באיזו רשת חברתית אתם פעילים ומה זה אומר עליכם?

תשובה לשאלה באיזו רשת חברתית אתם פעילים, אומרת עליכם המון ואתם כנראה תופתעו לגלות עד כמה. עומר מילויצקי מסביר ומנתח את סוגי הגולשים וההתנהגות שלהם במדיה החברתית.

הbattle_of_the_networks4תשובה לשאלה באיזו רשת חברתית אתם פעילים, אומרת עליכם המון ואתם כנראה תופתעו לגלות עד כמה. מחקר אמריקאי חדש שפורסם לאחרונה ניסה לאתר מכנה משותף בקרב גולשים הפעילים ברשתות החברתיות השונות, למשל – תחומי עניין, דפוסי קניה, תחביבים, דפוסי פעילות ברשת ועוד. המחקר נועד להעניק מידע מעמיק יותר למפרסמים ומשווקים במטרה לשפר את דרכי הפניה שלהם אל קהלי היעד הרלוונטיים. המחקר בדק את המאפיינים הפסיכולוגיים והדמוגרפיים של גולשים הפעילים ברשתות החברתיות כמו גם אנשים שאינם פעילים ברשת חברתית כלשהי, ומצאו כי אנשים הפעילים ברשתות החברתיות שותפים לתכונות ומאפיינים מוגדרים:

כיום פעילים ברשתות החברתיות כ- 110 מליון (!) אמריקאים, שהם כ- 60% מסך הגולשים ברשת האינטרנט. נמצא כי אותם גולשים הפעילים ברשתות החברתיות משקיעים שעות רבות בקידום וביסוס הפעילות שלהם ברשת על בסיס יומי, תוך כניסה ממוצעת של כ-4 פעמים ביום ובסה"כ כשעה בממוצע ביום. 9% מהגולשים נחשבים פעילים במיוחד כיוון שהם נוטים להישאר מחוברים לרשתות החברתיות במשך כל שעות היממה תוך בדיקה חוזרת ונשנית של הסטטוס שלהם.

המחקר הציג ממצא מעניין נוסף והוא שרוב הגולשים ברשתות החברתיות שותפים לתפיסה חיובית יותר כלפי מותגים הפעילים ברשת. 52% מהגולשים ביצעו פעילות כלשהי שנבעה מיוזמה של מותגים ברשת, וכ- 20% מהנשאלים השיבו כי לדעתם חברות ומותגים הפעילים ברשת האינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט נתפסות כחדשניות ועדכניות יותר.

מאפיינים כלליים של המשתמשים ברשתות החברתיות:

א. רוב הקהילות החברתיות זכו לביקורות חוזרות ונישנות שטענו כי רוב הגולשים הפעילים בהן מתהדרים מעשרות, מאות ולפעמים גם אלפי חברים שעוקבים אחריהם, אך בפועל נמצא כי אחוז גבוה של הגולשים הפעילים יחלקו מידע עם בני משפחה, חברים ומכרים בלבד ולא יתקשרו עם אנשים זרים. זה אומר שכשני שלישים מהגולשים מתקשרים ברשת רק עם אנשים שכבר פגשו במציאות.

ב. מיתוס נוסף שנשבר מתייחס לגלישה ברשת בזמן העבודה: נמצא כי רק כ- 15% מהגולשים נוהגים לעשות זאת במסגרת שעות העבודה.

ג. צורות הבילוי המועדפות על הגולשים ברשתות חברתיות הן צפיה בסרטים, האזנה למוסיקה ובילוי עם חברים. אין זה מפתיע, אם כן, כי רוב לרוב הגולשים מהוות הרשתות החברות אמצעי לשמירה על קשר רציף עם משפחה, חברים ומכרים עסקיים.

ד. בנוסף מצא המחקר כי גולשים הפעילים ברשתות החברתיות נוטים להשתמש ברשת האינטרנט למטרות רבות ומגוונות יותר לכן מבלים בו זמן רב יותר לטובת קריאה, צפייה בסרטוני וידאו וכמובן קניות on line. הגולשים הפעילים ברשתות החברתיות נוטים להגיב יותר לתוכן ברשת ואף יוצרים יותר תוכן מאשר גולשים שאינם פעילים ברשתות החברתיות.

ה. במקביל, נמצא כי גולשים שאינם  פעילים ברשתות חברתיות אינם נחשבים כשונאי טכנולוגיה חדשה (רובם מבלים פרקי זמן זהים בגלישה ברשת בהשוואה לאלו שכן פעילים), אך בוחרים שלא לקחת חלק פעיל ברשתות החברתיות בעיקר בגלל שלדעתם מדובר בבזבוז של זמן ובפעילות שעלולה לפגוע בפרטיותם ברשת.

המחקר מצא כי ניתן לקטלג גולשים ברשתות חברתיות ל-3 קבוצות עיקריות:

1. גולשים למטרות ושימושים עסקיים.
2. גולשים שהגלישה מהווה עבורם בילוי לשעות הפנאי.
3. גולשים שעיקר השימוש שלהם ברשת נעשה במסגרת רשתות חברתיות ובמדיה החברתית.

הקבוצה האחרונה היא גם המעניינת ביותר, לא רק בגלל שהם מתאפיינים כבעלי הכנסה גבוהה יחסית או נחשבים כבעלי נוכחות דומיננטית במקום העבודה, אלא בגלל שהפעילות שלהם ברשתות החברתיות הופכות אותם למועמדים עיקריים לסוכני שיווק של מותגים ברשת.

מאפיינים עיקריים של הרשתות החברתיות:

א. פייסבוק – ישנם כ – 77 מליון (!) גולשים הרשומים לרשת החברתית הפופולארית ביותר בעולם. לפופולאריות האדירה של הרשת החברתית יש קשר ישיר עם העובדה כי לרוב הגולשים הרשומים לאתר רמת התעניינות ממוצעת בתחומי החיים השונים: חדשות, ספורט, טיולים וטיפוח הבית. בקרב הרשומים לאתר אפשר למנות בני נוער, סטודנטים, אנשי עסקים ואף קהילה גדולה של אנשים מבוגרים יחסית.

לכל קבוצה תחומי עניין שונים ודווקא הגיוון הרחב הזה הוא ששומר על ממוצע יחסי בשכלול הכולל. 40% מהרשומים לפייסבוק נשואים, 80% לבנים, ו- 6% בלבד רשומים לרשתות חברתיות מקבילות. יש להם הכנסה ממוצעת + ובממוצע יש לכל משתמש רשום 121 חברים. רובם מבוגרים יחסית, נוטים לאמץ חידושים בשלבים מאוחרים יותר אך לכולם נאמנות מוחלטת לאתר.

ב. טוויטר – הרשת החברתית מתאפיינת בקצב צמיחה חסר תקדים, בכל יום מצטרפים מאות ואלפי משתמשים חדשים. קהל הרשומים לאתר מתאפיין בגיוון רב ונחשבים כצרכני תוכן חדשותי בולטים, תוך התמקדות במידע בתחומי הספורט, פנאי, כלכלה ופוליטיקה. בנוסף, מתאפיינים חברי קהילת הטוויטרים כצרכנים כבדים של תרבות ה- pop: מוסיקה, קולנוע טלויזיה ומסעדות. הם נוטים לרכוש מוצרים דרך הרשת, ביקר ספרים ומוצרי קוסמטיקה.

המאפיין המעניין במיוחד של המשתמשים בטוויטר הוא היזמות: הרוב המוחץ של המשתמשים בטוויטר עושים בו שימוש כדי לקדם את העסק הפרטי שלהם, חברה או הבלוג/ אתר האישי שלהם. רוב משתמשי טוויטר הם עצמאיים או מועסקים בחצי משרה, בעלי הכנסה ממוצעת (מעט נמוכה ממשתמשי פייסבוק). לרובם יש 23 חברים בממוצע, ואינם מגלים מחוייבות איתנה לאתר (שוב, ביחס למשתמשי פייסבוק). 43% טוענים כי יוכלו לוותר על המשך השימוש בשירות.

ג. Linkedin: אין זה מפתיע שרוב הרשומים לרשת החברתית הזו עושים זאת מסיבות מקצועיות ועסקיות. הרשת מתאפיינת בפעילות עסקית שמטרתה העיקרית יצירת קשרים עסקיים ואישיים, איתור הזדמנויות עסקיות וחיפוש עבודה. נתון מעניין נוסף הוא המאפיין המגדרי: רוב הרשומים לאתר הם גברים (57% גברים לעומת 43% נשים).

הרשומים לאתר נהנים מההכנסה הממוצעת הגבוהה ביותר בהשוואה לרשתות המקבילות.  תחומי העניין של הרשומים לאתר תואם את אופי הפעילות: רובם הם צרכני חדשות כבדים, מחפשים מידע אודות תעסוקה, ספורט, כלכלה ופוליטיקה. רובם פעילים ספורטיבית ונחשבים חובבי טכנולוגיה מובהקים ובהתאם נחשבים כמאמצי חידושים טכנולוגיים בשלבים מוקדמים.

לסיכום, חשוב לזכור כי מדובר בנתונים ממוצעים בלבד ולא פחות חשוב כי מדובר במחקרים אמריקאיים, עובדה המשפיעה מאוד על אופי השימוש ברשת ועל צורות הבילוי והפנאי של הגולשים. לבסוף, באיזו רשת/ רשתות חברתיות אתם פעילים? האם הממצאים שמציג המחקר מתארים גם אתכם?

עומר מילויצקי, בן 29, נשוי באושר לדפנה, סטודנט לתואר שני במנהל עסקים, חיי ונושם את הרשת 24/7 הן במסגרת תפקידי כסמנכל לקוחות בחברת אינטרנט והן במסגרת כתיבת בלוג המסקר את האינטרנט באופן כללי ובהתמקדות בשני התחומים הבאים: איפיון ותכנון ממשקי משתמש ובשימוש במדיה חברתית.

הפוסט נכתב במקור בבלוג האישי של עומר מילויצקי.

עומר מילויצקי

חי ונושם את הרשת 24/7, בין היתר במסגרת כתיבת הבלוג הפרטי שלי שלפניכם ובו אני כותב על נושאים שמעניינים אותי באופן אישי ברשת (מדיה חברתית, שיווק ומיתוג ברשת, סיקור מגמות חדשות ברשת ובסלולר ועוד). בין לבין אני מפרסם תכנים מעניינים שמצאתי ושאני רוצה לשתף אתכם. מקווה שתהנו!

הגב

1 תגובה on "באיזו רשת חברתית אתם פעילים ומה זה אומר עליכם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Facebook User
Guest

"א. פייסבוק – ישנם כ – 77 מליון (!) גולשים הרשומים לרשת החברתית הפופולארית ביותר בעולם"
נראה לי שהנתונים "קצת" אינם מעודכנים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: