 מיליון רשיונות של חלונות 8. יניב פלדמן מסביר כיצד עובדת מחלקת השיווק במיקרוסופט, כיצד 15 הופך ל-40 מיליון ולמה ספירת רשיונות היא בכלל לא רלוונטית.

מקור: תמונת יח"צ

בהודעה רשמית שפורסמה לפני יומיים בבלוג של צוות הפיתוח של מערכת ההפעלה חלונות 8, נכתב כי מיקרוסופט חצתה את רף 40 מיליון הרשיונות שנמכרו למערכת ההפעלה החדשה. השאלה האמיתית היוצאת כפועל מההכרזה הזאת היא האם המספר של 40 מיליון, הנוגע למספר רשיונות תוכנה שנמכרו ולא למשתמשים בפועל הוא רלוונטי למישהו, חוץ מלמיקרוסופט עצמה כמובן. התשובה לשאלה טמונה עמוק במחלקת השיווק המשומנת היטב של מיקרוסופט, אשר מנסה למנף את תופעת העדר לטובת שיווק מערכת ההפעלה החדשה, אף על פי שהמרחק בין המספרים לבין המציאות, הוא קצת יותר גדול מהנראה לעין.

שלא תבינו אותי לא נכון, אני בהחלט חושב שחלונות 8 היא מערכת הפעלה טובה (למעט מסך ההתחל שאינו רלוונטי בשום צורה למי שאין לו מחשב עם מסך מגע או טאבלט) ובכל צורה שלא נסתכל על זה, 40 מיליון זה מספר מאוד מכובד ולכל חברה שמצליחה למכור 40 מיליון רשיונות תוך פחות מחודש מאז השקת המוצר שלה, בהחלט מגיעה טפיחה יפה על השכם. אך מצד שני, אם מתוך 40 מיליון רשיונות שנמכרו, מעל ל-50% נשארו בגדר רשיונות ולא באמת הפכו למשתמשים פעילים, יכול להיות שצריך להבין את המשמעות האמיתית של המספר של המושג "רשיונות שנמכרו".

רוב הרשיונות נמכרו ליצרני OEM ולארגונים

כמו בכל מערכת הפעלה חדשה של מיקרוסופט, חלק ניכר מהמכירות של החברה (בדרך כלל בין 20-30%) נעשה באמצעות יצרני OEM. אותם יצרני מחשבים, דוגמת HP, LG, Samsung, Asus ורבים אחרים, רוכשים ממיקרוסופט מספר גדול של רשיונות עבור המחשבים שאותם הם מתעתדים למכור במהלך השנה הקרובה. אותם יצרנים, ימכרו למשתמשים חדשים את המחשבים הללו, מבלי שרובם בכלל ידעו כי יש להם אפשרות לקבל את המחשבים גם עם גרסה של חלונות 7 ולא חלונות 8. אבל נניח את זה לרגע בצד, כי אלו רשיונות שסביר להניח שבאמת יהפכו למשתמשים פעילים בסופו של דבר.

בנוסף ליצרניות ה-OEM, רוב הארגונים הגדולים (Enterprise) חתומים עם מיקרוסופט על הסכמי רישוי מיוחדים (Enterprise Agreement או EA בקיצור), אשר מחודשים פעם ב-3 שנים ומשדרגים באופן אוטומטי את כל הרשיונות של מערכת ההפעלה של הארגון כאשר יוצאת גרסה חדשה של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. במקרה הספציפי הזה, מתוך הכרות רבת שנים עם האופי שבו פועלות מחלקות IT בארגונים גדולים, חלק ניכר מהרשיונות הללו, לא באמת יגיעו לכדי שימוש בחודשים הקרובים וחלק מהם אף לא יגיע לידי שימוש בכלל. רק לצורך ההשוואה, גם ויסטה "מכרה" 20 מיליון רשיונות בחודש הראשון מאז השקתה, אך באותה התקופה, אחוזי האימוץ שנמדדו על-ידי גורמים אובייקטיביים הצביעו על כך שפחות מ-25% מהרשיונות הללו אכן מייצגים משתמשים פעילים במערכת.

קצב האימוץ בהשוואה למעבר מויסטה ל-7 בכלל לא רלוונטי

בהמשך ההודעה שפרסמה מיקרוסופט אתמול, נכתב כי מספר המשדרגים לחלונות 8, גבוה יותר ממספר המשדרגים לחלונות 7 או לכל מערכת הפעלה אחרת, בטווח זמן של חודש מאז ההשקה הרשמית. גם כאן, כשמסתכלים על הנתון בפני עצמו, זה בהחלט נראה נתון מרשים המצביע על מגמת שיפור במערכות ההפעלה של מיקרוסופט. אך אם נעצור לרגע ונבחן את התמונה היותר רחבה, הכוללת את העובדה שמספר המחשבים הכולל גדל באופן משמעותי ולפיכך כל מדידה במספרים מוחלטים אינה רלוונטית מכיוון שסכום המחשבים הנמצא בשימוש ברחבי העולם גדל משמעותית.

אם נבחן את מספרי האימוץ באחוזים ונבצע השוואה בין מערכות הפעלה קודמות לחלונות 8, נגלה שמספר המשתמשים שרצו "לשדרג" מויסטה לחלונות 7 הוא אכן נמוך יותר, אך ככה גם מספר משתמשי חלונות ויסטה, מערכת ההפעלה הקודמת של מיקרוסופט שנחשבת עד היום לאחד מהכשלונות הגדולים של החברה. כך נוצר מצב, שכאשר יצאה חלונות 7, כמות המשתמשים ש"רצו" לשדרג למערכת ההפעלה החדשה הייתה קטנה יותר משמעותית, מכיוון שאחוז האימוץ של מערכת ההפעלה שקדמה לה היה נמוך משמעותית אף הוא ולפיכך, גם כאן, השוואה במספרים מוחלטים בין קצב האימוץ של חלונות 7 וחלונות 8, היא למעשה חסרת ערך.

בכל אחד מהמקרים, אם נבחן את אחוזי האימוץ באופן יחסי (באחוזים) מסך המשתמשים נגלה נתונים הפוכים לחלוטין מאלו שמציגה מיקרוסופט. לדוגמה, במקרה של ויסטה, חלק ניכר מהמשתמשים (מספרים לא רשמיים מדברים על מעל ל-40% מהמשתמשים) "ברחו" ושדרגו לחלונות 7 בהזדמנות הראשונה שהייתה להם לעשות זאת.

בפועל: קרוב ל-15 מיליון משתמשים בחלונות 8

לפי הנתונים האחרונים שפרסם אתר StatCounter (אתר המודד נתוני גולשים ותעבורת רשת לפי מידע המתקבל מאתרי אינטרנט, רשתות פרסום וסרגלי כלים שונים), חלונות 8 כבר פועלת על קרוב ל-15 מיליון מחשבים, נתון בהחלט מכובד בפני עצמו בהתחשב בעובדה שעבר רק חודש אחד מאז ההשקה הרשמית וארבעה חודשים מאז שהיא הייתה זמינה להורדה.

אז מדוע בכל זאת מיקרוסופט משחקת עם המספרים? עבור המפתחים. אחד הגורמים בהם תלויה ההצלחה של חלונות 8 יותר מהכל הוא האקו-סיסטם של האפליקציות והמפתחים שאמור להיווצר סביב מערכת ההפעלה החדשה. אותם מפתחים, לא יטרחו לפתח אפליקציה המותאמת במיוחד לחלונות 8 אם לא ישוכנעו שיש להם קהל משתמשים מספיק גדול שיוריד את האפליקציה (או ירכוש אותה).

ובכל זאת, האם 15 מיליון משתמשים פעילים בחלונות 8 זה לא נתון מרשים? תלוי את מי שואלים. כנראה שמחלקת השיווק במיקרוסופט חשה ש-15 מיליון משתמשים ב-4 חודשים זה לא נתון מספיק חזק כדי למשוך עוד מפתחים ולהמשיך ולהגדיל את האקו-סיסטם של חלונות 8. לעומת זאת, 40 מיליון רשיונות בחודש הוא מספר הרבה יותר "אפקטיבי" מהבחינה הזאת, גם אם זה לא נתון שבאמת רלוונטי למציאות. גם ככה רוב המפתחים לא באמת יודעים את זה.

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: