90% מהמסחר העולמי קורה בים. אבל איפה בדיוק הספינות ומה יש עליהן?

עד לפני שש שנים האנושות לא ידעה למפות את תנועת האוניות והסחורות בים. האם ב-2016 יש שינוי ממשי במה שאנחנו יודעים על הנעשה בים?

 

ship getty images

קרדיט תמונה\צלם: Cathy Finch, Getty Images Israel

מאת אילן אטיאס, סמנכ"ל פיתוח בחברת Windward

כבר מאות שנים שתנועת האוניות בים היא נדבך מרכזי בכלכלה העולמית – מדיג ועד שינוע סחורות. היום מעל ל-90% מהסחורות בעולם נישאות על גבי אוניות, לרבות חומרי גלם כמו נפט, פחם, עופרות ברזל וחיטה, המשפיעות על חיי היום יום של כולנו. וכמובן שספינות מנוצלות גם על ידי גורמים פליליים וטרוריסטיים להבריח סחורות, נשק ואפילו אנשים.

אבל למרות שתנועת אוניות, והסחורות שהן משנעות, משפיעות על כמעט כל סקטור, אין כיום מקור מידע מהימן לגבי המיקום והפעילות של ספינות. הסיבות הן הסטוריות ורגולטוריות (אין, למשל, גוף בינלאומי שאחראי על איסוף מידע או אפילו על פיקוח עולמי על תנועת ספינות) ומסתכמות לשורה תחתונה דיי מפתיעה: ב-2016 אין מידע אמין על הנעשה באחד מהמקומות המשמעותיים והמשפיעים ביותר בעולם.

מדוע המידע כל כך לא אמין?

עד בערך 2010 פשוט לא היה מידע ימי, וספינות 'נעלמו' כשעברו את תחום הרדאר (בערך 30 ק"מ מהחוף). ה-IMO, ארגון של האו"ם, אמנם החל ב-2002 לדרוש שאוניות מעל גודל מסוים ישדרו את המיקום שלהן ועוד מספר נתונים (יעד וכו'), אבל התשדורות האלו נקלטו רק על ידי ספינות בקרבת מקום, או אם הספינות היו בקרבת מקלטים חופיים, כך שהלכה למעשה לא היה מידע לגבי ספינות בלב ים.

ב-2010 החלו לשגר לווינים מסחריים לחלל ואלו עכשיו קולטים את אותם שידורי ספינות. לכאורה, שינוי של ממש בהבנת הנעשה בים. אך אותו מידע כל כך בעייתי שהוא כמעט לא ניתן לשימוש.

  • מידע ימי מבוסס על אינפוטים אנושיים: כמעט כל המידע שקיים היום על ספינות ומטענים מבוסס על אינפוטים של אנשים – מספינות שמשדרות את המיקום של עצמן ועד ברוקרים שמדווחים איזו ספינה נכנסה או יצאה מהנמל – ולכן המידע חשוף לטעויות אנוש אבל גם למניפולציות מכוונות של מי שרוצים להסתיר ספינות או מטענים בשל אינטרסים כלכליים או בטחוניים.
  • פרוטוקול פרוץ: הפרוטוקול של ה-IM0 נועד למנוע תאונות בין אוניות בלב ים וככזה לא תוכנן עם מחשבה על אבטחת מידע או עם מנגנונים שמוודאים שהמידע אמין. כך, למשל, טכנאי בספינה יכול בקלות רבה להפוך את השידורים לידניים ולשדר נתונים לא נכונים.
  • מידע חד כיווני: ספינות משדרות נתונים, אך אין ללווויינים יכולת לאשר קבלה או להתריע כשיש בעיה בקבלת הנתונים. ומה שיותר מדאיג, אין ללוויינים דרך לאשר את מהימנות המידע.
  • בעיית תיזמון: שידורי ספינות נקלטים על ידי סוגים שונים של מקלטים, לוויניים וחופיים, שמקבלים את המידע בקצב שונה (מקלטים לוויניים מקבלים את המידע באיחור יחסית למקלטים החופיים), כך שלעיתים קרובות מתקבל מידע על ספינה וכעבור כמה שעות מתקבל מידע נוסף על אותה ספינה (ממקלט לוויני) שלפעמים עוזר לוודא את המידע הראשוני, אך לפעמים מעמיד אותו בספק.
  • בעיית corruption: יש מעט מקורות דאטה כל כך "מלוכלים" כמו דאטה ימי: הוא משודר על גלי רדיו שחשופים להפרעות חיצוניות ממזג אוויר סוער ועד להפרעות ממערכות הקשר השונות של הספינות עצמן. בנוסף, היום ישנם רק שני תדרים לשידורי ספינות – ,161.975 MHz , 162.025 MHz – שאינם מספיקים כדי לקלוט את השידורים של יותר מ-180,000 ספינות שמחוייבות לשדר (והמספר הזה צפוי לעלות דרמטית בעקבות שינויים רגולטוריים ברחבי העולם שיחייבו יותר ספינות לשדר). כתוצאה מכך השידורים 'מתנגשים' והלווין קולט את השידורים בצורה שגויה. התוצאה היא מעל 50% corruption של המידע. ובעוד שבעולמות אחרים ה-checksum מאפשר לזהות דאטה מלוכלך ולהוציא אותו מהסט, בעולם הימי ה-checksum חלש מאד ואז הדאטה שמגיע ללקוח הקצה בעייתי מאד.

ואחרי כל הבעיות הטכניות וחוסר המהימנות של המידע, ישנו אתגר נוסף כדי להפוך את הדאטה למידע שימושי ובעל ערך: איך ממידע מיקומי אפשר להסיק מסקנות לגבי תנועת אוניות וסחורות בים? איך אפשר לדעת למשל, שספינה שנושאת נפט עצרה בלב ים וחברה לעוד ספינה וכמה נפט הועבר בין הספינות?

רשימת האתגרים ארוכה, אך בהתחשב בהשפעות העצומות של תנועת ספינות בים, כך גם גודל ההזדמנות. הגיע הזמן למנף את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי להסיר את מעטה המסתורין ולהביא שקיפות לעורק הראשי של הכלכלה העולמית.

הכתבה בחסות Windward

Windward היא חברת maritime data and analytics, השופכת אור על מה שבאמת קורה בים. Windward פיתחה פלטפורמת מידע ראשונה מסוגה שמאגדת, מסדרת ומנתחת את כלל המידע הימי העולמי- מאות מיליוני נקודות מידע ביום – ובכך משנה את כללי המשחק לכל מי שעוקב אחר תנועת ספינות וסחורות בים. הטכנולוגיה שפיתחה Windward נמצאת בשימוש נרחב ע"י תעשיות שונות. ממשלות מסתמכות על המידע לזהות איומים בים, ארגונים משתמשים במידע כדי להלחם בדייג בלתי חוקי, ומוסדות פיננסים ממנפים את המידע כדי להבין את המסחר העולמי בסחורות. http://www.windward.eu.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "90% מהמסחר העולמי קורה בים. אבל איפה בדיוק הספינות ומה יש עליהן?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
איציק
Guest

אינפוטים אנושיים ??? קשה כל כך לכתוב הזנה, או מילה אחרת קצת יותר נורמלית ?

אוהד
Guest

אילן התותח! עבדתי איתו בעבר האיש פנומן בעל מגע זהב. בהצלחה!

רונן
Guest

באמת תותח!

הילה קראוס
Guest

מי שהכי נפגע מעיוורון המידע הזה הן חברות השילוח הבינלאומי שעומדות מול הלקוח אבל למעשה תלויות בעדכונים של חברות הספנות או הנמלים.

שייט
Guest

לא יודע. אני מצאתי הרגע לפחות 3 אתרים שמציגים איפה נמצאות הספינות:
http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:25/centery:37/zoom:9
https://www.vesselfinder.com/
http://www.myshiptracking.com/

wpDiscuz

תגיות לכתבה: