קוד שהופך לאמנות - כל מה שרציתם לדעת על Creative Coding

בשנים האחרונות מתפתח זרם הולך וגדל של מפתחים שעוסקים באמנות וקוד. מה הם עושים ועל מה הם מדברים?

clouds

מאת אור פליישר, במאי, מפתח ויוצר, ממקימי הסטודיו Phenomena Labs.

קריאטיב קודינג הוא השימוש בשפות תכנות או סביבות פיתוח ויזואליות כמו Touch Designer ו- Max/MSP למטרות אומנותיות, כלומר תכנות ללא מניעים פונקציונליים – תכנות אקספרסיבי. אפשר למצוא את שורשי הרעיון והתנועה הזו עוד בשנות השישים של המאה הקודמת בפעילות של קבוצות אומנותיות כמו קומפוס 68, שהיתה מבין הראשונות לשלב בין מדעי המחשב לאמנות ואפילו הציגה עבודות במוזיאונים. קומפוס 68 כללו שימוש באלגוריתמים שהתבססו על קונספטים מביו-מכניקה, חקר צורות פרקטליות וגיאומטריה ומיזגו את כל אלה עם רעיונות אומנותיים, יצירתיים ועשירים שאולי לא יכלו לבוא לידי ביטוי בדרכים קונבנציונליות.

בעשורים הבאים התנועה התפתחה למה שמוכר לנו היום כ-'סצינת הדמואים' (Demoscene) במסגרתה פעלו מפתחים, שיצרו דמואים שנועדו למתוח את גבולות הניצול של מערכות שונות. תנועה זו התפתחה במקביל לעלייתן של קונסולות המשחק אטארי וקומדור 64 והרעיון המרכזי היה שבעוד מפתחי המשחקים נלחמים על יציבות – על מפתח הדמואים לסחוט את ה-CPU כמה שאפשר בכדי לקחת את יכולות החומרה לקצה. במבט להיום – רעיונות כמו ניצוליות, האקים ומודיפיקציות הם עדיין חלק מהותי מהאווירה הקולקטיבית של קריאטיב קודינג.

איפה אנחנו היום?

מאז חדירת המחשבים האישיים לתרבות הפופולרית אנו בעיצומו של תהליך קבלה איטי של התחום. לאט הוא הופך ליותר לגיטימי ואיתו גם האנשים שדוחפים את התחום קדימה ושוברים את מוסכמויות המקצוע שנקרא מפתח/מתכנת.

קראטיב קודינג היום הוא כבר לא מרתף חשוך של גיקים שמפתחים לעצמם, אלא תחום שנטמע וחודר לחיי היום-יום אפילו בתחומים המסחריים. שלל גופים וחברות מתנסים עם גישות ופרקטיקות של קריאטיב קודינג ובמקביל יש תנועה הולכת וגדלה של אמנים שמציגים עבודות במוזיאונים שהורגלנו לראות כשמרנים. זה כבר לא יוצא דופן לראות אמנים ומפתחים שעוסקים ב- Data-art, Depth Imaging, Virtual Reality וכו' על מנת ליצור אמנות.

צעצועים קטנים לילדים גדולים

כשמיקרוסופט השיקה את ה-Kinect לראשונה – אף אחד לא ציפה לגל כל-כך מאסיבי של האקים, מודיפקציות ושימושים אלטרנטיביים שחרגו ממטרות המוצר המקוריות. השימוש האלטרנטיבי ב-Kinect הפך לכל-כך פופולארי, מגוון ורחב עד כדי כך שמיקרוסופט הביעו תמיכה פומבית ו'רכבו על הגל'. היום הם אף מעודדים ומפתים מפתחים עם גרסאות Kinect לווינדוס… Hack away!

אבל ישנן גם חברות שנוקטות בגישת Open Source כערך מהותי בפיתוח המוצרים שלהן. Leap Motion למשל, מייצרת חיישן קטן ואלגנטי שעוקב ומנתח תנועות ידיים. הוא אמנם נראה כמו מוצר של אפל אבל הדמיון מתחיל ונגמר בעיצוב. Leap Motion מציעה SDK נרחב למגוון שפות ונתמכת על ידי רוב סביבות הפיתוח הויזואליות ומנועי המשחקים. אחד מהשימושים השכיחים ביותר נוצר משיתוף הפעולה ביניהם לבין Oculus – הם יצרו תופסן קטן לחיישן של Leap Motion שנדבק על ה-Oculus ו-SDK המיועד למעקב אחרי הידיים במציאות המדומה.

אומנות וקוד

בין כל מה שנאמר עדיין לא הוזכרה דוגמא מודרנית אחת לקריאטיב קודינג, ולעתים קרובות אלו יצירות שקשה ואולי לא נחוץ לתאר במילים אבל אנסה בכל זאת. יצירות רשת רבות נעשות בעזרת WebGL, שהוא API שכתוב ב-Javascript המאפשר רנדר דו ותלת-מימד בדפדפנים תומכים ללא פלגאינים נוספים.

'Rome' של כריס מילק וארון קובלין היא אחת היצירות החלוציות בתחום, לצד יצירות כמו 'The Carp And The Seagull' של איוון בוהם, שמציעה חוויה נרטיבית יותר. יש גם לא מעט אומנות מיצג ודוגמאות מעניינות של היתוך בין סאונד, תנועה וחיישנים, המתאפשרים בזכות כלים כגון Max/MSP (שהיא סביבת פיתוח ווזיואלית המאפשרת גמישות גדולה עם חיווטים של חיישנים, תאורה, מקורות סאונד ועוד). דוגמא לכך הוא המייצג של ליסה פארק, בו בעזרת חיישן גלי מוח (NeuroSky) היא שולטת בחמישה רמקולים המונחים מתחת לקערות מים, כאשר כל אחד מייצג מצב מנטלי שונה – רגיעה, עצבנות, שמחה וכו׳. העבודה ממחישה באופן ישיר את הרעיון של לחבר שלל טכנולוגיות במקרה זה, קריאת גלי מוח, ניתוח, סינתזה וכמובן האספקט הפיזי של היצירה בכדי לכונן חוויה אחת. זו יצירה שממחישה היטב את הגמישות שבה קראטיב קודרס מדלגים מעבר לקונבנציות של שימוש מהותני בטכנולוגיה.

מתוך לוייתנים

מיתוס, לוויתנים, VR ברשת…

לאחרונה השקתי יחד עם ההרכב המוסיקלי 'לוויתנים' סרט אינטראקטיבי שנקרא ״מיתוס״. היצירה נולדה משיתוף הפעולה ביני, והסטודיו בו אני שותף (Phenomena Labs) לבין אחד ממייסדי ההרכב – המפיק והמוסיקאי אביב משולם.

״מיתוס״ הוא סרט WebGL קצר שנבנה על בסיס השיר ״האם אוכל לאהוב בשלווה״ מתוך האלבום של לוויתנים והוא מתרחש כל כולו בדפדפן. הסרט זמין לצפיה דרך מחשב נייח/נייד, טלפונים חכמים, טאבלטים והכי חשוב – דרך משקפי VR.

בנוסף, הסרט עושה שימוש בתוים המוסיקלים של השיר דרך שימוש בפרוטוקול MIDI על מנת לשלוט באלמנטים חזותיים שמתרחשים בסרט בזמן אמת. למשל – תווי ה-MIDI של התופים גורמים לתזוזה של ההרים במדבר, סינתיסייזר מסויים גורם ללוויתנים המרחפים לשנות מראה לפי הקצב, ביט אחר ביט ועוד. לצורך יצירת המנגנון ששולט באנימציות, אפקטים ואירועים על ידי MIDI, פיתחנו Plugin עצמאי שיאפשר שליטה באנימציות המתרנדרות בזמן אמת.

אחד האתגרים הגדולים ביצירת הסרט היה עיצוב הקונספט-ארט שמצד אחד נועד להיות להיות מרשים ועוצמתי ובו זמנית היה חייב להיות מספיק קליל (מבחינת משאבים) כדי להצליח להתרנדר על מגוון גדול של פלטפורמות מבלי לפגוע במראה ובתחושה שהוא משרה. זו בעיה שהפתרון שלה ממחיש כי האתגרים העומדים בפני יוצרים דיגיטליים לאו-דווקא דורשים פתרונות טכניים, אלא שילוב של הבנה טכנית ופתרונות אומנותיים ויצירתיים.

למעשה ״מיתוס״ הוא היצירה האוטונומית הראשונה שמשתמשת ב-webvr-polyfill בכדי לתת תמיכה ב-VR דרך הדפדפן. על-ידי שימוש בספרייה זו, שמוגדרת כאקספרמנטלית, הסרט מאפשר צפייה באמצעות כל משקפי ה-VR הפופולריים בין אם מבוססי מובייל (GearVR, Cardboards) או דסקטופ (Oculus Rift, HTC Vive).

ב-״מיתוס״ עשינו שימוש נרחב במספר ספריות JavaScript שפתחו את הדלת ועזרו לנו לפתור לא מעט סוגיות טכניות ואומנותיות. למשל Three.js המפשטת את העיסוק ב-WebGL,
webvr-polyfill שאיפשרה לנו לרנדר את הסרט ב-VR דרך הדפדפן למגוון משקפי VR
MidiFile שאפשרה לנו לקרוא את קבצי המידי
ו-Tween.js שאיפשרה כתיבת אנימציות שנשלטות ע"י ה-Midi

הקוד של הפרויקט ״לוויתנים: מיתוס״ ישוחרר בשבועות הקרובים כקוד פתוח בעמוד הGithub שלי ושל הסטודיו.

לא קונבנציונלי?

אחרי כל מה שנכתב זה זמן טוב לומר שאני לא מגיע מהשכלה פורמלית במדעי המחשב אלא מלימודי קולנוע וסאונד והרבה שעות מול המחשב. בשבילי כיוצר – קריאטיב קודינג היא גישה ודרך ליצור חוויות, חלומות ומציאויות שאפשר להשיג רק בעזרת טכנולוגיה, פיתוח וחוש הרפתקנות. העבודה עם ׳לוויתנים׳ הניבה את הסרט האינטראקטיבי ב-VR הראשון שנעשה בישראל והיא גם ראשונית בגלל שזהו הרכב ישראלי, ששר בעברית ומוכן להיכנס להרפתקאת יצירה מקורית ולא קונבנציונלית – משהו שאשמח אם יקרה יותר. הייתי שמח אם יותר מפתחים, בימאים, מוסיקאים ואמנים יפנו את הכישורים שלהם לכיוונים יצירתיים, אקספרסיביים ואומנותיים הקשורים בקריאטיב קודינג. אנחנו חיים בזמנים מרגשים ליוצרים בזירה הזו, שהיא עדיין חלוצית, והיצירה בו הופכת קלה ואינטואיטיבית ככל שהזמן מתקדם.

לצפיה ב"לוויתנים:מיתוס"

לאלו מכם שרוצים לקרוא וללמוד עוד, קימפלתי עבורכם רשימה של ספריות קוד רלוונטיות, כלים, מקורות מידע שימושיים ואתרים שעוסקים בנושא:

ספריות קוד:

openFrameworks
Cinder
Vvvv
Processing
WebGLThree.js, Babylon.js

סביבות פיתוח וויזואלי:

Max/MSP
TouchDesigner
Pure Data

גלריות ודמואים:

Chrome Experiments
Shadertoy
Codedoodl.es

לסיום, סרט שאני מאוד ממליץ לראות הוא Clouds Documentary

 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "קוד שהופך לאמנות - כל מה שרציתם לדעת על Creative Coding"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אסף
Guest

עבודה מקסימה.
בהצלחה לכם

John
Guest

good luck evrybody

wpDiscuz

תגיות לכתבה: