ויה הישראלית מגייסת 100 מיליון דולר, כדי לעשות לאוטובוסים מה שאובר עשתה למוניות

הסטארטאפ הישראלי Via מציע שירות דמוי 'מוניות שירות' ומאפשר לנוסעים להגיע מכל מקום לכל מקום במחירים נמוכים יותר מ-Uber; לאחר הגיוס הנוכחי עומד סך הגיוסים של החברה על 137 מיליון דולר

מקור: עמוד האינסטגרם של Via

מקור: עמוד האינסטגרם של Via

כשאנחנו מדברים על שירות שיתוף נסיעות, אנחנו לרוב חושבים על הצמיחה המטורפת של Uber והמלחמה שלו מול Lyft; אבל בשקט בשקט צומח שירות שיתוף הנסיעות הישראלי Via, שמציע לאמריקאים מה שמוכר לנו בארץ כ'מוניות שירות'. עתה מודיע הסטארטאפ על השלמת סבב גיוס מרשים בגובה 100 מיליון דולר בהובלת קרן החברות בצמיחה של Pitango. סבב זה מציב את סך גיוסי החברה על 137 מיליון דולר.

מביאים לאמריקאים את בשורת מונית השירות החכמה

Via פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לנוסעים להגיע מנקודה לנקודה בעיר בצורה מהירה ומשתלמת יחסית. כדי להשתמש בשירות, יש להזמין נסיעה באמצעות האפליקציה, כשהמערכת מתאמת בזמן אמת בין אנשים הנוסעים באותו כיוון כללי ומאפשרת להם לחלוק נסיעה ברכבי הסעות נוחים ומרווחים. זמני האיסוף הממוצעים קצרים מ-10 דקות ומשך הנסיעה דומה למשך הנסיעה במונית. האלגוריתם הייחודי שפיתחה החברה פותר בעיות מתמטיות, חישוביות ותפעוליות מורכבות, כדי להתאים את מסלוליהם של כלי הרכב באופן מיטבי לצרכי הנוסעים, תוך התחשבות במצב התנועה ומהווה מעין הכלאה בין מונית ל'מונית שירות'. כרגע, פועלת החברה בניו יורק ובשיקגו, אם כי היא עדיין לא פועלת בכל האיזורים בערים הללו וגם לא בכל השעות.

מבחינת התשלום, ובניגוד לשירותים כמו Uber או מוניות רגילות, התשלום ב-Via הוא אחיד ועומד בניו יורק על 5 דולר במהלך היום ו-6 דולר מ-9 בערב, ובשיקגו הוא 5 דולר בשעות העומס ו-4 דולר בשאר השעות. עוד הבדל הוא שבניגוד לשירותים כמו Uber, שידועה בחיוב היתר שלה (Surcharge) על נסיעה בזמן שהביקוש לנסיעות גדול על היצע הנהגים, ב-Via המחיר נשאר אחיד וגם לא צריך לשלם דמי שירות. מטה החברה והמכירות פועלים מניו יורק, כשכל הפיתוח נעשה במרכז הפיתוח של החברה בתל אביב.

בפחות מ-4 שנים: השקעות של 137 מיליון דולר

מקור: צילום מסך מתוך וידאו

מקור: צילום מסך מתוך וידאו

Via הוקמה ב-2012 על ידי דניאל רמות, מנכ"ל החברה ואורן שובל, סמנכ"ל הפיתוח. שני המייסדים הם בוגרי תוכנית תלפיות של חיל האויר, כשלרמות תואר דוקטור במדעי המוח מאוניברסיטת סטנפורד ורמות הוא בעל תואר בביולוגיה של מערכות ממכון ויצמן. מאז הקמתה גייסה החברה 137 מיליון דולר, כשסבב הגיוס הקודם שלה, בגובה 27 מיליון דולר, נחתם בדיוק לפני שנה. את הסבב הנוכחי הובילה קרן ההשקעות בחברות צומחות של פיטנגו, אליה הצטרפו פועלים שוקי הון, בתי השקעות פרטיים, שורת משקיעים אסטרטגיים מאסיה, אירופה וארה"ב, ופסקל קאני, לשעבר מנהל מכירות בכיר באפל; בנוסף, השתתפו בו גם המשקיעים הקיימים של החברה, Ervington Investments בבעלות איש העסקים רומן אברמוביץ, קרן Hearst Ventures מבית תאגיד Hearst, מחברות המדיה הגדולות בארה"ב; וקרן 83North (לשעברGreylock IL).

ההון שגייסה עתה החברה ישמש להאצת קצב הצמיחה בניו יורק ובשיקגו, חדירה לשווקים חדשים, גיוס עובדים באזורים מרכזיים וסיוע לעיריות ורשויות תחבורה שונות. בנוסף, מתכוונת החברה לתמוך בשותפיות אסטרטגיות להפעלת הפלטפורמה של ויה בסביבות חדשות, כמו למשל שיתוף הפעולה עם חטיבת המו"פ של מרצדס בצפון אמריקה המתקיים במחוז אורנג' בקליפורניה.

מקור: צילום מסך מתוך וידאו

מקור: צילום מסך מתוך וידאו

בתגובה לגיוס מסרו רמות ושובל: "Via בונה את מערכת התחבורה הציבורית של העתיד. תשתיות התחבורה הציבורית הקיימות מתקשות להתמודד עם הביקוש הגובר ברחבי העולם ועם העומס בכבישים. המערכת הדינמית של ויה מציעה לערים פתרון תחבורתי חכם, יעיל  ונוח שיביא להפתחת השימוש במכוניות פרטיות, וכתוצאה מכך לצמצום נפח התנועה בכבישים, ולהקטנת פליטת מזהמים לאוויר".

בשיחה עם גיקטיים סיפר אורן שובל מ-Via על השנה החולפת ועל התוכניות של החברה לעתיד.

התחלתם בניו יורק, התרחבתם לשיקאגו. נראה שבניגוד לשירותים כמו אובר או ליפט אתם מאוד שקולים ומחושבים בהתרחבות שלכם. האם זה הולך להשתנות בעקבות הגיוס המרשים האחרון או שזו מדיניות מכוונת?

שובל: "בשנה האחרונה הצלחנו להוכיח את הפוטנציאל של המערכת שבנינו, תוך כדי התאמה מצוינת בין הנהגים לנוסעים בניו יורק. עכשיו, יש לנו יעדים שאפתניים ואנחנו יכולים להמשך ולגדול, גם עם השירות כמו שהוא, וגם עם השירות כפלטפורמה, תוך כדי שיתופי פעולה כמו שיש לנו עם מרצדס-בנץ צפון אמריקה".

שובל מסביר כי שוק התחבורה משתנה לנגד עינינו. "גם יצרניות רכב כמו מרצדס, BMW או פורד נכנסות לעולמות של שירותים, כמו למשל מיזם Car2Go של מרצדס, שמאפשר לשכור רכב בתעריף שעתי; אנחנו בודקים שיתופי פעולה עם עיריות וחברות שמפעילות תחבורה ציבורית, כדי למנוע מהאנשים לחזור למכוניות הפרטיות שלהם".

כשאנחנו מדברים כיום על ride sharing, הרבה פעמים אנחנו מדברים על Uber או Lyft והמלחמות ביניהן. אבל האם החברות האלו הן באמת המתחרות שלכם? אולי אוטובוסים בכלל?

שובל: "הראייה שלנו היא שכדי להגיע מנקודה אחת לשנייה, אתה יכול ללכת ברגל, אתה יכול לרכוב על אופניים, אתה יכול לקחת מכונית פרטית ואתה יכול להשתמש בשירותי נסיעה שיתופית. בסופו של דבר אתה בוחר אחד. ולכן, כל החלופות הללו הן תחרות מבחינתנו והלקוחות שלנו השתמשו בכל אחת מהן – תלוי ביום, במזג האוויר או במרחק. אנחנו בנינו טכנולוגיה שתתן לך את המושב להגיע לאן שאתה צריך בצורה נגישה יותר.

חברות כמו Uber נתקלו בעיקר באירופה בבעיות קשות עם הרגולציה המקומית; האם Via נתקלה בבעיות שונות עם הרגולטור בניו יורק או בשיקאגו?

שובל: "נהפוך הוא. עד עכשיו אנחנו מקבלים רוח גבית מהרגולטורים גם בניו יורק וגם בשיקאגו. לדוגמה, בארצות הברית נהוג לתת הטבות מס עבור המשתמשים בתחבורה ציבורית, ו-Via הוכרזה כספק פדראלי של תחבורה ציבורית. כמובן שנסיעה במוניות אינה מזכה את הנוסע בהטבה הזו.

בפועל, מה שזה אומר, זה שהתעריפים של החברה נמוכים עוד יותר ודומים ממש לתעריפים של תחבורה ציבורית… האישור של רשויות המס הפדראליות הוא רק הדגמה לתמיכה שאנחנו מקבלים".

בדיוק לפני שנה גייסתם 27 מיליון דולר. עכשיו סגרתם סבב של 100 מיליון. מה התוכניות?

שובל: "החזון שלנו הוא כיצד צריכה להיראות תחבורה ציבורית ואנחנו שמחים שעוד אנשים שותפים לחזון הזה. אנחנו רוצים להציע את השירות בעוד מדינות ועוד ערים ולהציג עוד שיתופי פעולה כמו שהצגנו עם מרצדס. ההשקעות בתשתית של תחבורה ציבורית הן אדירות, אבל אנחנו מאמינים שבהשקעה קטנה הרבה יותר… במחיר של אייפד שאנחנו נותנים לכל נהג… אפשר לייצר חלופה נפלאה לתחבורה הציבורית הרגילה. כי אנחנו בונים למעשה מסלול אוטובוס חדש כל שנייה".

יש סיכוי שנראה אתכם בתל אביב, הרי יש בעיר תשתית תחבורה ציבורית טובה יחסית…

שובל: "אם יש תשתית כל-כך טובה, אז למה כל-כך הרבה אנשים יושבים במכוניות פרטיות ומבזבזים זמן, כסף ופחת על האוטו?… אנחנו, בכל מקרה, חושבים שבגוש דן יש פוטנציאל נפלא ל-Via".

שאלה אישית יותר… כמעט תמיד מייסדים של חברות טכנולוגיה מגיעים מתחומים טכנולוגיים מאוד כמו הנדסת תוכנה או הנדסת חומרה. שניכם הגעתם מתחומים כמו מדעי המוח וביולוגיה של מערכות. איך זה לנהל סטארטאפ טכנולוגי, שמפתח אלגוריתם מורכב? להיות מוקף באנשי פיתוח…

שובל: "זה כיף גדול לראות את החזון שלנו מתממש. אנחנו מתמלאים בתחושה של הצלחה, כשאנחנו רואים עשרות אלפי אנשים שמשתמשים בשירות שלנו וזה כיף גדול. בזמן השירות שלנו בחיל האוויר שנינו פיתחנו מערכות מורכבות, וצברנו הרבה ניסיון שבא לידי ביטוי בעבודה ב-Via. אנחנו מנסים לקחת בעיית תחבורה, להפוך את זה לבעיה מתמטית ולפתור אותה בדרכים מדעיות בעזרת כלים כמו התנהגות צרכנים, התנהגות נהגים ועוד".

צפו: שיתוף הפעולה של Via עם מרצדס-בנץ צפון אמריקה

 

יניב אביטל

הגב

1 תגובה on "ויה הישראלית מגייסת 100 מיליון דולר, כדי לעשות לאוטובוסים מה שאובר עשתה למוניות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
כבר יש כזה
Guest

יש לאוטובסים פלטפורמה בשם smartbus.co.il. אחלה פלטפורמה של יזם צעיר ומאד מוכשר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: