מדוע תחום המכשור הלביש מתקשה להתרומם?

אומרים ששנים ספורות מעכשיו המכשור הלביש (Wearables) ייצור שוק ענק, אך ההצלחה המבוששת של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם בתחום המכשור הלביש מעלה תהיות, ומשאירה בינתיים לחברות קטנות אפשרות לבלוט

 

Pebble

מאת אופיר יהב, פלנר אסטרטגי במקאן תל אביב.

המינוח Internet of Things, או בשמו המקוצר IoT, הופך למוכר יותר לא רק בקרב טכנולוגים אלא גם בקרב משווקים ומפרסמים. הוא מתייחס לשוק עם פוטנציאל עצום של מוצרים שמחוברים לאינטרנט. ההגדרה נשמעת רחבה מדי ולא בכדי. הטענה היא שבעתיד כמעט כל ה"דברים" יהיו מחוברים לאינטרנט – בתים, מכוניות, טלוויזיות, טיסנים, ערים שלמות, מפעלים ועוד – כאשר בעתיד הרחוק יותר מתואר חזון כמעט אוטופי, שבו כל המכשירים יהיו מסונכרנים זה עם זה ויפעלו במערכת יחסים הדדית.

ה-Wearables | האבולוציה של הסמארטפון

התחום הפופולרי ביותר של ה-IoT, כך לפחות על-פי כמות החידושים והפרסום הגודש את אמצעי התקשורת, הוא המכשור הלביש (Wearables); מכשירים שמתיימרים לאפשר לנו לבצע פעולות בצורה קלה ואינטואיטיבית יותר, ונתפסים כאיזושהי התפתחות וצעד קדימה מהסמארטפון. המכשור הלביש יכול להיות כל דבר שאנו נושאים איתנו על הגוף, החל מצמיד, שעון, טבעת, משקפיים וכיוצא בזאת. כבר כיום עשרות חברות טכנולוגיה עומלות על פיתוחים שמציעים שלל של מוצרים חדשניים בתחום הלביש.

בתוך הסאגה האופפת את כל תחום המכשור הלביש ואינספור חברות בוגרות וצעירות שדורסות רגלן בתחום, נמצאות גם חברות על שפיתחו את הגרסה שלהן למוצר לביש: גוגל עם משקפי הגוגל גלאס ואפל עם השעון החכם שהתחיל להימכר השנה. גם בתחום הביגוד ניתן לראות פיתוחים של חברות כמו נייק עם צמיד ה-FuelBand המנטר את הפעילות הגופנית, פיטביט עם ליין מוצרי הניטור שלה וגרמין שכבר פעילה שנים בתחום הניטור הספורטיבי.

fitbit surge

הפוטנציאל נתקל במציאות

לשלוש החברות המוזכרות לעיל (אפל, גוגל ונייק) מכנים משותפים רבים. כולן ענקיות, כולן הספיקו לפתח מוצר ולהשיקו לציבור וכולן חוו כישלון כזה או אחר.

באפריל אשתקד Nike ביטלה את פרויקט ה-FuelBand והפסיקה למוכרו, כאשר היא מודיעה לציבור שהיא תתמקד בחידושי תוכנה ולא בחומרה. Google Glass נמכרה בתחילה לקהל מצומצם של "ברי מזל", לאחר מכן נפתחה למכירה לקהל הרחב, ולבסוף גם הודיעה שתפסיק למכור את מוצריה בתחילת ינואר השנה, ובינתיים פיתוח גרסה מתקדמת יותר טרם הוצג על ידי גוגל לציבור הרחב.

גם מלכת המהפכות אפל ששינתה את תעשיית המוזיקה והטלפונים החכמים, החליטה שלא לחשוף את נתוני המכירות של השעון החכם שלה בדוחות הרבעון השני, מה שהוביל לסימן שאלה גדול בקרב המשקיעים וכנראה תרם לירידה המשמעותית של מניות אפל ב-4.5% בסוף יום המסחר. אי הפרסום של נתוני המכירות מתיישב עם הערכות של חברות מחקרי שוק המעידות על ירידה של 90% במכירות לאחר שלב המכירה המוקדמת.

נראה שההצלחה של המכשור הלביש מגיעה דווקא מחברות קטנות יותר, כדוגמא קאנונית ניתן להצביע על השעון החכם של Pebble שמכר כבר יותר ממיליון יחידות, והתחיל מפרויקט ב-Kickstarter. עם זאת, כשמדובר על מונחי חדירה בעולם החדירה כמעט אפסית. נראה כי המהפכה הגדולה של המכשור הלביש חייבת להגיע מחברה גדולה שתצבור מסה קריטית ותעלה מדרגה משלב האימוץ של ה-Early Adopters לכלל הצרכנים, ומהפכה כזו טרם הבשילה לקרות.

הסמארטפון וה-Wearables | לצרכנים נוח בסטטוס קוו

נראה כי הגורם המשותף לחוסר ההצלחה נעוץ דווקא בטכנולוגיה מתקדמת פחות אך מבוססת בהרבה – הסמארטפון. למול הצמידים, הסמארטפון מאפשר לנו לנטר את הפעילות הגופנית שלנו דרך אפליקציות ייעודיות. למול המשקפיים הוא יודע לצלם תמונה ולעבוד עם פקודות קוליות ולמול השעון – הוא משרת אותנו הרבה יותר טוב מהמסך הקטן והמצומצם ברוב הפעילויות היומיות שאנו עושים.

יתר על כן, החסמים לשימוש בסמארטפון הם אפסיים. אחוזי החדירה כבר הגיעו כמעט לכל גיל וציבור באוכלוסייה, וזמן השימוש גדל משנה לשנה על חשבון מכשירים אחרים. מהמקום של המכשור הלביש, ישנם חסמים של למידה ואימוץ מועט, שמפחיתים את האמון בקרב קהל יעד שהוא פחות טכנולוגי במהותו. על כן, גם אם המכשור הלביש יעיל ונוח יותר, ואף יעניק לחיינו ערך מוסף, רוב הציבור נמצא בנקודה שבה הוא לא נוטה לאמץ מכשור לביש. במילים אחרות, מרבית הצרכנים יעדיפו לבצע פעילויות עם מכשיר שהם כבר מכירים, גם אם יש בו פחות פונקציות ונוחות ממכשיר שהם לא מכירים.

פני ה-Wearables לאן? | מהפכה מלמטה

אם מקבלים את ההנחה שהסמארטפון כמעט מבטל את חדירת המכשור הלביש, ייתכן שהציפיות מגודל השוק מקדימות את זמנן וצפויות להתעכב במספר שנים. במובן הזה, ייתכן שההצלחה הראשונית לא תגיע מחברות ענק אלא דווקא מחברות קטנות יותר (Pebble) או ממוקדות יותר (fitbit), שאוספות להן גרעין נאמן של משתמשים המתפקדים כשומרי הסף של המוצר, מגדילות את השוק לאט לאט אך באופן עקבי, ומקטינות את החסמים למתעניינים בעתיד.

במונחי מכירות, הצלחה פנומנלית של חברות קטנות היא לרוב כשלון עצום עבור חברות גדולות, הן יכולות לפנות עם מוצרים ממוקדים יותר לקהל היעד ולהסתפק בגרעין ה-Early Adopters. בשלב מאוחר יותר, כשהסמארטפון יגיע למיצוי החדשנות והפונקציונליות, והצרכן ייטה להבין את הערך הגלום במכשור הלביש, יהיה זה תורן של החברות הגדולות לממש את ההבטחה על הפוטנציאל.

 

הכתבה בחסות TechDate

כמפרסמים ומשווקים, אנחנו שואפים להמציא את העתיד. בפועל, מי שמשנה את הדרך בה אנו מתקשרים, קונים וצורכים תוכן הם הסטארטאפים ואנשי הטכנולוגיה. הטקדייט הוקם במטרה לחבר מותגים לסטארטאפים כדי לייצר פריצות דרך שיווקיות ומוצריות. עד כה חיברנו סטארטאפים לנסטלה, האגיס, אבן קיסר, בזק ועוד. כמו כן, ערכנו אירועי טקדייט בו מותגים נחשפו לסטארטאפים לעולם האופנה, הטלוויזיה, נדל״ן ועוד.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "מדוע תחום המכשור הלביש מתקשה להתרומם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
369
Guest

לא מצליח בגלל מחיר, פשוט ולעניין

אורח rotemz1
Guest

לדעתי השעונים החכמים לא מצליחים בגלל שאנחנו צריכים לקחת איתנו גם את הפלאפון. אני בטוח שכשיוציאו שעון חכם שאפשרי להכניס בו סים ( למרות שכבר יש אבל סיני) המכירות יעלו בעשרות אחוזים.

אורח
Guest

לא מצליח כי זה לא מעניין.

יש די אביזרי לבוש – שעון, טבעת נישואין, פלאפון – מה אני צריך "שעון חכם"? אותי זה לא מעניין ויש די אחרים שגם אותם זה לא מעניין.

מוטי
Guest

למשהוא יש המלצה לשעון חכם שתומך בעברית מלאה ועובד עם אייפון ולא עובר את ה800₪?

שמואל
Guest

השעונים החכמים אינם נותנים תמורה מספקת למחירם.
כמו האייפון הראשון והשני, הם עדיין חביבים ולא יותר מזה. נחכה בסבלנות עוד שנה שנתיים עד שזה באמת יבוא עם ערך מוסף.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: