גיק-על-אחד: ויק גונדוטרה, סגן נשיא פיתוח בגוגל

הוא לא מאמין לסקרים שמנבאים את צניחתה של גוגל+, ולא מקבל את שיטת הבדיקה. מבחינתו, גוגל יודעת טוב מאוד מה היא עושה. ראיון עם ויק גונדוטרה, סגן נשיא בכיר בגוגל

תמונת פרופיל

המרחב הטכנולוגי כל-כך אירוני לעתים. בעוד פרשנים מסרבים להאמין שמישהו יוכל להתחרות בנתח השוק של אנדרואיד, וממהרים לזלזל בווינדוז-פון עם הטענה: "הם פשוט איחרו מדי למשחק", אותו דבר קורה כשמדובר בגוגל ובמרחב הרשתות החברתיות.

גוגל+ נמצאת תחת מתקפה תמידית, שהגיעה לשיאה עם פרסום דו"ח קומסקור האחרון. המידע שפורסם בדו"ח חשף כי המשתמשים מבלים בקושי שלוש דקות בחודש בגוגל+. ואז מ.ג סיגלר המשיך ואמר כי "האנשים היחידים שאני מכיר שמשתמשים בגוגל+ באופן רציף הם אנשים שעובדים בגוגל (ורוברט סקובל)".

כמובן שהיה גם הפוסט של שרה לייסי שהסביר למה גוגל+ כושלת, אותו היא סיכמה בשלוש מלים: "זה לא טבעי".

ובכן, התמזל מזלי והעברתי חצי שעה ב"בילוי" עם ויק גונדוטרה בשבוע שעבר. ברור שרוב השיחה נעה סביב הנושא הזה ממש. האם גוגל+ היא באמת "עיר רפאים וירטואלית" כפי שנטען בוול סטריט ג'ורנל, או שיש משהו שהעיתונאים והמבקרים מפספסים?

הנה השאלות ששאלתי, יחד עם התשובות:

מיהו ויק גונדוטרה? ספר לי קצת על הרקע שלך, מבחינה אישית ומקצועית, ומה הוביל אותך לעמדתך הנוכחית כסגן נשיא בכיר להנדסה בגוגל.

הרקע שלי? זה יכול לקחת הרבה זמן. אני אתן לך את התקציר. אבא שלי היה מהנדס חשמל, הייתה לו חברה משלו ואני התאהבתי באלקטרוניקה בגיל צעיר מאוד. ואז גיליתי את עולם התוכנה והתאהבתי שוב. גיליתי שקל יותר לתכנת מאשר לדבר עם בנות, כך שתכננתי הרבה מאוד במהלך שנות ההתבגרות שלי וגיליתי עד כמה אני עושה זאת בתשוקה. היה לי מזל גדול ופגשתי את ביל גייטס בגיל צעיר מאוד, ואז עבדתי במיקרוסופט במשך 15 שנים.

האהבה שלי לתוכנה ולתיקון עולם היא זו שהובילה אותי לגוגל. אין דרך טובה יותר, אין מקום טוב יותר לעשות זאת מאשר גוגל. גוגל זה שילוב בין אינטרנט, קישוריות, מרכזי מידע, אנשים מבריקים, והאמונה שהכול אפשרי אם עובדים מספיק קשה בעבורו.

זה מה שהופך אותנו לסביבה מיוחדת כל כך ולמקום אדיר וחיובי לעבוד בו. כך מצאתי את עצמי בגוגל וקיבלתי את החום החברתי לפני כשנה וחצי. אז קיבלתי את ההזדמנות לעבוד עם כמה אנשים מדהימים, וכך הגענו לרעיון של גוגל+.

אני בטוח שאתה מודע לכל "התקשורת השלילית" שמקבלת גוגל+, בעיקר לאחר פרסום דו"ח קומסקור בוול סטריט ג'ורנל. ועדיין, גוגל ממשיכה לטעון שהמספרים נהדרים ושמעורבות המשתמשים עולה. איפה הסתירה? האם גוגל+ היא סוס מת, או חי ובועט?

ובכן, המספרים של קומסקור שונים דרמטית מהמספרים שלנו. המספרים שלנו אפילו לא באותו תחום עליו מדווח בוול סטריט ג'ורנל. למעשה אמרנו להם את זה, אבל הם המשיכו הלאה עם המספרים שלהם בכל מקרה. הדגשנו הרבה דברים שקומסקור לא מדדו, שהם הודו שהם לא מדדו. למשל שימוש בסלולר.

זו בעיה אחת. עניין אחר הוא שהוול סטריט ג'ורנל והאחרים פשוט לא מבינים את האסטרטגיה שלנו. אם תחשוב כיצד המתחרות שלנו מדווחות על השימוש שלהן, הן לא מחלקות את המוצרים לקטגוריות. הן לא מדברות למשל על תמונות, אירועים, קבוצות, התרעות, או כפתורי "לייק" באתרי צד ג'. הן רק מדווחות על כל זה ביחד כשימוש במוצר שלהן.

מה שרוב האנשים לא מבינים זה שגוגל+ זה הדור הבא של גוגל! מה שאנחנו מודדים אם אתה משתמש של גוגל+ זה כמה פעמים אתה חוזר לגוגל? האם אתה עושה שימוש ביכולות החיפוש החדשות שעברו אופטימיזציה במיוחד עבור משתמשי גוגל+? האם אתה משתמש במרקט כשאתה עושה +1 לאפליקציה ומספר לחברים שלך שאתה אוהב את האפליקציה? האם אתה עושה שימוש במעגלים בג'ימייל? והאם אתה עושה שימוש בחוויית גוגל החדשה שאנו בונים, שהינה הרבה יותר מותאמת אישית? זו האסטרטגיה שלנו, הגוגל החדש!

הלל, כשאתה מודד את יוטיוב והחיפוש וכרום ואנדרואיד, אתה באמת מאמין שמדובר בשלוש דקות בחודש?

כמובן שאפשר לראות את השגיאות הגדולות. אנחנו לגמרי המומים ומרוצים ממספרי השימוש, המעורבות, זה מדהים, בלתי יאומן. אבל חוסר האמונה הזה, זה בסדר, כי אף פעם לא ראינו תוכנה שגדלה במהירות שכזו ומעולם לא ראינו סוג כזה של מעורבות. אני חושב לעתים קרובות שוול סטריט ג'ורנל וקומסקור רוצות למדוד רק חלק קטן, אבל זו לא האסטרטגיה שלנו. אתה חייב למדוד את סך כל השימוש במקומות בהם אנו משתמשים בגרף החברתי וזה בסדר, כי בסופו של יום, אנחנו לא עושים את זה בשביל הביקורת, אנחנו עושים את זה כדי לשפר את חוויית המשתמש.

אני מניח שכבר יש לך בני משפחה וחברים שעושים שימוש בגוגל בכל יום. המיקוד שלנו הוא עליהם! אנחנו רוצים ליצור חוויית גוגל פשוטה ויפה יותר. על זה אנחנו עובדים וזה כל הרעיון של גוגל+. למען האמת אנחנו רק בתחילת הדרך.

אנשים צעירים היא האוכלוסייה הדמוגרפית המתפתחת במהירות הגדולה ביותר בגוגל+; אנחנו רואים התפתחות גדולה. האנשים שעושים שימוש בגוגל+ רואים את זה. אין שום דרך אחרת לומר זאת. שלוש דקות בחודש זה פשוט אבסורד וטעות!

הנה עובדה פשוטה. מאות מיליוני אנשים עושים שימוש בגוגל כבר כיום! אנחנו משדרגים את החוויה שלהם. בזה אנחנו ממוקדים וזה עובד לא רע.

נעבור לתחום הסלולר. בדיוק כמו שהמבקרים האלה סבורים שגוגל איחרה מדי לרשתות החברתיות, רבים מהם סבורים שווינדוז-פון הגיע מאוחר מדי לעולם הסלולר. מה אתה חושב על הטענה הזו?

אף פעם לא מאוחר מדי! אם אתה יכול לחדש ולדחוק את הגבולות של הטכנולוגיה, לענג את המשתמשים עם פונקציונאליות טובה יותר ומחיר זול יותר, אתה יכול לעשות דברים מדהימים. הטכנולוגיה מלאה בדוגמאות כאלה. אנדרואיד למשל, אנשים היו מאוד חשדניים. חברות אחרות גם עשו דברים משובשים מאוד. תסתכל על אפל למשל! אם אתה רק מחדש, אתה יכול לעשות דברים מופלאים. אנחנו לא מאמינים שזה מאוחר מדי, אחרת לעולם לא היינו בונים את גוגל+.

אני לא בטוח אם שמעת, אבל ההזמנות לאירוע ההשקה של iPad3 (האייפד החדש – המתרגמת) בדיוק נשלחו. מה אתה חושב על קטגוריית המכשירים החדשה הזו ושליטתה של אפל בה? מכירות האייפד עוקפות ברבע את כל הטאבלטים מבוססי האנדרואיד גם יחד. האם מישהו יכול להוות תחרות?

זה מחזיר אותנו למה שאמרנו קודם לכן. חדשנות יכולה לבוא מכל אחד. ככל שאתה ממשיך לחדש, הדברים הנכונים יקרו במונחים של דרישת הצרכנים. כרגע אנחנו ממוקדים על שיפורה של אנדרואיד. זו אסטרטגיה שעבדה עבורנו בהתחלה בשנותיו הראשונות של האנדרואיד. מכרנו מספר נמוך יחסית של מכשירי אנדרואיד בשנה הראשונה אבל לא ויתרנו. המשכנו להתמקד במה שחשבנו שהצרכנים רוצים ועם הזמן המספרים כבר דאגו לעצמם.

אני חושב שאותם תהליכים יקרו גם במרחבים אחרים. אנחנו ממשיכים לעבוד עם השותפות שלנו על מערכת האקוסיסטם, מפתחי תוכנה, מפתחי חומרה, ואם רק נמשיך לחדש ולשפר את אנדרואיד, אני חושב שהדברים יסתדרו גם במרחב הטאבלטים.

השמועה אומרת שסטיב ג'ובס אמר ללארי להתמקד ולוותר על רבים ממוצרי גוגל שלא קשורים לעיסוק המרכזי שלה. האם גוגל פשוט התעלמה מהעצה, או הטמיעה אותה באופן שונה לגמרי מאפל? איך תסביר את "חוסר המיקוד" של גוגל כשזה נוגע למוצרים בכל כך הרבה מרחבים לא קשורים?

ובכן, אני חושב שכל אדם יקדיש תשומת לב רבה לעצה שיקבל מסטיב ג'ובס, הוא היה איש חכם מאוד. סרגיי ענה לשאלה זו יפה מאוד ב-Web 2.0. לגוגל יש פילוסופיה של לתת לאלפי פרחים לפרוח ואז ברגע מסוים אתה שם לב שמדובר בזר. אנחנו בשלב של הקריירה שלנו, ההתפתחות שלנו, הגדילה שלנו, שכעת אנחנו שוזרים את הזר. לבחור כמה דברים ולעשות אותם טוב בצורה יוצאת מן הכלל.

המטרה שלנו היא להפוך את המוצרים האלה למעל ומעבר לציפיות המשתמשים כאשר הם רואים את המותג של גוגל על המוצר. יכול להיות שהמשמעות של זה תהיה לעשות פחות דברים טובים יותר. אם תסתכל על גוגל+ תראה את המיקוד הזה בוודאות, את תשומת הלב הבלתי תאומן הזו למוצר, למה שאנשים אומרים אודותיו, ואיך אנו משפרים ומשיקים משהו חדש בגוגל+ בכל יום ויום. זה מגדיר את סוג הפוקוס שאנו רוצים במוצרים שלנו.

אוקיי, לגוגל יש בבירור פחות פוקוס על פיתוח מוצר, אבל איך מכוניות ללא נהג ומשקפי מציאות מדומה עולים בקנה אחד עם גוגל חברת הפרסום, גוגל חברת החיפוש וגוגל חברת הסלולר. למעשה, איזו מין סוג חברה היא גוגל?

זו שאלה נהדרת. אני חושב שתראה את גוגל ממקדת מאוד את הפוקוס שלה על אזורי הלבה שלה, כולל חיפוש, פרסום, סלולר, כרום, יוטיוב, ורשת חברתית, בנוסף לכמה אחרים. בעוד מדובר ביותר משלושה אזורים, לא מדובר ב-50! האזורים האלה הם הנקודות בהן נתמקד, ולהן נעניק את תשומת הלב של צוות הניהול.

כמובן שתמיד יהיו לנו פרויקטים מטורפים של מחקר, שאם נבצע אותם נכון נוכל לשנות את העולם. אנחנו גדולים מספיק בכדי שיהיו לנו כמה מהדברים האלה, אבל אנחנו מודעים לכך שאלה לא נושאי הלבה. אלה הם לא הדברים בהם אנו עומדים להתמקד מדי יום כחברה. אנדרואיד, יוטיוב ועוד כמה עסקים כדוגמתם עובדים טוב מאוד והם דורשים את תשומת לבנו.

ישנם גם כמה פרויקטים בהם אנו כבר לא משקיעים תשומת לב ואנחנו צריכים להפסיק להתעסק בהם. נדע עם הזמן.

אני מתנצל על כך שאני משווה בין החברות לעתים תכופות, אבל בתור שתי המובילות במרחב הטכנולוגי, השוואה לאפל היא מתבקשת. בעוד אפל באופן כללי לא תשחרר מוצר שבו בורג שבולט החוצה במילימטר יותר מדי, ושואפת למושלמות בכל מוצריה, גוגל ממשיכה לשחרר מוצרים חצי אפויים, לקבל פידבק מהמשתמשים, ורק אז לעדכן את התוכנה "על הדרך". מהו ההליך המחשבתי מאחורי האסטרטגיה של שחרור מוצרים שלא מוכנים לשוק במאת האחוזים?

ראשית, אנו שואפים לשחרר תוכנה ברמה גבוהה יותר מזו שקיבלו מאיתנו בעבר. עם זאת, תוכנה זה משהו שונה מחומרה. במיוחד עם גוגל+, אנו משחררים גרסה חדשה של גוגל+ בכל יום ויום. זה יהיה דומה לכך שאפל תעדכן את חומרת האייפון בכל יום. אז כאשר אתה משיק חומרה שעומדת להיות אצל המשתמש בשנתיים הקרובות, כדאי שתוודא שהיא מצוינת.

בנוגע לתוכנה, כשאתה יודע ממילא שהיא עומדת להשתנות, למה לא לערוך שינויים מדי יום? בצורה כזו אתה יכול להגיב לפידבקים ולבאגים שגילו המשתמשים, ולספק חדשנות. זה מודל אספקת שירות מתמשך. זה לא אומר שהתוכנה שאתה מספק למשתמשים מדי יום צריכה להיות גרועה, היא צריכה להיות מעולה. אבל המשתמשים צריכים לצפות שהיא עוד תהיה טובה יותר.

אם נחזור לגוגל+, אם אתה זוכר, כאשר התחלנו את גוגל+ ושחררנו אותו לניסוי שדה ביוני, השתגענו מכמות האנשים שרצתה אותו, המודלים שלנו היו קטנים בהרבה בזמנו. בנוסף, קיבלנו פידבקים ממשתמשים. הם רצו משחקים, הם רצו עמודים עסקיים, הם רצו תמיכה בשמות בדויים, ואנחנו הקשבנו לפידבק הזה.

באמצעות בניית התוכנה אנחנו מסוגלים להוסיף את הפיצ'רים האלה, היינו מסוגלים לבנות מחדש את סדרי העדיפויות של המהנדסים. בנוגע לנקודה המרכזית שלך אודות השקה, זה נכון, אבל אתה צריך להשיק תוכנה יפהפיה, לא זבל. לשם אנו שואפים.

שאלה אחרונה: מה יש לך להגיד בתגובה לטענה לפיה "גוגל מרושעת", בנוגע ל-Google+ Your World ונושאי הפרטיות?

אנחנו מודעים לזה שתמיד תהיה ביקורת, אבל לנו אכפת מהמשתמשים שלנו. המשתמשים שלנו חייבים לאהוב את החדשנות שלנו. אנחנו עוקבים אחרי זה מקרוב מאוד. אנחנו שומעים לעתים קרובים סיפורים אודות משתמשים שמאושרים ומתרגשים ממה שאנחנו עושים. הם מראים זאת בכך שהם חוזרים ומשתמשים במוצרים שלנו. אז אנחנו פחות חברה שממוקדת במבקרים, אלא במשתמשים. אנחנו מודדים זאת בזהירות ובהסתמך על כך אנחנו ממשיכים לשפר את המוצרים שלנו.

אני רוצה להודות לויק ולצוות שלו שאפשרו את הראיון הזה, סמכו עלי, זה לא היה קל כמו שנדמה לכם, האיש עסוק. אז תודה על הזמן שלך ויק, וכמו שאמרתי לך, אני כבר מחכה לפגוש אותך שוב, במוקדם או במאוחר.

הלל פולד

הלל הוא ראש מחלקת שיווק בחברת אינראקטיב, ואישיות מוכרת בעולם הטכנולוגיה הסלולארית והמדיה החברתית. בנוסף לפעילותו השיווקית באינראקטיב, הלל עובד עם אפבוי, מנוע גילוי סלולארי מוביל, שם הוא מסייע בתכני אינטרנט דינאמיים ומודעות מותג. הוא כותב אורח בכמה אתרים, בהם Mashable Business Insider, Gigaom, CNN Money ועוד. תוכלו למצוא אותו בטוויטר ובגוגל+.

הגב

1 תגובה on "גיק-על-אחד: ויק גונדוטרה, סגן נשיא פיתוח בגוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
איתי ברנר
Guest
עד שגוגל לא הטביעו את כל האתרים שלכם בתוך מרק פלוס סמיך, הייתי יכול לקבל כמעט את כל מה שהם עושים, אבל בשנתיים האחרונות הם פשוט איבדו את הכיוון לגמרי ומזכירים את מיקרוסופט של ימי אקספלורר נגד נטסקייפ… אבל בזירה של 2012, שיווק זה כנראה לא מספיקץ ולפוסט עצמו : ציפתי לשמוע תשובה קצת יותר רצינית לגבי גוגל פלוס, אבל הוא נשמע בדיוק כמו שאר האנשים בגוגל שבטוחים שרק הם יודעים מה הגולשים רוצים… יותר גרוע, זה נשמע כמו איזה נאום של איש מכירות פתטי שמנסה למכור חיקוי שהוא בברור פחות טוב מהמקור (פייסבוק) – "אני מניח שכבר יש לך… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: