רשמי: ווטסאפ הופכת חינמית ונטולת פרסומות

לא הרבה יודעים, אבל ווטסאפ דורשת מינוי שנתי בתשלום. או לפחות דרשה בעבר. היום הודיעה החברה כי יותר לא תגבה כסף מממשתמשיה. אבל לפייסבוק כבר יש דרכים אחרות לעשות כסף מווטסאפ

צילום: גיקטיים whatsapp

צילום: גיקטיים

ווטסאפ היא אפליקציית המסרים המיידיים הפופולארית ביותר בעולם עם קרוב למיליארד משתמשים קבועים. למרות זאת, נדמה שאף אחד לא שם לב שהאפליקציה אינה חינמית ומוצעת במסגרת מודל של מינוי שנתי שכרוך בתשלום. למרות זאת, למעט תקופה קצרה בעבר הרחוק לא גבתה החברה תשלום ממשתמשיה הרבים. היום (ב') מכריזה החברה בצורה רשמית כי היא הופכת להיות חינמית ותפסיק לגבות ממשתמשיה דמי מנוי.

פעם היא עלתה כסף

בהודעה שפרסמה החברה היא מוסרת: "למשתמשים רבים בווטסאפ אין כרטיס אשראי או כרטיס דביט (כרטיס לחיוב מיידי), מה שגורם להם לחשוש שהם יאבדו גישה לחברים ולמשפחה שלהם אחרי השנה הראשונה (החינמית, שבה אין תשלום, י.א.). לכן, בשבועות הקרובים נבטל את דמי המנוי לשימוש בגרסאות השונות של ווטסאפ ולא תצטרכו יותר לשלם על השירות".

בתחילת דרכה לפני כ-6 שנים ועד יולי 2013 עלתה האפליקציה 99 סנט ב-App Store של אפל (באנדרואיד היא היתה תמיד חינמית), אולם אז עברה האפליקציה למודל של מינוי שנתי. למרות זאת, היא דאגה תמיד להאריך את תקופת החינם, כך שלא רבים מהמשתמשים באמת שילמו מאז עבור השירות. אגב, מי שכבר שילם את דמי המנוי השנתיים לא יזכה להחזר כספי.

פרשנות: איפה הכסף?

כזכור לפני כשנתיים רכשה פייסבוק את ווטסאפ תמורת כ-19 מיליארד דולר באחת העסקאות הגדולות והמדוברות בתולדות עולם הטכנולוגיה. עתה עולות לא מעט תמיהות כיצד מתכוונת פייסבוק להחזיר את השקעתה, כשדמי מנוי כבר אינם התשובה. על פי ההודעה של החברה, נראה שהיא תמשיך להישאר נאמנה למוטו של יאן קום ובריאן אקטון, היזמים שמאחורי האפליקציה, שקבעו שהיא לעולם תהיה "בלי פרסומות, בלי משחקים, בלי גימיקים". אותם יזמים אף טענו שכאשר פרסום מעורב באפליקציה, המשתמש הופך למוצר.

אז הבנו מה לא, אבל מה כן? ובכן, החברה מספרת כי היא בוחנת מספר כלים ושירותים שיאפשרו לארגונים ולעסקים לתקשר עם לקוחותיהם בעזרת האפליקציה. כך למשל בנקים יוכלו לדווח ללקוחותיהם על חשדות להונאה וחברות תעופה שיוכלו להודיע לנוסעיהן על טיסות מתעכבות – הודעות שמגיעות כיום בדרכים מסורתיות יותר כמו שיחות טלפון והודעות טקסט. ההבהרה של החברה מדגישה את 2 הדרכים השונות מהותית שבחרה פייסבוק עבור 2 אפליקציות המסרים המיידיות שלה: ווטסאפ והמסנג'ר של פייסבוק. בעוד הראשונה תשאר מינימליסטית, נטולת פרסומות ואינטגרציות עם חברות ושירותים חיצוניים, המסנג'ר של פייסבוק הופך פלטפורמה למגוון עצום של שירותי תוכן שונים, החל מאמוג'י או אנימציות ועד פלטפורמת ניהול לקוחות לחברות.

יניב אביטל

הגב

2 Comments on "רשמי: ווטסאפ הופכת חינמית ונטולת פרסומות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Moshe (@kw)
Guest

אני כבר מעל שנתיים עם ווטסאפ ולא ביקשו ממני תשלום

אבי
Guest

הסיבה שהם קנו אותם כי הם רוצים לדעת באיזה נושאים אתם מדברים עם החברים שלכם ולדחוף לכם פרסומת באותו נושא בפייסבוק ולא שום סיבה אחרת

wpDiscuz

תגיות לכתבה: